Art. 91. 1. Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
2. Kryteriami oceny ofert są cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria
odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności:
1) jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne;
2) aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób, o których
mowa w art. 22 ust. 2, dostępność dla osób niepełnosprawnych lub
uwzględnianie potrzeb użytkowników;
3) aspekty środowiskowe, w tym efektywność energetyczna przedmiotu
zamówienia;
4) aspekty innowacyjne;
5) organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do
realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość
wykonania zamówienia;
6) serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak
termin dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji.
2a. Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, oraz ich związki
kryterium ceny mogą zastosować jako jedyne kryterium oceny ofert lub kryterium
o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia
standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz wykażą w załączniku do protokołu w jaki sposób zostały
uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia, z wyjątkiem
art. 72 ust. 2 i art. 80 ust. 3.
2b. Zamawiający może ustalić stałe cenę lub koszt, jeżeli przepisy
powszechnie obowiązujące lub właściwy organ określiły stałą cenę lub koszt.
W takim przypadku ofertę wybiera się w oparciu o inne kryteria oceny ofert niż
cena.
2c. Kryteria oceny ofert są związane z przedmiotem zamówienia, jeżeli
dotyczą robót budowlanych, dostaw lub usług, które mają być zrealizowane
w ramach tego zamówienia, we wszystkich aspektach oraz w odniesieniu do
poszczególnych etapów ich cyklu życia, w tym procesu produkcji, dostarczania lub
wprowadzania na rynek, nawet jeżeli nie są istotną cechą przedmiotu zamówienia.
2d. Zamawiający określa kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny
i zrozumiały, umożliwiający sprawdzenie informacji przedstawianych przez
wykonawców.
3. Kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy,
a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.
3a. Jeżeli złożono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania
u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od
towarów i usług, zamawiający w celu oceny takiej oferty dolicza do przedstawionej
w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek rozliczyć zgodnie
z tymi przepisami. Wykonawca, składając ofertę, informuje zamawiającego, czy
wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku
podatkowego, wskazując nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, których dostawa lub
świadczenie będzie prowadzić do jego powstania, oraz wskazując ich wartość bez
kwoty podatku.
3b. Kryterium kosztu można określić z wykorzystaniem rachunku kosztów
cyklu życia.
3c. Rachunek kosztów cyklu życia może obejmować w szczególności koszty:
1) poniesione przez zamawiającego lub innych użytkowników związane z:
a) nabyciem,
b) użytkowaniem, w szczególności zużycie energii i innych zasobów,
c) utrzymaniem,
d) wycofaniem z eksploatacji, w szczególności koszty zbierania
i recyklingu;
2) przypisywane ekologicznym efektom zewnętrznym związane z cyklem życia
produktu, usługi lub robót budowlanych dotyczące emisji gazów
cieplarnianych i innych zanieczyszczeń oraz inne związane z łagodzeniem
zmian klimatu, o ile ich wartość pieniężną można określić i zweryfikować.
3d. W przypadku gdy zamawiający szacuje koszty z wykorzystaniem
podejścia opartego na rachunku kosztów cyklu życia przedmiotu zamówienia,
określa w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dane, które mają
przedstawić wykonawcy, oraz metodę, którą zastosuje do określenia kosztów cyklu
życia na podstawie tych danych.
4. Jeżeli nie można wybrać najkorzystniejszej oferty z uwagi na to, że dwie
lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów
oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybiera ofertę z najniższą ceną lub
najniższym kosztem, a jeżeli zostały złożone oferty o takiej samej cenie lub
koszcie, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia
w terminie określonym przez zamawiającego ofert dodatkowych.
5. Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym jedynym
kryterium oceny ofert jest cena lub koszt, nie można dokonać wyboru
najkorzystniejszej oferty ze względu na to, że zostały złożone oferty o takiej samej
cenie lub koszcie, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do
złożenia w terminie określonym przez zamawiającego ofert dodatkowych.
5a. Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym jedynym
kryterium oceny ofert jest koszt rozumiany jako suma kosztu nabycia i innych
kosztów cyklu życia, nie można dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty ze
względu na to, że zostały złożone oferty o takim samym koszcie, zamawiający
wybiera ofertę:
1) z niższym kosztem nabycia albo
2) z niższymi innymi kosztami cyklu życia
– jeżeli przewidział to w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
6. Wykonawcy, składając oferty dodatkowe, nie mogą zaoferować cen lub
kosztów wyższych niż zaoferowane w złożonych ofertach.
7. Niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty, ale w terminie nie
krótszym niż 14 dni, zamawiający wypłaca nagrody dla wykonawców, którzy
podczas dialogu przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert,
jeżeli zamawiający przewidział takie nagrody.
7a. Metoda określenia kosztów przypisywanych ekologicznym efektom
zewnętrznym spełnia łącznie następujące warunki:
1) oparta jest na kryteriach obiektywnie możliwych do zweryfikowania
i niedyskryminujących;
2) dostępna jest dla wszystkich zainteresowanych stron;
3) dostarczenie danych przez wykonawców działających z należytą starannością
nie jest nadmiernie uciążliwe, także dla wykonawców z państw trzecich
będących stronami Porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie
zamówień rządowych lub innych umów międzynarodowych, których stroną
jest Unia Europejska.
7b. W przypadku gdy na mocy przepisów prawa Unii Europejskiej,
określonych w załączniku XIII do dyrektywy 2014/24/UE lub w załączniku XV do
dyrektywy 2014/25/UE, wspólna metoda kalkulacji kosztów cyklu życia jest
obowiązkowa, do oszacowania tych kosztów stosuje się tę metodę.
7c. Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania
i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze
rozporządzenia, metodę kalkulacji kosztów cyklu życia budynków oraz sposób
przedstawiania informacji o tych kosztach, kierując się potrzebą zapewnienia
ujednolicenia i wiarygodności tych kalkulacji.
8. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
inne niż cena obowiązkowe kryteria oceny ofert w odniesieniu do niektórych
rodzajów zamówień publicznych, kierując się potrzebą wdrożenia przepisów prawa
Unii Europejskiej oraz mając na względzie szczególny charakter lub cel
zamówienia publicznego.

Art. 91a. 1. Jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem,
zamawiający po dokonaniu oceny ofert w celu wyboru najkorzystniejszej oferty
przeprowadza aukcję elektroniczną, jeżeli przewidział to w ogłoszeniu
o zamówieniu, zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania lub w ogłoszeniu o ustanowieniu systemu kwalifikowania wykonawców, oraz jeżeli można w sposób precyzyjny określić treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz
złożono co najmniej 2 oferty niepodlegające odrzuceniu. Przepisów art. 91 ust. 4–
6 nie stosuje się.
1a. W zamówieniach udzielanych na podstawie umów ramowych
w przypadkach wskazanych w art. 101a ust. 1 pkt 2 lit. b i c oraz w ramach
dynamicznego systemu zakupów, zamawiający, może przeprowadzić aukcję
elektroniczną na zasadach określonych w ust. 1.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku zamówień, których
przedmiotem są świadczenia o charakterze intelektualnym, jeżeli nie można ich
poddać automatycznej ocenie.
2a. W przypadku gdy zamawiający postanowił przeprowadzić aukcję
elektroniczną, w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków
zamówienia określa co najmniej:
1) elementy, których wartości będą przedmiotem aukcji elektronicznej, pod
warunkiem że elementy te są wymierne i mogą być wyrażone w postaci
liczbowej lub procentowej;
2) wszelkie ograniczenia co do przedstawianych wartości, wynikające z opisu
przedmiotu zamówienia;
3) informacje, które zostaną udostępnione wykonawcom w trakcie aukcji
elektronicznej, oraz, w stosownych przypadkach, termin ich udostępnienia;
4) informacje dotyczące przebiegu aukcji elektronicznej;
5) warunki, na jakich wykonawcy będą mogli licytować, oraz, w szczególności,
minimalne wysokości postąpień, które, w stosownych przypadkach,
wymagane będą podczas licytacji;
6) informacje dotyczące parametrów wykorzystywanego sprzętu
elektronicznego, rozwiązań i specyfikacji technicznych w zakresie połączeń.
3. Kryteriami oceny ofert w toku aukcji elektronicznej są wyłącznie kryteria
określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i zaproszeniu do aukcji
elektronicznej, umożliwiające automatyczną ocenę oferty bez ingerencji
zamawiającego, wskazane spośród kryteriów, na podstawie których dokonano
oceny ofert przed otwarciem aukcji elektronicznej.
4. Aukcja elektroniczna jest jednoetapowa lub wieloetapowa.

Art. 91b. 1. Zamawiający zaprasza drogą elektroniczną do udziału w aukcji
elektronicznej jednocześnie wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty
niepodlegające odrzuceniu.
2. W zaproszeniu, o którym mowa w ust. 1, zamawiający informuje
wykonawców o:
1) pozycji złożonych przez nich ofert i otrzymanej punktacji;
2) minimalnych wartościach postąpień składanych w toku aukcji elektronicznej;
3) terminie otwarcia aukcji elektronicznej;
4) terminie i warunkach zamknięcia aukcji elektronicznej;
5) sposobie oceny ofert w toku aukcji elektronicznej;
6) formule matematycznej, która zostanie wykorzystana w aukcji elektronicznej
do automatycznego tworzenia kolejnych klasyfikacji na podstawie
przedstawianych nowych cen lub wartości;
7) harmonogramie dla każdego etapu aukcji elektronicznej, jeżeli zamawiający
zamierza zamknąć aukcję elektroniczną na podstawie art. 91e pkt 3.
2a. Formuła matematyczna, o której mowa w ust. 2 pkt 6, uwzględnia wagę
wszystkich kryteriów oceny ofert. W przypadku dopuszczenia ofert wariantowych
określa się odrębną formułę dla każdego wariantu.
3. Termin otwarcia aukcji elektronicznej nie może być krótszy niż 2 dni
robocze od dnia przekazania zaproszenia, o którym mowa w ust. 1.
4. Sposób oceny ofert w toku aukcji elektronicznej powinien obejmować
przeliczanie postąpień na punktową ocenę oferty, z uwzględnieniem punktacji
otrzymanej przed otwarciem aukcji elektronicznej.

Art. 91c. 1. W toku aukcji elektronicznej wykonawcy za pomocą formularza
umieszczonego na stronie internetowej, umożliwiającego wprowadzenie
niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia z tą stroną, składają
kolejne korzystniejsze postąpienia, podlegające automatycznej ocenie
i klasyfikacji. Przepisów art. 82 ust. 1, art. 83 i 84 oraz art. 86–89 nie stosuje się.
2. Postąpienia, pod rygorem nieważności, składa się opatrzone
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
3. W toku aukcji elektronicznej zamawiający na bieżąco przekazuje każdemu
wykonawcy informację o pozycji złożonej przez niego oferty i otrzymanej
punktacji oraz o punktacji najkorzystniejszej oferty. Do momentu zamknięcia aukcji elektronicznej nie ujawnia się informacji umożliwiających identyfikację wykonawców.
4. Oferta wykonawcy przestaje wiązać w zakresie, w jakim złoży on
korzystniejszą ofertę w toku aukcji elektronicznej. Bieg terminu związania ofertą
nie ulega przerwaniu.
5. Przepisy art. 77, art. 80 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Art. 91d. 1. W przypadku gdy awaria systemu teleinformatycznego
spowoduje przerwanie aukcji elektronicznej, zamawiający wyznacza termin
kontynuowania aukcji elektronicznej na następny po usunięciu awarii dzień
roboczy, z uwzględnieniem stanu ofert po ostatnim zatwierdzonym postąpieniu.
2. Zamawiający po zamknięciu aukcji wybiera najkorzystniejszą ofertę
w oparciu o kryteria oceny ofert wskazanych w ogłoszeniu o zamówieniu,
z uwzględnieniem wyników aukcji elektronicznej.

Art. 91e. Zamawiający zamyka aukcję elektroniczną:
1) w terminie określonym w zaproszeniu do udziału w aukcji elektronicznej;
2) jeżeli w ustalonym terminie nie zostaną zgłoszone nowe postąpienia;
3) po zakończeniu ostatniego, ustalonego etapu.

Prawo zamówień publicznych art. 91

Poprzedni

Art. 90. 1. Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykona...

Nastepny

Art. 92. 1. Zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o: 1) wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli j...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
  • Wejscie w życie 2 marca 2004
  • Ost. zmiana ustawy 24 czerwca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 24 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka