podpisalem umowe na wynajem swoich prywatnych rzeczy firmie. podpisalismy umowę najmu, napisalem ile chce za te rzeczy miesiecznie dostawac pieniedzy, pieniadze dostalem, wszystko jest w porzadku, ale teraz kwestia podatkowa, rozumiem, ze z tego powodu ze zarabiam na podstawie tej umowy to musze sie teraz rozliczyc? tylko teraz moje pytanie jak? co to jest za podatek, jak go obliczyc i jak go oplacic? czy da sie to zrobic przez internet? czy musze isc do urzedu?
dostaje od tej firmy 1000zł miesiecznie za moje rzeczy, nie wystawiam faktury, bo nie prowadze firmy, mamy tylko umowe podpisana, co dalej z podatkami? dziekuje za odpowiedzi z góry i pozdrawiam
W pierwszej kolejności należy ustalić, jakie formularze podatkowe są odpowiednie dla Twojej sytuacji, a następnie prawidłowo wypełnić i złożyć zeznanie podatkowe, uwzględniając uzyskane dochody oraz ewentualne koszty związane z najmem. Rozliczenie można dokonać elektronicznie, co jest wygodnym i szybkim sposobem na uregulowanie zobowiązań podatkowych.
Skoro umowa najmu została zawarta i otrzymujesz regularne wpływy finansowe, powinieneś je uwzględnić w rocznym rozliczeniu podatkowym.
W Polsce, dochody z najmu są traktowane jako przychody z praw majątkowych i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.). Stawka podatku dochodowego wynosi 17% dla dochodów do 85 528 zł w skali roku i 32% dla dochodów przekraczających tę kwotę.
Rozliczenie podatku można przeprowadzić elektronicznie za pomocą systemu e-Deklaracje dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów lub za pośrednictwem innych autoryzowanych platform internetowych. Wymagane jest wypełnienie zeznania podatkowego, w którym należy wykazać uzyskane dochody oraz ewentualnie poniesione koszty związane z najmem (jeśli takie miały miejsce).
Zakładając, że nie prowadzisz działalności gospodarczej i nie wystawiasz faktur, Twoje przychody z najmu powinny być wykazane w zeznaniu podatkowym PIT-36 lub PIT-37 w zależności od Twojej sytuacji podatkowej. Nie zapomnij także o możliwości skorzystania z ulg podatkowych lub odliczeń, jeśli są one dostępne w Twojej sytuacji.
Warto również zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2021 roku obowiązują przepisy dotyczące tzw. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które mogą dotyczyć niektórych wynajmujących. W przypadku, gdyby ta forma opodatkowania była dla Ciebie korzystniejsza, warto rozważyć zmianę formy opodatkowania przychodów z najmu.
anonim cytuj
04-02-2024
Czyli nie teraz w lutym mam to rozliczyc, ale dopiero w przyszlym roku, jak bede rozliczal ten, 2024 rok?
anonim cytuj
04-02-2024
Tak, rozliczenie podatkowe dochodów z najmu za rok 2024 należy dokonać w roku 2025, do dnia 30 kwietnia. W Polsce obowiązuje zasada, zgodnie z którą podatnicy składają zeznanie podatkowe za poprzedni rok podatkowy, co oznacza, że dochody uzyskane w 2024 roku rozlicza się w zeznaniu podatkowym składanym w roku następnym. Warto zwrócić uwagę na obowiązek prawidłowego dokumentowania wszystkich transakcji i ewentualnych kosztów związanych z najmem przez cały rok podatkowy, aby móc prawidłowo rozliczyć się z urzędem skarbowym.
anonim cytuj
04-02-2024
Bo ja myslalem ze to jest tak jak z zakupem samochodu na przyklad, ze jest 2 tygodnie albo iles na zgloszenie i zaplacenie PCC-3, a tu sie okazuje ze mam czas? to mam cos teraz zrobic? moge to juz za wczasu wypelnic ten dochod z umowy?
anonim cytuj
04-02-2024
W przypadku dochodów z najmu, nie obowiązuje termin podobny do obowiązującego przy zgłaszaniu zakupu samochodu i płaceniu podatku PCC-3. Rozliczenie dochodów z najmu następuje raz w roku i dotyczy całego poprzedniego roku podatkowego.
Nie musisz więc podejmować żadnych działań podatkowych bezpośrednio po otrzymaniu każdej płatności z tytułu najmu. Twoim obowiązkiem jest złożenie zeznania podatkowego za rok, w którym uzyskałeś dochody, do 30 kwietnia roku następnego.
Chociaż nie ma możliwości złożenia zeznania podatkowego za rok 2024 przed jego zakończeniem, warto prowadzić bieżącą ewidencję przychodów i kosztów związanych z najmem. Dzięki temu, gdy nadejdzie czas na rozliczenie, będziesz miał już przygotowane wszystkie niezbędne informacje i dokumenty. Ewidencja ta powinna zawierać m.in. kopie umów najmu, dowody wpłat od najemców oraz dokumentację wszelkich poniesionych kosztów, które planujesz odliczyć.
Witam, starszy syn odziedziczył mieszkanie po moich rodzicach testament notarialny bez wydziedziczenia mnie jako jedynego spadkobiorcy ustawowego. Rodzice zawsze chcieli żeby podzielić wnuków , niestety mlodszy jest niepełnoletni. Starszy syn stwierdził że nie sprzeda mieszkania i nie podzieli się " wywlekając" state rodzinne spory. Wiem że mam prawo do zachowku , gdy starszy syn się o tym dowiedział wściekł się że oczekuje sprzedaży mi...
Witam serdecznie. W sobotę sprzedałam mój 14 letni samochód. Pan, który po niego przyjechał oglądał, sprawdzał, jeździł itp. itd. przez prawie 2 godziny. W ostateczności kupił samochód za 16500 zł i odjechał. Dziś mija 4 dzień od zakupu I zadzwonił do mnie, że jestem oszustką, bo zataiłam wyciek oleju... co jest nieprawdą, jeździłam tym samochodem od 2 lat każde naprawy robiłam regularnie. Panu oddałam wszystkie faktury co było robione w samochod...
Do 15.04 zwolnienie lekarskie. Umowa terminowa kończy się 30.04
Nie będzie kontynuacji.
Czy pracodawca może wypisać urlop na drugą połowę kwietnia? Prawo mu na to pozwala? Czy najpierw badania ze względu na chorobowe ponad 30 i dopiero urlop?
Wydaje się nie celowe robienie badań tym bardziej że kilka dni może być samego oczekiwania na badania. A więc robić badania na kilka dni pracy... Tez niecelowe że względu że to pracodawca musi ponieść kos...
Po śmierci ojca 4 dzieci zrzeka się swojej części na mamę tylko jedną dziecko się nie zrzeka.
Jeżeli mama chcę sprzedać dom musi pytać o zgodę syna?
Czy może sprzedawać i oddać mu jego część po sprzedaży?...
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka pozwala szybko dostać się do poszukiwanego miejsca na stronie. Przykładowe frazy: