Art. 111. 1. Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych
nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są
obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
1a. (uchylony)
1b. W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży,
zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym
określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku
należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer,
za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku
od wartości dodanej.
2. W przypadku stwierdzenia, że podatnik narusza obowiązek określony
w ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala
za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy
zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości
odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za
wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania
podatkowego nie ustala się.
3. Jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona
ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany
ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej.
W przypadku gdy ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu rezerwowej kasy
rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży.
3a. Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas
rejestrujących są obowiązani:
1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument
w sposób z nim uzgodniony;
2) dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu
serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
3) udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności
i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
4) poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych
na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez
właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;
5) (uchylony)
6) przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112,
zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, 1495, 1571, 1655 i 1680);
7) stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej
sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b;
8) dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas
rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b;
9) prowadzić i przechowywać dokumentację o przebiegu eksploatacji kasy
rejestrującej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 7a
i ust. 9 pkt 1;
10) (uchylony)
11) poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które
zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym
zastosowaniem do prowadzenia ewidencji;
12) zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą
rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3;
13) zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności
gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych
z kasy rejestrującej.
3aa. Wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 3a pkt 4, stwierdza się na
podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy rejestrującej i zapisu
daty dokonania tego przeglądu w Centralnym Repozytorium Kas.
3ab. W przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe
zapewnienie połączenia, o którym mowa w art. 111a ust. 3:
1) czasowo – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić
to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn;
2) trwale – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą
naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych
z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.
3b. Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży, u których podstawą
opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane
usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy
o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganej
przez nich wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego całą wartość
sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
3c. Do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy
rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym
mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.
3ca. Podatnicy mogą używać kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, do
prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu
lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez
wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy
o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa
w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.
3d. W przypadku gdy dla danego rodzaju czynności, zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie ust. 7a pkt 1, są przewidziane kasy rejestrujące
o zastosowaniu specjalnym – podatnik jest obowiązany stosować te kasy.
4. Podatnicy, u których:
1) powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących
terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas
rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
2) nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli
prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących,
o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub
kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży
– mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej
z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej
jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa
od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy
podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika
w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do
odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod
warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy
od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.
5. W przypadku gdy podatnicy, o których mowa w ust. 4, wykonują wyłącznie
czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest
zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje
zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym
siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie
oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia
złożenia wniosku przez podatnika.
6. Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot
wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia
rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończą działalność gospodarczą lub
nie poddadzą kas rejestrujących w terminach określonych w przepisach wydanych na
podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy
podmiot prowadzący serwis, a także w innych przypadkach określonych w przepisach
wydanych na podstawie ust. 7 pkt 2.
6a. Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie,
przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne
nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą
rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć
fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze
czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych.
6b. Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego
nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju
do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.
6c. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony.
Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas
rejestrujących:
1) niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla
kas rejestrujących, lub
2) niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami
dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.
6d. Prezes Głównego Urzędu Miar:
1) w drodze decyzji wydaje, odmawia wydania lub cofa potwierdzenie, o którym
mowa w ust. 6b;
2) ogłasza w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar wykaz typów kas
rejestrujących:
a) które otrzymały potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wraz
z określeniem numeru i daty potwierdzenia, terminu jego obowiązywania
oraz nazwy producenta krajowego, podmiotu dokonującego
wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących,
b) na które cofnięto potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wraz
z określeniem numeru i daty potwierdzenia, daty jego cofnięcia oraz nazwy
producenta krajowego, podmiotu, który dokonał wewnątrzwspólnotowego
nabycia lub importu kas rejestrujących.
6e. Spełnienie funkcji wymienionych w ust. 6a i wymagań technicznych dla kas
rejestrujących stwierdza się na podstawie wyników badań wykonywanych przez
Prezesa Głównego Urzędu Miar, potwierdzonych sprawozdaniem.
6f. W przypadku stwierdzenia na podstawie badań, że dany typ kas
rejestrujących nie spełnia określonych funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań
technicznych dla kas rejestrujących, Prezes Głównego Urzędu Miar odmawia wydania
potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b.
6fa. W przypadku zmiany programu pracy kasy rejestrującej Prezes Głównego
Urzędu Miar zmienia, w drodze decyzji, potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b.
Przepisy ust. 6b, ust. 6d pkt 2, ust. 6e i 6f stosuje się odpowiednio.
6g. Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego
nabycia lub importu kas rejestrujących, którzy uzyskali potwierdzenie, o którym
mowa w ust. 6b, są obowiązani do:
1) zorganizowania serwisu kas rejestrujących dokonującego przeglądów
technicznych kas;
2) zamieszczania w dokumentach obowiązkowo dołączanych do kasy rejestrującej
przy wprowadzaniu jej do obrotu deklaracji, według wzoru określonego
w przepisach wydanych na podstawie ust. 9 pkt 6, o spełnieniu przez dostarczaną
kasę funkcji wymienionych w ust. 6a i wymagań technicznych dla kas
rejestrujących oraz zgodności z egzemplarzem wzorcowym kasy, która była
podstawą do wydania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b.
6h. Podmiot dokonujący sprzedaży kasy rejestrującej jej użytkownikowi jest
obowiązany przekazać aktualny wykaz uprawnionych podmiotów, które prowadzą
serwis, o którym mowa w ust. 6g pkt 1, wraz z adresami punktów, w których są
wykonywane usługi serwisowe (w tym przeglądy techniczne kas) w zakresie danego
typu kasy.
6i. Podmioty, które występowały z wnioskiem o wydanie potwierdzenia,
o którym mowa w ust. 6b, są obowiązane przed likwidacją działalności do przekazania
w drodze umowy obowiązków i uprawnień w zakresie prowadzenia serwisu, o którym
mowa w ust. 6g pkt 1, innemu podmiotowi będącemu producentem krajowym,
podmiotem dokonującym wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas
rejestrujących, wprowadzającym do obrotu kasy rejestrujące lub innym podmiotom
prowadzącym serwis kas rejestrujących. O zawarciu umowy podmioty przekazujące
serwis kas rejestrujących są obowiązane powiadomić właściwego dla nich naczelnika
urzędu skarbowego.
6j. W przypadku gdy do obrotu wprowadzono kasę rejestrującą, która wbrew
deklaracji, o której mowa w ust. 6g pkt 2, nie spełnia funkcji wymienionych w ust. 6a
lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub do której nie dołączono takiej
deklaracji, naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na producenta
krajowego, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kasy
rejestrującej albo inny podmiot wprowadzający do obrotu tę kasę karę pieniężną
w wysokości 5000 zł.
6k. Podstawą do wydania decyzji, o której mowa w ust. 6j, w zakresie
wymaganych funkcji wymienionych w ust. 6a i wymagań technicznych dla kas
rejestrujących jest opinia Prezesa Głównego Urzędu Miar, która zawiera opis braków
w zakresie spełnienia tych funkcji lub wymagań technicznych.
6ka. W przypadku gdy podatnik nie podda kasy rejestrującej w terminach
określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu
przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, naczelnik
urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną
w wysokości 300 zł.
6l. Wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w ust. 6j i 6ka, stanowią dochód
budżetu państwa. Karę pieniężną uiszcza się, bez wezwania naczelnika urzędu
skarbowego, na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni
od dnia doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 6j i 6ka.
7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:
1) określi warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot,
o których mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze
składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom
związanym z odliczeniem albo zwrotem tych kwot;
2) określi warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6,
oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem albo
zwrotem, powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu,
uwzględniając okres używania kas rejestrujących, przestrzeganie przez
podatników obowiązków związanych z używaniem tych kas oraz konieczność
zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu
odliczonych albo zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących
w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem albo zwrotem
tych kwot;
3) może podwyższyć wysokość odliczenia lub zwrotu kwoty wydanej na zakup kas
rejestrujących, uwzględniając wydatki związane z ich zakupem.
7a. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących,
w tym kas o zastosowaniu specjalnym dla danego rodzaju czynności, oraz warunki i sposób używania kas rejestrujących, w tym sposób zakończenia używania kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych
kas, szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż
wydruk przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz rodzaje dokumentów
składanych w związku z używaniem kas rejestrujących, sposób ich składania
oraz wzory tych dokumentów, uwzględniając potrzebę właściwego prowadzenia
ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników,
o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu
sprzedaży przy zastosowaniu tych kas przez podatników, jak również
zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku i prawidłowości
końcowego rozliczenia pracy kas rejestrujących;
2) (uchylony)
3) warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas rejestrujących mające
znaczenie dla ewidencjonowania, w tym warunki, które powinny spełniać
podmioty prowadzące serwis kas rejestrujących, uwzględniając potrzebę
prawidłowego ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu tych kas przez
podatników, o których mowa w ust. 1, oraz dostępność serwisu kas;
4) terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów technicznych, o których mowa
w ust. 3a pkt 4 i 11, uwzględniając potrzebę sprawdzenia poprawnego działania
kasy rejestrującej w zakresie prawidłowego ewidencjonowania sprzedaży,
przechowywania zarejestrowanych w niej danych, wydawania konsumentowi
dowodów nabycia towarów i usług i wydawania innych dokumentów fiskalnych.
8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze
rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności
z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze
zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu
państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów
publicznych uwzględnia:
1) wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;
2) stosowane przez podatników zasady dokumentowania sprzedaży;
3) możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji
przy zastosowaniu kas rejestrujących;
4) konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy
uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania sprzedaży przy
zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet
państwa części wydatków na zakup tych kas;
5) konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym
właściwego ewidencjonowania sprzedaży;
6) konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
7) konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym
z nieewidencjonowaniem sprzedaży przez podatników.
9. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) wymagania techniczne dla kas rejestrujących dotyczące:
a) rodzajów kas rejestrujących,
b) konstrukcji kas rejestrujących,
c) zapisu i przechowywania danych w pamięciach kas rejestrujących,
d) dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących,
e) pracy kas rejestrujących, w tym połączenia i przesyłania danych między
kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas, określonych
w art. 111a ust. 3, oraz fiskalizacji kas rejestrujących,
f) kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym,
2) rodzaje danych zawartych we wniosku o wydanie potwierdzenia, o którym
mowa w ust. 6b, oraz rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, i urządzeń,
w tym kas rejestrujących wzorcowych do badań, niezbędnych do wydania
potwierdzenia, w tym dołączanych do wniosku o wydanie potwierdzenia,
3) okres, na który jest wydawane potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b,
4) zakres badań kasy rejestrującej oraz rodzaje danych zawartych w sprawozdaniu
z badań kasy rejestrującej,
5) sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących numerami unikatowymi
oraz warunki ich przydzielania,
6) rodzaje dokumentów dołączanych do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej
do obrotu oraz wzór deklaracji, o której mowa w ust. 6g pkt 2
– uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub
nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia
nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną
kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości
zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej
dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne
dotyczące konstrukcji kas rejestrujących, jak również celowość systematycznej
aktualizacji i weryfikacji wydanych potwierdzeń, o których mowa w ust. 6b.

Art. 111a. 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi Centralne
Repozytorium Kas, formułuje polecenia do kas rejestrujących i jest administratorem
danych w nim zawartych.
2. Centralne Repozytorium Kas jest systemem teleinformatycznym służącym do:
1) odbierania i gromadzenia danych z kas rejestrujących, które obejmują:
a) dane o sprzedaży wykazane w prowadzonej ewidencji, o której mowa
w art. 111 ust. 1,
b) dane o zdarzeniach zapisywanych w pamięciach kas rejestrujących,
mających znaczenie dla pracy kas rejestrujących, które wystąpiły podczas
używania tych kas, w tym o fiskalizacji kasy, zmianach stawek podatku,
zmianach adresu punktu sprzedaży i datach dokonania przeglądów
technicznych;
2) analizy i kontroli danych z kas rejestrujących;
3) przesyłania poleceń do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas.
3. Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem
sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:
1) przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas
w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej
Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze
logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
2) przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących,
dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
a) związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
b) obejmujących określenie:
– sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
– sposobu pracy kasy rejestrującej,
c) zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.
4. Szef Krajowej Administracji Skarbowej udostępnia dane z kas rejestrujących
zgromadzone w Centralnym Repozytorium Kas ministrowi właściwemu do spraw
finansów publicznych, dyrektorom izb administracji skarbowej, naczelnikom urzędów
skarbowych i naczelnikom urzędów celno-skarbowych, w zakresie niezbędnym do
wykonywania obowiązków ustawowych.

Art. 111b. 1. Ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1,
w odniesieniu do niektórych grup podatników lub rodzajów czynności może być
prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania,
spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
ust. 3 pkt 2.
2. Do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a
stosuje się odpowiednio.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia:
1) grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest
używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,
2) wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz
sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich
użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności
gospodarczej lub pracy tych kas oraz szczególne przypadki i sposób wystawiania
dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas
– uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub
nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz
zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych
danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia
nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną
kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości
zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej
dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.

Ustawa o podatku od towarów i usług art. 111

Poprzedni

Art. 110. W przypadku gdy osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nie są obowiązane do prowadzenia ewidencji określonej w art. 109 ust. 3 w związku z d...

Nastepny

Art. 112. Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu termi...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
  • Wejscie w życie 20 kwietnia 2004
  • Ost. zmiana ustawy 9 października 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 30 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka