Art. 99. 1. W rejestrze stanu cywilnego można dokonać, w formie czynności
materialno-technicznej, na wniosek lub z urzędu, rejestracji urodzenia albo zgonu,
które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały tam
zarejestrowane, oraz rejestracji urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu, które
nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w państwie urodzenia,
zawarcia małżeństwa albo zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego.
2. Wniosek o rejestrację zdarzenia do wybranego kierownika urzędu stanu
cywilnego może złożyć osoba, której zdarzenie dotyczy, lub jej przedstawiciel
ustawowy, inna osoba, która wykaże interes prawny w rejestracji zdarzenia lub interes
faktyczny w rejestracji zgonu.
3. Jeżeli urodzenie i zgon dotyczą obywatela polskiego, pisemny wniosek
o rejestrację zdarzenia można złożyć do konsula.
4. Do wniosku o rejestrację zdarzenia dołącza się wydany przez właściwy
podmiot zagraniczny dokument potwierdzający to zdarzenie, który jest podstawą
sporządzenia aktu stanu cywilnego przez kierownika urzędu stanu cywilnego.
5. Dokonując rejestracji zdarzeń, o których mowa w ust. 1, które dotyczą
obywateli polskich posługujących się również aktami stanu cywilnego sporządzonymi
w Rzeczypospolitej Polskiej, kierownik urzędu stanu cywilnego dostosowuje,
na wniosek osoby, której akt dotyczy, w formie czynności materialno-technicznej,
pisownię danych zawartych w zagranicznym dokumencie do reguł pisowni polskiej,
jeżeli wniosek taki został złożony z wnioskiem o dokonanie rejestracji.
6. Nazwę miejscowości położonej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
zamieszcza się w pisowni ustalonej przez Komisję Standaryzacji Nazw
Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Prawo o aktach stanu cywilnego art. 99

Poprzedni

Art. 98. 1. Zgon żołnierza w czynnej służbie wojskowej albo innej osoby przydzielonej do jednostki wojskowej, który nastąpił w związku z działaniami wojennymi, właściwy terytorialnie terenowy organ ...

Nastepny

Art. 100. 1. Jeżeli wniosek o rejestrację zdarzenia został złożony do konsula, sporządza on protokół rejestracji urodzenia lub zgonu, który podpisują osoba składająca wniosek o rejestrację zdarzenia...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego
  • Wejscie w życie 1 marca 2015
  • Ost. zmiana ustawy brak
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 15 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka