Art. 10. 1. Zadania, o których mowa w art. 9 ust. 2 pkt 2, 3–8, 10a i 11,
wykonują uprawnieni do przeprowadzenia inspekcji pracownicy urzędów żeglugi
śródlądowej, zwani dalej „inspektorami”.
2. Inspektor ma prawo wejścia i przebywania na statku, na budowli wodnej
służącej żegludze, w porcie, przystani i zimowisku, a także podpływania i cumowania
statku inspekcyjnego do tych obiektów.
3. Inspekcję przeprowadza się w miarę możliwości bez uszczerbku dla
eksploatacji statku.
4. Minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej określi, w drodze
rozporządzenia, kategorie pracowników uprawnionych do wykonywania zadań
inspekcyjnych, mając na względzie w szczególności charakter tych zadań.
5. W czasie wykonywania zadań służbowych inspektor ma prawo do:
1) kontrolowania, czy statek jest uprawniony do działalności, jaką uprawia, i czy
żegluga wykonywana jest zgodnie z przepisami prawa i umowami
międzynarodowymi;
2) kontroli dokumentów dotyczących statku i załogi oraz przewozowych;
3) żądania wyjaśnień i podejmowania wszelkich czynności niezbędnych do
przeprowadzenia kontroli na pokładzie, w ładowniach i innych pomieszczeniach
statku;
4) dokonywania wpisów dotyczących przeprowadzonej kontroli w dzienniku
pokładowym statku;
5) nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia w żegludze
śródlądowej;
6) kontroli posiadania na statku składników wyposażenia statku, których zakup
refinansowano ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej – w przypadku
udzielenia armatorowi refinansowania.
5a. Administratorem danych osobowych przetwarzanych w celu, o którym
mowa w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych
przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z
2019 r. poz. 125), jest dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
6. Kierownik statku lub inna osoba odpowiedzialna za statek są obowiązani
stosować się do doraźnych zaleceń w zakresie bezpieczeństwa żeglugi wydanych
przez inspektora.
Art. 10a. 1. Zadania organu inspekcyjnego, o których mowa
w art. 9 ust. 2 pkt 2a, wykonuje powoływana i odwoływana przez ten organ
techniczna komisja inspekcyjna, zwana dalej „komisją inspekcyjną”.
2. W skład komisji inspekcyjnej wchodzą przewodniczący i eksperci. Jako
ekspertów należy powołać w szczególności: pracownika urzędu żeglugi śródlądowej,
specjalistę do spraw budowy statków oraz ich siłowni w zakresie żeglugi śródlądowej,
specjalistę do spraw nautyki posiadającego patent żeglarski kapitana żeglugi
śródlądowej uprawniający do kierowania statkiem, który podlega inspekcji, oraz – na
potrzeby przeprowadzania inspekcji tradycyjnych jednostek pływających – eksperta
do spraw żeglugi tradycyjnej.
3. Powołani w skład komisji inspekcyjnej przewodniczący i eksperci wykonują
swoje obowiązki bezstronnie.
4. Przed objęciem obowiązków przewodniczącego lub eksperta komisji
inspekcyjnej osoba powołana do pełnienia tej funkcji składa do organu inspekcyjnego
pisemne oświadczenie o zobowiązaniu się do wykonywania swoich obowiązków
bezstronnie.
5. Z obowiązku złożenia oświadczenia zwolnieni są członkowie korpusu służby
cywilnej zatrudnieni w urzędzie żeglugi śródlądowej.
6. W ramach realizacji swoich zadań komisja inspekcyjna może korzystać ze
wsparcia ekspertów zewnętrznych posiadających wymagane uprawnienia zgodnie
z właściwymi przepisami krajowymi, w tym uwzględniać przedstawiane ekspertyzy
w ramach prowadzonych czynności inspekcyjnych.
Art. 9. 1. Do właściwości dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej należą sprawy z zakresu administracji rządowej związane z uprawianiem żeglugi na śródlądowych drogach wodnych w zakresie unormowanym ...
Art. 11. 1. W przypadku stwierdzenia w wyniku inspekcji, że dokument dopuszczający statek do żeglugi jest nieważny lub że statek nie spełnia wymagań określonych w tym dokumencie, jednakże taka niewa...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców