Art. 120. 1. Polska przestrzeń powietrzna dostępna dla żeglugi powietrznej jest
klasyfikowana zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej w zakresie Jednolitej
Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, umowami i przepisami międzynarodowymi.
2. W polskiej przestrzeni powietrznej działają instytucje zapewniające służby
żeglugi powietrznej, a w wydzielonych częściach tej przestrzeni cywilne lub
wojskowe lotniskowe organy służb ruchu lotniczego lub właściwe organy wojskowe.
3. Instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego tworzą cywilne lotniskowe
organy służb ruchu lotniczego działające w przestrzeni kontrolowanej.
4. Zarządzający lotniskiem niekontrolowanym w zależności od potrzeb może
zapewnić lotniskową służbę informacji powietrznej oraz dostępność informacji
meteorologicznej w przestrzeni niekontrolowanej przydzielonej danemu lotnisku
w trybie art. 121 ust. 5 pkt 1 lub kierującego lotami, który odpowiada za udzielanie
informacji użytecznych w trakcie wykonywania lotów w ruchu lotniskowym, oraz za
udzielanie informacji przylatującym i odlatującym statkom powietrznym.
4a. W procesie certyfikacji lotniskowej służby informacji powietrznej
potwierdzenie spełnienia przez nią wymagań ustalonych dla tej służby następuje przez
złożenie oświadczenia o posiadaniu zdolności i środków umożliwiających
wywiązanie się z obowiązków związanych z zapewnianą służbą, o których mowa
w przepisach prawa Unii Europejskiej z zakresu wspólnych wymogów dotyczących
instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej.
4aa. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4a, składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający
oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem
świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula
ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
oświadczeń.
4b. Prezes Urzędu, w ramach kontroli, o której mowa w art. 162 ust. 1, może
przeprowadzić kontrolę informacji wskazanych w oświadczeniu, o którym mowa
w ust. 4a.
4c. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze przepisy
międzynarodowe oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu lotniczym,
określi w drodze rozporządzenia:
1) okoliczności i sposób wyznaczania kierującego lotami;
2) wymagania, które musi spełniać kierujący lotami, oraz jego uprawnienia i
obowiązki;
3) zakres dokumentacji i środki techniczne niezbędne do zapewniania kierowania
lotami.
5. Minister Obrony Narodowej tworzy wojskowe lotniskowe organy służb ruchu
lotniczego działające w przestrzeni przydzielonej danemu lotnisku w trybie art. 121
ust. 5 pkt 1.
6. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia, organizację
i szczegółowe zasady funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby
ruchu lotniczego.

Prawo lotnicze art. 120

Poprzedni

Art. 119. 1. Polska przestrzeń powietrzna jest dostępna na równych prawach dla wszystkich jej użytkowników, a swoboda lotów w niej cywilnych statków powietrznych może być ograniczona wyłącznie na po...

Nastepny

Art. 121. 1. Zarządzanie ruchem lotniczym w polskiej przestrzeni powietrznej jest realizowane przez: 1) zapewnianie odpowiednich do charakteru, natężenia i warunków ruchu lotniczego służb żeglugi p...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka