Art. 8. 1. Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo
niepubliczną.
2. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4–13, może być zakładana
i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
3. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły
i placówki publiczne.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych i Minister Obrony Narodowej
mogą zakładać i prowadzić publiczne szkoły i placówki, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 49.
5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania:
1) zakłada i prowadzi:
a) szkoły polskie,
b) publiczne placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym;
2) może zakładać i prowadzić:
a) publiczne szkoły i placówki o charakterze eksperymentalnym,
b) publiczne placówki kształcenia ustawicznego o zasięgu ogólnokrajowym,
c) szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach
dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach
wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, które:
– prowadzą kształcenie dzieci obywateli polskich czasowo
przebywających za granicą zgodnie z podstawą programową
kształcenia ogólnego, określoną w przepisach wydanych na podstawie
art. 47 ust. 1 pkt 1 lub
– umożliwiają uczniom uczęszczającym do szkół funkcjonujących
w systemach oświaty innych państw uzupełnianie wykształcenia
w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego, zgodnie
z ramami programowymi kształcenia uzupełniającego i planami
nauczania dla szkół polskich.
6. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
zakłada i prowadzi publiczne szkoły artystyczne oraz placówki, o których mowa
w art. 2 pkt 8, dla uczniów szkół artystycznych, a także może zakładać i prowadzić
placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych.
7. Minister właściwy do spraw rolnictwa może zakładać i prowadzić:
1) publiczne szkoły rolnicze oraz placówki rolnicze o znaczeniu regionalnym
i ponadregionalnym;
2) publiczne placówki doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych, którzy
nauczają w szkołach rolniczych.
8. Minister właściwy do spraw środowiska może zakładać i prowadzić publiczne
szkoły leśne.
9. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może zakładać i prowadzić
publiczne szkoły morskie.
10. Minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej może zakładać i prowadzić
publiczne szkoły żeglugi śródlądowej.
11. Minister właściwy do spraw rybołówstwa może zakładać i prowadzić
publiczne szkoły rybołówstwa.
12. Minister Sprawiedliwości może zakładać i prowadzić publiczne szkoły
i placówki w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich oraz publiczne
szkoły i placówki przy zakładach karnych i aresztach śledczych. Szkoły i placówki
przy zakładach karnych i aresztach śledczych działają w ramach ich struktury.
13. Szkoły kształcące w zawodzie technik pożarnictwa może zakładać
i prowadzić wyłącznie minister właściwy do spraw wewnętrznych.
14. Minister właściwy do spraw zdrowia może założyć i prowadzić publiczną
placówkę doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych o zasięgu
ogólnokrajowym w zakresie nauczania w zawodach, dla których zgodnie z
klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, ministrem właściwym jest minister
właściwy do spraw zdrowia.
14a. Ministrowie właściwi do spraw zawodów określonych w klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego, niewymienieni w ust. 4–14, mogą zakładać
i prowadzić publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe oraz placówki
i centra, o których mowa w art. 2 pkt 4, kształcące wyłącznie w zawodach, dla których
są właściwi.
15. Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami
integracyjnymi lub specjalnymi, przedszkoli integracyjnych i specjalnych oraz innych
form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 32 ust. 2, szkół
podstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub
specjalnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych, szkół artystycznych oraz
szkół przy zakładach karnych, szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla
nieletnich, należy do zadań własnych gmin.
16. Zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych,
szkół ponadpodstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi
lub specjalnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek
wymienionych w art. 2 pkt 3–8, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu
regionalnym i ponadregionalnym, należy do zadań własnych powiatu, z zastrzeżeniem
ust. 6.
17. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić szkoły
i placówki, których prowadzenie nie należy do ich zadań własnych, po zawarciu
porozumienia z jednostką samorządu terytorialnego, dla której prowadzenie danego
typu szkoły lub placówki jest zadaniem własnym, a w przypadku szkół artystycznych
– z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
18. Przepis ust. 17 stosuje się również w przypadku przekazywania szkół
i placówek pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
19. Prowadzenie szkół artystycznych oraz placówek, o których mowa
w art. 2 pkt 8, dla uczniów szkół artystycznych, a także placówek doskonalenia
nauczycieli szkół artystycznych może być przekazywane w drodze porozumienia
między ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
a jednostką samorządu terytorialnego.
20. Prowadzenie publicznych szkół rolniczych i placówek rolniczych
o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, publicznych szkół leśnych oraz
publicznych szkół morskich, publicznych szkół żeglugi śródlądowej i publicznych
szkół rybołówstwa może być przekazywane w drodze porozumienia zawieranego
między właściwym ministrem a jednostką samorządu terytorialnego.
21. W porozumieniu, o którym mowa w ust. 20, strony mogą określić tryb
przekazania mienia będącego odpowiednio we władaniu publicznych szkół rolniczych
i placówek rolniczych o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, publicznych szkół leśnych oraz publicznych szkół morskich, publicznych szkół żeglugi
śródlądowej i publicznych szkół rybołówstwa, niezbędnego do prawidłowego
wykonywania zadań, o których mowa w art. 10 ust. 1.
21a. Prowadzenie publicznych szkół, placówek i centrów, o których mowa
w ust. 14a, może być przekazywane w drodze porozumienia zawieranego między
właściwym ministrem a jednostką samorządu terytorialnego. Przepis ust. 21 stosuje
się odpowiednio.
22. Zakładanie i prowadzenie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli,
bibliotek pedagogicznych oraz szkół i placówek wymienionych w ust. 16 o znaczeniu
regionalnym lub ponadregionalnym należy do zadań samorządu województwa,
z zastrzeżeniem ust. 6 i 25.
23. Powiat i gmina mogą zakładać i prowadzić w ramach zadań własnych
publiczne placówki doskonalenia nauczycieli i biblioteki pedagogiczne,
z zastrzeżeniem ust. 6.
24. Założenie przez powiat lub gminę jednostki, o której mowa w ust. 23,
następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty.
25. Plan sieci publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek
pedagogicznych oraz szkół i placówek, o których mowa w ust. 22, określa sejmik
województwa w drodze uchwały.
26. Zakładanie publicznych kolegiów pracowników służb społecznych należy do
zadań własnych samorządu województwa.

Prawo oświatowe art. 8

Poprzedni

Art. 7. Status prawny pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem osób, o których mowa w art. 15, o...

Nastepny

Art. 9. 1. Jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki oraz po uzyskaniu pozytywne...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
  • Wejscie w życie 1 września 2017
  • Ost. zmiana ustawy brak
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 20 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka