wynajałem swoje rzeczy firmie

Witam,

podpisalem umowe na wynajem swoich prywatnych rzeczy firmie. podpisalismy umowę najmu, napisalem ile chce za te rzeczy miesiecznie dostawac pieniedzy, pieniadze dostalem, wszystko jest w porzadku, ale teraz kwestia podatkowa, rozumiem, ze z tego powodu ze zarabiam na podstawie tej umowy to musze sie teraz rozliczyc? tylko teraz moje pytanie jak? co to jest za podatek, jak go obliczyc i jak go oplacic? czy da sie to zrobic przez internet? czy musze isc do urzedu?

dostaje od tej firmy 1000zł miesiecznie za moje rzeczy, nie wystawiam faktury, bo nie prowadze firmy, mamy tylko umowe podpisana, co dalej z podatkami? dziekuje za odpowiedzi z góry i pozdrawiam
anonim cytuj
04-02-2024
W pierwszej kolejności należy ustalić, jakie formularze podatkowe są odpowiednie dla Twojej sytuacji, a następnie prawidłowo wypełnić i złożyć zeznanie podatkowe, uwzględniając uzyskane dochody oraz ewentualne koszty związane z najmem. Rozliczenie można dokonać elektronicznie, co jest wygodnym i szybkim sposobem na uregulowanie zobowiązań podatkowych.

Skoro umowa najmu została zawarta i otrzymujesz regularne wpływy finansowe, powinieneś je uwzględnić w rocznym rozliczeniu podatkowym.

W Polsce, dochody z najmu są traktowane jako przychody z praw majątkowych i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.). Stawka podatku dochodowego wynosi 17% dla dochodów do 85 528 zł w skali roku i 32% dla dochodów przekraczających tę kwotę.

Rozliczenie podatku można przeprowadzić elektronicznie za pomocą systemu e-Deklaracje dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów lub za pośrednictwem innych autoryzowanych platform internetowych. Wymagane jest wypełnienie zeznania podatkowego, w którym należy wykazać uzyskane dochody oraz ewentualnie poniesione koszty związane z najmem (jeśli takie miały miejsce).

Zakładając, że nie prowadzisz działalności gospodarczej i nie wystawiasz faktur, Twoje przychody z najmu powinny być wykazane w zeznaniu podatkowym PIT-36 lub PIT-37 w zależności od Twojej sytuacji podatkowej. Nie zapomnij także o możliwości skorzystania z ulg podatkowych lub odliczeń, jeśli są one dostępne w Twojej sytuacji.

Warto również zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2021 roku obowiązują przepisy dotyczące tzw. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które mogą dotyczyć niektórych wynajmujących. W przypadku, gdyby ta forma opodatkowania była dla Ciebie korzystniejsza, warto rozważyć zmianę formy opodatkowania przychodów z najmu.
 
anonim cytuj
04-02-2024
Czyli nie teraz w lutym mam to rozliczyc, ale dopiero w przyszlym roku, jak bede rozliczal ten, 2024 rok?
 
anonim cytuj
04-02-2024
Tak, rozliczenie podatkowe dochodów z najmu za rok 2024 należy dokonać w roku 2025, do dnia 30 kwietnia. W Polsce obowiązuje zasada, zgodnie z którą podatnicy składają zeznanie podatkowe za poprzedni rok podatkowy, co oznacza, że dochody uzyskane w 2024 roku rozlicza się w zeznaniu podatkowym składanym w roku następnym. Warto zwrócić uwagę na obowiązek prawidłowego dokumentowania wszystkich transakcji i ewentualnych kosztów związanych z najmem przez cały rok podatkowy, aby móc prawidłowo rozliczyć się z urzędem skarbowym.
 
anonim cytuj
04-02-2024
Bo ja myslalem ze to jest tak jak z zakupem samochodu na przyklad, ze jest 2 tygodnie albo iles na zgloszenie i zaplacenie PCC-3, a tu sie okazuje ze mam czas? to mam cos teraz zrobic? moge to juz za wczasu wypelnic ten dochod z umowy?
 
anonim cytuj
04-02-2024
W przypadku dochodów z najmu, nie obowiązuje termin podobny do obowiązującego przy zgłaszaniu zakupu samochodu i płaceniu podatku PCC-3. Rozliczenie dochodów z najmu następuje raz w roku i dotyczy całego poprzedniego roku podatkowego.

Nie musisz więc podejmować żadnych działań podatkowych bezpośrednio po otrzymaniu każdej płatności z tytułu najmu. Twoim obowiązkiem jest złożenie zeznania podatkowego za rok, w którym uzyskałeś dochody, do 30 kwietnia roku następnego.

Chociaż nie ma możliwości złożenia zeznania podatkowego za rok 2024 przed jego zakończeniem, warto prowadzić bieżącą ewidencję przychodów i kosztów związanych z najmem. Dzięki temu, gdy nadejdzie czas na rozliczenie, będziesz miał już przygotowane wszystkie niezbędne informacje i dokumenty. Ewidencja ta powinna zawierać m.in. kopie umów najmu, dowody wpłat od najemców oraz dokumentację wszelkich poniesionych kosztów, które planujesz odliczyć.
 
anonim cytuj
04-02-2024

Sugerowane Tematy

Współwłaśność samochodu po 50%. Czy jeden współwłaściciel może sprzedać samochód bez wiedzy drugiej?
Współwłaśność samochodu po 50% z partnerem. Czy jeden współwłaściciel może sprzedać samochód bez wiedzy drugiej?...
Syn pozostawił na parkingu samochód, który został ochlapany farbą elewacyjną
Dzień dobry. Syn pozostawił na parkingu samochód, który został ochlapany farbą elewacyjną. Właściciel czyszcząc owy samochód porysował lakier na samochodzie. To, że lakier został porysowany podczas czyszczenia, syn zauważył na drugi dzień po zmyciu czegoś co ten pan nałożył na samochód. Dał mu na odczepnego 200 zł. Ogólnie dane owego Pana syn ma, bo wezwał policję. Pan nie jest ugodowy co do naprawy porysowanej karoserii. Proszę o jakieś info ...
czy Dziecko dziedziczy dlug z FA po rodzicu
czy Dziecko dziedziczy dlug z FA po rodzicu ktory nie placil i zaleglosc za koszty komornicze wygenerowane przez wczesniejsze czynnosci ów niezaleznie od alimentow? ...
Czy będąc współwłaścicielem nieruchomości mogę wynająć mieszkanie?
Witam serdecznie, Mam pytanie. Czy będąc współwłaścicielem nieruchomości mogę wynająć mieszkanie będąc jedyną osobą wynajmującą na umowie ? Czy umowa między mną a drugim współwłaścicielem musi zostać sporządzona ? ...

Wyszukiwarka