Art. 87. 1. Obiekty naturalne i sztuczne, w tym obiekty budowlane, położone
w granicach powierzchni ograniczających przeszkody nie mogą być wyższe niż
wysokości określone przez te powierzchnie, wyznaczone zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie art. 92 ust. 2, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa
w ust. 3 i 4. Powierzchnie ograniczające przeszkody wyznaczają granice, w ramach
których obiekty mogą wystawać w przestrzeni powietrznej.
2. Przy obliczaniu wysokości obiektu, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się
także umieszczone na nim kominy, reklamy, anteny oraz inne urządzenia,
a w przypadku dróg lub linii kolejowych również ich skrajnie.
3. Zgody na powstanie obiektu stałego o charakterze trwałym, którego wysokość
przekracza wysokość wyznaczoną przez powierzchnie ograniczające przeszkody,
udziela, w drodze decyzji administracyjnej:
1) Prezes Urzędu – w przypadku lotniska wpisanego do rejestru lotnisk cywilnych,
2) Minister Obrony Narodowej – w przypadku lotniska wpisanego wyłącznie do
rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych,
3) minister właściwy do spraw wewnętrznych – w przypadku lotniska wpisanego
wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego
– jeżeli uzna – po zasięgnięciu opinii odpowiednio zarządzającego lotniskiem albo
jednostki organizacyjnej zarządzającej lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru
lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk
i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego i instytucji zapewniającej służbę
ruchu lotniczego, o ile taka służba funkcjonuje na lotnisku – że obiekt ten nie stanowi
niedopuszczalnego zagrożenia dla ruchu statków powietrznych oraz zostaną spełnione
warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 92 ust. 2.
4. Dopuszcza się powstanie obiektu stałego o charakterze czasowym lub obiektu
ruchomego przekraczającego wysokość wyznaczoną przez powierzchnie
ograniczające przeszkody, jeżeli zostaną spełnione warunki określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 92 ust. 2 oraz lokalizacja obiektu zostanie uzgodniona
odpowiednio z zarządzającym lotniskiem albo jednostką organizacyjną zarządzającą
lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo
wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku
publicznego oraz z instytucją zapewniającą służbę ruchu lotniczego – o ile taka służba
funkcjonuje na lotnisku.

Art. 871. 1. Przeszkodami lotniczymi są obiekty:
1) wyższe niż wysokości określone przez wyznaczone powierzchnie ograniczające
przeszkody;
2) o wysokości od 100 m powyżej poziomu otaczającego terenu lub wody,
zlokalizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz na obszarze
wyłącznej strefy ekonomicznej Rzeczypospolitej Polskiej;
3) występujące w pasie drogi startowej bez względu na ich wysokość;
4) inne niż obiekty, o których mowa w pkt 1–3, które zostały uznane przez Prezesa
Urzędu, Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw
wewnętrznych za przeszkodę lotniczą ze względu na potencjalne zagrożenie dla
ruchu statków powietrznych.
2. Uznanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, następuje w drodze decyzji
administracyjnej. Postępowanie może być wszczęte z urzędu albo na wniosek
zarządzającego lotniskiem albo jednostki organizacyjnej zarządzającej lotniskiem
wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym
wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego lub
instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego. Decyzja podlega natychmiastowemu
wykonaniu.
3. Prezes Urzędu, Minister Obrony Narodowej oraz minister właściwy do spraw
wewnętrznych prowadzą w zakresie swojej właściwości ewidencję przeszkód
lotniczych.
4. Ewidencja przeszkód lotniczych jest jawna w zakresie informacji
podlegających udostępnieniu zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 92 ust. 2.
5. Wpisu do ewidencji przeszkód lotniczych dokonuje się na podstawie
zgłoszenia zawierającego informacje określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 92 ust. 2.
6. Zgłoszenia przeszkody lotniczej do Prezesa Urzędu, Ministra Obrony
Narodowej oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych dokonuje:
1) właściciel nieruchomości, użytkownik wieczysty albo osoba, której przysługują
ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości, w zależności od tego, kto
faktycznie włada nieruchomością, na której znajduje się przeszkoda lotnicza;
2) zarządzający lotniskiem albo jednostka organizacyjna zarządzająca lotniskiem
wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym
wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego,
w którego granicach powierzchni ograniczających przeszkody znajduje się
przeszkoda lotnicza – w przypadku braku osoby, o której mowa w pkt 1, albo
gdy miejsce pobytu tej osoby nie jest znane i nie jest możliwe do ustalenia na
podstawie katastru nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia
17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne; zarządzający lotniskiem
ma prawo dostępu do nieruchomości, na której znajduje się przeszkoda lotnicza
w granicach powierzchni ograniczających przeszkody, celem pomiaru
i weryfikacji danych o tej przeszkodzie;
3) podmiot, który doprowadził do powstania obiektu, o którym mowa
w art. 87 ust. 4;
4) podmiot, który uzyskał pozwolenie na wznoszenie lub wykorzystywanie
sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich,
wydane na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2214
oraz z 2019 r. poz. 125 i 730) – w przypadku przedsięwzięć zlokalizowanych na
obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej.
7. W przypadku zmiany w zakresie informacji podlegających zgłoszeniu
podmiot obowiązany do zgłoszenia przeszkody lotniczej przekazuje uaktualnione
informacje do Prezesa Urzędu, Ministra Obrony Narodowej oraz ministra właściwego
do spraw wewnętrznych.
8. Nie wymagają zgłoszenia przeszkody lotnicze określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 92 ust. 2.
9. Prezes Urzędu przekazuje informacje o przeszkodach lotniczych do
opublikowania w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa
w art. 121 ust. 3.
10. Obowiązkowi zgłoszenia do Prezesa Urzędu, Ministra Obrony Narodowej
oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych podlegają także urządzenia, które
ze względu na emisję silnych powietrznych fal uderzeniowych lub wyrzut dużych
ilości gazu ziemnego do atmosfery mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla ruchu
lotniczego, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 92 ust. 2, zwane dalej
„urządzeniami o charakterze niebezpiecznym”. Przepisy ust. 4–9 stosuje się
odpowiednio.

Art. 872. 1. Przeszkody lotnicze oznakowuje się, z uwzględnieniem przepisów
wydanych na podstawie art. 92 ust. 2, chyba że nie podlegają oznakowaniu na
podstawie tych przepisów albo zostały zwolnione z obowiązku oznakowania przez:
1) Ministra Obrony Narodowej – w przypadku:
a) przeszkód lotniczych, o których mowa w art. 871 ust. 1 pkt 1 i 3 –
w zakresie lotnisk wpisanych wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk
wojskowych,
b) obiektów uznanych za przeszkody lotnicze przez Ministra Obrony
Narodowej zgodnie z art. 871 ust. 1 pkt 4;
2) ministra właściwego do spraw wewnętrznych – w przypadku:
a) przeszkód lotniczych, o których mowa w art. 871 ust. 1 pkt 1 i 3 –
w zakresie lotnisk wpisanych wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk
lotnictwa służb porządku publicznego,
b) obiektów uznanych za przeszkody lotnicze przez ministra właściwego do
spraw wewnętrznych zgodnie z art. 871 ust. 1 pkt 4;
3) Prezesa Urzędu – w przypadkach innych niż określone w pkt 1 i 2, z tym że
zwolnienie z obowiązku oznakowania przeszkód lotniczych, o których mowa
w art. 871 ust. 1 pkt 2, następuje po uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej
i ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
2. Do oznakowania przeszkody lotniczej jest obowiązany:
1) właściciel nieruchomości, użytkownik wieczysty albo osoba, której przysługują
ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości, w zależności od tego, kto
faktycznie włada nieruchomością, na której znajduje się przeszkoda lotnicza;
2) zarządzający lotniskiem albo jednostka organizacyjna zarządzająca lotniskiem
wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym
wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego,
w którego granicach powierzchni ograniczających przeszkody znajduje się
przeszkoda lotnicza – w przypadku braku osoby, o której mowa w pkt 1, albo
gdy miejsce pobytu tej osoby nie jest znane i nie jest możliwe do ustalenia na
podstawie katastru nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia
17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne;
3) zarządzający lotniskiem albo jednostka organizacyjna zarządzająca lotniskiem
wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym
wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego,
w którego granicach powierzchni ograniczających przeszkody znajduje się
przeszkoda lotnicza, jeżeli obiekt wcześniej niebędący przeszkodą lotniczą stał
się nią w wyniku budowy, rozbudowy lub zmiany cech lotniska;
4) wnioskodawca w sprawach, o których mowa w art. 871
ust. 1 pkt 4,
a w przypadku gdy postępowanie zostało wszczęte z urzędu – posiadacz
nieruchomości, na której znajduje się przeszkoda lotnicza;
5) podmiot, który uzyskał pozwolenie na wznoszenie lub wykorzystywanie
sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich,
wydane na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej – w przypadku przedsięwzięć
zlokalizowanych na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Prezes Urzędu, Minister Obrony Narodowej oraz minister właściwy do spraw
wewnętrznych, w drodze decyzji administracyjnej, zwalnia z obowiązku oznakowania
przeszkody lotniczej albo zezwala na zmianę sposobu lub rodzaju jej oznakowania, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 92 ust. 2, jeżeli
nie spowoduje to obniżenia bezpieczeństwa żeglugi powietrznej lub wynika to ze
względów technicznych przeszkody lotniczej.
4. Zarządzającemu lotniskiem, jednostce organizacyjnej zarządzającej
lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo
wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku
publicznego oraz instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego, w przypadku gdy
jest ona wnioskodawcą w sprawach, o których mowa w art. 871
ust. 1 pkt 4,
przysługuje prawo dostępu do nieruchomości, na której znajduje się przeszkoda
lotnicza, w celu jej oznakowania, po poinformowaniu o tym fakcie, z wyjątkiem
przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, właściciela nieruchomości, użytkownika
wieczystego albo osoby, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe do
nieruchomości, w zależności od tego, kto faktycznie włada nieruchomością.
5. W przypadku nieudostępnienia nieruchomości Prezes Urzędu, Minister
Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze decyzji
administracyjnej, zobowiązuje właściciela nieruchomości, użytkownika wieczystego
albo osobę, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości, w
zależności od tego, kto faktycznie włada nieruchomością, do udostępnienia
nieruchomości w celu oznakowania przeszkody lotniczej. Przepisy art. 124b ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami stosuje się odpowiednio.

Art. 873. 1. Prezes Urzędu sprawuje nadzór nad zgłaszaniem i oznakowaniem
przeszkód lotniczych, w tym prowadzi kontrole, o których mowa w dziale II rozdziale
3, którym podlegają także podmioty obowiązane do zgłaszania i oznakowania
przeszkód lotniczych oraz zgłaszania urządzeń o charakterze niebezpiecznym.
2. Jeżeli w ramach nadzoru Prezes Urzędu ustali, że informacje podane
w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 871
ust. 5, nie odpowiadają stanowi faktycznemu,
w szczególności w zakresie położenia, wysokości lub oznakowania przeszkody
lotniczej, przekazuje do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych,
o którym mowa w art. 121 ust. 3, zastrzeżenie o przeszkodzie lotniczej
uwzględniające wynik ustaleń.

Art. 874. 1. Zabrania się na terenie znajdującym się w granicach powierzchni
ograniczających przeszkody sadzenia, uprawy lub dopuszczania do wzrostu drzewa
lub krzewu stanowiącego przeszkodę lotniczą oraz drzewa lub krzewu zasłaniającego świetlne systemy podejścia, o których mowa w Załączniku 14 do Konwencji, o której
mowa w art. 3 ust. 2.
2. Obowiązek i koszt usunięcia albo odpowiedniego przycięcia drzewa lub
krzewu, o którym mowa w ust. 1, obciąża:
1) właściciela nieruchomości, użytkownika wieczystego albo osobę, której
przysługują ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości, w zależności od
tego, kto faktycznie włada nieruchomością, na której znajduje się taka
przeszkoda;
2) zarządzającego lotniskiem albo jednostkę organizacyjną zarządzającą lotniskiem
wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym
wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego,
w którego granicach powierzchni ograniczających przeszkody znajduje się
przeszkoda, albo podmiot, o którym mowa w art. 82 ust. 2 – w przypadku braku
osoby, o której mowa w pkt 1, albo gdy miejsce pobytu tej osoby nie jest znane
i nie jest możliwe do ustalenia na podstawie katastru nieruchomości
w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, dla nieruchomości będących
w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zwanego dalej
„Lasami Państwowymi”, na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach,
Lasy Państwowe są obowiązane do dokonania nieodpłatnie usunięcia i uprzątnięcia
drzewa lub krzewu w terminie ustalonym w odrębnym porozumieniu albo umowie
z zarządzającym lotniskiem użytku publicznego albo podmiotem, o którym mowa
w art. 82 ust. 2. Koszty usunięcia drzewa lub krzewu w wieku do 20 lat oraz ich
uprzątnięcia z nieruchomości będących w zarządzie Lasów Państwowych ponosi
zarządzający lotniskiem użytku publicznego albo podmiot, o którym mowa
w art. 82 ust. 2.
4. Na wniosek podmiotów, o których mowa w ust. 2, starosta właściwy dla
nieruchomości, na której znajduje się drzewo lub krzew, o którym mowa w ust. 1,
wydaje decyzję zezwalającą na usunięcie albo odpowiednie przycięcie drzewa lub
krzewu. Przepisy art. 82 ust. 3 i 4 stosuje się.
5. W przypadku niewystąpienia z wnioskiem, o którym mowa w ust. 4, przez
podmioty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, starosta właściwy dla nieruchomości, na
której znajduje się drzewo lub krzew, o którym mowa w ust. 1, wydaje, na wniosek
zarządzającego lotniskiem albo jednostki organizacyjnej zarządzającej lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym
wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego,
zakładającego lotnisko, o którym mowa w art. 55 ust. 2 pkt 1–3, albo Polskiej Agencji
Żeglugi Powietrznej, decyzję administracyjną zezwalającą na usunięcie albo
odpowiednie przycięcie drzewa lub krzewu. Obowiązek i koszt usunięcia tego drzewa
lub krzewu obciąża:
1) właściciela nieruchomości, użytkownika wieczystego albo osobę, której
przysługują ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości, w zależności od
tego, kto faktycznie włada nieruchomością, na której znajduje się taka
przeszkoda;
2) wnioskującego o wydanie decyzji – w przypadku braku osób, o których mowa
w pkt 1, albo gdy miejsce pobytu tych osób nie jest znane i nie jest możliwe do
ustalenia na podstawie katastru nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy
z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Art. 875. 1. Jeżeli w wyniku budowy, rozbudowy lub zmiany cech lotniska
obiekt naturalny w postaci drzewa lub krzewu stał się przeszkodą lotniczą, jego
usunięcia lub odpowiedniego przycięcia po uzyskaniu decyzji starosty, o której mowa
w art. 82 ust. 1 pkt 7 lit. a, dokonuje na własny koszt:
1) zakładający lotnisko – w przypadku budowy lotniska;
2) zarządzający lotniskiem albo jednostka organizacyjna zarządzająca lotniskiem
wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym
wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego –
w przypadku rozbudowy lub zmiany cech lotniska.
Decyzja starosty staje się wykonalna nie wcześniej niż w dniu, w którym można
przystąpić do użytkowania obiektu lotniskowego zgodnie z art. 54 albo art. 55 ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 i 1309).
2. Posiadacz nieruchomości zapewnia dostęp do nieruchomości w celu
wykonania czynności związanych z usunięciem albo odpowiednim przycięciem
drzewa lub krzewu. W przypadku nieudostępnienia nieruchomości przepisy art. 124b
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami stosuje się
odpowiednio.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, usunięcie drzewa lub krzewu albo
jego odpowiednie przycięcie następuje za odszkodowaniem zakładającego lotnisko
w przypadku budowy lotniska albo zarządzającego lotniskiem, Ministra Obrony
Narodowej albo jednostki organizacyjnej zarządzającej lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego
w przypadku rozbudowy lub zmiany cech lotniska na rzecz właściciela, użytkownika
wieczystego albo osoby, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe do
nieruchomości, w zależności od tego, kto faktycznie włada nieruchomością, na której
znajduje się drzewo lub krzew, albo w przypadku ich braku – posiadacza
nieruchomości. Wysokość odszkodowania ustala się w drodze umowy stron.
4. W przypadku braku umowy stron zawartej w terminie 3 miesięcy od dnia
usunięcia albo odpowiedniego przycięcia drzewa lub krzewu wysokość
odszkodowania, o którym mowa w ust. 3, ustala, z zastosowaniem zasad
przewidzianych przy wywłaszczaniu nieruchomości, określonych w ustawie z dnia
21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, starosta właściwy ze względu na
miejsce, w którym znajdowało się drzewo lub krzew.
5. W przypadku lasów stanowiących własność Skarbu Państwa odszkodowania,
o których mowa w ust. 3, stanowią środki funduszu leśnego, o którym mowa
w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach.

Art. 876. Zabrania się:
1) w stosunku do lotnisk użytku publicznego, o których mowa w art. 59a
ust. 1 pkt 1 i 2, oraz lotnisk wpisanych wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk
wojskowych:
a) budowy lub rozbudowy obiektów budowlanych sprzyjających
występowaniu zwierząt stwarzających zagrożenie dla ruchu statków
powietrznych w odległości do 7 km od punktu odniesienia lotniska
ujawnionego w rejestrze lotnisk,
b) hodowania lub wypuszczania ptaków stwarzających zagrożenie dla ruchu
statków powietrznych w odległości do 3 km od progu i końca drogi
startowej lotniska i 1,5 km od osi drogi startowej lotniska, po obu stronach
tej drogi;
2) w stosunku do lotnisk innych niż lotniska, o których mowa w art. 59a ust. 1 pkt 1
i 2:
a) budowy lub rozbudowy obiektów budowlanych sprzyjających
występowaniu zwierząt stwarzających zagrożenie dla ruchu statków
powietrznych w odległości do 4 km od punktu odniesienia lotniska
ujawnionego w rejestrze lotnisk,
b) hodowania lub wypuszczania ptaków stwarzających zagrożenie dla ruchu
statków powietrznych w odległości do 3 km od progu i końca drogi startowej lotniska i 1,5 km od osi drogi startowej lotniska, po obu stronach tej drogi.

Art. 877. W zakresie swojej właściwości Prezes Urzędu, terenowe organy wykonawcze Ministra Obrony
Narodowej w sprawach operacyjno-obronnych i rządowej administracji
niezespolonej, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada
1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374), oraz minister właściwy do
spraw wewnętrznych, w celu ochrony lotnisk przed działaniami i zdarzeniami,
które mogą powodować niedopuszczalne zagrożenia dla ruchu statków
powietrznych korzystających z lotniska:
1) uzgadnia projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
i projekty decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz
opiniuje projekty studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gminy oraz plany zagospodarowania przestrzennego
województwa, dla terenów, na których:
a) znajduje się lotnisko,
b) wyznaczono powierzchnie ograniczające przeszkody,
c) wydano promesę zezwolenia, o której mowa w art. 57 ust. 1, dla inwestycji,
o której mowa w ustawie z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach
przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku
publicznego,
d) wydano zezwolenie na założenie lotniska;
2) wydaje opinie inne niż opinie, o których mowa w pkt 1, dotyczące możliwości
lokalizacji inwestycji ze względu na wysokość zabudowy.

Art. 878. 1. W terminie nieprzekraczającym 14 dni od dnia otrzymania decyzji
o wpisie lotniska do rejestru lotnisk, rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych, rejestru
lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego, zezwolenia na założenie
lotniska lub każdej decyzji o zmianie cech lotniska wpływającej na zmianę
powierzchni ograniczających przeszkody, zarządzający lotniskiem albo jednostka
organizacyjna zarządzająca lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk
i lądowisk wojskowych albo wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk
lotnictwa służb porządku publicznego przekazuje mapy w skali 1:25 000
z naniesionymi powierzchniami ograniczającymi przeszkody, świetlnymi systemami
podejścia, punktem odniesienia lotniska, progiem i końcem drogi startowej oraz osią
drogi startowej do:
1) organu samorządu terytorialnego właściwego w sprawach planowania
i zagospodarowania przestrzennego na terenie, na którym wyznaczono
powierzchnie ograniczające przeszkody, oraz do wojewody właściwego
miejscowo dla terenu, na którym wyznaczono powierzchnie ograniczające
przeszkody, w celu uwzględnienia przy planowaniu przestrzennym;
2) starosty właściwego miejscowo dla terenu, na którym wyznaczono powierzchnie
ograniczające przeszkody, w celu uwzględnienia przy wydawaniu decyzji,
o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 7 lit. a.
2. Mapy, o których mowa w ust. 1, są publicznie dostępne w siedzibie organów
samorządu terytorialnego. Zarządzający lotniskiem oraz jednostka organizacyjna
zarządzająca lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk
wojskowych albo wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb
porządku publicznego udostępnia te mapy w swojej siedzibie lub na stronie
internetowej.

Art. 87a. 1. Zabrania się emitowania lub powodowania emisji, w strefach
przestrzeni powietrznej wykorzystywanej do żeglugi powietrznej wiązki lasera lub
światła z innych źródeł w kierunku statku powietrznego w sposób mogący
spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty i mogący stworzyć
zagrożenie bezpieczeństwa statku powietrznego albo życia lub zdrowia załogi lub
pasażerów na jego pokładzie.
2. Na użycie lasera lub światła z innych źródeł w strefach, o których mowa
w ust. 1, może zostać wydana zgoda przez Ministra Obrony Narodowej albo instytucję
zapewniającą służbę ruchu lotniczego, zgodnie z właściwością określoną
w przepisach wydanych na podstawie ust. 4 – jeżeli użycie to nie będzie zagrażało bezpieczeństwu statku powietrznego oraz życiu i zdrowiu załogi i pasażerów na jego
pokładzie. Strefy, o których mowa w ust. 1, są nanoszone na mapę, która jest
zamieszczana na stronie internetowej Urzędu, a także publikowana w Zintegrowanym
Pakiecie Informacji Lotniczej, o którym mowa w art. 121 ust. 3.
3. Zgodę, o której mowa w ust. 2, wydaje się na wniosek złożony w terminie
14 dni przed planowanym użyciem lasera lub światła z innych źródeł.
4. Minister właściwy do spraw transportu oraz Minister Obrony Narodowej
określą, w drodze rozporządzenia, z uwzględnieniem przepisów międzynarodowych:
1) sposób wyznaczania stref przestrzeni powietrznej wykorzystywanych
do żeglugi powietrznej, o których mowa w ust. 1;
2) szczegółowe warunki użycia lasera lub światła z innych źródeł w tych strefach;
3) tryb wydawania zgody na użycie lasera lub światła z innych źródeł;
4) właściwość podmiotów, o których mowa w ust. 2, w zakresie wydawania zgody
na użycie lasera lub światła z innych źródeł w strefach, o których mowa w ust. 1;
5) sposób naniesienia stref, o których mowa w ust. 1, na mapę.

Prawo lotnicze art. 87

Poprzedni

Art. 86. 1. Do lotniczych urządzeń naziemnych należą obiekty i urządzenia do kierowania, kontroli, nadzoru i zabezpieczania obsługi ruchu lotniczego. 2. Zarządzającemu lotniskiem użytku publicznego ...

Nastepny

Art. 88. 1. Prezes Urzędu prowadzi rejestr lotniczych urządzeń naziemnych, o których mowa w art. 86 ust. 1, wykorzystywanych do operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej, zwany dalej „rejestre...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka