Art. 8. 1. Zadania polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej,
świadczeniu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej, o
których mowa w art. 11 ust. 7 zdanie drugie, są zadaniami zleconymi z zakresu
administracji rządowej realizowanymi przez powiat w porozumieniu z gminami albo
samodzielnie.
2. Na każdy powiat przypada liczba punktów odpowiadająca mnożnikowi, o
którym mowa w art. 20 ust. 4.
3. Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego
poradnictwa obywatelskiego odbywa się w punkcie w przeciętnym wymiarze 5 dni w
tygodniu podczas dyżuru trwającego co najmniej 4 godziny dziennie, z wyłączeniem
dni, o których mowa w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych
od pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 90).
4. Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego
poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń po umówieniu
terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności
udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa
obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej
lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza
kolejnością. Prowadząc rejestrację zgłoszeń, dąży się do równomiernej rejestracji
zgłoszeń osób uprawnionych odpowiednio do dyżurów w punktach nieodpłatnej
pomocy prawnej lub w punktach nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w danym
powiecie.
5. Zgłoszeń dokonuje się telefonicznie pod numerem telefonu wskazanym przez
starostę. Starosta oprócz dokonywania zgłoszeń telefonicznych może również
umożliwić dokonywanie zgłoszeń za pośrednictwem środków komunikacji
elektronicznej.
6. W przypadku, gdy liczba osób uprawnionych, którym ma zostać udzielona
nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie,
uniemożliwia sprawne umawianie terminów wizyt w punktach na obszarze danego
powiatu, czas trwania dyżuru może ulec wydłużeniu do co najmniej 5 godzin dziennie
we wszystkich punktach na obszarze tego powiatu. Wydłużenie czasu trwania dyżuru następuje na żądanie starosty. Możliwość wydłużenia czasu trwania dyżuru w trakcie
roku określa się jako jeden z warunków otwartego konkursu ofert, o którym mowa
w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37).
7. Wydłużenie czasu trwania dyżuru, o którym mowa w ust. 6, nie powoduje
zwiększenia środków przeznaczonych na realizację zadania w danym roku.
8. Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się
w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się,
o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych
środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), może być udzielana
nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie,
także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na
odległość.
9. Wszystkie lub wybrane dyżury w punkcie mogą posiadać określoną
specjalizację. Specjalizację dyżuru określa się w szczególności poprzez wskazanie
dziedziny prawa lub problematyki nieodpłatnej pomocy prawnej udzielanej podczas
dyżuru lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego świadczonego podczas dyżuru,
albo poprzez wskazanie grupy osób uprawnionych, do której w szczególności adresuje
się nieodpłatną pomoc prawną udzielaną podczas dyżuru lub nieodpłatne poradnictwo
obywatelskie świadczone podczas dyżuru.
10. Punkt może być usytuowany w jednym albo większej liczbie lokali, do
którego tytuł prawny posiada powiat lub gmina, w ramach posiadanych zasobów. W
jednym lokalu może być usytuowany więcej niż jeden punkt. Lokale powinny być
usytuowane z uwzględnieniem konieczności zapewnienia dogodnego dostępu do nich
osób uprawnionych, w tym w zakresie połączeń komunikacyjnych na terenie powiatu.
Jeżeli specjalizacja dyżuru jest powiązana tematycznie z usługami z zakresu pomocy
społecznej, lokale, w których odbywają się te dyżury, powinny być usytuowane, w
miarę możliwości, w pobliżu miejsca świadczenia tych usług.
11. W ramach dyżurów nie określa się z góry przedziału czasu na prowadzenie
nieodpłatnej mediacji w zakresie, o którym mowa w art. 4a ust. 1 pkt 4, z wyjątkiem
przypadku, o którym mowa w ust. 13.
12. W zależności od bieżącego zapotrzebowania na nieodpłatną mediację,
zgłaszanego przez osoby uprawnione, w punkcie:
1) organizuje się spotkanie z mediatorem poświęcone nieodpłatnej mediacji w
zakresie, o którym mowa w art. 4a ust. 1 pkt 4, z tym że czas trwania jednego
spotkania z mediatorem podczas dyżuru nie może przekroczyć połowy czasu
trwania dyżuru lub
2) kieruje się osobę uprawnioną na dyżur, którego specjalizację określono jako
nieodpłatna mediacja, odbywający się w innym punkcie, pod warunkiem, że na
terenie danego powiatu taki dyżur został zorganizowany.
13. W przypadku określenia specjalizacji jako nieodpłatna mediacja, wszystkie
lub wybrane dyżury w danym punkcie mogą być poświęcone jedynie nieodpłatnej
mediacji.

Art. 8a. 1. Starosta sporządza i aktualizuje listę jednostek nieodpłatnego
poradnictwa, dostępnego dla mieszkańców powiatu, które obejmuje w szczególności:
1) poradnictwo rodzinne, psychologiczne, pedagogiczne, z zakresu pomocy
społecznej, w sprawie rozwiązywania problemów alkoholowych i innych
uzależnień, w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w ramach
interwencji kryzysowej, dla bezrobotnych, dla osób pokrzywdzonych
przestępstwem, a także z zakresu praw konsumentów, praw dziecka, praw
pacjenta, ubezpieczeń społecznych, prawa pracy, prawa podatkowego, dla osób
w sporze z podmiotami rynku finansowego i inne;
2) nieodpłatną pomoc prawną i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie ze
wskazaniem punktów i dyżurów, o których mowa w art. 8, wraz z ich
specjalizacją, o ile została określona.
2. Lista, o której mowa w ust. 1, zawiera dane jednostek nieodpłatnego
poradnictwa uporządkowane według tematyki poradnictwa, w tym jednostek
publicznych, jednostek niepublicznych działających na zlecenie oraz jednostek
prowadzących działalność pożytku publicznego działających na zlecenie, którym
powierzono zadania z zakresu poradnictwa specjalistycznego na podstawie odrębnych
przepisów, obejmujące informacje o nazwie jednostek, zakresie poradnictwa, adresach
i danych kontaktowych, w tym o stronach internetowych i numerach telefonicznych,
dniach i godzinach działalności oraz kryteriach dostępu do usługi.
3. Lista, o której mowa w ust. 1, zawiera informacje o sposobie dokonywania
zgłoszeń, o których mowa w art. 8 ust. 4, w tym informację o numerze telefonu, o
którym mowa w art. 8 ust. 5, oraz w miarę możliwości informacje umożliwiające
dokonywanie zgłoszeń za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
4. Listę, o której mowa w ust. 1, starosta udostępnia w Biuletynie Informacji
Publicznej. Ponadto informacje te udostępnia się w szczególności:
1) na stronach internetowych urzędu starostwa powiatowego i urzędów gmin na
obszarze tego powiatu;
2) co najmniej raz w roku w lokalnych środkach masowego przekazu;
3) w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie powiatu.

Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej art. 8

Poprzedni

Art. 7. 1. Każdy przypadek udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego dokumentuje się w karcie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego pora...

Nastepny

Art. 9. 1. Powiat, realizując zadania, o których mowa w art. 8 ust. 1, może zawierać porozumienia z gminami na obszarze tego powiatu, określające w szczególności: 1) wykaz planowanych dyżurów na te...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2016
  • Ost. zmiana ustawy 24 czerwca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 12 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka