Art. 95. 1. Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu:
1) od podatku dochodowego od osób fizycznych – na zasadach określonych
w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2) od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, karty podatkowej oraz
zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych – na
zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym
podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 43, z późn. zm.).
2. Odliczenia, o których mowa w ust. 1, nie mogą powodować zmniejszenia
dochodów jednostek samorządu terytorialnego.

Art. 95a. 1. Dla obszaru województwa sporządza się regionalną mapę potrzeb
zdrowotnych, zwaną dalej „Mapą Regionalną”, uwzględniającą specyfikę potrzeb
zdrowotnych społeczności lokalnych.
2. Mapę Regionalną dla danego województwa sporządza właściwy wojewoda
w porozumieniu z Wojewódzką Radą do spraw Potrzeb Zdrowotnych, o której mowa w art. 95b.
3. Mapę Regionalną sporządza się raz na 5 lat.
4. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny
przygotowuje projekt Mapy Regionalnej, w szczególności na podstawie danych
epidemiologicznych, demograficznych i danych z rejestru podmiotów wykonujących
działalność leczniczą, oraz przekazuje go właściwemu wojewodzie w terminie do dnia
15 października roku poprzedzającego o 1 rok kalendarzowy pierwszy rok
obowiązywania Mapy Regionalnej.
5. Wojewoda na podstawie projektu, o którym mowa w ust. 4, sporządza Mapę
Regionalną i przekazuje ją do Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego –
Państwowego Zakładu Higieny w terminie do dnia 1 lutego roku poprzedzającego
pierwszy rok obowiązywania Mapy Regionalnej.
6. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny na
podstawie Map Regionalnych sporządza Ogólnopolską Mapę Potrzeb Zdrowotnych,
zwaną dalej „Mapą Ogólnopolską”.
7. Mapę Ogólnopolską i Mapy Regionalne, zwane dalej „mapami”, Narodowy
Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw zdrowia do zatwierdzenia do dnia 1 kwietnia roku
poprzedzającego pierwszy rok obowiązywania tych map.
8. Minister właściwy do spraw zdrowia zatwierdza mapy w terminie do dnia
1 czerwca roku poprzedzającego pierwszy rok obowiązywania tych map. Przed
zatwierdzeniem minister właściwy do spraw zdrowia może dokonać zmian map.
9. Zatwierdzone mapy są publikowane na stronach Biuletynu Informacji
Publicznej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia oraz urzędów
obsługujących wojewodów.
10. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny
monitoruje aktualność map. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy
Zakład Higieny przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia corocznie do
dnia 30 czerwca wyniki monitorowania map za rok poprzedni.
10a. Minister właściwy do spraw zdrowia może dokonać zmiany map na
podstawie informacji otrzymanych w wyniku monitorowania, o którym mowa
w ust. 10, w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania tych informacji.
11. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
zakres treści map, kierując się potrzebą zapewnienia skutecznego narzędzia
planowania zabezpieczenia właściwej dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej,
z uwzględnieniem specyfiki potrzeb zdrowotnych społeczności lokalnych.

Art. 95b. 1. Tworzy się Wojewódzką Radę do spraw Potrzeb Zdrowotnych,
zwaną dalej „Wojewódzką Radą”. W skład Wojewódzkiej Rady wchodzą konsultanci
wojewódzcy oraz ośmiu członków wyróżniających się wiedzą w zakresie zdrowia
publicznego powołanych przez wojewodę, w tym:
1) jeden przedstawiciel wojewody;
2) jeden przedstawiciel marszałka województwa;
3) jeden przedstawiciel dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu;
4) jeden przedstawiciel Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego –
Państwowego Zakładu Higieny;
5) jeden przedstawiciel wojewódzkiego Urzędu Statystycznego;
6) jeden przedstawiciel szkół wyższych kształcących na kierunkach medycznych
mających siedzibę na terenie województwa;
7) jeden przedstawiciel konwentu powiatów danego województwa;
8) jeden przedstawiciel reprezentatywnych organizacji pracodawców.
2. Pracami Wojewódzkiej Rady kieruje przedstawiciel wojewody, jako jej przewodniczący.
3. Obsługę organizacyjną Wojewódzkiej Rady zapewnia urząd obsługujący wojewodę.
4. Wojewódzka Rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
5. Podmioty określone w ust. 1 pkt 3–5 oraz Główny Urząd Statystyczny
przekazują nieodpłatnie, na wniosek wojewody, dane niezbędne do sporządzenia
Mapy Regionalnej, w terminie 14 dni.

Art. 95c. 1. Na podstawie Mapy Regionalnej wojewoda w porozumieniu
z Wojewódzką Radą ustala priorytety dla regionalnej polityki zdrowotnej, w terminie
do dnia 1 września roku poprzedzającego pierwszy rok obowiązywania tych
priorytetów, mając na uwadze stan zdrowia obywateli oraz uzyskanie efektów
zdrowotnych najwyższej wartości. Priorytety ustala się na okres, na który sporządza
się Mapę Regionalną.
2. Wojewoda w porozumieniu z Wojewódzką Radą dokonuje aktualizacji
priorytetów dla regionalnej polityki zdrowotnej w przypadku zmiany Mapy
Regionalnej, o której mowa w art. 95a ust. 10a, w terminie 2 miesięcy od dnia
dokonania tej zmiany.

Art. 95d. 1. Podmioty, o których mowa w art. 95e ust. 1, występują z wnioskiem
do wojewody albo ministra właściwego do spraw zdrowia, zwanego dalej „organem
wydającym opinię”, o wydanie opinii o celowości inwestycji:
1) polegającej na utworzeniu na obszarze województwa:
a) nowego podmiotu leczniczego,
b) nowych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego
podmiotu leczniczego,
2) innej niż inwestycja określona w pkt 1, dotyczącej wykonywania działalności
leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych
– której wartość kosztorysowa na dzień złożenia wniosku przekracza 2 mln zł.
1a. Wniosek o wydanie opinii, o której mowa w ust. 1, dotyczy inwestycji, której
części tworzą komplementarną całość i są niezbędne do prawidłowego udzielania
świadczeń opieki zdrowotnej.
1b. Przez inną inwestycję, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się roboty
budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 i 2127) lub wyposażenie zakładu leczniczego podmiotu
leczniczego, jeżeli działania te stanowią główny cel tej inwestycji.
1c. Zmiana adresu miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych lub połączenie,
podział albo przekształcenie spółek, o których mowa w art. 1 § 2 ustawy z dnia 15
września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, z późn.
zm.), lub spółki, o której mowa w art. 860 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. –
Kodeks cywilny, stanowiące podstawę zmiany wpisu do rejestru, o którym mowa w
art. 100 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, nie stanowi
inwestycji, o której mowa w ust. 1, jeżeli jej głównym celem nie była budowa,
przebudowa obiektu lub wyposażenie zakładu leczniczego podmiotu leczniczego i nie
wpływa na zakres udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.
1d. Przepisów ust. 1–1c nie stosuje się w przypadku inwestycji, która będzie
realizowana na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa.
1e. Odpowiednio Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw
wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia,
rozstrzyga, czy inwestycja będzie realizowana na potrzeby określone w ust. 1d.
2. Opinii, o której mowa w ust. 1, nie wydaje się w odniesieniu do:
1) szpitalnego oddziału ratunkowego;
2) szpitalnego oddziału ratunkowego dla dzieci;
3) centrum urazowego;
4) centrum urazowego dla dzieci;
5) podmiotu leczniczego prowadzonego w formie jednostki budżetowej lub
jednostki wojskowej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 15
kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia jest organem wydającym opinię, o której
mowa w ust. 1, w przypadku gdy podmiotem wnioskującym, o którym mowa
w art. 95e ust. 1, jest:
1) podmiot leczniczy, dla którego podmiotem tworzącym jest wojewoda albo
minister właściwy do spraw zdrowia;
2) podmiot leczniczy utworzony lub prowadzony przez uczelnię medyczną, o której
mowa w art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
3) instytut badawczy, o którym mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o instytutach badawczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1350 i 2227 oraz z 2020 r. poz.
284), w zakresie, w jakim wykonuje działalność leczniczą;
4) podmiot powstały z przekształcenia podmiotu leczniczego albo instytutu
badawczego, o którym mowa w pkt 1–3;
5) wojewoda, jeżeli jest podmiotem zamierzającym wykonywać działalność leczniczą;
6) uczelnia medyczna, jeżeli jest podmiotem zamierzającym wykonywać
działalność leczniczą;
7) podmiot leczniczy, który zamierza realizować inwestycję, której wartość
kosztorysowa na dzień złożenia wniosku o wydanie takiej opinii przekracza 50 mln zł.
4. Do określenia wartości inwestycji, o których mowa w ust. 1, zalicza się
następujące rodzaje poniesionych lub planowanych kosztów na dzień złożenia wniosku:
1) przygotowania do realizacji inwestycji budowlanej oraz innych zmian w obiekcie
budowlanym, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo
budowlane, zwanym dalej „obiektem budowlanym”, wraz z usługami
towarzyszącymi, w tym obsługą inwestorską, oraz zakupu obiektu budowlanego,
w szczególności opracowania dokumentacji projektowej, zakupu i
przygotowania gruntu pod budowę oraz ekspertyz, świadectw, operatów,
studiów, pomiarów geodezyjnych i prac geologicznych oraz prac
archeologicznych, dotyczących inwestycji budowlanej;
2) realizacji inwestycji budowlanej oraz innych zmian w obiekcie budowlanym
wraz z usługami towarzyszącymi, w tym obsługą inwestorską;
3) zakupu obiektu budowlanego;
4) zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środka trwałego, z wyjątkiem
tego, którego wartość początkowa nie przekracza kwoty określonej w art. 16f ust.
3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.15)
), z zastrzeżeniem pkt 5;
5) zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środka trwałego bez względu na
jego wartość oraz innych przedmiotów, jeżeli są pierwszym wyposażeniem
obiektów budowlanych;
6) transportu i montażu oraz inne koszty ponoszone w celu przekazania środka
trwałego do używania;
7) zmiany w środkach trwałych powodującej ich ulepszenie w rozumieniu
przepisów o rachunkowości;
8) zakupu wartości niematerialnej i prawnej, jeżeli:
a) jej wartość początkowa jest wyższa od kwoty określonej w art. 16f ust. 3
ustawy wymienionej w pkt 4,
b) jest pierwszym wyposażeniem obiektu budowlanego – bez względu na jego wartość;
9) innych, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają finansowaniu lub
dofinansowaniu ze środków budżetu państwa przeznaczonych na inwestycje.

Art. 95e. 1. Opinię, o której mowa w art. 95d ust. 1, wydaje się na wniosek podmiotu:
1) wykonującego działalność leczniczą,
2) zamierzającego wykonywać działalność leczniczą,
3) zamierzającego utworzyć podmiot leczniczy
– zwanego dalej „podmiotem wnioskującym”.
2. Wniosek o wydanie opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1, składa się do
organu wydającego opinię w postaci elektronicznej. Wniosek opatrzony jest
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
3. Wniosek o wydanie opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie organu wydającego opinię;
2) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu wnioskującego oraz jego numer
KRS w przypadku osób prawnych albo numer identyfikacji podatkowej (NIP) w
przypadku osób fizycznych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej;
3) oznaczenie siedziby albo adresu zamieszkania, albo adresu podmiotu
wnioskującego;
4) wskazanie typu inwestycji: utworzenie nowego podmiotu wykonującego
działalność leczniczą, nowych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu
leczniczego podmiotu leczniczego lub innej inwestycji;
5) opis inwestycji, o której mowa w art. 95d ust. 1, zawierający:
a) zakres rzeczowy inwestycji, ze wskazaniem dziedzin medycyny, których
dotyczy inwestycja,
b) uzasadnienie celowości inwestycji,
c) okres realizacji inwestycji,
d) wskazanie miejsca realizacji inwestycji,
e) źródła finansowania inwestycji oraz rodzaje poniesionych lub planowanych
kosztów, o których mowa w art. 95d ust. 4, a w przypadku inwestycji
budowlanej – również jej szacunkową wartość na dzień złożenia wniosku
w podziale na grupy kosztów,
f) inne informacje dotyczące inwestycji;
5a) (uchylony)
6) (uchylony)
6a) (uchylony)
7) wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia realizacji inwestycji;
8) oświadczenie, o którym mowa w ust. 4;
9) datę jego sporządzenia;
10) podpis osoby upoważnionej do jego złożenia.
4. Wniosek o wydanie opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1, składa się pod
rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Podmiot
wnioskujący jest obowiązany do złożenia oświadczenia o następującej treści: „Jestem
świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
5. Do wniosku dołącza się oryginał lub kopię dokumentu poświadczającego
upoważnienie osoby określonej w ust. 3 pkt 10 do działania w imieniu podmiotu wnioskującego.
6. Złożenie wniosku o wydanie opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1, podlega
opłacie w wysokości 4000 zł.
7. Opłata, o której mowa w ust. 6, stanowi przychód Funduszu Medycznego,
o którym mowa w ustawie z dnia 7 października 2020 r. o Funduszu Medycznym,
i jest wnoszona na rachunek Funduszu Medycznego. Potwierdzenie wniesienia opłaty
dołącza się do wniosku.

Art. 95ea. 1. Przy ministrze właściwym do spraw zdrowia działa Komisja Oceny
Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia, zwana dalej „Komisją”, będąca
organem opiniodawczo-doradczym tego ministra.
2. W skład Komisji wchodzi po jednym przedstawicielu wskazanym przez:
1) Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
2) ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
3) ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
4) ministra właściwego do spraw zdrowia;
5) Prezesa Funduszu.
3. Członków Komisji powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia,
z tym że członkowie, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3 i 5, są powoływani na wniosek
właściwych podmiotów. Przewodniczącym Komisji jest przedstawiciel ministra
właściwego do spraw zdrowia.
4. Członkom Komisji nie przysługuje wynagrodzenie.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze zarządzenia, regulamin
prac Komisji określający jej organizację, sposób i tryb działania oraz sposób obsługi
prac tej Komisji, mając na celu zapewnienie sprawnego działania Komisji.

Art. 95eb. 1. Członkiem Komisji może być osoba, która:
1) korzysta z pełni praw publicznych;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe.
2. Członek Komisji może być odwołany:
1) na wniosek podmiotu wymienionego w art. 95ea ust. 2 pkt 1–3 i 5 albo z urzędu
– w przypadku, o którym mowa w art. 95ea ust. 2 pkt 4, jeżeli w ocenie
podmiotu wskazany przez niego przedstawiciel nie realizuje należycie
powierzonych mu zadań, lub
2) z urzędu, jeżeli nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 1.
3. Członkowie Komisji, ich małżonkowie, zstępni i wstępni w linii prostej do
drugiego stopnia oraz osoby, z którymi członkowie tej Komisji pozostają we
wspólnym pożyciu, oraz osoby związane z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub
kurateli nie mogą:
1) posiadać akcji lub udziałów w podmiocie leczniczym,
2) być członkami zarządu lub organów nadzorczych podmiotu leczniczego,
3) być członkami organów spółdzielni, stowarzyszeń lub fundacji wykonujących
działalność leczniczą w formie podmiotu leczniczego,
4) wykonywać zajęć zarobkowych na podstawie stosunku pracy, umowy
o świadczenie usług zarządczych, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo innej
umowy, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące
zlecenia, zawartej z podmiotem leczniczym
– który wystąpił z wnioskiem o wydanie opinii o celowości inwestycji, której wartość
kosztorysowa przekracza 50 mln zł. Powody wyłączenia trwają także po ustaniu
małżeństwa, faktycznego pozostawania we wspólnym pożyciu, przysposobienia,
opieki lub kurateli.
4. Kandydaci na członków Komisji i członkowie Komisji przed każdym
posiedzeniem Komisji, jednak nie później niż 10 dni od dnia wpływu do systemu
IOWISZ wniosku o wydanie opinii o celowości inwestycji, której wartość
kosztorysowa przekracza 50 mln zł, składają ministrowi właściwemu do spraw
zdrowia oświadczenie dotyczące niezachodzenia okoliczności, o których mowa
w ust. 3, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń,
dotyczące ich samych oraz ich małżonków, zstępnych i wstępnych w linii prostej do
drugiego stopnia, osób, z którymi pozostają we wspólnym pożyciu, oraz osób
związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Składający
oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści:
„Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”.
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie
fałszywych oświadczeń.
5. Zaistnienie okoliczności, o których mowa w ust. 3, lub niezłożenie
oświadczenia, o którym mowa w ust. 4, stanowi podstawę wyłączenia członka z prac
Komisji oraz niepowołania kandydata w skład Komisji.
6. O wyłączeniu członka Komisji postanawia minister właściwy do spraw
zdrowia z urzędu albo na wniosek Komisji.
7. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) imię i nazwisko osoby składającej oświadczenie;
2) imię i nazwisko: małżonka, zstępnych i wstępnych w linii prostej do drugiego
stopnia oraz osób, z którymi członkowie Komisji pozostają we wspólnym
pożyciu, oraz osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub
kurateli, wobec których zaistniały okoliczności, o których mowa w ust. 3;
3) wskazanie okoliczności, o których mowa w ust. 3.
8. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wzór
oświadczenia, o którym mowa w ust. 4, mając na uwadze zapewnienie przejrzystości
działania Komisji oraz wymagania, o których mowa w ust. 7, a także zapewnienie
bezstronności działania Komisji.

Art. 95ec. 1. Do zadań Komisji należy wydawanie opinii w przedmiocie oceny
wniosku, o którym mowa w art. 95d ust. 1, dotyczącego inwestycji, której wartość
kosztorysowa na dzień złożenia wniosku o wydanie takiej opinii przekracza 50 mln zł,
w zakresie dokonania oceny, w jakim stopniu dana inwestycja jest celowa.
2. Komisja opiniuje wniosek, o którym mowa w art. 95d ust. 1, w zakresie
określonym w ust. 1, na podstawie informacji, danych i dokumentów, o których mowa
w art. 95f ust. 3 pkt 1–4 i 7. Dla ważności opinii, o której mowa w ust. 1, potrzebne
jest zgodne stanowisko co najmniej trzech członków Komisji.
3. W ramach opiniowania wniosku, Komisja może wystąpić o opinię do:
1) Ministra Obrony Narodowej;
2) ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
3) ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;
4) wojewody właściwego terytorialnie dla miejsca realizacji inwestycji;
5) marszałka województwa właściwego terytorialnie dla miejsca realizacji inwestycji;
6) konsultantów krajowych z dziedzin medycyny i innych dziedzin mających
zastosowanie w ochronie zdrowia, właściwych merytorycznie dla wniosku
podlegającego opiniowaniu.
4. Opinia Komisji jest sporządzana w postaci elektronicznej i opatrzona
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem
osobistym przewodniczącego Komisji.
5. Opinię Komisji przewodniczący Komisji przekazuje ministrowi właściwemu
do spraw zdrowia w celu wydania opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1.
6. Opinia Komisji zawiera:
1) datę i miejsce sporządzenia;
2) oznaczenie składu Komisji;
3) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu wnioskującego oraz jego numer
KRS w przypadku osób prawnych albo numer identyfikacji podatkowej (NIP)
w przypadku osób fizycznych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej;
4) oznaczenie adresu siedziby albo adresu miejsca zamieszkania albo adresu
podmiotu wnioskującego;
5) numer wniosku;
6) stanowisko Komisji na temat celowości inwestycji wraz z uzasadnieniem;
7) podpis przewodniczącego Komisji.

Art. 95f. 1. Wnioski o wydanie opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1, są
rozpatrywane według kolejności ich wpływu.
2. Organ wydający opinię sprawdza kompletność wniosku o wydanie opinii,
o której mowa w art. 95d ust. 1. W przypadku braków formalnych wniosku organ
wzywa do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod
rygorem pozostawienia wniosku o wydanie opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1,
bez rozpatrzenia.
3. Opinię, o której mowa w art. 95d ust. 1, wydaje się wyłącznie na podstawie:
1) informacji przedstawionych we wniosku;
2) priorytetów dla regionalnej polityki zdrowotnej, o których mowa w art. 95c;
3) danych z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
4) Mapy Regionalnej albo Mapy Ogólnopolskiej;
5) opinii dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu – w przypadku
gdy organem wydającym opinię jest wojewoda;
6) opinii Prezesa Funduszu – w przypadku gdy organem wydającym opinię jest
minister właściwy do spraw zdrowia;
7) informacji przedstawionych w innych, złożonych wcześniej wnioskach,
o których mowa w art. 95e ust. 1, oraz wydanych opiniach, o których mowa
w art. 95d ust. 1, w zakresie, w jakim uwzględniają one realizację map oraz
priorytetów dla regionalnej polityki zdrowotnej, o których mowa w art. 95c;
8) opinii Komisji – w przypadku inwestycji, których wartość kosztorysowa
przekracza 50 mln zł.
4. W terminie 7 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o wydanie opinii,
o której mowa w art. 95d ust. 1, organ wydający opinię przekazuje, za pośrednictwem
systemu IOWISZ, wypełniony przez podmiot wnioskujący formularz Instrumentu
Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia do zaopiniowania:
1) dyrektorowi właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu – w przypadku gdy
organem wydającym opinię jest wojewoda;
2) Prezesowi Funduszu – w przypadku gdy organem wydającym opinię jest
minister właściwy do spraw zdrowia.
5. Podmioty określone w ust. 4 wydają opinie, o których mowa w ust. 3 pkt 5 i 6,
w terminie 14 dni od dnia doręczenia, za pośrednictwem systemu IOWISZ, wniosku
Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia. Opinie te
przekazuje się odpowiednio wojewodzie albo ministrowi właściwemu do spraw
zdrowia za pośrednictwem systemu IOWISZ.
6. Opinie, o których mowa w ust. 3 pkt 5 i 6, wydaje się na formularzu
Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia na podstawie
danych zawartych we wniosku, uwzględniając:
1) priorytety dla regionalnej polityki zdrowotnej, o których mowa w art. 95c;
2) dane z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
3) Mapę Regionalną – w przypadku gdy organem wydającym opinię jest wojewoda
albo minister właściwy do spraw zdrowia, a inwestycja, której dotyczy wniosek,
zaspokaja wyłącznie potrzeby zdrowotne o charakterze lokalnym;
4) Mapę Ogólnopolską – w przypadku gdy organem wydającym opinię jest minister
właściwy do spraw zdrowia, a wniosek dotyczy inwestycji innej niż określona
w pkt 3.
7. W przypadku awarii systemu IOWISZ trwającej dłużej niż godzinę,
uniemożliwiającej dokonanie czynności, o których mowa w ust. 4–6, termin określony
odpowiednio w ust. 4 albo 5 przedłuża się o czas trwania awarii.
8. Minimalna liczba punktów wymagana do uzyskania pozytywnej opinii,
o której mowa w art. 95d ust. 1, nie może być wyższa niż 50% maksymalnej liczby
punktów możliwej do uzyskania w formularzu Instrumentu Oceny Wniosków
Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia. W przypadku uzyskania liczby punktów
mniejszej niż minimalna wydaje się opinię negatywną.
9. Podmiot wnioskujący, organ wydający opinię, Prezes Funduszu i dyrektor
oddziału wojewódzkiego Funduszu, każdy w zakresie swojej właściwości, wypełniają,
za pośrednictwem systemu IOWISZ, formularz Instrumentu Oceny Wniosków
Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia, dokonując oceny celowości, o której mowa
w art. 95d ust. 1, przez przyznanie punktów za spełnienie poszczególnych kryteriów
przez podmiot wnioskujący oraz uzasadnienie tej oceny. Organ wydający opinię,
Prezes Funduszu i dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu sporządzają
uzasadnienie wyłącznie w przypadku, gdy proponowana ocena lub uzasadnienie
oceny danego kryterium jest inna niż przedstawiona przez podmiot wnioskujący
w formularzu Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia.

Art. 95g. 1. Opinię, o której mowa w art. 95d ust. 1, wydaje się w terminie
45 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o jej wydanie.
2. Opinia, o której mowa w art. 95d ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie organu wydającego opinię;
2) określenie daty i miejsca jej wydania;
3) znak opinii;
4) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu wnioskującego oraz jego numer
KRS w przypadku osób prawnych albo numer identyfikacji podatkowej (NIP) w
przypadku osób fizycznych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej;
5) określenie, czy opinia jest pozytywna czy negatywna;
6) całkowity wynik punktowy obliczony zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie art. 95h;
7) wygenerowane elektronicznie zestawienie punktów przyznanych przez
odpowiednio organ wydający opinię, Prezesa Funduszu albo dyrektora
właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu, za spełnienie poszczególnych
kryteriów przez podmiot wnioskujący oraz ich uzasadnienie;
8) pouczenie o możliwości wniesienia protestu do ministra właściwego do spraw
zdrowia zawierające wskazanie terminu wniesienia protestu, a także formy
i trybu jego wniesienia – w przypadku opinii negatywnej;
9) kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty osoby
upoważnionej do wydania opinii z podaniem jej imienia i nazwiska oraz
stanowiska służbowego.

Art. 95ga. Pozytywna opinia o celowości inwestycji jest ważna 3 lata od dnia jej wydania.

Art. 95h. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wzór wniosku zawierającego formularz Instrumentu Oceny Wniosków
Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia wraz ze wskazaniem kryteriów oceny
inwestycji, przypisaniem im wagi oraz określeniem skali punktów możliwych do
uzyskania w zakresie poszczególnych kryteriów,
2) sposób obliczania całkowitego wyniku punktowego w zakresie dokonywania
oceny celowości, o której mowa w art. 95d ust. 1, w tym sposób obliczania tego
wyniku przez każdy z podmiotów określonych w art. 95f ust. 9,
3) minimalną liczbę punktów wymaganą do uzyskania pozytywnej opinii, o której
mowa w art. 95d ust. 1
− mając na celu uwzględnienie w opinii map i priorytetów dla regionalnej polityki
zdrowotnej, o których mowa w art. 95c, zapewnienie jednolitości wniosków,
porównywalnej i spójnej metodyki dokonywania oceny celowości inwestycji i jej
przejrzystości oraz jej zbieżności z potrzebami istotnymi z punktu widzenia ochrony zdrowia.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór wniosku zawierającego formularz Instrumentu Oceny Wniosków
Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia wraz ze wskazaniem kryteriów oceny
inwestycji pozostających bez wpływu na zakres udzielanych świadczeń opieki
zdrowotnej, przypisaniem im wagi oraz określeniem skali punktów możliwych
do uzyskania w zakresie poszczególnych kryteriów,
2) sposób obliczania całkowitego wyniku punktowego w zakresie dokonywania
oceny celowości, o której mowa w art. 95d ust. 1, w tym sposób obliczania tego
wyniku przez każdy z podmiotów określonych w art. 95f ust. 9,
3) minimalną liczbę punktów wymaganą do uzyskania pozytywnej opinii, o której
mowa w art. 95d ust. 1
– mając na celu uwzględnienie w opinii map i priorytetów dla regionalnej polityki
zdrowotnej, o których mowa w art. 95c, zapewnienie jednolitości wniosków,
porównywalnej i spójnej metodyki dokonywania oceny celowości inwestycji i jej
przejrzystości oraz jej zbieżności z potrzebami istotnymi z punktu widzenia ochrony zdrowia.

Art. 95i. 1. W przypadku gdy opinia, o której mowa w art. 95d ust. 1, jest
negatywna, podmiotowi wnioskującemu przysługuje środek odwoławczy w postaci
protestu.
2. Protest wnosi się do ministra właściwego do spraw zdrowia w terminie 14 dni
od dnia doręczenia opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1. W przypadku gdy organem
wydającym opinię jest wojewoda, protest wnosi się za jego pośrednictwem.
3. Protest wnosi się w postaci elektronicznej opatrzony kwalifikowanym
podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Protest
zawiera:
1) oznaczenie organu, do którego wnosi się protest;
2) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu wnioskującego oraz jego numer
KRS w przypadku osób prawnych albo numer identyfikacji podatkowej (NIP) w
przypadku osób fizycznych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej;
3) oznaczenie siedziby albo adresu zamieszkania, albo adresu podmiotu wnioskującego;
4) znak opinii, od której protest jest wnoszony, oznaczenie organu wydającego
opinię oraz datę i miejsce wydania opinii;
5) wskazanie kryterium, z oceną spełniania którego podmiot wnoszący protest się
nie zgadza, wraz z uzasadnieniem;
6) oświadczenie, o którym mowa w ust. 4;
7) podpis osoby upoważnionej do wniesienia protestu.
4. Protest składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie
fałszywych zeznań. Podmiot wnoszący protest jest obowiązany do złożenia
oświadczenia o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu
o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
5. Do protestu dołącza się oryginał lub kopię dokumentu poświadczającego
upoważnienie osoby określonej w ust. 3 pkt 7 do działania w imieniu podmiotu
wnoszącego protest.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia rozpatruje protest w terminie 30 dni od
dnia jego doręczenia.
6a. W opinii w sprawie protestu minister właściwy do spraw zdrowia weryfikuje
prawidłowość oceny wniosku o ocenę celowości inwestycji w zakresie objętym
złożonym wnioskiem.
7. W wyniku rozpatrzenia protestu minister właściwy do spraw zdrowia wydaje
opinię w sprawie protestu, za pośrednictwem systemu IOWISZ, przyznając punkty za
spełnienie poszczególnych kryteriów oraz uzasadniając ich liczbę na podstawie:
1) informacji przedstawionych przez podmiot wnioskujący;
2) uzasadnienia zawartego w proteście;
3) właściwej mapy;
4) priorytetów dla regionalnej polityki zdrowotnej, o których mowa w art. 95c;
5) danych z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
8. Opinia w sprawie protestu zawiera:
1) oznaczenie organu rozpatrującego protest;
2) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu wnioskującego oraz jego numer
KRS w przypadku osób prawnych albo numer identyfikacji podatkowej (NIP) w
przypadku osób fizycznych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej;
3) określenie daty i miejsca rozpatrzenia protestu;
4) określenie, czy protest rozpatrzono pozytywnie czy negatywnie;
5) całkowity wynik punktowy obliczony zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie art. 95h;
6) wygenerowane elektronicznie zestawienie punktów przyznanych za spełnienie
poszczególnych kryteriów oraz ich uzasadnienie, przez podmiot wnoszący
protest oraz ministra właściwego do spraw zdrowia w wyniku rozpatrzenia
protestu;
7) pouczenie o możliwości wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu
administracyjnego, w trybie i na zasadach określonych w art. 95j, zawierające
wskazanie terminu wniesienia skargi;
8) kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty osoby
upoważnionej do wydania opinii w sprawie protestu z podaniem jej imienia
i nazwiska oraz stanowiska służbowego.
8a. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 zdanie drugie, wojewoda przekazuje
protest ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w terminie 14 dni od dnia jego
otrzymania.
8b. W terminie określonym w ust. 8a, w oparciu o przesłany protest, wojewoda
może zmienić wydaną przez siebie opinię, o której mowa w art. 95d ust. 1, na
pozytywną. W takim przypadku wojewoda nie przekazuje protestu w sposób
określony w ust. 8a.
9. Protest nie podlega rozpatrzeniu, jeżeli mimo prawidłowego pouczenia, o
którym mowa w art. 95g ust. 2 pkt 8:
1) został wniesiony po terminie;
2) nie spełnia wymagań określonych w ust. 3 zdanie drugie.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, organ wydający opinię wydaje
postanowienie w przedmiocie nierozpatrzenia protestu, na które służy zażalenie, do
którego stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
11. Do postępowania, o którym mowa w art. 95d–95g i ust. 1–9, nie stosuje się
przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów
dotyczących wyłączenia pracownika i organu, pełnomocnictw, doręczeń, sposobu
obliczania terminów, wydawania uwierzytelnionych odpisów lub kopii akt sprawy,
sprostowań oraz stwierdzania nieważności.

Art. 95j. 1. Po wyczerpaniu postępowania odwoławczego przed ministrem
właściwym do spraw zdrowia w przypadku utrzymania negatywnej opinii w sprawie protestu podmiot, który otrzymał tę opinię, może w tym zakresie wnieść skargę do
wojewódzkiego sądu administracyjnego zgodnie z art. 3 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia
2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).
2. Skargę, o której mowa w ust. 1, wnosi się w terminie 14 dni od dnia
doręczenia opinii w sprawie protestu bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego
sądu administracyjnego wraz z kompletną dokumentacją w sprawie. Skarga podlega
wpisowi stałemu.
3. Do skargi, o której mowa w ust. 1, dołącza się:
1) wniosek o wydanie opinii, o której mowa w art. 95d ust. 1;
2) protest;
3) opinię, o której mowa w art. 95d ust. 1, oraz opinię w sprawie protestu.
4. Do skargi, o której mowa w ust. 1, można dołączyć załączniki zawierające
informacje uzasadniające jej wniesienie.
5. Sąd rozstrzyga sprawę w zakresie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 30 dni
od dnia wniesienia skargi.
6. Wniesienie skargi, o której mowa w ust. 1, po terminie, o którym mowa
w ust. 2, skutkuje pozostawieniem jej bez rozpatrzenia.

Art. 95k. 1. Podmiot, który wniósł skargę, o której mowa w art. 95j ust. 1, lub
minister właściwy do spraw zdrowia może wnieść skargę kasacyjną do Naczelnego
Sądu Administracyjnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia
wojewódzkiego sądu administracyjnego. Wniesienie skargi po tym terminie skutkuje
pozostawieniem jej bez rozpatrzenia. Przepis art. 95j ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Skarga, o której mowa w ust. 1, jest rozpatrywana w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia.
3. Na prawo do wniesienia skargi do sądu administracyjnego nie wpływa
negatywnie błędne pouczenie lub brak pouczenia, o którym mowa w art. 95i ust. 8 pkt 7.
4. W zakresie nieuregulowanym w art. 95j i ust. 1–3 do postępowania przed
sądami administracyjnymi stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia
2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi określone dla aktów
lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 z wyłączeniem art. 52–55,
art. 61 § 3–6, art. 115–122, art. 146, art. 150 i art. 152 tej ustawy.

Art. 95l. 1. System podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki
zdrowotnej, zwany dalej „systemem zabezpieczenia”, zapewnia świadczeniobiorcom
dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie: leczenia szpitalnego, świadczeń
wysokospecjalistycznych, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej realizowanej
w poradniach przyszpitalnych, rehabilitacji leczniczej, programów lekowych, leków
stosowanych w chemioterapii oraz nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, przy
jednoczesnym zagwarantowaniu ciągłości i kompleksowości udzielanych świadczeń
oraz stabilności ich finansowania.
2. W ramach systemu zabezpieczenia wyróżnia się następujące poziomy:
1) szpitale I stopnia;
2) szpitale II stopnia;
3) szpitale III stopnia;
4) szpitale onkologiczne lub pulmonologiczne;
5) szpitale pediatryczne;
6) szpitale ogólnopolskie.
3. Poziomy systemu zabezpieczenia są wyznaczane przez rodzaje udzielanych
świadczeń opieki zdrowotnej i określane przez wskazanie profili lub rodzajów
komórek organizacyjnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.
31d, w których te świadczenia są udzielane w trybie hospitalizacji określonym w tych
przepisach, zwanych dalej „profilami systemu zabezpieczenia”.
4. Poziomy systemu zabezpieczenia są określane przez świadczenia opieki
zdrowotnej realizowane w ramach następujących profili systemu zabezpieczenia:
1) poziom szpitali I stopnia:
a) chirurgia ogólna,
b) choroby wewnętrzne,
c) położnictwo i ginekologia (jeden z poziomów referencyjnych),
d) neonatologia (jeden z poziomów referencyjnych),
e) pediatria;
2) poziom szpitali II stopnia:
a) chirurgia dziecięca,
b) chirurgia plastyczna, w przypadku określonym w art. 95m ust. 7 i 8,
c) kardiologia,
d) neurologia,
e) okulistyka,
f) ortopedia i traumatologia narządu ruchu,
g) otorynolaryngologia,
h) reumatologia, w przypadku określonym w art. 95m ust. 7 i 8,
i) urologia;
3) poziom szpitali III stopnia:
a) chirurgia klatki piersiowej,
b) chirurgia klatki piersiowej dla dzieci,
c) chirurgia naczyniowa (jeden z poziomów referencyjnych),
d) choroby płuc,
e) choroby płuc dla dzieci,
f) choroby zakaźne,
g) choroby zakaźne dla dzieci,
h) kardiochirurgia,
i) kardiochirurgia dla dzieci,
j) kardiologia dla dzieci,
k) nefrologia,
l) nefrologia dla dzieci,
m) neurochirurgia,
n) neurochirurgia dla dzieci,
o) neurologia dla dzieci,
p) okulistyka dla dzieci,
q) ortopedia i traumatologia narządu ruchu dla dzieci,
r) otorynolaryngologia dla dzieci,
s) toksykologia kliniczna,
t) toksykologia kliniczna dla dzieci,
u) transplantologia kliniczna,
v) transplantologia kliniczna dla dzieci,
w) urologia dla dzieci;
4) poziom szpitali onkologicznych lub pulmonologicznych:
a) dla szpitali onkologicznych:
– brachyterapia,
– ginekologia onkologiczna,
– chemioterapia hospitalizacja,
– chirurgia onkologiczna,
– chirurgia onkologiczna dla dzieci,
– hematologia,
– onkologia i hematologia dziecięca,
– onkologia kliniczna,
– radioterapia,
– terapia izotopowa,
– transplantologia kliniczna,
– transplantologia kliniczna dla dzieci,
b) dla szpitali pulmonologicznych:
– chemioterapia hospitalizacja,
– chirurgia klatki piersiowej,
– chirurgia klatki piersiowej dla dzieci,
– choroby płuc,
– choroby płuc dla dzieci;
5) poziom szpitali pediatrycznych – wszystkie profile systemu zabezpieczenia dla
dzieci w zakresie leczenia szpitalnego;
6) poziom szpitali ogólnopolskich – wszystkie profile systemu zabezpieczenia
w zakresie leczenia szpitalnego.

Art. 95m. 1. Świadczeniodawcę kwalifikuje się do systemu zabezpieczenia na
okres 4 lat, w zakresie dotyczącym zakładu leczniczego w rozumieniu przepisów
o działalności leczniczej, prowadzonego na terenie danego województwa.
2. Kwalifikacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje włączenie danego
świadczeniodawcy do jednego z poziomów systemu zabezpieczenia oraz wskazanie
profili systemu zabezpieczenia, zakresów lub rodzajów świadczeń, w ramach których
będą udzielane świadczenia opieki zdrowotnej w systemie zabezpieczenia.
3. Świadczeniodawcę kwalifikuje się do systemu zabezpieczenia, jeżeli spełnia
łącznie następujące warunki:
1) w odniesieniu do poziomów, o których mowa w art. 95l ust. 2 pkt 1–5:
a) udziela świadczeń opieki zdrowotnej w ramach szpitalnego oddziału
ratunkowego albo izby przyjęć, na podstawie umowy o udzielanie
świadczeń opieki zdrowotnej, której okres trwania wynosi co najmniej
2 ostatnie lata kalendarzowe – w przypadku poziomów, o których mowa
w art. 95l ust. 2 pkt 1–3 i 5,
b) udziela świadczeń opieki zdrowotnej w ramach profilu systemu
zabezpieczenia anestezjologia i intensywna terapia lub anestezjologia
i intensywna terapia dla dzieci (jeden z poziomów referencyjnych), na
podstawie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, której okres
trwania wynosi co najmniej 2 ostatnie lata kalendarzowe – w przypadku
poziomów, o których mowa w art. 95l ust. 2 pkt 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 9,
c) spełnia kryteria kwalifikacji do jednego z tych poziomów określone w ust.
6 albo 7 lub 8 oraz szczegółowe kryteria kwalifikacji określone
w przepisach wydanych na podstawie ust. 12 pkt 1,
d) do dnia ogłoszenia wykazu, o którym mowa w art. 95n ust. 1, posiada
umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie leczenia
szpitalnego spełniającą łącznie następujące warunki:
– okres trwania umowy, w zakresie profili systemu zabezpieczenia
kwalifikujących danego świadczeniodawcę do danego poziomu
systemu zabezpieczenia, wynosi co najmniej 2 ostatnie lata
kalendarzowe,
– umowa, w odniesieniu do wszystkich profili systemu zabezpieczenia
kwalifikujących danego świadczeniodawcę do danego poziomu
systemu zabezpieczenia, dotyczy udzielania świadczeń w trybie
hospitalizacji określonym w przepisach wydanych na podstawie
art. 31d, z wyłączeniem hospitalizacji planowej;
2) w odniesieniu do poziomu, o którym mowa w art. 95l ust. 2 pkt 6:
a) jest:
– instytutem, o którym mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o instytutach badawczych, albo
– podmiotem leczniczym utworzonym i prowadzonym przez uczelnię
medyczną w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej albo przez
Skarb Państwa reprezentowany przez ministra,
b) spełnia kryteria kwalifikacji do tego poziomu określone w ust. 6,
c) do dnia ogłoszenia wykazu, o którym mowa w art. 95n ust. 1, posiada
umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie leczenia
szpitalnego spełniającą łącznie następujące warunki:
– okres trwania umowy wynosi co najmniej 2 ostatnie lata kalendarzowe,
– umowa dotyczy udzielania świadczeń w trybie hospitalizacji
określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 31d,
z wyłączeniem hospitalizacji planowej.
4. Do okresu trwania umowy, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a, b i d oraz pkt
2 lit. c, zalicza się okres obowiązywania umowy poprzedniego świadczeniodawcy,
w którego prawa i obowiązki wstąpił świadczeniodawca określony w ust. 2
na podstawie ustawy lub czynności prawnej, w tym umowy przeniesienia praw
i obowiązków wynikających z umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
w trybie, o którym mowa w art. 155 ust. 5.
5. Podstawowym kryterium kwalifikacji świadczeniodawcy do danego poziomu
systemu zabezpieczenia, o którym mowa w art. 95l ust. 2, jest spełnianie warunku co
do wymaganej liczby profili systemu zabezpieczenia określonego rodzaju wskazanych
dla danego poziomu. W przypadkach uzasadnionych koniecznością zapewnienia
odpowiedniego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej warunek ten rozpatruje się
łącznie z kryterium zapewniania kompleksowości udzielanych świadczeń opieki
zdrowotnej w różnych zakresach świadczeń lub zakresie świadczeń, w tym także
w ramach różnych profili systemu zabezpieczenia.
6. Kwalifikacji świadczeniodawcy do danego poziomu systemu zabezpieczenia,
o którym mowa w art. 95l ust. 2, dokonuje się w oparciu o następującą, minimalną
liczbę profili systemu zabezpieczenia określonego rodzaju:
1) dla poziomu określonego w art. 95l ust. 2 pkt 1 – dwa profile systemu
zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 95l ust. 4 pkt 1;
2) dla poziomu określonego w art. 95l ust. 2 pkt 2 – sześć profili systemu
zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 95l ust. 4 pkt 1 i 2, w tym trzy profile
systemu zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 95l ust. 4 pkt 2;
3) dla poziomu określonego w art. 95l ust. 2 pkt 3 – osiem profili systemu
zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 95l ust. 4 pkt 1–3, w tym trzy profile
systemu zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 95l ust. 4 pkt 3;
4) dla poziomu określonego w art. 95l ust. 2 pkt 4:
a) w zakresie dotyczącym szpitali onkologicznych – sześć profili systemu
zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 95l ust. 4 pkt 4 lit. a,
b) w zakresie dotyczącym szpitali pulmonologicznych – dwa profile systemu
zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 95l ust. 4 pkt 4 lit. b;
5) dla poziomu określonego w art. 95l ust. 2 pkt 5 – trzy profile systemu
zabezpieczenia spośród profili systemu zabezpieczenia, o których mowa w art.
95l ust. 4 pkt 5;
6) dla poziomu określonego w art. 95l ust. 2 pkt 6 – jeden profil systemu
zabezpieczenia spośród profili systemu zabezpieczenia, o których mowa w art.
95l ust. 4 pkt 6.
7. W przypadkach uzasadnionych koniecznością zapewnienia odpowiedniego
dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, jako kryterium kwalifikacji do danego
poziomu systemu zabezpieczenia, o którym mowa w art. 95l ust. 2, może zostać
ustalona mniejsza liczba profili systemu zabezpieczenia, w stosunku do liczby profili
systemu zabezpieczenia wskazanej w ust. 6, nie mniejsza jednak niż:
1) dla poziomów określonych w art. 95l ust. 2 pkt 1–3 – jeden profil systemu
zabezpieczenia charakteryzujący dany poziom;
2) dla poziomu określonego w art. 95l ust. 2 pkt 4:
a) w zakresie dotyczącym szpitali onkologicznych – trzy profile systemu
zabezpieczenia charakteryzujące ten poziom,
b) w zakresie dotyczącym szpitali pulmonologicznych – jeden profil systemu
zabezpieczenia charakteryzujący ten poziom.
8. Kwalifikacja świadczeniodawcy do systemu zabezpieczenia w oparciu
o liczbę profili systemu zabezpieczenia wskazanych w ust. 7 następuje przy
jednoczesnym spełnieniu przez świadczeniodawcę co najmniej jednego z warunków
dodatkowych w zakresie:
1) wartości świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w danym profilu systemu zabezpieczenia;
2) zabezpieczenia dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej w danym profilu
systemu zabezpieczenia, na danym terenie;
3) struktury udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, w tym także w ramach
profilu systemu zabezpieczenia;
4) zapewnienia kompleksowości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej
w różnych zakresach świadczeń lub zakresie świadczeń, w tym także w ramach
różnych profili systemu zabezpieczenia.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 7, możliwe jest odstąpienie od wymogu
dotyczącego profilu systemu zabezpieczenia określonego w ust. 3 pkt 1 lit. b.
10. W celu zagwarantowania ciągłości i kompleksowości udzielanych świadczeń
opieki zdrowotnej, ustala się zakresy i rodzaje świadczeń, w ramach których
świadczeniodawcy udzielają świadczeń gwarantowanych:
1) na każdym z poziomów systemu zabezpieczenia:
a) z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 31d, realizowanych w poradniach
przyszpitalnych, z wyjątkiem dializy otrzewnowej lub hemodializy,
z zastrzeżeniem, że w przypadku porad specjalistycznych, dotyczy to porad
specjalistycznych odpowiadających profilom systemu zabezpieczenia
wskazanym zgodnie z ust. 12 pkt 4,
b) z zakresu rehabilitacji leczniczej, określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 31d, realizowane w warunkach: ośrodka lub oddziału
dziennego lub stacjonarnych,
2) w przypadku poziomu systemu zabezpieczenia, o którym mowa w art. 95l ust.
2 pkt 3 – w ramach wszystkich profili systemu zabezpieczenia, w zakresie
leczenia szpitalnego w trybie hospitalizacji, określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 31d
– pod warunkiem posiadania do dnia ogłoszenia wykazu, o którym mowa w art. 95n
ust. 1, umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej co do świadczeń
gwarantowanych wskazanych w pkt 1 i 2, której okres trwania wynosi co najmniej
2 ostatnie lata kalendarzowe.
11. W celu zagwarantowania ciągłości i kompleksowości udzielanych świadczeń
opieki zdrowotnej, świadczeniodawcy, w ramach poszczególnych poziomów systemu zabezpieczenia, zapewniają świadczeniobiorcom również dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych:
1) w ramach dodatkowych profili systemu zabezpieczenia innych niż określone dla
danego świadczeniodawcy na podstawie ust. 6 i 7 – dla profili systemu
zabezpieczenia w zakresie leczenia szpitalnego w trybie hospitalizacji
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 31d lub
2) w ramach dodatkowych zakresów lub rodzajów świadczeń innych niż określone w ust. 10.
12. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe kryteria kwalifikacji świadczeniodawców do poszczególnych
poziomów systemu zabezpieczenia,
2) dodatkowe profile systemu zabezpieczenia, zakresy i rodzaje świadczeń,
w ramach których świadczeniodawcy zakwalifikowani do poszczególnych
poziomów systemu zabezpieczenia mogą udzielać świadczeń opieki zdrowotnej
w ramach danego poziomu systemu zabezpieczenia, o których mowa w ust. 11,
3) dodatkowe kryteria, po spełnieniu których świadczeniodawcy mogą udzielać
świadczeń opieki zdrowotnej w ramach dodatkowych profili systemu
zabezpieczenia, zakresów i rodzajów świadczeń, w ramach danego poziomu
systemu zabezpieczenia, o których mowa w ust. 11,
4) wskazanie porad specjalistycznych odpowiadających poszczególnym profilom
systemu zabezpieczenia, o których mowa w ust. 10 pkt 1 lit. a
– uwzględniając potrzebę zabezpieczenia odpowiedniego dostępu do świadczeń
opieki zdrowotnej, a także zapewnienie ciągłości i kompleksowości udzielanych
świadczeń opieki zdrowotnej.

Art. 95n. 1. Działając na podstawie przepisów art. 95m oraz ust. 3, Prezes
Funduszu sporządza i ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej Funduszu wykaz
świadczeniodawców zakwalifikowanych do poszczególnych poziomów systemu
zabezpieczenia, obejmujący wskazanie:
1) świadczeniodawców zakwalifikowanych do poszczególnych poziomów systemu
zabezpieczenia na terenie danego województwa;
2) dla każdego ze świadczeniodawców, o których mowa w pkt 1, wszystkich profili
systemu zabezpieczenia, zakresów lub rodzajów, w ramach których będą oni
udzielać świadczeń opieki zdrowotnej w systemie zabezpieczenia, zgodnie z art. 95m ust. 3 pkt 1 i 2 lit. b i c, ust. 10 i 11 oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 95m ust. 12 pkt 2 i 4.
2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, ogłasza się dla terenu danego województwa
w terminie do dnia 27 marca z okresem obowiązywania 4 lat, z zastrzeżeniem ust. 14.
Wykaz obowiązuje od dnia 1 lipca.
3. W przypadku gdy wymaga tego zabezpieczenie na terenie danego
województwa właściwego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej,
świadczeniodawca, który w dniu ogłoszenia wykazu, o którym mowa w ust. 1, posiada
umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie leczenia szpitalnego,
dotyczącą udzielania świadczeń w trybie hospitalizacji określonym w przepisach
wydanych na podstawie art. 31d, oraz nie spełnia pozostałych warunków kwalifikacji,
o których mowa w art. 95m, może zostać zakwalifikowany do jednego z poziomów
systemu zabezpieczenia, z wyłączeniem poziomu szpitali ogólnopolskich, przez
Prezesa Funduszu, po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw zdrowia.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia przekazuje opinię, o której mowa w ust.
3, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku Prezesa Funduszu.
5. W przypadkach niezakwalifikowania do systemu zabezpieczenia, kwalifikacji
do niewłaściwego poziomu systemu zabezpieczenia lub niewłaściwego wskazania
profili systemu zabezpieczenia, zakresów lub rodzajów, o których mowa w ust. 1 pkt 2:
1) świadczeniodawca posiadający w dniu ogłoszenia wykazu, o którym mowa
w ust. 1, umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, dotyczącą udzielania
świadczeń z zakresu leczenia szpitalnego, w trybie hospitalizacji określonym
w przepisach wydanych na podstawie art. 31d albo
2) świadczeniodawca, którego dotyczy wystąpienie Prezesa Funduszu o wydanie
opinii, o której mowa w ust. 3
– może wnieść do Prezesa Funduszu, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wykazu,
o którym mowa w ust. 1, środek odwoławczy w postaci protestu.
6. Protest zawiera:
1) oznaczenie organu, do którego wnosi się protest;
2) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu wnoszącego protest oraz jego numer
KRS albo numer REGON;
3) oznaczenie siedziby podmiotu wnoszącego protest;
4) wskazanie przedmiotu protestu wraz z uzasadnieniem;
5) podpis osoby upoważnionej do wniesienia protestu.
7. Prezes Funduszu wydaje, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protestu,
decyzję o:
1) uwzględnieniu protestu oraz:
a) zakwalifikowaniu świadczeniodawcy do systemu zabezpieczenia lub
b) zmianie kwalifikacji świadczeniodawcy do danego poziomu systemu
zabezpieczenia, lub
c) zmianie wskazania profili systemu zabezpieczenia, zakresów lub rodzajów,
o których mowa w ust. 1 pkt 2, albo
2) odmowie uwzględnienia protestu.
8. Od decyzji wydanej na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2 świadczeniodawca może
złożyć odwołanie do ministra właściwego do spraw zdrowia, w terminie 7 dni od dnia
doręczenia tej decyzji. Do odwołania stosuje się odpowiednio przepisy ust. 6.
9. Minister właściwy do spraw zdrowia rozpatruje odwołanie, w terminie 7 dni
od dnia jego otrzymania, i wydaje decyzję, w której:
1) utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję albo
2) uchyla zaskarżoną decyzję w całości albo w części i przekazuje ją do ponownego
rozpatrzenia przez Prezesa Funduszu, albo
3) umarza postępowanie odwoławcze.
10. Protest i odwołanie nie podlegają rozpatrzeniu, jeżeli:
1) zostały wniesione po terminie,
2) nie spełniają wymagań określonych w ust. 5, 6 i 8
– o czym Prezes Funduszu albo minister właściwy do spraw zdrowia informuje na
piśmie świadczeniodawcę wnoszącego protest lub odwołanie, w terminie 7 dni od dnia
wniesienia protestu albo odwołania.
11. W przypadku, o którym mowa w ust. 10, Prezes Funduszu albo minister
właściwy do spraw zdrowia wydaje postanowienie w przedmiocie nierozpatrzenia
protestu albo odwołania, na które służy zażalenie, do którego stosuje się przepisy
Kodeksu postępowania administracyjnego.
12. Terminy, o których mowa w ust. 5 i 8, uznaje się za zachowane, pod
warunkiem doręczenia przed ich upływem protestu lub odwołania niezawierającego braków formalnych do siedziby centrali Funduszu albo siedziby urzędu obsługującego
ministra właściwego do spraw zdrowia.
13. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 7 pkt 1, Prezes
Funduszu dokonuje odpowiedniej zmiany wykazu, o którym mowa w ust. 1.
14. W przypadkach:
1) niezawarcia umowy, o której mowa w art. 159a, w terminie do dnia 30 czerwca albo
2) stwierdzenia niespełniania przez świadczeniodawcę kryteriów kwalifikacji do
systemu zabezpieczenia lub do danego poziomu systemu zabezpieczenia po
ogłoszeniu wykazu, o którym mowa w ust. 1, lub
3) niewłaściwego wskazania profili systemu zabezpieczenia, zakresów lub
rodzajów, o których mowa w ust. 1 pkt 2
– Prezes Funduszu dokonuje odpowiedniej zmiany w tym wykazie, polegającej na
usunięciu świadczeniodawcy z wykazu, kwalifikacji do innego poziomu
zabezpieczenia lub wskazania profili systemu zabezpieczenia, zakresów lub rodzajów,
o których mowa w ust. 1 pkt 2, w ramach których może on udzielać świadczeń opieki
zdrowotnej w systemie zabezpieczenia.
15. Do postępowania, o którym mowa w ust. 14, przepisy ust. 5–13 stosuje się odpowiednio.
16. Do postępowania, o którym mowa w:
1) ust. 1–4, nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego;
2) ust. 5–10 i 12–14, nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracownika
i organu, pełnomocnictw, doręczeń, sposobu obliczania terminów, wydawania
uwierzytelnionych odpisów lub kopii akt sprawy, sprostowań oraz stwierdzania nieważności.

Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych art. 95

Poprzedni

Art. 94. 1. Zwrot nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne następuje na zasadach określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych. 2. (uchylony) 3. Od nienależnie pobran...

Nastepny

Art. 96. 1. Tworzy się Narodowy Fundusz Zdrowia będący państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną 2. W skład Funduszu wchodzą: 1) centrala Funduszu; 2) oddziały wojewódzkie Fun...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
  • Wejscie w życie 1 października 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 kwietnia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 03 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka