Art. 95. Oryginały aktów notarialnych nie mogą być wydawane poza miejsce ich
przechowywania.

Art. 95a. Notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub
testamentowego, z wyłączeniem dziedziczenia na podstawie testamentów
szczególnych.

Art. 95aa. § 1. Osobami zainteresowanymi w rozumieniu niniejszego rozdziału
są osoby, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi
i testamentowi, a także osoby, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy
windykacyjne.
§ 2. Odrzucenie spadku lub zapisu windykacyjnego oraz uznanie za niegodnego
powoduje utratę statusu osoby zainteresowanej.

Art. 95b. Przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz
spisuje protokół dziedziczenia przy udziale wszystkich osób zainteresowanych,
z uwzględnieniem art. 95ca.

Art. 95c. § 1. Przystępując do spisania protokołu dziedziczenia notariusz poucza
osoby biorące udział w spisywaniu protokołu o obowiązku ujawnienia wszelkich
okoliczności objętych treścią protokołu oraz o odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywych oświadczeń.
§ 2. W protokole dziedziczenia zamieszcza się w szczególności:
1) zgodne żądanie poświadczenia dziedziczenia złożone przez osoby biorące udział
w spisywaniu protokołu;
2) oświadczenia o istnieniu lub nieistnieniu osób, które wyłączałyby znanych
spadkobierców od dziedziczenia lub dziedziczyłyby wraz z nimi;
3) oświadczenia o znanych testamentach spadkodawcy lub braku takich
testamentów;
4) oświadczenia, że w odniesieniu do spadku nie zostało uprzednio wydane
postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku i nie toczy się postępowanie
o stwierdzenie nabycia spadku ani nie został sporządzony akt poświadczenia
dziedziczenia;
5) oświadczenia, czy w skład spadku wchodzi gospodarstwo rolne oraz który
spośród spadkobierców powołanych do spadku z ustawy odpowiada warunkom
przewidzianym do dziedziczenia gospodarstwa rolnego;
6) oświadczenia o obywatelstwie i miejscu zwykłego pobytu spadkodawcy
w chwili śmierci;
7) oświadczenia, czy były składane oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu
spadku lub zapisu windykacyjnego, czy zostało wydane orzeczenie dotyczące
niegodności spadkobiercy lub osoby, na której rzecz został uczyniony zapis
windykacyjny, oraz czy były zawierane umowy z przyszłym spadkodawcą
w przedmiocie zrzeczenia się dziedziczenia po nim;
8) wzmiankę o pouczeniu przez notariusza o odpowiedzialności karnej za składanie
fałszywych oświadczeń;
9) oświadczenie odbierane w toku czynności o tym, czy w skład spadku wchodzą
własność lub wieczyste użytkowanie nieruchomości położonych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub udziały, akcje lub ogół praw i obowiązków
w spółce handlowej będącej właścicielem lub wieczystym użytkownikiem
nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o ile nie
zostało ono już złożone w toku wcześniejszych czynności – jeżeli w kręgu osób
zainteresowanych znajduje się cudzoziemiec w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z
dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców;
10) oświadczenie, czy w skład spadku wchodzi przedsiębiorstwo w spadku objęte
zarządem sukcesyjnym.
§ 3. Jeżeli od dnia otwarcia spadku nie upłynęło sześć miesięcy, w protokole
dziedziczenia należy zamieścić oświadczenia spadkobierców o prostym przyjęciu
spadku lub przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza albo o odrzuceniu spadku, chyba że oświadczenia tej treści zostały już przez spadkobierców uprzednio złożone.
W takim przypadku należy zamieścić wzmiankę o dacie, miejscu i treści złożonych
przez poszczególnych spadkobierców oświadczeń. Przepisy te stosuje się także do
oświadczeń osób, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne.
§ 4. Do protokołu dziedziczenia notariusz załącza:
1) odpis aktu zgonu spadkodawcy;
2) odpisy aktów stanu cywilnego osób powołanych do spadku z ustawy;
2a) projekt protokołu dziedziczenia oraz protokoły obejmujące oświadczenia
o wyrażeniu zgody na spisanie protokołu dziedziczenia zgodnie z jego
projektem, o ile zostały sporządzone lub spisane;
3) inne dokumenty mogące mieć wpływ na ustalenie praw do spadku.

Art. 95ca. § 1. Na wniosek osoby zainteresowanej przy jej udziale notariusz
sporządza projekt protokołu dziedziczenia.
§ 2. Do sporządzenia projektu protokołu dziedziczenia przepis art. 95c stosuje
się odpowiednio.
§ 3. Osoba zainteresowana może w oświadczeniu złożonym przed notariuszem,
który sporządził projekt protokołu dziedziczenia, albo przed innym notariuszem
potwierdzić dane zamieszczone w projekcie protokołu dziedziczenia i wyrazić zgodę
na spisanie protokołu dziedziczenia zgodnie z jego projektem.
§ 4. Do spisania protokołu obejmującego oświadczenie, o którym mowa w § 3,
przepis art. 95c § 1 stosuje się odpowiednio. Wypis projektu protokołu dziedziczenia
stanowi załącznik do protokołu obejmującego to oświadczenie.
§ 5. Jeżeli wszystkie osoby zainteresowane złożą oświadczenie, o którym mowa
w § 3, notariusz spisuje protokół dziedziczenia przy udziale co najmniej jednej osoby
zainteresowanej.
§ 6. Osoby zainteresowane, które nie złożyły wcześniej oświadczenia, o którym
mowa w § 3, mogą złożyć takie oświadczenie, uczestnicząc w spisaniu protokołu
dziedziczenia.

Art. 95d. W razie złożenia testamentu notariusz dokonuje jego otwarcia
i ogłoszenia, chyba że otwarcie i ogłoszenie testamentu już nastąpiło. Z otwarcia
i ogłoszenia testamentu sporządza się protokół.

Art. 95da. § 1. Notariusz może zwracać się do organów administracji publicznej
oraz organów wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej o udzielenie
informacji lub wydanie dokumentów stanowiących dowód faktu istotnego dla
sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
§ 2. Notariusz może zwrócić się do Ministra Sprawiedliwości o udzielenie tekstu
właściwego prawa obcego. Celem ustalenia treści właściwego prawa obcego notariusz
może zastosować także inne odpowiednie środki.

Art. 95e. § 1. Po spisaniu protokołu dziedziczenia notariusz sporządza akt
poświadczenia dziedziczenia, jeżeli nie ma wątpliwości co do istnienia jurysdykcji
krajowej, treści właściwego prawa obcego, osoby spadkobiercy i wysokości udziałów
w spadku, a w przypadku, gdy spadkodawca uczynił zapis windykacyjny – także co
do osoby, na której rzecz spadkodawca uczynił zapis windykacyjny, i przedmiotu
zapisu.
§ 2. Notariusz odmawia sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia, jeżeli:
1) w stosunku do spadku został już uprzednio sporządzony akt poświadczenia
dziedziczenia lub wydane postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku;
2) w toku sporządzania protokołu dziedziczenia ujawnią się okoliczności
wskazujące, że przy jego sporządzeniu nie były obecne wszystkie osoby, które
mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi lub testamentowi, lub też
osoby, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne, albo istnieją
lub istniały testamenty, które nie zostały otwarte lub ogłoszone;
3) (uchylony)
4) w sprawie brak jurysdykcji krajowej.
§ 3. Jeżeli spadek ma przypaść jako spadkobiercy ustawowemu gminie lub
Skarbowi Państwa, a przedstawione przez osobę zainteresowaną dowody nie są
wystarczające do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia, notariusz może
sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia dopiero po wezwaniu spadkobierców
przez ogłoszenie dokonane na koszt osoby zainteresowanej. Przepisy art. 673
i art. 674 Kodeksu postępowania cywilnego stosuje się odpowiednio.

Art. 95f. § 1. Akt poświadczenia dziedziczenia powinien zawierać:
1) dzień, miesiąc i rok oraz miejsce sporządzenia aktu;
2) imię, nazwisko i siedzibę kancelarii notariusza, a jeżeli akt sporządziła osoba
wyznaczona do zastępstwa notariusza lub upoważniona do dokonywania
czynności notarialnych – nadto imię i nazwisko tej osoby;
3) imię i nazwisko spadkodawcy, imiona jego rodziców oraz jego numer PESEL;
4) datę i miejsce zgonu albo znalezienia zwłok spadkodawcy oraz jego miejsce
zwykłego pobytu w chwili śmierci;
5) wskazanie spadkobierców, którym spadek przypadł – imiona, nazwiska i imiona
rodziców oraz datę i miejsce urodzenia osób fizycznych, a w przypadku osób
prawnych – nazwę i siedzibę;
6) tytuł powołania do spadku i wysokość udziałów w spadku, a w razie
dziedziczenia testamentowego – określenie formy testamentu;
7) wskazanie spadkobierców dziedziczących gospodarstwo rolne podlegające
dziedziczeniu z ustawy oraz ich udziały w nim;
7a) wskazanie osób, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne,
oraz przedmiotów tych zapisów, chyba że osoby te nie chcą lub nie mogą być
zapisobiercami albo zapisy windykacyjne okazały się bezskuteczne;
8) powołanie protokołu otwarcia i ogłoszenia testamentu;
9) (uchylony)
10) podpis notariusza;
11) adnotację o dokonaniu rejestracji zgodnie z art. 95i.
§ 2. Przepisy art. 93 i art. 94 stosuje się odpowiednio.

Art. 95g. Na protokole dziedziczenia zamieszcza się adnotację o sporządzeniu
aktu poświadczenia dziedziczenia.

Art. 95h. § 1. Notariusz niezwłocznie po sporządzeniu aktu poświadczenia
dziedziczenia dokonuje jego wpisu do Rejestru Spadkowego przez wprowadzenie za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego danych wynikających z tego aktu,
o których mowa w art. 95ha pkt 3−7. Notariusz opatruje wpis kwalifikowanym
podpisem elektronicznym.
§ 2. Z chwilą dokonania wpisu w Rejestrze Spadkowym notariusz otrzymuje za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego zawiadomienie o zarejestrowaniu oraz
możliwości uzyskania potwierdzenia zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia ze wskazaniem numeru wpisu. W taki sam sposób notariusz uzyskuje
zawiadomienie o niezarejestrowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia.
§ 3. Adnotację o zarejestrowaniu umieszcza się na akcie poświadczenia
dziedziczenia, wskazując numer wpisu, a także dzień, miesiąc i rok oraz godzinę
i minutę dokonanego wpisu.
§ 4. Zarejestrowanie aktu poświadczenia dziedziczenia nie następuje, jeżeli akt
poświadczenia dziedziczenia albo prawomocne postanowienie w przedmiocie
stwierdzenia nabycia spadku dotyczące tego samego spadku zostały już wpisane do
Rejestru Spadkowego.

Art. 95ha. Rejestr Spadkowy zawiera:
1) numer wpisu;
2) datę oraz godzinę i minutę dokonania wpisu;
3) datę oraz miejsce sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia albo datę
wydania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, postanowienia
uchylającego lub zmieniającego postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku
albo postanowienia uchylającego zarejestrowany akt poświadczenia
dziedziczenia oraz sygnaturę akt sprawy, albo datę oraz miejsce wydania
europejskiego poświadczenia spadkowego, jego sprostowania, zmiany,
uchylenia lub zawieszenia jego skutków, albo datę wydania postanowienia
o wydaniu, sprostowaniu, zmianie lub uchyleniu europejskiego poświadczenia
spadkowego, albo o zawieszeniu jego skutków lub postanowienia o zmianie albo
uchyleniu tych postanowień oraz sygnaturę akt sprawy;
4) imię i nazwisko notariusza oraz siedzibę jego kancelarii, a jeżeli akt
poświadczenia dziedziczenia lub europejskie poświadczenie spadkowe
sporządziła osoba zastępująca notariusza – również imię i nazwisko tej osoby,
a w przypadku postanowienia sądu – oznaczenie sądu;
5) imię i nazwisko spadkodawcy, imiona jego rodziców oraz numer Powszechnego
Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), o ile jest znany;
6) imię i nazwisko spadkodawcy, imiona jego rodziców oraz datę i miejsce jego
urodzenia – jeżeli numer PESEL spadkodawcy nie jest znany lub spadkodawca
go nie posiadał;
7) datę i miejsce zgonu albo znalezienia zwłok spadkodawcy oraz jego miejsce
zwykłego pobytu w chwili śmierci.

Art. 95i. § 1. Krajowa Rada Notarialna tworzy system teleinformatyczny w celu
prowadzenia Rejestru Spadkowego, zapewnia notariuszom i sądom dostęp do tego
systemu w celu dokonywania wpisów oraz ochronę danych zgromadzonych
w Rejestrze Spadkowym przed nieuprawnionym dostępem, przetwarzaniem oraz
zmianą lub utratą. Dane weryfikowane za pomocą kwalifikowanego certyfikatu
podpisu elektronicznego zapewniają notariuszowi oraz prezesowi sądu lub osobie
przez niego wyznaczonej dostęp do Rejestru Spadkowego.
§ 2. Krajowa Rada Notarialna udostępnia w systemie teleinformatycznym
informacje o zarejestrowanych aktach poświadczenia dziedziczenia, postanowieniach
o stwierdzeniu nabycia spadku oraz europejskich poświadczeniach spadkowych
obejmujące dane, o których mowa w art. 95ha.
§ 3. Za wpisy dokonywane w Rejestrze Spadkowym notariusz oraz sąd pobierają
opłatę, którą przekazują Krajowej Radzie Notarialnej.
§ 4. W przypadku wpisów dokonywanych przez notariusza opłatę, o której
mowa w § 3, notariusz pobiera od stron czynności notarialnej podlegającej wpisowi
do Rejestru Spadkowego. Notariusz uzależnia dokonanie czynności od uprzedniego
uiszczenia należnej opłaty.
§ 5. W przypadku wpisów dokonywanych przez sąd opłatę, o której mowa w § 3,
uiszcza wnioskodawca wraz z wniesieniem pisma wszczynającego postępowanie
o wydanie orzeczenia podlegającego wpisowi do Rejestru Spadkowego. Do pisma,
wraz z którym nie wniesiono opłaty, stosuje się odpowiednio przepis art. 130 ustawy
z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2019 r. poz.
1460, z późn. zm.8)
). Do opłaty stosuje się przepisy ustawy z dnia 28 lipca 2005 r.
o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 755 i 807)
dotyczące wydatków, z wyłączeniem art. 83 tej ustawy.
§ 6. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady
Notarialnej, określi, w drodze rozporządzenia, sposób uiszczania i wysokość opłat za
wpisy dokonywane w Rejestrze Spadkowym przez notariusza albo sąd, mając na
względzie wysokość kosztów administracyjnych prowadzenia Rejestru Spadkowego
oraz jego niedochodowy charakter i niezbędny rozwój.

Art. 95j. Zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia ma skutki
prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku.

Art. 95k. § 1. O uchyleniu zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia
Krajowa Rada Notarialna zawiadamia notariusza, który czyni o tym wzmiankę na
akcie poświadczenia dziedziczenia.
§ 2. Prezes Krajowej Rady Notarialnej niezwłocznie poleca wykreślenie
z Rejestru Spadkowego uchylonego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku lub
zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia albo poleca dokonanie
odpowiedniej zmiany wpisu postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku.

Art. 95l. Jeżeli w akcie poświadczenia dziedziczenia nie wskazano
spadkobierców dziedziczących gospodarstwo rolne lub osób, na których rzecz
spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne, notariusz sporządzi w tym przedmiocie
akt uzupełniający, stosując odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

Art. 95m. Oryginały aktów poświadczenia dziedziczenia nie mogą być
wydawane poza miejsce ich przechowywania.

Art. 95n. § 1. Do zarejestrowanych aktów poświadczenia dziedziczenia stosuje
się odpowiednio przepisy rozdziału 9.
§ 2. Notariusz na żądanie sądu, prokuratora, dyrektora izby administracji
skarbowej oraz naczelnika urzędu skarbowego przesyła wypis zarejestrowanego aktu
poświadczenia dziedziczenia.
§ 3.Wypis zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia może być
wydany ponadto osobie, która wykaże istnienie interesu prawnego. Art. 83 stosuje się
odpowiednio.

Art. 95o. Przepisów art. 95c § 2 pkt 5, art. 95f § 1 pkt 7 i art. 95l nie stosuje się
do spadków otwartych po dniu 13 lutego 2001 r.

Art. 95p. Ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa o postanowieniu
o stwierdzeniu nabycia spadku, należy rozumieć przez to również zarejestrowany akt
poświadczenia dziedziczenia. Jeżeli ustawa wyznacza początek lub koniec biegu
terminu na dzień uprawomocnienia się postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia
spadku, należy rozumieć przez to również dzień zarejestrowania aktu poświadczenia
dziedziczenia.

Art. 95q. W zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie jurysdykcji,
prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń, przyjmowania i wykonywania dokumentów urzędowych dotyczących dziedziczenia oraz w sprawie
ustanowienia europejskiego poświadczenia spadkowego (Dz. Urz. UE L 201
z 27.07.2012, str. 107, z późn. zm.) do czynności dotyczących europejskiego
poświadczenia spadkowego stosuje się odpowiednio przepisy o sporządzaniu aktu
poświadczenia dziedziczenia, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią
inaczej.

Art. 95r. Przy czynnościach dotyczących europejskiego poświadczenia
spadkowego stosuje się odpowiednio przepisy art. 670, art. 672–674
i art. 676 Kodeksu postępowania cywilnego.

Art. 95s. § 1. Przy czynnościach dotyczących europejskiego poświadczenia
spadkowego połączonych z wydatkami notariusz może odmówić dokonania czynności
notarialnej, jeżeli strona nie złoży zaliczki na ich pokrycie w wysokości i terminie
określonych przez notariusza.
§ 2. Jeżeli strona nie jest w stanie bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla
siebie i rodziny ponieść żądanej przez notariusza zaliczki, może wystąpić z wnioskiem
do sądu rejonowego właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania o zwolnienie
w całości lub części od ponoszenia tych wydatków. Przepis art. 6 stosuje się
odpowiednio.

Art. 95t. Notariusz stwierdza w protokole wydanie, sprostowanie, zmianę lub
uchylenie europejskiego poświadczenia spadkowego albo zawieszenie jego skutków,
jak również odmowę dokonania tych czynności. Do protokołu nie stosuje się
przepisów art. 92 § 1 pkt 7 i 8 oraz art. 94 § 1.

Art. 95u. § 1. Notariusz z urzędu doręcza wypis protokołu obejmującego
wydanie lub odmowę wydania europejskiego poświadczenia spadkowego wraz
z pouczeniem o przysługującym środku odwoławczym. Uzasadnienie tych czynności
notariusz sporządza w terminie tygodnia na żądanie osoby biorącej udział w czynności notarialnej zgłoszone w terminie tygodnia od dnia doręczenia wypisu protokołu albo
gdy osoba biorąca udział w czynności notarialnej, która takiego żądania nie zgłosiła,
wniosła środek odwoławczy w ustawowym terminie.
§ 2. Wnioskodawcy doręcza się wypis protokołu obejmującego wydanie
europejskiego poświadczenia spadkowego wraz z poświadczonym odpisem tego
poświadczenia.

Art. 95v. W razie stwierdzenia, że istnieje określona w rozporządzeniu,
o którym mowa w art. 95q, podstawa do zmiany lub uchylenia europejskiego
poświadczenia spadkowego, notariusz może je zmienić lub uchylić także z urzędu.

Art. 95w. Notariusz z urzędu doręcza wypis protokołu obejmującego
sprostowanie, zmianę lub uchylenie europejskiego poświadczenia spadkowego albo
zawieszenie jego skutków, jak również odmowę dokonania tych czynności, wraz
z pouczeniem o przysługującym środku odwoławczym. Przepis art. 95u § 1 zdanie
drugie stosuje się odpowiednio. Wypis protokołu obejmującego te czynności notariusz
z urzędu doręcza także wszystkim osobom, którym wydano poświadczone odpisy
europejskiego poświadczenia spadkowego.

Art. 95x. § 1. Na czynności notariusza w przedmiocie wydania, sprostowania,
zmiany lub uchylenia albo zawieszenia skutków europejskiego poświadczenia
spadkowego przysługuje zażalenie. Przepis art. 83 stosuje się odpowiednio.
§ 2. Na postanowienie sądu drugiej instancji wydane w wyniku rozpoznania
zażalenia skarga kasacyjna nie przysługuje.
§ 3. W postępowaniach dotyczących europejskiego poświadczenia spadkowego
skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia nie
przysługuje.

Art. 95y. § 1. Notariusz niezwłocznie po sporządzeniu europejskiego
poświadczenia spadkowego dokonuje jego wpisu do Rejestru Spadkowego przez
wprowadzenie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego danych wynikających
z tego poświadczenia, o których mowa w art. 95ha pkt 3–7. Notariusz opatruje wpis
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
§ 2. Z chwilą dokonania wpisu w Rejestrze Spadkowym notariusz otrzymuje za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego zawiadomienie o zarejestrowaniu oraz
możliwości uzyskania potwierdzenia zarejestrowania europejskiego poświadczenia spadkowego ze wskazaniem numeru wpisu. W taki sam sposób notariusz uzyskuje
zawiadomienie o niezarejestrowaniu europejskiego poświadczenia spadkowego.
§ 3. Adnotację o zarejestrowaniu umieszcza się na europejskim poświadczeniu
spadkowym, wskazując numer wpisu, a także dzień, miesiąc i rok oraz godzinę
i minutę dokonanego wpisu.
§ 4. Przepisy § 1–3 stosuje się odpowiednio do sprostowania, zmiany lub
uchylenia europejskiego poświadczenia spadkowego albo zawieszenia jego skutków.

Art. 95z. Notariusz sporządza akt powołania zarządcy sukcesyjnego albo akt
odwołania zarządcy sukcesyjnego w przypadkach wskazanych w ustawie z dnia 5
lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych
ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw, zwanej dalej „ustawą o
zarządzie sukcesyjnym”.

Art. 95za. Przed sporządzeniem aktu powołania zarządcy sukcesyjnego albo
aktu odwołania zarządcy sukcesyjnego notariusz spisuje protokół powołania zarządcy
sukcesyjnego albo protokół odwołania zarządcy sukcesyjnego.

Art. 95zb. Przystępując do spisania protokołu powołania zarządcy sukcesyjnego
albo protokołu odwołania zarządcy sukcesyjnego, notariusz poucza osoby biorące
udział w spisywaniu protokołu o obowiązku ujawnienia wszelkich okoliczności
objętych treścią protokołu oraz odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych
oświadczeń.

Art. 95zc. § 1. W protokole powołania zarządcy sukcesyjnego zamieszcza się:
1) żądanie sporządzenia aktu powołania zarządcy sukcesyjnego złożone przez:
a) małżonka spadkodawcy, któremu przysługuje udział w przedsiębiorstwie w
spadku, lub spadkobiercę ustawowego, który przyjął spadek, albo
spadkobiercę testamentowego, który przyjął spadek, albo zapisobiercę
windykacyjnego, który przyjął zapis windykacyjny, jeżeli zgodnie z
ogłoszonym testamentem przysługuje mu udział w przedsiębiorstwie w spadku – w przypadku gdy nie zostało wydane prawomocne postanowienie
o stwierdzeniu nabycia spadku, nie został zarejestrowany akt poświadczenia
dziedziczenia ani nie zostało wydane europejskie poświadczenie spadkowe,
b) właściciela przedsiębiorstwa w spadku w rozumieniu ustawy o zarządzie
sukcesyjnym – w przypadku gdy zostało wydane prawomocne
postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, został zarejestrowany akt
poświadczenia dziedziczenia, albo zostało wydane europejskie
poświadczenie spadkowe;
2) oświadczenie osoby, o której mowa w pkt 1, o:
a) powołaniu zarządcy sukcesyjnego,
b) przysługującym jej udziale w przedsiębiorstwie w spadku oraz znanych jej
innych osobach, którym przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku;
3) oświadczenia osoby, o której mowa w pkt 1 lit. a, o:
a) istnieniu lub nieistnieniu osób, które wyłączałyby znanych spadkobierców
od dziedziczenia lub dziedziczyłyby wraz z nimi,
b) znanych jej testamentach spadkodawcy lub braku takich testamentów;
4) oświadczenia osób, którym łącznie przysługuje udział w przedsiębiorstwie w
spadku większy niż 85/100, o zgodzie na powołanie zarządcy sukcesyjnego, a
jeżeli oświadczenia te zostały już uprzednio złożone – informację o dacie,
miejscu i treści złożonych oświadczeń;
5) oświadczenie osoby powołanej na zarządcę sukcesyjnego o wyrażeniu zgody na
pełnienie tej funkcji oraz braku prawomocnie orzeczonych wobec niej zakazów,
o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zarządzie sukcesyjnym, a jeżeli
oświadczenia te zostały już uprzednio złożone – informację o dacie, miejscu i
treści złożonych oświadczeń;
6) inne dane wymagane do zgłoszenia powołania zarządcy sukcesyjnego do
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
7) wzmiankę o pouczeniu przez notariusza o odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywych oświadczeń.
§ 2. Do protokołu powołania zarządcy sukcesyjnego notariusz załącza:
1) odpis aktu zgonu spadkodawcy – w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit.
a;
2) odpis prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku albo wypis
zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia albo europejskiego
poświadczenia spadkowego – w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b;
3) wypisy aktów notarialnych obejmujących oświadczenia, o których mowa w § 1
pkt 4 lub 5, jeżeli oświadczenia te nie zostały zawarte w protokole powołania
zarządcy sukcesyjnego.

Art. 95zd. § 1. Akt powołania zarządcy sukcesyjnego powinien zawierać:
1) dzień, miesiąc i rok oraz miejsce sporządzenia aktu;
2) imię i nazwisko notariusza oraz siedzibę jego kancelarii, a jeżeli akt sporządziła
osoba wyznaczona do zastępstwa notariusza lub upoważniona do dokonywania
czynności notarialnych – ponadto imię i nazwisko tej osoby;
3) imię i nazwisko spadkodawcy, firmę spadkodawcy i miejsce wykonywania przez
niego działalności gospodarczej wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o
Działalności Gospodarczej oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) imię i nazwisko oraz imiona rodziców osoby powołującej zarządcę
sukcesyjnego, a także jej numer PESEL, jeżeli został nadany, a także wysokość
przysługującego tej osobie udziału w przedsiębiorstwie w spadku;
5) imiona i nazwiska oraz imiona rodziców osób, które wyraziły zgodę na
powołanie zarządcy sukcesyjnego, oraz ich numery PESEL, jeżeli zostały
nadane, a także wysokość przysługujących tym osobom udziałów w
przedsiębiorstwie w spadku;
6) wskazanie powołanego zarządcy sukcesyjnego przez podanie jego imienia
i nazwiska, imion jego rodziców, numeru PESEL, jeżeli został nadany, albo daty
urodzenia osoby nieposiadającej numeru PESEL, oraz adresu do doręczeń;
7) powołanie protokołu powołania zarządcy sukcesyjnego;
8) adnotację o zgłoszeniu powołania zarządcy sukcesyjnego do Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
9) podpis notariusza.
§ 2. Przepisy art. 93 i art. 94 stosuje się odpowiednio.

Art. 95ze. Notariusz odmawia sporządzenia aktu powołania zarządcy
sukcesyjnego, jeżeli w toku sporządzania protokołu powołania zarządcy sukcesyjnego
ujawnią się okoliczności wskazujące na uzasadnione wątpliwości co do kręgu osób, którym przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku, powodujące brak
możliwości stwierdzenia, że wymagana większość tych osób wyraziła zgodę na
powołanie zarządcy sukcesyjnego.

Art. 95zf. § 1. W protokole odwołania zarządcy sukcesyjnego zamieszcza się:
1) żądanie sporządzenia aktu odwołania zarządcy sukcesyjnego złożone przez:
a) małżonka spadkodawcy, któremu przysługuje udział w przedsiębiorstwie w
spadku, lub spadkobiercę ustawowego, który przyjął spadek, albo
spadkobiercę testamentowego, który przyjął spadek, albo zapisobiercę
windykacyjnego, który przyjął zapis windykacyjny, jeżeli zgodnie z
ogłoszonym testamentem przysługuje mu udział w przedsiębiorstwie w
spadku – w przypadku gdy nie zostało wydane prawomocne postanowienie
o stwierdzeniu nabycia spadku, nie został zarejestrowany akt poświadczenia
dziedziczenia ani nie zostało wydane europejskie poświadczenie spadkowe,
b) właściciela przedsiębiorstwa w spadku w rozumieniu ustawy o zarządzie
sukcesyjnym – w przypadku gdy zostało wydane prawomocne
postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, został zarejestrowany akt
poświadczenia dziedziczenia albo zostało wydane europejskie
poświadczenie spadkowe;
2) oświadczenie osoby, o której mowa w pkt 1, o:
a) odwołaniu zarządcy sukcesyjnego,
b) przysługującym jej udziale w przedsiębiorstwie w spadku oraz znanych jej
innych osobach, którym przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku;
3) oświadczenia osoby, o której mowa w pkt 1 lit. a, o:
a) istnieniu lub nieistnieniu osób, które wyłączałyby znanych spadkobierców
od dziedziczenia lub dziedziczyłyby wraz z nimi,
b) znanych jej testamentach spadkodawcy lub braku takich testamentów;
4) oświadczenia osób, którym łącznie przysługuje udział w przedsiębiorstwie w
spadku większy niż 1/2, o zgodzie na odwołanie zarządcy sukcesyjnego, a jeżeli
oświadczenia te zostały już uprzednio złożone – informację o dacie, miejscu
i treści złożonych oświadczeń;
5) inne dane wymagane do zgłoszenia odwołania zarządcy sukcesyjnego do
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
6) wzmiankę o pouczeniu przez notariusza o odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywych oświadczeń.
§ 2. Do protokołu odwołania zarządcy sukcesyjnego notariusz załącza wypisy
aktów notarialnych obejmujących oświadczenia, o których mowa w § 1 pkt 4, jeżeli
oświadczenia te nie zostały zawarte w protokole odwołania zarządcy sukcesyjnego.

Art. 95zg. § 1. Akt odwołania zarządcy sukcesyjnego powinien zawierać:
1) dzień, miesiąc i rok oraz miejsce sporządzenia aktu;
2) imię i nazwisko notariusza oraz siedzibę jego kancelarii, a jeżeli akt sporządziła
osoba wyznaczona do zastępstwa notariusza lub upoważniona do dokonywania
czynności notarialnych – ponadto imię i nazwisko tej osoby;
3) imię i nazwisko spadkodawcy, firmę spadkodawcy i miejsce wykonywania przez
niego działalności gospodarczej wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o
Działalności Gospodarczej oraz jego NIP;
4) imię i nazwisko oraz imiona rodziców osoby odwołującej zarządcę
sukcesyjnego, a także jej numer PESEL, jeżeli został nadany, a także wysokość
przysługującego tej osobie udziału w przedsiębiorstwie w spadku;
5) imiona i nazwiska oraz imiona rodziców osób, które wyraziły zgodę na
odwołanie zarządcy sukcesyjnego, oraz ich numery PESEL, jeżeli zostały
nadane, a także wysokość przysługujących tym osobom udziałów w
przedsiębiorstwie w spadku;
6) wskazanie odwołanego zarządcy sukcesyjnego przez podanie jego imienia
i nazwiska, imion jego rodziców oraz numeru PESEL, jeżeli został nadany, albo
daty urodzenia osoby nieposiadającej numeru PESEL;
7) powołanie protokołu odwołania zarządcy sukcesyjnego;
8) adnotację o zgłoszeniu odwołania zarządcy sukcesyjnego do Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
9) podpis notariusza.
§ 2. Przepisy art. 93 i art. 94 stosuje się odpowiednio.

Art. 95zh. Notariusz odmawia sporządzenia aktu odwołania zarządcy
sukcesyjnego, jeżeli w toku sporządzania protokołu odwołania zarządcy sukcesyjnego
ujawnią się okoliczności wskazujące na uzasadnione wątpliwości co do kręgu osób,
którym przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku, powodujące brak możliwości stwierdzenia, że wymagana większość tych osób wyraziła zgodę na odwołanie zarządcy sukcesyjnego.

Art. 95zi. § 1. Zarządca sukcesyjny składa przed notariuszem do protokołu
oświadczenie o rezygnacji z pełnienia tej funkcji.
§ 2. Protokół rezygnacji zarządcy sukcesyjnego powinien zawierać:
1) imię i nazwisko spadkodawcy, firmę spadkodawcy i miejsce wykonywania przez
niego działalności gospodarczej wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o
Działalności Gospodarczej oraz jego NIP;
2) imię i nazwisko oraz imiona rodziców zarządcy sukcesyjnego, a także jego
numer PESEL, jeżeli został nadany;
3) oświadczenie zarządcy sukcesyjnego o rezygnacji z pełnienia tej funkcji;
4) oświadczenie zarządcy sukcesyjnego o znanych mu osobach, którym przysługuje
udział w przedsiębiorstwie w spadku, i adresach ich zamieszkania;
5) inne dane wymagane do zgłoszenia rezygnacji zarządcy sukcesyjnego do
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
§ 3. O złożeniu oświadczenia o rezygnacji zarządcy sukcesyjnego z pełnienia tej
funkcji notariusz niezwłocznie zawiadamia osoby, o których mowa w § 2 pkt 4,
przesyłając im wypis protokołu rezygnacji zarządcy sukcesyjnego.

Art. 95zj. Do czynności, o których mowa w niniejszym rozdziale, stosuje się
odpowiednio przepis art. 95da.

Art. 95zk. § 1. Oryginały aktów powołania zarządcy sukcesyjnego i aktów
odwołania zarządcy sukcesyjnego nie mogą być wydawane poza miejsce ich
przechowywania.
§ 2. Do aktów powołania zarządcy sukcesyjnego i aktów odwołania zarządcy
sukcesyjnego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 9.
§ 3. Notariusz na żądanie sądu, prokuratora, dyrektora izby administracji
skarbowej oraz naczelnika urzędu skarbowego przesyła wypis aktu powołania
zarządcy sukcesyjnego albo aktu odwołania zarządcy sukcesyjnego.
§ 4. Wypis aktu powołania zarządcy sukcesyjnego albo aktu odwołania zarządcy
sukcesyjnego może być wydany ponadto osobie, która wykaże istnienie interesu
prawnego. Art. 83 stosuje się odpowiednio.

Art. 95zl. Przepisy niniejszego rozdziału, z wyłączeniem art. 95zc § 1 pkt 6,
art. 95zd § 1 pkt 8, art. 95zf § 1 pkt 5, art. 95zg § 1 pkt 8 i art. 95zi § 2 pkt 5, stosuje
się odpowiednio do powołania, odwołania i rezygnacji tymczasowego
przedstawiciela, o którym mowa w przepisach rozdziału 11a ustawy o zarządzie
sukcesyjnym.

Prawo o notariacie art. 95

Poprzedni

Art. 94. § 1. Akt notarialny przed podpisaniem powinien być odczytany przez notariusza lub przez inną osobę w jego obecności. Przy odczytaniu aktu notariusz powinien się przekonać, że osoby biorące ...

Nastepny

Art. 96. Notariusz poświadcza: 1) własnoręczność podpisu; 2) zgodność odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem; 3) datę okazania dokumentu; 4) pozostawanie osoby przy życiu lub w określonym...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie
  • Wejscie w życie 22 kwietnia 1991
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 14 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka