Art. 95. 1. Prawo, o którym mowa w art. 94 ust. 4 i 5, wygasa z upływem
pięćdziesięciu lat następujących po roku, w którym fonogram lub wideogram został sporządzony.
2. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1, fonogram został opublikowany,
prawo, o którym mowa w art. 94 ust. 4 i 5, wygasa z upływem siedemdziesięciu lat
następujących po roku, w którym fonogram został opublikowany.
3. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1, fonogram nie został
opublikowany i jeżeli w tym okresie został rozpowszechniony w inny sposób,
prawo, o którym mowa w art. 94 ust. 4 i 5, wygasa z upływem siedemdziesięciu lat
następujących po roku, w którym fonogram został rozpowszechniony.
4. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1, wideogram został opublikowany
lub rozpowszechniony, prawo, o którym mowa w art. 94 ust. 4 i 5, wygasa
z upływem pięćdziesięciu lat następujących po roku, w którym miało miejsce
pierwsze z tych zdarzeń.

Art. 951. 1. Do fonogramów stosuje się odpowiednio przepis art. 21 ust. 1,
chyba że nadawanie odbywa się na podstawie umowy z uprawnionym.
2. Do fonogramów i wideogramów stosuje się odpowiednio przepisy art. 211–213.

Art. 952. 1. Jeżeli po upływie pięćdziesięciu lat od publikacji fonogramu albo
jego rozpowszechnienia w inny sposób, producent fonogramu nie wprowadza do
obrotu wystarczającej liczby egzemplarzy fonogramu, która, biorąc pod uwagę jego
charakter, zaspokajałaby racjonalne potrzeby odbiorców, lub nie udostępnia go
publicznie w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie
przez siebie wybranym, artysta wykonawca albo jego spadkobierca może
wypowiedzieć umowę, na mocy której prawa do artystycznego wykonania zostały
przeniesione w tym zakresie na producenta fonogramu, albo umowę, na mocy
której producentowi fonogramu udzielona została w tym zakresie licencja
wyłączna na korzystanie z artystycznego wykonania.
2. Wypowiedzenie umowy, o którym mowa w ust. 1, staje się skuteczne,
jeżeli producent fonogramu w terminie roku od dnia doręczenia mu oświadczenia
przez artystę wykonawcę albo jego spadkobiercę o wypowiedzeniu umowy, nie
rozpocznie korzystania z fonogramu w żaden ze sposobów, o których mowa w ust. 1.
3. Jeżeli fonogram zawiera utrwalenie wykonań kilku artystów wykonawców,
prawo do wypowiedzenia umowy, o którym mowa w ust. 1, przysługuje każdemu
z nich.
4. W przypadku skutecznego wypowiedzenia umów zawartych w odniesieniu
do wszystkich artystycznych wykonań utrwalonych na fonogramie, prawo
producenta tego fonogramu, o którym mowa w art. 94 ust. 4 i 5, wygasa.
5. Prawo do wypowiedzenia umowy, o którym mowa w ust. 1, nie podlega
zrzeczeniu się ani zbyciu.

Art. 953. 1. Jeżeli przeniesienie praw do artystycznego wykonania na
producenta fonogramu albo udzielenie mu licencji wyłącznej na korzystanie
z artystycznego wykonania nastąpiło za jednorazowym wynagrodzeniem, artysta
wykonawca ma prawo do corocznego dodatkowego wynagrodzenia od producenta
fonogramu za każdy rok następujący po upływie pięćdziesięciu lat po roku
publikacji fonogramu albo jego rozpowszechnienia w inny sposób.
2. Kwota dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, wynosi 20%
przychodu producenta fonogramu uzyskanego w poprzednim roku z tytułu
zwielokrotniania, wprowadzania do obrotu i publicznego udostępniania fonogramu
w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
3. Prawo do dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, nie
podlega zrzeczeniu się ani zbyciu.
4. Wypłata dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, następuje
za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do
artystycznych wykonań, wyznaczonej na okres nie dłuższy niż pięć lat przez
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego po
przeprowadzeniu konkursu uwzględniającego następujące kryteria:
1) reprezentatywność;
2) zdolność organizacyjną do realizacji zadania w sposób zapewniający
efektywny pobór wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, i ich wypłaty;
3) skuteczność i prawidłowość działania;
4) zasadność planowanych kosztów wypłaty wynagrodzeń, o których mowa
w ust. 1, i ich wysokość.
5. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej
konkurs, o którym mowa w ust. 4, oraz jego wynik.
6. Organizacja zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do
artystycznych wykonań biorąca udział w konkursie, o którym mowa w ust. 4, może
złożyć do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku tego konkursu,
odwołanie od jego wyniku ze względu na naruszenie przepisów prawa.
7. Odwołanie, o którym mowa w ust. 6, minister właściwy do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego rozpatruje w terminie 14 dni od dnia jego
wpływu. W przypadku uwzględnienia odwołania minister właściwy do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego unieważnia konkurs, o którym mowa w ust. 4.
8. Artysta wykonawca lub organizacja zbiorowego zarządzania, o której
mowa w ust. 4, mogą domagać się od producenta fonogramu udzielenia wszelkich informacji oraz udostępnienia dokumentów niezbędnych do określenia wysokości należnego im dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, i jego wypłaty.
9. Organizacja zbiorowego zarządzania, o której mowa w ust. 4, ma prawo
przeznaczyć z dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, nie więcej
niż 10% jego wartości na pokrycie ponoszonych przez nią uzasadnionych
i udokumentowanych kosztów dochodzenia oraz wypłaty tego wynagrodzenia.
10. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
po zasięgnięciu opinii organizacji zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi
do artystycznych wykonań oraz organizacji producentów fonogramów, określi,
w drodze rozporządzenia:
1) sposób pobierania dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1,
dokonywania z niego potrąceń oraz jego wypłaty, mając na uwadze
konieczność zapewnienia, aby pobór i wypłata tego wynagrodzenia były
dokonywane w sposób efektywny i przejrzysty, a potrącenia były
uzasadnione i udokumentowane;
2) wymagany zakres informacji umieszczanych w ogłoszeniu o konkursie,
o którym mowa w ust. 4, mając na uwadze, że minimalny zakres tych
informacji ma obejmować co najmniej warunki uczestnictwa w konkursie,
termin składania ofert i kryteria ich oceny;
3) zakres dokumentacji konkursowej, mając na uwadze, że zakres tej
dokumentacji ma co najmniej określać warunki uczestnictwa w konkursie,
o którym mowa w ust. 4, wymagania, jakim ma odpowiadać oferta i kryteria oceny ofert;
4) tryb postępowania konkursowego, mając na uwadze przejrzystość, rzetelność
i obiektywność postępowania konkursowego.

Art. 954. Jeżeli przeniesienie praw do artystycznego wykonania na
producenta fonogramu albo udzielenie mu licencji wyłącznej na korzystanie
z artystycznego wykonania nastąpiło za wynagrodzeniem wypłacanym artyście
wykonawcy przez producenta fonogramu okresowo, od wypłat z tego tytułu nie
potrąca się zaliczek lub innych odliczeń określonych w umowie po upływie
pięćdziesięciu lat od publikacji fonogramu albo jego rozpowszechnienia w inny sposób.

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych art. 95

Poprzedni

Art. 94. 1. Fonogramem jest pierwsze utrwalenie warstwy dźwiękowej wykonania utworu albo innych zjawisk akustycznych. 2. Wideogramem jest pierwsze utrwalenie sekwencji ruchomych obrazów, z dźwiękie...

Nastepny

Art. 96. Przepisy ustawy stosuje się do fonogramów i wideogramów: 1) których producent ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsce zamieszkania lub siedzibę, lub 1<sup>1</sup>) k...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  • Wejscie w życie 23 maja 1994
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 05 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka