Art. 8. 1. Urzędowa nazwa jest ustalana, zmieniana lub znoszona na wniosek
rady gminy, na której obszarze jest położona miejscowość lub obiekt fizjograficzny.
2. Rada gminy przedstawia wniosek, o którym mowa w ust. 1, ministrowi
właściwemu do spraw administracji publicznej za pośrednictwem wojewody. W
przypadku wniosku dotyczącego nazwy miejscowości zamieszkanej rada gminy jest
obowiązana uprzednio przeprowadzić w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami tej
miejscowości, w trybie, o którym mowa w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 i 1309).
3. Urzędowa nazwa może być ustalona, zmieniona lub zniesiona przez ministra
właściwego do spraw administracji publicznej z jego inicjatywy, a także z inicjatywy
Komisji. Przed ustaleniem, zmianą lub zniesieniem urzędowej nazwy minister
występuje do rady gminy, starosty, właściwego miejscowo wojewody i Komisji, a w
przypadku obiektu fizjograficznego także zarządu województwa – o opinię. Opinia
rady gminy jest poprzedzana przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami
miejscowości, której sprawa dotyczy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) uchwałę rady gminy w sprawie wystąpienia o ustalenie, zmianę lub zniesienie
urzędowej nazwy, wraz z uzasadnieniem;
2) w przypadku obiektu fizjograficznego – także opinie zarządów województw, na
których terenie obiekt się znajduje;
3) omówienie wyników konsultacji przeprowadzonych z mieszkańcami
miejscowości, której wniosek dotyczy;
4) opinię starosty powiatu, na którego terenie jest położona miejscowość lub obiekt
fizjograficzny, jako właściwego w sprawach geodezji i gospodarki gruntami;
5) mapę topograficzną z zaznaczonymi granicami miejscowości, jej części lub
obiektu fizjograficznego, będących przedmiotem wniosku;
6) informację o kosztach finansowych proponowanej zmiany.
5. Wymóg zasięgnięcia opinii uznaje się za spełniony:
1) w przypadku niewyrażenia opinii, o których mowa w ust. 3, w terminie 60 dni
od dnia otrzymania wystąpienia o opinię;
2) w przypadku niewyrażenia opinii, o których mowa w ust. 4 pkt 2 i 4, w terminie
30 dni od dnia otrzymania wystąpienia o opinię.
6. Wojewoda jest obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do spraw
administracji publicznej wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie później niż w ciągu 30
dni od jego otrzymania, dołączając swoją opinię. Wniosek przekazany przez
wojewodę podlega zaopiniowaniu przez Komisję.
7. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się ministrowi właściwemu do
spraw administracji publicznej w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok,
w którym ma nastąpić ustalenie, zmiana lub zniesienie urzędowej nazwy.
8. Ustalenie, zmiana lub zniesienie urzędowych nazw następuje z dniem 1 stycznia.
9. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 1,
minister właściwy do spraw administracji publicznej zawiadamia niezwłocznie, za
pośrednictwem wojewody, wnioskodawcę o przyczynach nieuwzględnienia wniosku.

Ustawa o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych art. 8

Poprzedni

Art. 7. 1. Urzędowe nazwy, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2, ustala, zmienia lub znosi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw administracji publicznej, po przeprowadzeniu postępowania, o ...

Nastepny

Art. 9. 1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, w terminie pięciu lat od dnia wejścia w życie ustawy, ustali, w drodze rozporządzenia, wykaz urzędowych nazw miejscowości i ich części...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych
  • Wejscie w życie 7 października 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 października 2018
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 08 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka