Art. 145. 1. Przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy
kierownik urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego, może
na podstawie przepisów dotychczasowych:
1) sporządzać akty stanu cywilnego w księgach stanu cywilnego w oparciu
o dokumenty określone w niniejszej ustawie,
2) zamieszczać wzmianki w aktach stanu cywilnego i przypiski przy aktach stanu
cywilnego sporządzonych w księgach stanu cywilnego,
3) wydawać z ksiąg stanu cywilnego odpisy zupełne i skrócone aktów stanu
cywilnego oraz zaświadczenia,
4) wydawać zaświadczenia stanowiące podstawę sporządzenia aktu małżeństwa
zawartego w sposób określony w art. 1 § 2 i 3 Kodeksu rodzinnego
i opiekuńczego oraz zaświadczenia stwierdzające, że obywatel polski lub
zamieszkały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej cudzoziemiec niemający
obywatelstwa żadnego państwa, zgodnie z polskim prawem, może zawrzeć
małżeństwo
– nie dłużej niż do czasu przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu
cywilnego.
2. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który na zasadach określonych
w ust. 1 sporządził akt stanu cywilnego albo zamieścił wzmiankę w akcie stanu
cywilnego skutkującą koniecznością zamieszczenia wzmianki w innym akcie lub
zamieszczenia przypisku przy innym akcie stanu cywilnego tej samej osoby,
przekazuje odpis aktu stanu cywilnego właściwemu kierownikowi urzędu stanu
cywilnego w terminie jednego dnia roboczego od dnia dokonania wpisu w księdze
stanu cywilnego.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, kierownik urzędu stanu cywilnego,
który otrzymał odpis aktu stanu cywilnego, a prowadzi rejestrację stanu cywilnego
na zasadach określonych w niniejszej ustawie, dołącza do aktu stanu cywilnego
wzmiankę lub zamieszcza przypisek przy akcie w rejestrze stanu cywilnego.
4. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu lub zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego
został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który nie przechowuje księgi
stanu cywilnego, z której ma być wydany odpis lub zaświadczenie, a prowadzi
rejestrację stanu cywilnego na podstawie ust. 1, kierownik ten przekazuje wniosek do
właściwego kierownika urzędu stanu cywilnego w terminie jednego dnia roboczego
od dnia złożenia wniosku.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, kierownik urzędu stanu cywilnego,
któremu przekazano wniosek, sporządza odpis aktu stanu cywilnego lub wydaje
zaświadczenie w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od dnia złożenia
wniosku. Odpis lub zaświadczenie przekazuje na adres wskazany przez
wnioskodawcę.
6. W sprawach rejestracji urodzenia, małżeństwa oraz wydawania zaświadczeń,
o których mowa w ust. 1 pkt 4, dokonywanych na podstawie ust. 1, nie wymaga się
przedstawiania albo składania odpisów aktów stanu cywilnego. Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego nie przechowuje księgi stanu cywilnego, w której
sporządzono akt stanu cywilnego niezbędny do dokonania rejestracji lub wydania
zaświadczenia, występuje do właściwego kierownika urzędu stanu cywilnego
o przekazanie odpisu aktu stanu cywilnego. Kierownik urzędu stanu cywilnego,
do którego wystąpiono o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, niezwłocznie
przekazuje sporządzony odpis aktu stanu cywilnego kierownikowi urzędu stanu
cywilnego, który o taki odpis wystąpił.
7. Przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy kierownik
urzędu stanu cywilnego może dokonywać wpisów dotyczących uznania ojcostwa
w księdze stanu cywilnego prowadzonej na podstawie przepisów dotychczasowych
w oparciu o dokumenty określone w niniejszej ustawie.
8. Wpisy dotyczące uznania ojcostwa dokonane w księgach stanu cywilnego na
podstawie przepisów dotychczasowych w okresie od dnia 1 marca 2015 r. do dnia
31 sierpnia 2015 r. podlegają przeniesieniu do rejestru uznań nie później niż do dnia
31 grudnia 2015 r., o ile wcześniej nie sporządzono w rejestrze stanu cywilnego aktu
urodzenia dla dziecka uznanego.
9. Jeżeli wniosek o zmianę imienia lub nazwiska, o którym mowa w art. 10 ust. 1
ustawy z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska, w brzmieniu
nadanym przez art. 120 niniejszej ustawy, złożono do kierownika urzędu stanu
cywilnego, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, w której sporządzono akt
niezbędny do dokonania czynności, kierownik ten występuje w terminie jednego dnia
roboczego od dnia złożenia wniosku do właściwego kierownika urzędu stanu
cywilnego o przekazanie odpisu aktu. Ust. 6 zdanie drugie stosuje się.
10. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który wydał decyzję o zmianie imienia
lub nazwiska przesyła ją, w formie papierowej albo w formie dokumentu
elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na
zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590
i 2294), do kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia oraz
akt małżeństwa wnioskodawcy, a jeżeli zmiana rozciąga się na małoletnie dzieci – również do kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził akty urodzenia
dzieci.
11. Z opłaty skarbowej, o której mowa w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r.
o opłacie skarbowej, zwolnione są trzy odpisy aktu stanu cywilnego wydawane
na zasadach określonych w ust. 1, po sporządzeniu aktu stanu cywilnego w księdze
stanu cywilnego. Zaświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 podlegają opłacie
skarbowej w wysokości obowiązującej przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy.
12. Kierownik urzędu stanu cywilnego który, na zasadach określonych w ust. 1,
sporządził akt urodzenia lub dokonał w nim zmian skutkujących zmianą numeru
PESEL, przekazuje do ministra właściwego do spraw informatyzacji dane niezbędne
do nadania lub zmiany numeru PESEL. Przekazanie odbywa się przy wykorzystaniu
środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne, nie później niż w ciągu 2 dni roboczych od dnia uzyskania tych danych.
W przypadku braku możliwości przekazania danych przy wykorzystaniu środków
komunikacji elektronicznej, dane przekazuje się w formie papierowej w terminie
nie dłuższym niż 4 dni robocze od dnia ich uzyskania.
13. (uchylony)
14. Przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy kierownik
urzędu stanu cywilnego może wydawać zaświadczenia o stanie cywilnym na zasadach
określonych w niniejszej ustawie, nie stosując blankietów, o których mowa w art. 34.

Prawo o aktach stanu cywilnego art. 145

Poprzedni

Art. 144. 1. Do dnia 1 stycznia 2023 r. karta urodzenia, o której mowa w art. 54 ust. 1, zawiera oprócz danych, o których mowa w art. 54 ust. 2: 1) informacje o stanie zdrowia dziecka: długość, cięż...

Nastepny

Art. 146. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych i minister właściwy do spraw informatyzacji po 2 latach obowiązywania niniejszej ustawy, w terminie do dnia 30 kwietnia 2017 r., przeprowadzą ana...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego
  • Wejscie w życie 1 marca 2015
  • Ost. zmiana ustawy brak
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 15 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka