Art. 111. 1. Bank z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może
prowadzić działalność maklerską po uzyskaniu zezwolenia Komisji.
1a. (uchylony)
2. Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej
przez bank zawiera:
1) nazwę jednostki organizacyjnej banku, w ramach której ma być prowadzona
działalność maklerska;
2) informacje określone w art. 1–7 rozporządzenia 2017/1943;
3) oświadczenia członków zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej, o ile jest
ustanowiona, jak również innych osób, które odpowiadają za rozpoczęcie przez
wnioskodawcę działalności maklerskiej lub będą nią kierować, że nie były
uznane prawomocnym orzeczeniem za winne popełnienia przestępstwa
skarbowego, przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu,
obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,
przestępstw lub wykroczeń określonych w art. 305, art. 307 lub art. 308 ustawy
z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej, przestępstwa
określonego w ustawach, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca
2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, przestępstwa stanowiącego
naruszenie równoważnych przepisów obowiązujących w innych państwach
członkowskich oraz że w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku
nie zostały ukarane w trybie administracyjnym przez właściwy organ nadzoru
innego państwa członkowskiego za naruszenie przepisów wdrażających
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca
2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą
dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE lub przepisów rozporządzenia 575/2013;
4) w przypadku gdy wniosek dotyczy prowadzenia ASO – informacje, o których
mowa w art. 2 i art. 3 rozporządzenia 2016/824;
5) w przypadku gdy wniosek dotyczy prowadzenia OTF – informacje, o których
mowa w art. 2 i art. 6 rozporządzenia 2016/824, a w przypadku gdy
przedmiotem obrotu na OTF mają być produkty energetyczne sprzedawane
w obrocie hurtowym, które muszą być wykonywane przez dostawę – także
informacje o takich produktach, w zakresie, jaki zgodnie z przepisami
rozporządzenia 2016/824 jest wymagany wobec klas aktywów w rozumieniu
art. 1 pkt 2 tego rozporządzenia;
6) w przypadku gdy wnioskowana działalność będzie obejmować nabywanie lub
zbywanie na rachunek dającego zlecenie instrumentów finansowych na aukcjach
organizowanych przez platformę aukcyjną – informacje wskazujące, w jaki
sposób wnioskodawca zamierza zapewnić zgodność działalności z art. 19 ust. 3
oraz art. 59 ust. 2 i 3 rozporządzenia 1031/2010.
2a. Do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności
maklerskiej przez bank dołącza się:
1) procedury oraz opis rozwiązań i systemów, o których mowa
w art. 16 ust. 2 rozporządzenia 596/2014;
2) procedury oraz opis rozwiązań i systemów, o których mowa
w art. 16 ust. 1 rozporządzenia 596/2014 – w przypadku gdy wnioskodawca
zamierza prowadzić ASO lub OTF;
3) regulamin ochrony przepływu informacji poufnych oraz stanowiących tajemnicę
zawodową.
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. Warunkiem uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej
przez bank jest organizacyjne wyodrębnienie tej działalności od pozostałej
działalności banku (wydzielenie organizacyjne), z zastrzeżeniem art. 113.
5a. (uchylony)
6. Liczba członków władz jednostki organizacyjnej, o której mowa
w ust. 2 pkt 1, powinna zapewniać skuteczne, prawidłowe oraz ostrożne zarządzanie
tą jednostką, w szczególności uwzględniać zakres, skalę i złożoność prowadzonej
działalności, przy czym w skład władz tej jednostki powinny wchodzić co najmniej
dwie osoby.
6a. W skład władz jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 2 pkt 1, mogą
wchodzić wyłącznie osoby posiadające nieposzlakowaną opinię w związku ze
sprawowanymi funkcjami, wiedzę, kompetencje i doświadczenie niezbędne do
skutecznego, prawidłowego oraz ostrożnego zarządzania tą jednostką, z
uwzględnieniem zakresu, skali i złożoności prowadzonej działalności. Bank
prowadzący działalność maklerską zapewnia utrzymywanie i doskonalenie przez
członków władz jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 2 pkt 1, wiedzy
i kompetencji niezbędnych do należytego wykonywania powierzonych obowiązków.
6b. Członkami zarządu ani rady nadzorczej banku prowadzącego działalność
maklerską, ani komisji rewizyjnej takiego banku, o ile jest ona ustanowiona, nie mogą
być osoby uznane prawomocnym orzeczeniem za winne popełnienia przestępstwa
skarbowego, przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi
gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstw lub
wykroczeń określonych w art. 305, art. 307 lub art. 308 ustawy z dnia 30 czerwca
2000 r. – Prawo własności przemysłowej lub przestępstwa określonego w ustawach,
o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem
finansowym, oraz przestępstwa stanowiącego naruszenie równoważnych przepisów
obowiązujących w innych państwach członkowskich.
6c. Przepis ust. 6b stosuje się także do innych, niż określone w ust. 6b osób
odpowiadających za wykonywanie przez bank działalności maklerskiej lub
kierujących taką działalnością.
6d. Oświadczenia, o których mowa w ust. 2 pkt 3, składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia
w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
6e. W przypadku banku prowadzącego działalność maklerską czynności
zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 23 rozporządzenia 2017/565, związane z działalnością maklerską prowadzoną przez bank oraz działalnością maklerską powierzoną przez bank na podstawie umowy wykonywane są w ramach systemu
zarządzania ryzykiem banku.
7. (uchylony)
8. Bank prowadzący działalność maklerską obowiązany jest posiadać centralę na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
9. Za centralę, o której mowa w ust. 8, uważa się jednostkę organizacyjną banku,
w której jest prowadzona działalność maklerska i w której w sposób stały wykonują
działalność osoby kierujące działalnością maklerską.
10. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określa, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe zasady wydzielenia organizacyjnego działalności
maklerskiej banku, uwzględniając konieczność zapewnienia zachowania poufności
danych w wydzielonej jednostce organizacyjnej banku przy jednoczesnym
zagwarantowaniu bezpiecznego i sprawnego prowadzenia działalności maklerskiej.

Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi art. 111

Poprzedni

Art. 110. 1. W przypadku gdy Komisja Europejska podejmuje kroki zmierzające do likwidacji przeszkód w prowadzeniu w państwie niebędącym państwem członkowskim działalności maklerskiej przez firmę inw...

Nastepny

Art. 112. (uchylony).

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
  • Wejscie w życie 24 października 2005
  • Ost. zmiana ustawy 31 marca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 13 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka