Art. 9. 1. W celu rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw oraz
przestępstw skarbowych, a także wykroczeń oraz wykroczeń skarbowych w zakresie
określonym w art. 1 ust. 2 pkt 4 i w art. 1 ust. 2a, funkcjonariusze Straży Granicznej
pełnią służbę graniczną, prowadzą działania graniczne, wykonują czynności
operacyjno-rozpoznawcze i administracyjno-porządkowe oraz prowadzą
postępowania przygotowawcze według przepisów Kodeksu postępowania karnego,
a także wykonują czynności na polecenie sądu i prokuratury oraz innych właściwych
organów państwowych w zakresie, w jakim obowiązek ten został określony
w odrębnych przepisach.
1a. Straż Graniczna w celu realizacji ustawowych zadań może korzystać
z informacji o osobie, w tym danych osobowych uzyskanych przez uprawnione
organy, służby i instytucje państwowe w wyniku wykonywania czynności operacyjno-
-rozpoznawczych lub prowadzenia kontroli operacyjnej oraz przetwarzać je
w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych
przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z
2019 r. poz. 125), bez wiedzy i zgody osoby, której dane dotyczą.
1b. Administrator danych, o których mowa w ust. 1a, jest obowiązany
udostępnić dane, z zastrzeżeniem ust. 1d, na podstawie imiennego upoważnienia
Komendanta Głównego Straży Granicznej, Komendanta BSWSG, komendanta
oddziału Straży Granicznej lub upoważnionego funkcjonariusza, okazanego przez funkcjonariusza wraz z legitymacją służbową. Fakt udostępnienia tych danych
podlega ochronie na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.
1c. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór
upoważnienia, o którym mowa w ust. 1b, uwzględniając niezbędne dane
upoważnionego funkcjonariusza oraz możliwość wydania upoważnień w imieniu
Komendanta Głównego Straży Granicznej lub komendanta oddziału Straży
Granicznej innym funkcjonariuszom.
1d. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres, warunki
i tryb przekazywania Straży Granicznej informacji o osobie, uzyskanych w wyniku
prowadzenia przez uprawnione organy, służby i instytucje czynności operacyjno-
-rozpoznawczych lub kontroli operacyjnej, uwzględniając zakres informacji
niezbędnych do wykonywania ustawowych zadań Straży Granicznej, cel, organizację
przekazywania informacji oraz sposób ich dokumentowania.
1e. Straż Graniczna może, w zakresie koniecznym do wykonywania jej
ustawowych zadań, korzystać z informacji kryminalnej zgromadzonej w Krajowym
Centrum Informacji Kryminalnych.
1f. Straż Graniczna, w celu zapewnienia skuteczności przeprowadzania kontroli
legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców oraz powierzania wykonywania
pracy cudzoziemcom, może korzystać, na zasadach określonych w ustawie z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 300, z późn. zm.), z danych zgromadzonych w Zakładzie Ubezpieczeń
Społecznych na koncie ubezpieczonego oraz koncie płatnika składek, dotyczących
cudzoziemców zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych oraz płatników
powierzających wykonywanie pracy cudzoziemcom.
2. (uchylony)
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. Funkcjonariusze w toku wykonywania czynności służbowych mają
obowiązek respektowania godności oraz przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela.
6. W celu wykonywania zadań, o których mowa w art. 1 ust. 2, funkcjonariusze
Straży Granicznej mogą być mianowani do pełnienia odpowiednich funkcji pełnomocników granicznych. Funkcję głównego pełnomocnika granicznego pełni Komendant Główny Straży Granicznej.
7. Komendant Główny Straży Granicznej określa:
1) metody i formy wykonywania zadań Straży Granicznej w zakresie nieobjętym
innymi przepisami wydanymi na podstawie ustawy, w tym zadań
wykonywanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie
nieobjętym innymi przepisami wydanymi na podstawie ustawy oraz przepisami
prawa Unii Europejskiej;
2) sposób pełnienia służby w zakresie nieobjętym innymi przepisami wydanymi na
podstawie ustawy, w tym sposób pełnienia służby poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie nieobjętym innymi przepisami wydanymi
na podstawie ustawy oraz przepisami prawa Unii Europejskiej;
3) szczegółowy tryb wydawania zezwoleń na przekraczanie granicy państwowej,
w tym wiz, przez komendantów placówek Straży Granicznej;
4) szczegółowy sposób wykonywania czynności zleconych w trybie ust. 1 przez
właściwe organy państwowe;
5) sposób i tryb gromadzenia i przetwarzania informacji z zakresu ochrony granicy
państwowej, kontroli ruchu granicznego oraz zapobiegania i przeciwdziałania
nielegalnej migracji;
6) sposób gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej;
6a) zakres oraz szczegółowe zasady szkolenia funkcjonariuszy i pracowników
Straży Granicznej;
7) szczegółowe zasady szkolenia przewodników zwierząt, które wykorzystywane
są do realizacji zadań Straży Granicznej, szkolenia tych zwierząt, a także normy
wyżywienia zwierząt.
8) (uchylony)
Art. 9a. 1. Udzielanie informacji o osobie, uzyskanych w czasie wykonywania
czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz w trybie, o którym mowa w art. 9 ust. 1a,
dozwolone jest wyłącznie na żądanie sądu lub prokuratora, a także Szefa Krajowego
Centrum Informacji Kryminalnych; wykorzystanie tych informacji może nastąpić
tylko w celu ścigania karnego.
2. Zakaz określony w ust. 1 nie ma zastosowania, jeżeli ustawa nakłada
obowiązek lub umożliwia udzielenie takich informacji określonemu organowi albo
obowiązek taki wynika z umów lub porozumień międzynarodowych, a także w przypadkach, gdy zatajenie takiej informacji prowadziłoby do zagrożenia życia lub zdrowia innych osób.
Art. 9b. 1. Straż Graniczna przy wykonywaniu swoich zadań może korzystać
z pomocy osób niebędących jej funkcjonariuszami. Zabronione jest ujawnianie
danych o osobie udzielającej pomocy Straży Granicznej, w zakresie czynności
operacyjno-rozpoznawczych.
2. Udostępnienie danych o osobie, o której mowa w ust. 1, może nastąpić jedynie
w przypadkach i w trybie określonych w art. 9da.
3. Dane o osobie, o której mowa w ust. 1, mogą być udostępnione, na żądanie
prokuratora lub sądu, także w razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez tę
osobę przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego w związku z wykonywaniem
czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz w przypadku ujawnienia przez tę osobę
faktu udzielania pomocy Straży Granicznej w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych; udostępnienie tych danych następuje w trybie określonym w art. 9da.
4. Za udzielenie pomocy, o której mowa w ust. 1, osobom niebędącym
funkcjonariuszami może być przyznane wynagrodzenie.
4a. Koszty podejmowanych przez Straż Graniczną czynności operacyjno-
-rozpoznawczych oraz wynagrodzenia osób, o których mowa w ust. 1, w zakresie,
w jakim, ze względu na ochronę określoną w art. 9c ust. 1, nie mogą być stosowane
przepisy o finansach publicznych i rachunkowości, pokrywane są z tworzonego na ten
cel funduszu operacyjnego.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze zarządzenia,
sposób tworzenia funduszu operacyjnego i gospodarowania nim oraz podmioty
właściwe w tych sprawach.
6. (uchylony)
Art. 9c. 1. W związku z wykonywaniem zadań wymienionych w art. 1
ust. 2 Straż Graniczna zapewnia ochronę form i metod realizacji zadań, informacji
oraz własnych obiektów i danych identyfikujących funkcjonariuszy.
2. Przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych funkcjonariusze
mogą posługiwać się dokumentami publicznymi w rozumieniu ustawy z dnia
22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 53, 1091
i 1716) lub innymi dokumentami, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Straży Granicznej oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych.
2a. Organy administracji rządowej i organy jednostek samorządu terytorialnego
są obowiązane do udzielania Straży Granicznej w granicach swojej właściwości
niezbędnej pomocy w zakresie wydawania i zabezpieczania dokumentów, o których
mowa w ust. 2.
2b. Przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych funkcjonariusze
mogą posługiwać się środkami identyfikacji elektronicznej zawierającymi dane inne
niż dane identyfikujące funkcjonariusza.
2c. Nie popełnia przestępstwa:
1) kto poleca sporządzenie lub kieruje sporządzeniem dokumentów lub
wydawaniem środków identyfikacji elektronicznej, o których mowa w ust. 2 i 2b;
2) kto sporządza dokumenty lub wydaje środki identyfikacji elektronicznej,
o których mowa w ust. 2 i 2b;
3) kto udziela pomocy w sporządzeniu dokumentów lub wydawaniu środków
identyfikacji elektronicznej, o których mowa w ust. 2 i 2b;
4) funkcjonariusz, jeżeli dokumentami lub środkami identyfikacji elektronicznej,
o których mowa w ust. 2 i 2b, posługuje się przy wykonywaniu czynności
operacyjno-rozpoznawczych;
5) kto wydaje środki identyfikacji elektronicznej, o których mowa w ust. 2b,
funkcjonariuszowi, lub dopuszcza do uwierzytelnienia z wykorzystaniem
takiego środka identyfikacji elektronicznej w swoim systemie identyfikacji elektronicznej.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia,
tryb wydawania dokumentów, o których mowa w ust. 2, sposób posługiwania się
nimi, a także ich przechowywania, uwzględniając rodzaje dokumentów i cel, w jakim
są wydawane, organy i osoby uprawnione do ich wydawania, posługiwania się nimi
i ich przechowywania, czas, na jaki są wydawane dokumenty, czynności zapewniające
ich ochronę oraz sposób ich przechowywania i ewidencji.
Art. 9ca. 1. Straż Graniczna w celu ochrony obiektów, o których mowa w art. 9c
ust. 1, może wprowadzić nadzór nad terenem użytkowanych obiektów lub terenem
przyległym do obiektów w postaci środków technicznych oraz urządzeń
elektronicznego systemu monitorującego stan bezpieczeństwa obiektu umożliwiających rejestrację obrazu, a także środków organizacyjnych i technicznych
zapewniających identyfikację i kontrolę osób przebywających w użytkowanych
obiektach, w tym przepustek zawierających wizerunek twarzy, oraz systemów
teleinformatycznych przetwarzających informacje o przepustkach, w tym dane osób,
którym je wydano.
2. System monitorujący, o którym mowa w ust. 1, stosuje się jedynie
w miejscach i pomieszczeniach, w których zapewnia on realizację celu określonego
w ust. 1, z wyłączeniem miejsc przeznaczonych do celów sanitarno-higienicznych.
3. Zarejestrowany obraz przetwarza się wyłącznie do celów, dla których został
zebrany, i przechowuje się przez okres nieprzekraczający 1 roku. Dane osób, w tym
wizerunek twarzy, wykorzystywane do identyfikacji i kontroli osób przebywających
w użytkowanych obiektach, przechowuje się nie dłużej niż jest to konieczne do
realizacji tego celu.
4. W przypadku gdy zarejestrowany obraz stanowi dowód w postępowaniu lub
powzięto informacje, że może on stanowić dowód w postępowaniu, termin określony
w ust. 3 ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
Art. 9d. 1. Udzielenie informacji o prowadzonych czynnościach operacyjno-rozpoznawczych oraz o stosowanych środkach i metodach ich realizacji może nastąpić:
1) w przypadku gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa
ściganego z oskarżenia publicznego w związku z wykonywaniem tych czynności;
2) w związku ze współpracą prowadzoną z innymi organami, służbami lub
instytucjami państwowymi uprawnionymi do wykonywania czynności
operacyjno-rozpoznawczych, w tym także w związku z prowadzoną współpracą
z organami i służbami innych państw w trybie i zakresie określonym
w umowach i porozumieniach międzynarodowych.
2. Udzielenie informacji o osobie, uzyskanych w czasie wykonywania czynności
operacyjno-rozpoznawczych oraz w trybie, o którym mowa w art. 9 ust. 1a, może nastąpić:
1) na żądanie sądu lub prokuratora, a wykorzystanie tych informacji może nastąpić
tylko w celu ścigania karnego;
2) w przypadku gdy ustawa nakłada obowiązek udzielenia lub umożliwia udzielenie
takich informacji określonemu organowi albo obowiązek taki wynika z umów lub porozumień międzynarodowych, a także w przypadkach gdy zatajenie takiej
informacji prowadziłoby do zagrożenia życia lub zdrowia innych osób.
3. Udzielenie informacji o szczegółowych formach, zasadach i organizacji
czynności operacyjno-rozpoznawczych może nastąpić w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
4. W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 udzielenie
informacji następuje w trybie określonym w art. 9da.
Art. 9da. 1. Komendant Główny Straży Granicznej może zezwalać:
1) byłym i obecnym funkcjonariuszom i pracownikom Straży Granicznej,
z wyłączeniem przypadków, o których mowa w ust. 5,
2) osobom oddelegowanym do Straży Granicznej, w zakresie zadań realizowanych
w okresie oddelegowania,
3) osobom udzielającym funkcjonariuszom Straży Granicznej pomocy
w wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych
– na udzielenie wiadomości stanowiącej informację niejawną uprawnionemu podmiotowi.
2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy sytuacji, o których mowa
w art. 9d ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 oraz art. 9e, art. 9f, art. 9g i art. 10b, z wyjątkiem
dokumentów i materiałów, które sąd okręgowy lub prokurator Biura Lustracyjnego
lub oddziałowego biura lustracyjnego Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji
Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu uzna za niezbędne w związku
z wykonywaniem ich zadań określonych w ustawie z dnia 18 października 2006 r.
o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–
1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2019 r. poz. 430, 399, 447, 534 i 1571)
oraz ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji
Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1882).
3. W razie odmowy zezwolenia na udzielenie wiadomości stanowiącej
informację niejawną o klauzuli „tajne” lub „ściśle tajne” pomimo żądania prokuratora
lub sądu, zgłoszonego w związku z postępowaniem karnym o zbrodnie przeciwko
pokojowi, ludzkości i o przestępstwa wojenne lub o zbrodnię godzącą w życie ludzkie
albo o występek przeciwko życiu i zdrowiu, gdy jego następstwem była śmierć
człowieka – Komendant Główny Straży Granicznej, na wniosek prokuratora lub sądu,
przedstawia żądane dokumenty i materiały oraz wyjaśnienia ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych. Jeżeli minister właściwy do spraw wewnętrznych stwierdzi, że uwzględnienie żądania prokuratora lub sądu jest uzasadnione, Komendant Główny
Straży Granicznej jest obowiązany zezwolić na udostępnienie wnioskowanych informacji.
4. W razie odmowy zezwolenia na udzielenie wiadomości stanowiącej
informację niejawną przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych stosuje się
tryb określony w art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych
formach sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
5. W przypadku Komendanta Głównego Straży Granicznej, Komendanta
BSWSG oraz ich zastępców a także, w zakresie wynikającym z art. 11j ust. 1 pkt 1–3
ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych formach sprawowania nadzoru przez
ministra właściwego do spraw wewnętrznych, funkcjonariuszy BSWSG, zezwolenia,
o którym mowa w ust. 1, udziela minister właściwy do spraw wewnętrznych. Przepisy
ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 9e. 1. Przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych,
podejmowanych przez Straż Graniczną w celu zapobieżenia, wykrycia, ustalenia
sprawców oraz uzyskania i utrwalenia dowodów, ściganych z oskarżenia publicznego,
umyślnych przestępstw:
1) określonych w art. 163 § 1, art. 164 § 1, art. 165 § 1, art. 166 § 1 i 2, art. 167,
art. 168, art. 171, art. 172, art. 173 § 1, art. 258, art. 264 § 2 i 3, art. 270a § 1 i 2,
art. 271a § 1 i 2, art. 277a § 1 i art. 299 § 1 Kodeksu karnego,
2) określonych w art. 270–276 Kodeksu karnego w zakresie wiarygodności
dokumentów uprawniających do przekraczania granicy państwowej,
dokumentów uprawniających do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
lub dokumentów wymaganych do ich wydania,
3) skarbowych, o których mowa w art. 134 § 1 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego,
jeżeli wartość przedmiotu czynu lub uszczuplenie należności publicznej
przekraczają pięćdziesięciokrotną wysokość najniższego wynagrodzenia za
pracę określonego na podstawie odrębnych przepisów,
4) określonych w art. 183 § 2, 4 i 5, art. 184 § 1 i 2, art. 263 § 1 i 2, art. 278 § 1, art.
291 § 1 i art. 306 Kodeksu karnego, art. 55 i art. 56 ustawy z dnia 29 lipca 2005
r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2019 r. poz. 852, 1655 i 1818), a także
art. 44 i art. 46a ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i
przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1405), art.
109 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2067 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1696), art. 11–13 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o bezpieczeństwie obrotu
prekursorami materiałów wybuchowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 994), art. 53 ust.
1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
(Dz. U. z 2019 r. poz. 553, 730 i 2020), art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada
1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2019 r. poz. 917 i 1726) oraz art. 29a ust. 1 ustawy
z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2019 r. poz. 1479), jeżeli
przestępstwa te pozostają w związku z przemieszczaniem przedmiotów
przestępstwa przez granicę państwową,
5) określonego w art. 464 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
6) określonych w art. 228, art. 229 i art. 231 Kodeksu karnego, popełnionych przez
funkcjonariuszy lub pracowników Straży Granicznej w związku
z wykonywaniem obowiązków służbowych, a także funkcjonariuszy
i pracowników Policji i Służby Ochrony Państwa lub strażaków Państwowej
Straży Pożarnej w przypadku, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 4a,
6a) określonych w art. 229 Kodeksu karnego, popełnionych przez osoby niebędące
funkcjonariuszami lub pracownikami Straży Granicznej w związku
z wykonywaniem czynności służbowych przez funkcjonariuszy lub
pracowników Straży Granicznej,
6b) określonych w art. 264a Kodeksu karnego oraz art. 10 ustawy z dnia 15 czerwca
2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom
przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
6c) określonych w art. 189a Kodeksu karnego i w art. 8 ustawy z dnia 6 czerwca
1997 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks karny,
7) ściganych na mocy umów międzynarodowych ratyfikowanych za uprzednią
zgodą wyrażoną w ustawie, określonych w polskiej ustawie karnej,
8) określonych w art. 232, art. 233 § 1, 1a, 4 i 6, art. 234, art. 235, art. 236 § 1 i art.
239 § 1 Kodeksu karnego, jeżeli dotyczą przestępstw, o których mowa w pkt 1–7,
9) o których mowa w pkt 1–8 lub, o których mowa w art. 45 § 2 Kodeksu karnego
albo art. 33 § 2 Kodeksu karnego skarbowego – w celu ujawnienia mienia
zagrożonego przepadkiem w związku z tymi przestępstwami
– gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo będą nieprzydatne, sąd, na pisemny
wniosek Komendanta Głównego Straży Granicznej lub Komendanta BSWSG, po
uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, albo na pisemny wniosek komendanta oddziału Straży Granicznej, po uzyskaniu pisemnej zgody właściwego
prokuratora okręgowego, może, w drodze postanowienia, zarządzić kontrolę operacyjną.
1a. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przedstawia się wraz z materiałami
uzasadniającymi potrzebę zastosowania kontroli operacyjnej.
2. Pisemną zgodę komendantowi oddziału Straży Granicznej, o którym mowa
w ust. 1, wydaje prokurator okręgowy właściwy ze względu na siedzibę tego komendanta.
3. Postanowienie, o którym mowa w ust. 1, wydaje sąd okręgowy właściwy
miejscowo ze względu na siedzibę organu Straży Granicznej składającego wniosek.
4. W przypadkach niecierpiących zwłoki, gdy mogłoby to spowodować utratę
informacji lub zatarcie albo zniszczenie dowodów przestępstwa:
1) Komendant Główny Straży Granicznej lub Komendant BSWSG, po uzyskaniu
pisemnej zgody Prokuratora Generalnego,
2) komendant oddziału Straży Granicznej, po uzyskaniu pisemnej zgody
prokuratora, o którym mowa w ust. 2,
może zarządzić kontrolę operacyjną, zwracając się jednocześnie do właściwego
miejscowo sądu okręgowego z wnioskiem o wydanie postanowienia w tej sprawie.
W razie nieudzielenia przez sąd zgody w terminie 5 dni od dnia zarządzenia kontroli
operacyjnej, organ zarządzający wstrzymuje kontrolę operacyjną oraz dokonuje
protokolarnego, komisyjnego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas jej stosowania.
5. (uchylony)
6. W przypadku zarządzenia kontroli operacyjnej wobec osoby podejrzanej lub
oskarżonego, we wniosku organu Straży Granicznej o zarządzenie kontroli
operacyjnej zamieszcza się informację o toczącym się wobec tej osoby postępowaniu.
7. Kontrola operacyjna prowadzona jest niejawnie i polega na:
1) uzyskiwaniu i utrwalaniu treści rozmów prowadzonych przy użyciu środków
technicznych, w tym za pomocą sieci telekomunikacyjnych;
2) uzyskiwaniu i utrwalaniu obrazu lub dźwięku osób z pomieszczeń, środków
transportu lub miejsc innych niż miejsca publiczne;
3) uzyskiwaniu i utrwalaniu treści korespondencji, w tym korespondencji
prowadzonej za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
4) uzyskiwaniu i utrwalaniu danych zawartych w informatycznych nośnikach
danych, telekomunikacyjnych urządzeniach końcowych, systemach
informatycznych i teleinformatycznych;
5) uzyskiwaniu dostępu i kontroli zawartości przesyłek.
7a. Kontroli operacyjnej nie stanowią czynności, o których mowa w ust. 7 pkt 2,
polegające na uzyskiwaniu i utrwalaniu obrazu w pomieszczeniach, o których mowa
w art. 11 ust. 1 pkt 7a.
7b. Realizacja czynności, o których mowa w ust. 7a, nie wymaga zgody sądu.
8. Wniosek organu Straży Granicznej, o którym mowa w ust. 1, o zarządzenie
przez sąd kontroli operacyjnej powinien zawierać w szczególności:
1) numer sprawy i jej kryptonim;
2) opis przestępstwa z podaniem jego kwalifikacji prawnej;
3) okoliczności uzasadniające potrzebę zastosowania kontroli operacyjnej, w tym
stwierdzonej bezskuteczności lub nieprzydatności innych środków;
4) dane osoby lub inne dane pozwalające na jednoznaczne określenie podmiotu lub
przedmiotu, wobec którego stosowana będzie kontrola operacyjna, ze
wskazaniem miejsca lub sposobu jej stosowania;
5) cel, czas i rodzaj prowadzonej kontroli operacyjnej, o której mowa w ust. 7.
9. Kontrolę operacyjną zarządza się na okres nie dłuższy niż 3 miesiące. Sąd
okręgowy może, na pisemny wniosek Komendanta Głównego Straży Granicznej,
Komendanta BSWSG lub komendanta oddziału Straży Granicznej, złożony po
uzyskaniu pisemnej zgody prokuratora, o którym mowa w ust. 1, na okres nie dłuższy
niż kolejne 3 miesiące, wydać postanowienie o jednorazowym przedłużeniu kontroli
operacyjnej, jeżeli nie ustały przyczyny zarządzenia tej kontroli.
10. W uzasadnionych przypadkach, gdy podczas stosowania kontroli operacyjnej
pojawią się nowe okoliczności istotne dla zapobieżenia lub wykrycia przestępstwa
albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów przestępstwa, sąd okręgowy, na
pisemny wniosek Komendanta Głównego Straży Granicznej, Komendanta BSWSG
lub komendanta oddziału Straży Granicznej, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody
prokuratora, o którym mowa w ust. 1, może, również po upływie okresów, o których
mowa w ust. 9, wydawać kolejne postanowienia o przedłużeniu kontroli operacyjnej
na następujące po sobie okresy, których łączna długość nie może przekraczać 12 miesięcy.
10a. Komendant Główny Straży Granicznej, Komendant BSWSG albo
komendant oddziału Straży Granicznej może upoważnić swojego zastępcę do składania wniosków, o których mowa odpowiednio w ust. 1, 4, 9 i 10, lub do
zarządzania kontroli operacyjnej w trybie ust. 4.
10b. Wnioski, postanowienia, pisemne zgody i zarządzenia, o których mowa
w ust. 1, 4, 9 i 10, w odniesieniu do spraw realizowanych przez BSWSG, Komendant
BSWSG przekazuje do wiadomości Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego.
11. Do wniosków, o których mowa w ust. 4, 9 i 10, stosuje się odpowiednio
ust. 1a i 8. Sąd przed wydaniem postanowienia, o którym mowa w ust. 1, 4, 9 lub 10,
zapoznaje się z materiałami uzasadniającymi wniosek, w szczególności
zgromadzonymi podczas stosowania kontroli operacyjnej zarządzonej w tej sprawie.
12. Wnioski, o których mowa w ust. 1, 4, 9 i 10, sąd okręgowy rozpoznaje na
posiedzeniu, jednoosobowo, przy czym czynności sądu związane z rozpoznaniem tych
wniosków są wykonywane w warunkach przewidzianych dla przekazywania,
przechowywania i udostępniania informacji niejawnych oraz z odpowiednim
zastosowaniem przepisów wydanych na podstawie art. 181 § 2 Kodeksu postępowania
karnego. W posiedzeniu sądu może wziąć udział wyłącznie prokurator
i przedstawiciel organu Straży Granicznej wnioskującego o zarządzenie kontroli
operacyjnej.
13. Przedsiębiorca telekomunikacyjny, operator pocztowy oraz usługodawca
świadczący usługi drogą elektroniczną są obowiązani do zapewnienia na własny koszt
warunków technicznych i organizacyjnych umożliwiających prowadzenie przez Straż
Graniczną kontroli operacyjnej.
13a. Usługodawca świadczący usługi drogą elektroniczną będący
mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495)
zapewnia warunki techniczne i organizacyjne umożliwiające prowadzenie przez Straż
Graniczną kontroli operacyjnej stosownie do posiadanej infrastruktury.
14. Kontrola operacyjna powinna być zakończona niezwłocznie po ustaniu
przyczyn jej zarządzenia, najpóźniej jednak z upływem okresu, na który została wprowadzona.
15. Organ Straży Granicznej, o którym mowa w ust. 1, informuje właściwego
prokuratora o wynikach kontroli operacyjnej po jej zakończeniu, a na jego żądanie
również o przebiegu tej kontroli.
16. W przypadku uzyskania dowodów pozwalających na wszczęcie
postępowania karnego lub mających znaczenie dla toczącego się postępowania
karnego Komendant Główny Straży Granicznej, Komendant BSWSG lub komendant oddziału Straży Granicznej przekazuje prokuratorowi, o którym mowa w ust. 1,
wszystkie materiały zgromadzone podczas stosowania kontroli operacyjnej.
W postępowaniu przed sądem, w odniesieniu do tych materiałów, stosuje się
odpowiednio art. 393 § 1 zdanie pierwsze Kodeksu postępowania karnego.
16a. (uchylony)
16b. (uchylony)
16c. (uchylony)
16d. (uchylony)
16e. (uchylony)
16f. W przypadku, gdy materiały, o których mowa w ust. 16:
1) zawierają informacje, o których mowa w art. 178 Kodeksu postępowania
karnego, Komendant Główny Straży Granicznej, Komendant BSWSG albo
komendant oddziału Straży Granicznej zarządza ich niezwłoczne, komisyjne
i protokolarne zniszczenie;
2) mogą zawierać informacje, o których mowa w art. 178a i art. 180 § 3 Kodeksu
postępowania karnego, z wyłączeniem informacji o przestępstwach, o których
mowa w art. 240 § 1 Kodeksu karnego, albo informacje stanowiące tajemnice
związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180
§ 2 Kodeksu postępowania karnego, Komendant Główny Straży Granicznej,
Komendant BSWSG albo komendant oddziału Straży Granicznej przekazuje
prokuratorowi te materiały.
16g. Wprzypadku, o którym mowa w ust. 16f pkt 2, prokurator niezwłocznie po
otrzymaniu materiałów, kieruje je do sądu, który zarządził kontrolę operacyjną albo
wyraził na nią zgodę w trybie określonym w ust. 4, wraz z wnioskiem o:
1) stwierdzenie, które z przekazanych materiałów zawierają informacje, o których
mowa w ust. 16f pkt 2;
2) dopuszczenie do wykorzystania w postępowaniu karnym materiałów
zawierających informacje stanowiące tajemnice związane z wykonywaniem
zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania
karnego, nieobjęte zakazami określonymi w art. 178a i art. 180 § 3 Kodeksu
postępowania karnego z wyłączeniem informacji o przestępstwach, o których
mowa w art. 240 § 1 Kodeksu karnego.
16h. Sąd, niezwłocznie po złożeniu wniosku przez prokuratora, wydaje
postanowienie o dopuszczeniu do wykorzystania w postępowaniu karnym
materiałów, o których mowa w ust. 16g pkt 2, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie innego dowodu,
a także zarządza niezwłoczne zniszczenie materiałów, których wykorzystanie
w postępowaniu karnym jest niedopuszczalne.
16i. Na postanowienie sądu w przedmiocie dopuszczenia do wykorzystania
w postępowaniu karnym materiałów, o których mowa w ust. 16g pkt 2, prokuratorowi
przysługuje zażalenie. Do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu
postępowania karnego.
16j. Organ Straży Granicznej jest obowiązany do wykonania zarządzenia sądu
o zniszczeniu materiałów, o którym mowa w ust. 16h, oraz niezwłocznego,
komisyjnego i protokolarnego zniszczenia materiałów, których wykorzystanie w postępowaniu karnym jest niedopuszczalne. Organ Straży Granicznej niezwłocznie
informuje prokuratora, o którym mowa w ust. 16g, o zniszczeniu tych materiałów.
17. Osobie, w stosunku do której była stosowana kontrola operacyjna, nie
udostępnia się materiałów zgromadzonych podczas tej kontroli. Przepis nie narusza
uprawnień wynikających z art. 321 Kodeksu postępowania karnego.
17a. Sąd okręgowy, Prokurator Generalny, prokurator okręgowy i organ Straży
Granicznej prowadzą rejestry postanowień, pisemnych zgód, wniosków i zarządzeń
dotyczących kontroli operacyjnej. Rejestry prowadzi się w formie elektronicznej,
z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
18. Organ Straży Granicznej, który wnioskował o zarządzenie kontroli
operacyjnej, dokonuje niezwłocznie po zakończeniu kontroli protokolarnego,
komisyjnego zniszczenia zgromadzonych podczas stosowania kontroli operacyjnej
materiałów niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania
karnego lub niemających znaczenia dla toczącego się postępowania karnego.
18a. O wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów,
o których mowa w ust. 18, organ Straży Granicznej jest obowiązany do
niezwłocznego poinformowania prokuratora, o którym mowa w ust. 1.
19. Na postanowienia sądu, o których mowa w:
1) ust. 1, 4, 9 i 10 – przysługuje zażalenie organowi Straży Granicznej, który złożył
wniosek o wydanie tego postanowienia;
2) ust. 4 i 16c – przysługuje zażalenie właściwemu prokuratorowi, o którym mowa w ust. 1.
Do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego.
20. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości, ministrem właściwym do spraw łączności oraz ministrem właściwym do spraw informatyzacji, określi, w drodze rozporządzenia, sposób dokumentowania kontroli operacyjnej oraz przechowywania i przekazywania wniosków i zarządzeń, a także przechowywania, przekazywania oraz przetwarzania
i niszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania tej kontroli, uwzględniając
potrzebę zapewnienia niejawnego charakteru podejmowanych czynności i uzyskanych
materiałów oraz wzory stosowanych druków i rejestrów.
Art. 9f. 1. W sprawach o przestępstwa:
1) określone w art. 228 i art. 229 Kodeksu karnego, popełnione przez
funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej w związku z wykonywaniem
obowiązków służbowych, a także funkcjonariuszy i pracowników Policji
i Służby Ochrony Państwa lub strażaków Państwowej Straży Pożarnej
w przypadku, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 4a,
1a) określone w art. 229 Kodeksu karnego, popełnione przez osoby niebędące
funkcjonariuszami lub pracownikami Straży Granicznej w związku
z wykonywaniem czynności służbowych przez funkcjonariuszy lub
pracowników Straży Granicznej, a także funkcjonariuszy i pracowników Policji
i Służby Ochrony Państwa lub strażaków Państwowej Straży Pożarnej
w przypadku, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 4a,
2) określone w art. 163 § 1, art. 164 § 1, art. 165 § 1, art. 166 § 1 i 2, art. 167,
art. 168, art. 171, art. 172, art. 173 § 1, art. 258, art. 264 § 2 i 3, art. 270a § 1 i 2,
art. 271a § 1 i 2 oraz art. 277a § 1 Kodeksu karnego,
2a) określone w art. 264a Kodeksu karnego oraz art. 10 ustawy z dnia 15 czerwca
2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom
przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2b) określone w art. 189a Kodeksu karnego i w art. 8 ustawy z dnia 6 czerwca
1997 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks karny,
2c) określone w art. 270–276 Kodeksu karnego dotyczące wiarygodności
dokumentów uprawniających do przekraczania granicy państwowej,
dokumentów uprawniających do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
lub dokumentów wymaganych do ich wydania,
3) określone w art. 86, 87 i art. 91 Kodeksu karnego skarbowego,
4) pozostające w związku z przemieszczaniem przez granicę państwową wyrobów
akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, jak również przedmiotów określonych w przepisach o broni i amunicji, o materiałach wybuchowych oraz o prekursorach materiałów wybuchowych
podlegających ograniczeniom, a także o przeciwdziałaniu narkomanii,
5) ścigane na mocy umów międzynarodowych
– czynności operacyjno-rozpoznawcze, zmierzające do sprawdzenia uzyskanych
wcześniej wiarygodnych informacji o przestępstwie oraz ustalenia sprawców
i uzyskania dowodów przestępstwa, mogą polegać na dokonaniu w sposób niejawny
nabycia, zbycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa, ulegających
przepadkowi, albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub którymi obrót
są zabronione, a także przyjęciu lub wręczeniu korzyści majątkowej.
2. Czynności operacyjno-rozpoznawcze, o których mowa w ust. 1, mogą polegać
także na złożeniu propozycji nabycia, zbycia lub przejęcia przedmiotów
pochodzących z przestępstwa, ulegających przepadkowi, albo których wytwarzanie,
posiadanie, przewożenie lub którymi obrót są zabronione, a także przyjęcia lub
wręczenia korzyści majątkowej.
3. Komendant Główny Straży Granicznej w sprawach o przestępstwa, o których
mowa w ust. 1 pkt 1–2 w odniesieniu do funkcjonariuszy i pracowników BSWSG
oraz w sprawach o przestępstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2a, 2b, 2c i 3–5,
Komendant BSWSG w sprawach o przestępstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 1–2,
a komendant oddziału Straży Granicznej w sprawach o przestępstwa, o których mowa
w ust. 1 pkt 2–5, może zarządzić, na czas określony, czynności, o których mowa
w ust. 1 i 2, po uzyskaniu pisemnej zgody prokuratora okręgowego właściwego ze
względu na siedzibę organu Straży Granicznej zarządzającego te czynności, którego
na bieżąco informuje o ich wynikach. Prokurator może zarządzić zaniechanie
czynności w każdym czasie.
3a. Przed wydaniem pisemnej zgody prokurator zapoznaje się z materiałami
uzasadniającymi przeprowadzenie czynności, o których mowa w ust. 1 i 2.
4. Czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, zarządza się na okres nie dłuższy niż
3 miesiące. Komendant Główny Straży Granicznej, Komendant BSWSG lub
komendant oddziału Straży Granicznej może, po uzyskaniu pisemnej zgody
właściwego prokuratora, o którym mowa w ust. 3, jednorazowo przedłużyć
stosowanie czynności na okres nie dłuższy niż kolejne 3 miesiące, jeżeli nie ustały
przyczyny ich zarządzenia. Przepis ust. 3a stosuje się odpowiednio.
4a. W uzasadnionych przypadkach, gdy podczas stosowania czynności,
o których mowa w ust. 1, pojawią się nowe okoliczności istotne dla sprawdzenia uzyskanych wcześniej, wiarygodnych informacji o przestępstwie oraz ustalenia
sprawców i uzyskania dowodów przestępstwa, Komendant Główny Straży Granicznej
w sprawach o przestępstwa, o których mowa w ust. 1, Komendant BSWSG
w sprawach o przestępstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 1a, a komendant oddziału
Straży Granicznej w sprawach o przestępstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2–5,
może, po uzyskaniu pisemnej zgody właściwego prokuratora, zarządzić
kontynuowanie czynności przez czas oznaczony również po upływie okresów,
o których mowa w ust. 4.
5. Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być
stosowane środki techniczne umożliwiające uzyskiwanie i utrwalanie treści
informacji, w tym obrazu lub dźwięku.
5a. Zarządzenia, pisemne zgody i wnioski, o których mowa w ust. 3, 4 i 4a
w odniesieniu do spraw realizowanych przez BSWSG, Komendant BSWSG
przekazuje do wiadomości Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego.
6. W przypadku uzyskania dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania
karnego lub mających znaczenie dla toczącego się postępowania karnego Komendant
Główny Straży Granicznej, Komendant BSWSG lub komendant oddziału Straży
Granicznej przekazuje właściwemu prokuratorowi okręgowemu, o którym mowa
w ust. 3, wszystkie materiały zgromadzone podczas stosowania czynności, o których
mowa w ust. 1 i 2. W postępowaniu przed sądem, w odniesieniu do tych materiałów,
stosuje się odpowiednio art. 393 § 1 zdanie pierwsze Kodeksu postępowania karnego.
6a. Zgromadzone podczas wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2,
materiały niezawierające dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania
karnego lub dowodów mających znaczenie dla toczącego się postępowania karnego
podlegają niezwłocznemu, protokolarnemu i komisyjnemu zniszczeniu. Zniszczenie
materiałów zarządza organ Straży Granicznej, który wnioskował o zarządzenie czynności.
6b. O wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów,
o których mowa w ust. 6a, organ Straży Granicznej jest obowiązany do niezwłocznego
poinformowania właściwego prokuratora, o którym mowa w ust. 3.
7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości, określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania
i dokumentowania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, przechowywania,
przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych podczas tych
czynności, uwzględniając potrzebę zapewnienia niejawnego charakteru podejmowanych czynności i uzyskanych materiałów, oraz wzory stosowanych druków i rejestrów.
Art. 9g. 1. Przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych
podejmowanych w celu udokumentowania przestępstw, o których mowa w art. 9e
ust. 1, albo ustalenia tożsamości osób uczestniczących w tych przestępstwach lub
przejęcia przedmiotów przestępstwa Komendant Główny Straży Granicznej,
Komendant BSWSG lub komendant oddziału Straży Granicznej może zarządzić
niejawne nadzorowanie wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu
przedmiotami przestępstwa, jeżeli nie stworzy to zagrożenia dla życia lub zdrowia
ludzkiego.
2. O zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia się niezwłocznie
właściwego ze względu na siedzibę organu zawiadamiającego prokuratora
okręgowego, który może nakazać zaniechanie czynności w każdym czasie.
2a. Zarządzenia, o których mowa w ust. 1, oraz informacja o nakazie zaniechania
czynności, o którym mowa w ust. 2, w odniesieniu do spraw realizowanych przez
BSWSG, Komendant BSWSG przekazuje do wiadomości Inspektorowi Nadzoru
Wewnętrznego.
3. Organ Straży Granicznej, o którym mowa w ust. 1, bieżąco informuje
prokuratora okręgowego, o którym mowa w ust. 2, o wynikach przeprowadzonych
czynności.
4. Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w ust. 1, mogą być stosowane
środki techniczne umożliwiające uzyskiwanie i utrwalanie treści informacji, w tym
obrazu lub dźwięku.
5. Stosownie do zarządzenia, o którym mowa w ust. 1, organy i instytucje
publiczne oraz przedsiębiorcy są obowiązani dopuścić do dalszego przewozu przesyłki
zawierające przedmioty przestępstwa w stanie nienaruszonym lub po ich usunięciu
albo zastąpieniu w całości lub w części.
6. W przypadku uzyskania dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania
karnego lub mających znaczenie dla toczącego się postępowania karnego Komendant
Główny Straży Granicznej, Komendant BSWSG lub komendant oddziału Straży
Granicznej przekazuje prokuratorowi okręgowemu, o którym mowa w ust. 2,
wszystkie materiały zgromadzone podczas stosowania czynności, o których mowa
w ust. 1. W postępowaniu przed sądem, w odniesieniu do tych materiałów, stosuje się
odpowiednio art. 393 § 1 zdanie pierwsze Kodeksu postępowania karnego.
7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem
Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania
i dokumentowania czynności, o których mowa w ust. 1, uwzględniając potrzebę
zapewnienia niejawnego charakteru podejmowanych czynności i uzyskanych
materiałów oraz wzory stosowanych druków i rejestrów.
Art. 8. Koszty związane z funkcjonowaniem Straży Granicznej pokrywane są z budżetu państwa. Art. 8a. 1. Jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, banki oraz instytucj...
Art. 10. 1. Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania organów, służb i instytucji funkcjonujących w przejściach granicznych w zakresie, o którym mowa w art. 9 ust. 1. 2. Komendant p...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców