Art. 189. 1. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
z uwzględnieniem przepisów międzynarodowych oraz Krajowego Programu Ochrony
Lotnictwa Cywilnego, o którym mowa w art. 187, a także biorąc pod uwagę rodzaje
lotnisk, szczegółowe wymagania dotyczące programów ochrony, o których mowa
w art. 188.
2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych, mając na uwadze przepisy Unii Europejskiej w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego, określi,
w drodze rozporządzenia, Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego, obejmujący:
1) organizację systemu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa, w tym
rodzaje prowadzonych kontroli;
2) szczegółowy tryb prowadzenia egzaminu certyfikującego, wymagane
kwalifikacje oraz zakres obowiązków i uprawnień audytorów, o których mowa
w art. 188d;
3) sposób prowadzenia listy audytorów krajowych i listy audytorów wewnętrznych
oraz zakres danych ujętych na tych listach;
4) sposób prowadzenia kontroli jakości dotyczący zakresu i częstotliwości
audytów, inspekcji, testów i dochodzeń w zakresie ochrony lotnictwa, a także
klasyfikację wyników prowadzonych kontroli jakości;
5) sposób prowadzenia przeglądu, jeżeli zachodzi konieczność dokonania
ponownej oceny potrzeb w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
6) sposób prowadzenia kontroli jakości w odniesieniu do zespołu składającego się
z psa do wykrywania materiałów wybuchowych i jego przewodnika;
7) sposób korygowania nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie kontroli jakości
wspomagający system zgłaszania uchybień oraz mający na celu zapewnienie
zgodności z wymogami w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
8) sposób wymiany informacji pomiędzy krajowymi organami na temat poziomu
zgodności w przypadkach wystąpienia lub podejrzenia wystąpienia zagrożenia
ochrony lotnictwa cywilnego;
9) zakres danych zawartych w sprawozdaniu z przeprowadzonych kontroli jakości;
10) wymogi w zakresie realizacji oraz monitorowania czynności wewnętrznej
kontroli jakości stosowanych przez podmioty prowadzące działalność związaną
z ochroną lotnictwa cywilnego;
11) tryb rejestracji i analizowania wyników tego programu w celu określenia
tendencji i ukierunkowania przyszłego rozwoju polityki ochrony lotnictwa
cywilnego.
3. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, Krajowy
Program Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego określający:
1) rodzaje i zakres programów szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
2) kategorie osób podlegających szkoleniom w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego,
3) wymagania dla instruktorów prowadzących szkolenie w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego,
4) organizację szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
5) sposób przeprowadzania egzaminu kończącego szkolenie w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego i zakres tego egzaminu,
6) warunki, sposób i tryb weryfikacji spełniania wymagań przez osoby kierowane
na szkolenia związane z prowadzeniem kontroli bezpieczeństwa lub kontroli
dostępu,
7) warunki wydania certyfikatu operatora kontroli bezpieczeństwa,
8) zakres danych ujętych na liście, o której mowa w art. 186b ust. 10, i sposób jego
prowadzenia,
9) sposób sprawowania nadzoru przez Prezesa Urzędu nad realizacją szkoleń
w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
– mając na uwadze przepisy Unii Europejskiej w sprawie wspólnych zasad
w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego.

Art. 189a. 1. Organy administracji publicznej i służby odpowiedzialne za
bezpieczeństwo i porządek publiczny, Prezes Urzędu, zarządzający lotniskami,
przewoźnicy lotniczy, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej oraz inne
organy i służby publiczne podejmują działania i współpracują w zakresie
wypracowania, wdrożenia i nadzorowania systemu ułatwień administracyjnych
i proceduralnych w lotnictwie cywilnym zgodnie z Krajowym Programem Ułatwień
Lotnictwa Cywilnego.
2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych ustala, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu
opinii Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego, Krajowy Program Ułatwień
Lotnictwa Cywilnego określający:
1) sposób i warunki realizacji systemu ułatwień lotnictwa cywilnego, dotyczące
w szczególności:
a) organizacji systemu ułatwień w portach lotniczych i na lotniskach oraz na
pokładzie statków powietrznych,
b) współpracy w tym zakresie organów administracji publicznej i służb
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne, Prezesa Urzędu,
zarządzających lotniskami, przewoźników lotniczych, instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej oraz innych organów i służb
publicznych,
2) wzór wniosku o wydanie CMC,
3) okres ważności oraz wzór CMC,
4) szczegółowy sposób postępowania przy wydawaniu CMC,
5) szczegółowy sposób postępowania przy utracie CMC lub utracie ważności
posiadanego CMC
– z uwzględnieniem przepisów Załącznika 9 do Konwencji, o której mowa w art. 3
ust. 2, oraz przepisów międzynarodowych.

Prawo lotnicze art. 189

Poprzedni

Art. 188. 1. Zadania ochrony są realizowane zgodnie z programami ochrony poszczególnych lotnisk, przewoźników lotniczych, instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zarejestrowanego agent...

Nastepny

Art. 190. Przepisy niniejszego działu stosuje się do przewozów lotniczych krajowych oraz, w zakresie nieuregulowanym odmiennie przez umowy międzynarodowe, do przewozów lotniczych międzynarodowych, w...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka