Art. 102. 1. Działalnością Funduszu kieruje Prezes Funduszu, który reprezentuje
Fundusz na zewnątrz.
2. Prezesa Funduszu powołuje minister właściwy do spraw zdrowia spośród osób
wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru po zasięgnięciu opinii
Rady Funduszu. Minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje Prezesa Funduszu po
zasięgnięciu opinii Rady Funduszu.
3. W przypadku rażącego naruszenia obowiązków ustawowych minister
właściwy do spraw zdrowia może odwołać Prezesa Funduszu bez zasięgania opinii,
o której mowa w ust. 2. W takim przypadku minister właściwy do spraw zdrowia powierza kierowanie Funduszem jednemu z zastępców Prezesa Funduszu i niezwłocznie informuje o odwołaniu Radę Funduszu, przedstawiając jej uzasadnienie.
4. (uchylony)
5. Do zakresu działania Prezesa Funduszu w szczególności należy:
1) prowadzenie gospodarki finansowej Funduszu;
2) efektywne i bezpieczne zarządzanie funduszami i mieniem Funduszu, w tym
gospodarowanie rezerwą ogólną, o której mowa w art. 118 ust. 5;
3) zaciąganie, w imieniu Funduszu, zobowiązań, w tym pożyczek i kredytów,
z zastrzeżeniem art. 100 ust. 1 pkt 5;
3a) przeprowadzanie postępowań o zawarcie umów, zawieranie i rozliczanie umów
o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
4) przygotowywanie i przedstawianie Radzie Funduszu corocznych prognoz,
o których mowa w art. 120 ust. 1 i 3;
5) opracowywanie projektu planu finansowego Funduszu na podstawie projektów
planów finansowych oddziałów wojewódzkich Funduszu, prognoz, o których
mowa w art. 120 ust. 1 i 2;
6) sporządzanie rocznego planu finansowego Funduszu po otrzymaniu opinii Rady
Funduszu, komisji właściwej do spraw finansów publicznych oraz komisji
właściwej do spraw zdrowia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej;
7) sporządzanie projektu planu pracy Funduszu;
8) realizacja rocznego planu finansowego i planu pracy Funduszu;
9) sporządzanie projektu rzeczowego planu wydatków inwestycyjnych na następny rok;
10) sporządzanie sprawozdania z wykonania planu finansowego Funduszu za dany
rok oraz niezwłocznie przedkładanie go ministrowi właściwemu do spraw
finansów publicznych;
11) sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z działalności Funduszu,
zawierających w szczególności informację o dostępności do świadczeń opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków Funduszu;
12) nadzorowanie rozliczeń dokonywanych w ramach wykonywania przepisów o koordynacji;
13) sporządzanie analiz i ocen na podstawie informacji, o których mowa w art. 106
ust. 10 pkt 5, przekazanych przez oddziały wojewódzkie Funduszu;
14) przedstawianie Radzie Funduszu projektu systemu wynagradzania pracowników
Funduszu;
15) (uchylony)
16) występowanie z wnioskiem do ministra właściwego do spraw zdrowia
o odwoływanie dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu;
17) (uchylony)
18) wykonywanie uchwał Rady Funduszu;
19) przedstawianie Radzie Funduszu innych informacji o pracy Funduszu –
w formie, zakresie i terminach określonych przez Radę Funduszu;
20) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia uchwał Rady
Funduszu podlegających badaniu w trybie art. 163, w terminie 3 dni roboczych
od dnia ich uchwalenia;
21) nadzór nad realizacją zadań oddziałów wojewódzkich Funduszu;
21a) przeprowadzanie kontroli, o której mowa w dziale IIIA;
22) koordynowanie współpracy Funduszu z organami administracji rządowej,
instytucjami działającymi na rzecz ochrony zdrowia, instytucjami ubezpieczeń
społecznych, samorządami zawodów medycznych, związkami zawodowymi,
organizacjami pracodawców, organizacjami świadczeniodawców oraz
ubezpieczonych;
23) przekazywanie oddziałom wojewódzkim Funduszu do realizacji programów
polityki zdrowotnej zleconych przez właściwego ministra;
24) podejmowanie decyzji w sprawach określonych w ustawie;
24a) (uchylony)
24b) wydawanie decyzji administracyjnych, o których mowa w art. 53 ust. 2a ustawy o refundacji;
25) ustalanie jednolitych sposobów realizacji ustawowych zadań realizowanych
przez oddziały wojewódzkie Funduszu z uwzględnieniem konieczności
stosowania ułatwień w obiegu dokumentacji, w tym ich elektronizacji;
26) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia zestawień kwot,
o których mowa w art. 4 i art. 34 ustawy o refundacji;
26a) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia comiesięcznych
zestawień ilości zrefundowanych opakowań jednostkowych leków, środków
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz jednostkowych
wyrobów medycznych, wraz z podaniem numeru GTIN zgodnego z systemem
GS1, lub innego kodu jednoznacznie identyfikującego wyrób medyczny lub
środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wydawanych na
podstawie art. 43a ust. 1 i 1a, w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po
miesiącu, którego dotyczy zestawienie;
26b) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia comiesięcznych
zestawień ilości zrefundowanych opakowań jednostkowych leków wraz z
podaniem numeru GTIN zgodnego z systemem GS1, wydawanych na podstawie
art. 43b ust. 1, w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu,
którego dotyczy zestawienie;
27) podawanie co miesiąc do publicznej wiadomości informacji o wielkości kwoty
refundacji wraz z procentowym wykonaniem całkowitego budżetu na
refundację, o którym mowa w ustawie o refundacji;
27a) zawieranie i rozliczanie umów, o których mowa w art. 41 ustawy o refundacji;
28) (uchylony)
29) gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących umów, o których mowa
w art. 41 ustawy o refundacji;
30) (uchylony)
31) podawanie co miesiąc do publicznej wiadomości w zakresie, o którym mowa
w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o refundacji, na podstawie danych określonych
w art. 45 tej ustawy, informacji o:
a) kwocie refundacji,
b) liczbie zrefundowanych opakowań,
c) udziale w kwocie refundacji w grupie limitowej,
d) zmianie wartości, o których mowa w lit. a–c, w odniesieniu do
poprzedniego miesiąca oraz tego samego miesiąca poprzedniego roku
– leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz
wyrobów medycznych, wraz z podaniem grupy limitowej, nazwy międzynarodowej,
nazwy handlowej oraz numeru GTIN zgodnego z systemem GS1, lub innego kodu jednoznacznie identyfikującego wyrób medyczny lub środek spożywczy specjalnego
przeznaczenia żywieniowego;
31a) podawanie co miesiąc do publicznej wiadomości w zakresie, o którym mowa
w art. 6 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o refundacji, na podstawie danych
przekazywanych do Funduszu zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 190 ust. 1 i 2, informacji o:
a) kwocie refundacji,
b) udziale w kwocie refundacji w grupie limitowej,
c) zmianie wartości, o których mowa w lit. a i b, w odniesieniu do
poprzedniego miesiąca oraz tego samego miesiąca poprzedniego roku
– leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wraz
z podaniem grupy limitowej, nazwy międzynarodowej, nazwy handlowej oraz numeru
GTIN zgodnego z systemem GS1, lub innego kodu jednoznacznie identyfikującego
wyrób medyczny lub środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego;
32) monitorowanie, nadzorowanie i kontrolowanie wykonania zawartych w decyzji
o objęciu refundacją instrumentów dzielenia ryzyka, o których mowa w art. 11
ust. 5 ustawy o refundacji, oraz informowanie ministra właściwego do spraw
zdrowia w zakresie wypełnienia przez wnioskodawcę postanowień zawartych w tej decyzji;
33) realizacja zadań, o których mowa w art. 22 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r.
o weteranach działań poza granicami państwa;
34) prowadzenie i utrzymywanie elektronicznego systemu monitorowania
programów lekowych, o którym mowa w art. 188c;
35) dokonywanie kwalifikacji świadczeniodawców do systemu zabezpieczenia;
36) monitorowanie prawidłowości postępowania w sprawie zawarcia umów
o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz realizacji tych umów;
37) kontrolowanie bieżącej działalności oddziału wojewódzkiego Funduszu we
wszystkich dziedzinach jego działalności;
38) dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez
ubezpieczonych, z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu;
39) wydawanie i publikowanie na stronie internetowej Funduszu, nie rzadziej niż raz
na 6 miesięcy jednolitych tekstów zarządzeń Prezesa określających warunki
realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz publikowanie na stronie internetowej Funduszu tekstów ujednoliconych tych zarządzeń, niezwłocznie po dokonaniu w nich zmian.
5a. Prezesowi Funduszu przysługują środki ochrony prawnej, o których
mowa w art. 506–590 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych, w prowadzonych przez świadczeniodawców postępowaniach
o udzielenie zamówienia publicznego na zakup refundowanych ze środków
publicznych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
6. W przypadku nieobecności lub czasowej niemożności sprawowania funkcji,
w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy, Prezesa Funduszu zastępuje, na podstawie jego
pisemnego upoważnienia, jeden z zastępców Prezesa Funduszu. W przypadku gdy
udzielenie przez niego takiego upoważnienia nie jest możliwe – upoważnienia udziela
minister właściwy do spraw zdrowia.
6a. W przypadku śmierci Prezesa Funduszu albo odwołania ze sprawowanej
funkcji, do czasu powołania nowego Prezesa Funduszu jego obowiązki pełni Zastępca
Prezesa wyznaczony przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
7. Prezes Funduszu może udzielić zastępcom Prezesa, głównemu księgowemu
Funduszu, dyrektorom oddziałów wojewódzkich Funduszu oraz innym pracownikom
Funduszu pełnomocnictw do załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie,
a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień,
zaświadczeń, a także do poświadczania za zgodność odpisów dokumentów
przedstawionych przez stronę na potrzeby prowadzonych postępowań z oryginałem,
a także innych czynności w wykonaniu zadań, o których mowa w ust. 5.
8. Pełnomocnictwa i upoważnienia, o których mowa w ust. 7, są udzielane na
piśmie pod rygorem nieważności.
Art. 102a. 1. Stanowisko Prezesa Funduszu może zajmować osoba, która:
1) posiada wykształcenie wyższe magisterskie lub równorzędne w zakresie prawa,
ekonomii, medycyny, organizacji ochrony zdrowia lub zarządzania;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe;
4a) nie pełniła służby zawodowej ani nie pracowała w organach bezpieczeństwa
państwa wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r.
o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat
1944–1990 oraz treści tych dokumentów, ani nie była ich współpracownikiem;
5) posiada kompetencje kierownicze;
6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na
stanowisku kierowniczym;
7) posiada wiedzę z zakresu spraw należących do właściwości Funduszu.
2. Informację o naborze na stanowisko Prezesa Funduszu ogłasza się przez
umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Funduszu
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Funduszu i Biuletynie Informacji Publicznej
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ogłoszenie powinno zawierać:
1) nazwę i adres Funduszu;
2) określenie stanowiska;
3) wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania dokumentów;
7) informację o metodach i technikach naboru.
3. Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od
dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów.
4. Nabór na stanowisko Prezesa Funduszu przeprowadza zespół, powołany przez
ministra właściwego do spraw zdrowia, liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza
i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów. W toku naboru
ocenia się doświadczenie zawodowe kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku, na które jest przeprowadzany nabór, oraz kompetencje kierownicze.
5. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 4, może
być dokonana na zlecenie zespołu przez osobę niebędącą członkiem zespołu, która
posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
6. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 5, mają obowiązek
zachowania w tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się o stanowisko,
uzyskanych w trakcie naboru.
7. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których
przedstawia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
8. Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:
1) nazwę i adres Funduszu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę kandydatów;
3) imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów
uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań określonych
w ogłoszeniu o naborze;
4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata;
6) skład zespołu.
9. Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie po powołaniu na stanowisko, na które
prowadzony był nabór, przez umieszczenie informacji w Biuletynie Informacji
Publicznej Funduszu. Informacja o wyniku naboru zawiera:
1) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
2) imię, nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania
w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego albo informację o niewyłonieniu kandydata.
10. (uchylony)
Art. 101. 1. Prezes Funduszu lub co najmniej trzech członków Rady Funduszu może żądać zwołania posiedzenia Rady Funduszu, podając proponowany porządek obrad. Przewodniczący Rady Funduszu zwołuje pos...
Art. 103. 1. Prezes Funduszu wykonuje swoje zadania przy pomocy trzech zastępców Prezesa. 2. Minister właściwy do spraw zdrowia, na wniosek Prezesa Funduszu, po zasięgnięciu opinii Rady Funduszu, p...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców