Postanowienie SA we Wrocławiu z 23 kwietnia 2012 r. w sprawie o zapłatę.

Teza Skarga na czynność komornika wniesiona do sądu niewłaściwego miejscowo podlega przekazaniu sądowi właściwemu.
Data orzeczenia 23 kwietnia 2012
Data uprawomocnienia 23 kwietnia 2012
Sąd Sąd Apelacyjny we Wrocławiu I Wydział Cywilny
Przewodniczący Iwona Biedroń
Tagi Właściwość sądu
Podstawa Prawna 200kpc 200kpc 479kpc 2xxx 4lasy 32lasy 35lasy 6lasy 50lasy 385kpc 397kpc

Rozstrzygnięcie
Sąd postanawia oddalić zażalenie.

UZASADNIENIE


Zaskarżonym postanowieniem Sąd Okręgowy w Świdnicy na podstawie art. 200 § 1 k.p.c. uznał się miejscowo niewłaściwym i sprawę przekazał według właściwości Sądowi Okręgowemu w Legnicy.


Sąd Okręgowy wskazał, że tocząca się miedzy stronami sprawa jest sprawą gospodarczą w rozumieniu art. 479 1 § 1 k.p.c., a od 1 lipca 2011 r. sprawy gospodarcze z okręgu właściwości Sądu Okręgowego w Świdnicy są rozpoznawane przez Sąd Okręgowy w Legnicy.


W zażaleniu na powyższe postanowienie strona powodowa zarzucając naruszenie art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej oraz art. 479 1 § 1 k.p.c. wniosła o uchylenie zaskarżonego postanowienia.


Sąd Apelacyjny zważył, co następuje:


Zażalenie jest bezzasadne.


Wbrew zarzutom zażalenia Sąd Okręgowy nie naruszył powołanych w zażaleniu przepisów. Przepis art. 479 1 § 1 k.p.c. zawiera definicję „sprawy gospodarczej” stanowiąc, że przepisy o postępowaniu w sprawach gospodarczych stosuje się w sprawach ze stosunków cywilnych między przedsiębiorcami, w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. O tym czy w rozumieniu powyższego przepisu sprawa ma charakter sprawy gospodarczej decydują zatem łącznie trzy przesłanki: 1. sprawa jest sprawą ze stosunków cywilnych, 2. toczy się między przedsiębiorcami, 3. jest sprawą w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.


Z kolei zgodnie z art. 479 2 § 1 k.p.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.


Definicję działalności gospodarczej zawiera art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. - Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.) stanowiący, że działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wyodrębnianie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.


Nie ulega wątpliwości, że pozwany jest przedsiębiorcą i sprawa pozostaje w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.


Natomiast stroną powodową jest Skarb Państwa reprezentowany przez jednostkę organizacyjną, którą jest Państwowe Gospodarstwo Leśne (...). Skarb Państwa będąc osobą prawną, działa w sferze cywilnoprawnej przez odpowiednie jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, którym przepisy szczególne określają zakres zadań wykonywanych w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa.


Zadania i przedmiot działalności Skarbu Państwa wykonywanej w odniesieniu do lasów państwowych przez odpowiednie jednostki organizacyjne określają przepisy ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. - Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.).


Zgodnie z art. 4 ust. 1 oraz art. 32 tej ustawy lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne (...) nieposiadające osobowości prawnej, którego jednostki organizacyjne wymienione w ustawie reprezentują Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych, każda w zakresie swojej właściwości. W rozpoznawanej sprawie tą jednostką jest Nadleśnictwo, kierowane przez nadleśniczego (art. 35 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).


W ramach sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną oraz gospodarkę gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną (art. 4 ust. 3 cyt. ustawy), zaś zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy gospodarką leśną jest działalność leśna w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania – z wyjątkiem skupu – drewna i innych produktów leśnych a także sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu. Zgodnie z art. 50 cyt. ustawy Lasy Państwowe prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej


Wobec powyższego uznać trzeba, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą i jest przedsiębiorcą w rozumieniu art. 479 2 § 1 k.p.c. i art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Choć niewątpliwie głównym zadaniem Skarbu Państwa-Lasów Państwowych w zakresie działalności leśnej jest urządzanie, ochrona, zagospodarowanie, utrzymanie i powiększanie zasobów i upraw leśnych oraz gospodarowanie zwierzyną, a nie zarobkowa działalność wytwórcza czy handlowa w tym zakresie, jednak nie ulega wątpliwości, że wykonując te zadania prowadzi on działalność zarobkową wytwórczą i handlową i środkami finansowymi osiągniętymi z tej działalności zarobkowej pokrywa wydatki związane ze swoją podstawową działalnością, którą jest ochrona i rozwój lasów.


Jeżeli chodzi natomiast o ocenę czy niniejsza sprawa w ramach której strona powodowa dochodzi kary umownej z tytułu odstąpienia od umowy o roboty budowlane, których przedmiotem była modernizacja budynku na potrzeby biurowe Nadleśnictwa, pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, to skoro zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o lasach nadleśniczy prowadzi samodzielną gospodarkę leśną w nadleśnictwie, bezpośrednio zarządza lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa pozostającymi w zarządzie Lasów Państwowych oraz kieruje nadleśnictwem jako podstawową jednostką organizacyjną Lasów Państwowych, to przyjąć trzeba, że modernizacja istniejącego budynku na potrzeby biurowe pozostaje w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Budowa ta pozostaje bowiem w ścisłym związku z możliwością realizowania przez nadleśnictwo jego podstawowego zadania – prowadzenia gospodarki leśnej – a zatem mieści się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (zob. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10.02.2011 r., IV CSK 272/10).


Należy zatem uznać, że sprawa niniejsza jest związana funkcjonalnie z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Nadleśnictwo, a gdy sprawa taka toczy się między Skarbem Państwa reprezentowanym przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów Państwowych a przedsiębiorcą budowlanym przyjąć należy, że jest sprawą gospodarczą w rozumieniu art. 479 1 § 1 k.p.c.


A skoro tak, to zasadnie Sąd Okręgowy w Świdnicy przekazał sprawę Sądowi Okręgowemu w Legnicy, któremu przekazane zostało rozpoznawanie spraw gospodarczych w obszaru właściwości Sądu Okręgowego w Świdnicy.


Natomiast za niemające z oczywistych względów znaczenia, uznał Sąd Apelacyjny, te zarzuty zażalenia które odwołują się do innych spraw toczących się miedzy stronami, które były rozpoznawane w Wydziale Cywilnym Sądu Okręgowego w Świdnicy.


Z kolei szeroko przytoczone w uzasadnieniu zażalenia orzecznictwo dotyczy kwestii w niniejszej sprawie niespornej a mianowicie tego, czy Lasy Państwowe jako jednostka organizacyjna Skarbu Państwa mają zdolność sądową w postępowaniu gospodarczym. Nie ulega przecież wątpliwości, że stroną niniejszego sporu jest Skarb Państwa, czego ani pozwany ani Sąd Okręgowy nie kwestionował, tym samym powoływane w uzasadnieniu zażalenia orzeczenia nie pozostają w związku z materią zaskarżonego postanowienia.


Mając powyższe na uwadze należało podzielić stanowisko Sądu Okręgowego i na podstawie art. 385 k.p.c. w zw. z art. 397 § 2 k.p.c. postanowić jak w sentencji.


bp

Wyszukiwarka