Art. 75. 1. Zarządzający lotniskiem może pobierać opłaty za korzystanie
z obiektów, urządzeń lub usług udostępnianych wyłącznie przez tego zarządzającego
lotniskiem, związanych ze startem, lądowaniem, oświetleniem, parkowaniem statków
powietrznych lub obsługą ładunków (towarów i poczty) lub pasażerów (opłaty
lotniskowe), z zastrzeżeniem ust. 3. Opłaty lotniskowe są pobierane od podmiotu na
rzecz którego udostępniane są te obiekty, urządzenia lub usługi, od użytkownika statku
powietrznego lub innego eksploatującego statek powietrzny w momencie
wykonywania operacji lotniczej. Opłaty lotniskowe obejmują również opłaty
i dopłaty, o których mowa w ust. 4.
2. Opłaty lotniskowe nie obejmują usług, o których mowa w art. 176, a także
korzystania z urządzeń i przestrzeni lotniska oraz scentralizowanej infrastruktury,
o których mowa w art. 180 ust. 2 i 3.
3. Opłaty lotniskowe nie obejmują usług związanych z obsługą pasażerów
niepełnosprawnych oraz pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, o których
mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej
sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą (Dz. Urz. UE L 204 z 26.07.2006,
str. 1). Na żądanie Prezesa Urzędu każdy dostawca usług związanych z obsługą
pasażerów niepełnosprawnych jest zobowiązany do przedstawienia szczegółowej
informacji dotyczącej kosztów zapewnienia tych usług i kalkulacji stawek opłat za nie.
Na podstawie uzyskanych informacji Prezes Urzędu może nakazać, w drodze decyzji,
zmianę wysokości opłat, jeżeli stwierdzi naruszenie zasad zawartych w
rozporządzeniu 1107/2006/WE.
4. Na lotniskach użytku publicznego, na których występują problemy związane
z ochroną środowiska przed nadmiernym hałasem, zarządzający lotniskiem może
ustalić dopłaty do opłat lotniskowych, o których mowa w ust. 1, albo wyodrębnić
opłatę hałasową. W takim przypadku zarządzający lotniskiem ma obowiązek
utworzenia funduszu celowego w wysokości pobieranych dopłat albo opłat
związanych z ochroną środowiska przed nadmiernym hałasem, którego środki są
przeznaczane wyłącznie na pokrycie kosztów ochrony środowiska związanych
z pomiarem emisji czynników szkodliwych, prowadzeniem działalności
zapobiegawczych oraz usuwaniem skutków spowodowanych oddziaływaniem hałasu
na środowisko.
4a. Na lotniskach użytku publicznego, na których występują problemy dotyczące
ochrony środowiska związane z ochroną:
1) powierzchni ograniczających przeszkody przed naruszeniem ich przez drzewa
lub krzewy,
2) wzrokowych pomocy nawigacyjnych przed zakłóceniami ich funkcjonowania
przez drzewa lub krzewy
– zarządzający lotniskiem może ustalić dopłaty do opłat lotniskowych, o których
mowa w ust. 1, albo wyodrębnić opłatę środowiskową. W takim przypadku
zarządzający lotniskiem ma obowiązek utworzenia funduszu celowego w wysokości
pobieranych dopłat albo opłat związanych z ochroną środowiska, którego środki są
przeznaczane wyłącznie na pokrycie kosztów ochrony środowiska związanych
z prowadzeniem działań zapobiegawczych, kosztów usuwania drzew lub krzewów
oraz kosztów opinii biegłych, usług prawnych i zasądzonych odszkodowań z tym
związanych.
5. Środki funduszy, o których mowa w ust. 4 i 4a, są przechowywane na
wyodrębnionych oprocentowanych rachunkach bankowych. Uzyskane odsetki
bankowe powiększają środki tych funduszy.
6. W kosztach stanowiących podstawę ustalania przez zarządzającego lotniskiem
użytku publicznego opłat lotniskowych nie mogą być uwzględniane kary pieniężne,
o których mowa w ustawie.

Prawo lotnicze art. 75

Poprzedni

Art. 74. 1. Służby publiczne i organy administracji publicznej korzystają z obiektów i urządzeń lotniska w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań. 2. Zarządzający lotniskiem jest obowiązany ud...

Nastepny

Art. 76. 1. Nie pobiera się opłat lotniskowych na lotniskach użytku publicznego od podmiotu realizującego w interesie publicznym zadania związane z wykonaniem lotu: 1) w celu zapobiegania skutkom k...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka