Art. 91. 1. Dla stref, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 1, zarząd
województwa, w terminie 12 miesięcy od dnia otrzymania wyników oceny
poziomów substancji w powietrzu i klasyfikacji stref, o których mowa w art. 89
ust. 1, opracowuje i przedstawia do zaopiniowania właściwym wójtom,
burmistrzom lub prezydentom miast i starostom projekt uchwały w sprawie
programu ochrony powietrza, mającego na celu osiągnięcie poziomów
dopuszczalnych substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia ekspozycji.
2. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta i starosta są obowiązani do wydania
opinii w terminie miesiąca od dnia otrzymania projektu uchwały w sprawie
programu ochrony powietrza, o którym mowa w ust. 1.
2a. Niewydanie opinii w terminie, o którym mowa w ust. 2, oznacza
akceptację projektu uchwały w sprawie programu ochrony powietrza.
2b. Zarząd województwa, w terminie 12 miesięcy od dnia otrzymania
wyników oceny poziomów substancji w powietrzu i klasyfikacji stref, o których
mowa w art. 89 ust. 1, przedstawia do zaopiniowania ministrowi właściwemu do
spraw klimatu projekt uchwały w sprawie programu ochrony powietrza, o którym
mowa w ust. 1.
2c. Minister właściwy do spraw klimatu opiniuje projekt uchwały w sprawie
programu ochrony powietrza, o którym mowa w ust. 1, pod względem zgodności
z wymaganiami, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 91 ust. 10, w terminie miesiąca od dnia jego otrzymania.
2d. Niewydanie opinii w terminie, o którym mowa w ust. 2c, oznacza
akceptację projektu uchwały w sprawie programu ochrony powietrza.
3. Sejmik województwa, w terminie 15 miesięcy od dnia otrzymania
wyników oceny poziomów substancji w powietrzu i klasyfikacji stref, o których
mowa w art. 89 ust. 1, określa, w drodze uchwały, program ochrony powietrza.
3a. Dla stref, w których są przekroczone poziomy dopuszczalne lub docelowe
substancji w powietrzu, zarząd województwa opracowuje projekt uchwały
w sprawie programu ochrony powietrza lub jego aktualizacji, którego integralną
część stanowi plan działań krótkoterminowych, o którym mowa w art. 92.
4. Dla stref, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2, zarząd województwa
określa przyczyny przekroczenia poziomów dopuszczalnych substancji
w powietrzu i informuje ministra właściwego do spraw klimatu o działaniach
podejmowanych w celu zmniejszenia emisji substancji powodujących te
przekroczenia.
5. Dla stref, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 4, zarząd województwa,
w terminie 12 miesięcy od dnia otrzymania wyników oceny poziomów substancji
w powietrzu i klasyfikacji stref, o których mowa w art. 89 ust. 1, opracowuje
i przedstawia do zaopiniowania właściwym wójtom, burmistrzom lub prezydentom
miast i starostom projekt uchwały w sprawie programu ochrony powietrza,
mającego na celu osiągnięcie poziomów docelowych substancji w powietrzu,
którego integralną część stanowi plan działań krótkoterminowych, o którym mowa
w art. 92. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
6. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta i starosta są obowiązani do wydania
opinii w terminie miesiąca od dnia otrzymania projektu uchwały w sprawie
programu ochrony powietrza, o którym mowa w ust. 5.
6a. Niewydanie opinii w terminie, o którym mowa w ust. 6, oznacza
akceptację projektu uchwały w sprawie programu ochrony powietrza.
7. Dla stref, w których został przekroczony poziom dopuszczalny albo poziom
docelowy więcej niż jednej substancji w powietrzu, można sporządzić wspólny
program ochrony powietrza dotyczący tych substancji.
7a. Program ochrony powietrza zawiera w szczególności:
1) informację na temat przekroczeń poziomów dopuszczalnych lub docelowych
lub pułapu stężenia ekspozycji wraz z podaniem zakresu przekroczeń;
2) podział źródeł zanieczyszczeń;
3) scenariusze wielkości emisji w roku zakończenia realizacji programu;
4) harmonogram realizacji działań naprawczych określający działania:
a) krótkoterminowe – na okres nie dłuższy niż 2 lata,
b) średnioterminowe – na okres nie dłuższy niż 4 lata,
c) długoterminowe – na okres nie dłuższy niż 6 lat;
5) szacunkowe koszty realizacji działań naprawczych;
6) wskaźniki specyficzne dla planowanych działań naprawczych;
7) planowany do osiągnięcia efekt ekologiczny działań naprawczych polegający
na redukcji wielkości emisji oraz planowane wielkości zmiany stężeń
substancji w powietrzu objętych programem, w poszczególnych latach
objętych programem oraz w roku zakończenia realizacji programu;
8) podmioty i organy odpowiedzialne za realizację działań naprawczych;
9) obowiązki i ograniczenia wynikające z programu;
10) uzasadnienie zakresu określonych i ocenionych przez zarząd województwa
zagadnień programu.
8. Jeżeli przyczyny wywołujące przekroczenia dopuszczalnych lub
docelowych poziomów substancji w powietrzu w strefach, o których mowa
w art. 89 ust. 1 pkt 1 lub 4, występują na terenie innego województwa niż
zlokalizowane są strefy, właściwe zarządy województw współdziałają przy
sporządzaniu programów ochrony powietrza, o których mowa w ust. 3 lub 5,
w zakresie wymiany informacji o ewentualnych źródłach przekroczeń poziomów
substancji w powietrzu oraz przykładowych działaniach mających na celu ich
ograniczenie.
9. Zarząd województwa, zgodnie z przepisami o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko, zapewnia możliwość udziału
społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest sporządzenie programu
ochrony powietrza.
9a. Opracowany przez zarząd województwa projekt uchwały w sprawie
programu ochrony powietrza powinien uwzględniać przeprowadzone przez zarząd
województwa analizy udziału w przekroczeniach poziomów substancji
w powietrzu poszczególnych grup źródeł emisji tych substancji i określać
odpowiednie działania naprawcze w przypadku przekroczenia obowiązujących
poziomów dopuszczalnych lub poziomów docelowych substancji.
9aa. Opracowany przez zarząd województwa projekt uchwały w sprawie
programu ochrony powietrza powinien uwzględniać przeprowadzoną przez zarząd
województwa analizę w zakresie potrzeby ustalenia wielkości dopuszczalnych
emisji niższych niż standardy emisyjne określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 146 ust. 3 dla źródeł spalania paliw objętych tymi standardami
emisyjnymi o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż
50 MW, ustalonej z uwzględnieniem trzeciej zasady łączenia, o której mowa w art.
157a ust. 2 pkt 3, zlokalizowanych na obszarze, na którym został przekroczony
poziom dopuszczalny substancji w powietrzu, wyznaczonym w ocenie poziomów
substancji w powietrzu, o której mowa w art. 89, jeżeli emisja niższa od
wynikającej ze standardów emisyjnych z tych źródeł przyczyniłaby się do
odczuwalnej poprawy jakości powietrza na tym obszarze.
9ab. Przeprowadzając analizę, o której mowa w ust. 9aa, zarząd województwa
uwzględnia udostępniane przez Komisję Europejską wyniki wymiany informacji
z państwami członkowskimi Unii Europejskiej, zainteresowanymi branżami
i organizacjami pozarządowymi na temat poziomów emisji, jakie mogą być
osiągnięte przy zastosowaniu najlepszych dostępnych technik i nowo
pojawiających się technologii, oraz na temat związanych z tym kosztów.
9ac. Opracowany przez zarząd województwa projekt uchwały w sprawie
programu ochrony powietrza powinien określać działania naprawcze, tak aby
okresy, w których nie są dotrzymane poziomy dopuszczalne lub docelowe lub
pułap stężenia ekspozycji, były jak najkrótsze.
9b. Opracowany przez zarząd województwa projekt programu
ochrony powietrza powinien uwzględniać cele zawarte w innych dokumentach
planistycznych i strategicznych, w tym w krajowym programie ochrony
powietrza, wojewódzkich programach ochrony środowiska i regionalnych
programach operacyjnych.
9c. W przypadku stref, dla których programy ochrony powietrza zostały
uchwalone, a poziomy dopuszczalne lub docelowe lub pułap stężenia ekspozycji są
przekraczane w kolejnych latach, zarząd województwa jest obowiązany opracować
projekt aktualizacji programu w terminie 3 lat od dnia wejścia w życie uchwały
sejmiku województwa w sprawie programu ochrony powietrza, określając w nim
działania ochronne dla grup ludności wrażliwych na przekroczenie, obejmujących
w szczególności osoby starsze i dzieci. Sejmik województwa w terminie
2 miesięcy od dnia opracowania projektu aktualizacji programu ochrony powietrza
określa, w drodze uchwały, aktualizację programu.
9d. Po określeniu krajowego celu redukcji narażenia, zarząd województwa
jest obowiązany opracować projekt aktualizacji programu ochrony powietrza,
określając dodatkowe działania mające na celu osiągnięcie krajowego celu redukcji
narażenia.
9e. Przepisy dotyczące trybu przyjmowania programu ochrony powietrza
stosuje się odpowiednio do jego aktualizacji.
9f. Zarząd województwa monitoruje realizację przez podmioty i organy
wskazane w programie ochrony powietrza oraz w planie działań
krótkoterminowych działań naprawczych realizowanych na szczeblu gminnym
i powiatowym.
10. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza
oraz plany działań krótkoterminowych, formę sporządzania i niezbędne części
składowe programów ochrony powietrza oraz planów działań krótkoterminowych,
a także szczegółowy zakres zagadnień, które powinny zostać określone i ocenione
w tych programach i planach, biorąc pod uwagę cele programów i planów oraz
konieczność zapewnienia ochrony zdrowia ludzi i ochrony środowiska, a także
konieczność zapewnienia, że czas trwania przekroczeń poziomów dopuszczalnych
lub docelowych lub pułapu stężenia ekspozycji będzie możliwie najkrótszy.
11. (uchylony)
Art. 91a. W przypadku występowania na obszarze województwa stref,
o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 6, osiągnięcie poziomów celów
długoterminowych jest jednym z celów wojewódzkich programów ochrony
środowiska, o których mowa w art. 17.
Art. 91b. (uchylony)
Art. 91c. 1. W przypadku gdy przekroczenie poziomów dopuszczalnych lub
docelowych substancji w powietrzu występuje na znacznym obszarze kraju,
a środki podjęte przez organy samorządu terytorialnego nie wpływają na
ograniczenie emisji zanieczyszczeń do powietrza, minister właściwy do spraw
klimatu może opracować krajowy program ochrony powietrza, który jest
dokumentem o charakterze strategicznym wyznaczającym cele i kierunki działań,
jakie powinny zostać uwzględnione w programach ochrony powietrza.
2. Minister właściwy do spraw klimatu, w przypadku opracowania krajowego
programu ochrony powietrza, ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski” komunikat o adresie strony internetowej, na której
zamieszczono ten program, oraz o terminie, od którego ma być on stosowany.
Art. 91d. W przypadku przekroczenia pułapu stężenia ekspozycji,
osiągnięcie krajowego celu redukcji narażenia powinno być jednym z celów
wojewódzkich programów ochrony środowiska, do których, przy ich najbliższej
aktualizacji, wprowadza się dodatkowe działania w obszarze ochrony powietrza.
Art. 90. 1. Główny Inspektor Ochrony Środowiska dokonuje oceny poziomów substancji w powietrzu w strefach na podstawie wyników pomiarów lub innych metod oceny jakości powietrza, w tym modelowania ma...
Art. 92. 1. W przypadku ryzyka wystąpienia w danej strefie przekroczenia poziomu alarmowego, informowania, dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu zarząd województwa, w terminie 12 mies...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców