Art. 74. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16,
poz. 94, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) infrastruktury kolejowej obejmującej linie kolejowe o szerokości torów
mniejszej niż 1.435 mm i przewoźników kolejowych korzystających z tej
infrastruktury kolejowej, z wyjątkiem rozdziałów 4a, 5b–8, art. 5 ust. 3–6,
art. 9, art. 13 ust. 1 oraz art. 59–64.”;
2) w art. 4:
a) po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) plan transportowy – plan zrównoważonego rozwoju publicznego
transportu zbiorowego opracowany przez organizatora publicznego
transportu zbiorowego i ogłoszony zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia
2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. Nr 5, poz. 13);”,
b) pkt 19 otrzymuje brzmienie:
,,19) umowa o świadczenie usług publicznych – umowa o świadczenie
usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie
zbiorowym;”,
c) po pkt 19 dodaje się pkt 19a–19d w brzmieniu:
,,19a) organizator publicznego transportu kolejowego – organizator publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie odnoszącym się do pasażerskich przewozów kolejowych;
19b) operator publicznego transportu kolejowego – operator publicznego
transportu zbiorowego w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie odnoszącym się do pasażerskich przewozów kolejowych;
19c) przewóz o charakterze użyteczności publicznej – przewóz o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia
2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym;
19d) umowa o udostępnienie infrastruktury kolejowej – umowa zawarta
pomiędzy zarządcą infrastruktury a przewoźnikiem określająca trasy
przejazdów, zasady korzystania z infrastruktury oraz standard jakości
dostępu do infrastruktury;”,
d) uchyla się pkt 20,
e) po pkt 20 dodaje się pkt 20a w brzmieniu:
„20a) wojewódzkie przewozy pasażerskie – wojewódzkie przewozy pasażerskie w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym
transporcie zbiorowym;”,
f) po pkt 22 dodaje się pkt 22a w brzmieniu:
„22a) pasażerski przewóz okazjonalny – jednorazowy przewóz w zakresie
pasażerskiego transportu kolejowego mający na celu zaspokojenie potrzeb przewozowych nieprzewidzianych w realizowanych na danej linii
przewozach w ramach umowy o świadczenie usług publicznych lub na
podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu;”,
g) w pkt 49 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 50 w brzmieniu:
„50) otwarty dostęp – uprawnienie do wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.”;
3) po art. 5a dodaje się art. 5b i 5c w brzmieniu:
Art. 5b. Na wniosek organizatora publicznego transportu kolejowego zarządca przygotowuje i przedstawia informacje:
1) niezbędne do opracowania projektu planu transportowego;
2) dotyczące przepustowości infrastruktury danej trasy i standardu jakości dostępu danej linii kolejowej oraz zakres planowanych remontów oraz inwestycji infrastruktury kolejowej
służące do określenia warunków umowy o świadczenie usług publicznych.
Art. 5c. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, zakres i tryb udzielania przez zarządcę infrastruktury organizatorowi publicznego transportu kolejowego informacji, o
których mowa w art. 5b, mając na uwadze potrzebę zapewnienia
danych niezbędnych do opracowania planu transportowego oraz
do określenia warunków umowy o świadczenie usług publicznych, a także konieczność przeprowadzenia właściwych analiz.”;
4) w art. 9 w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) przystąpi do spółki wojewódzkich przewozów pasażerskich, która
przejmie, w celu dalszej eksploatacji, przewidzianą do likwidacji linię
kolejową lub odcinek linii kolejowej, jako wkład niepieniężny.”;
5) w art. 13 w ust. 1 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 i 10
w brzmieniu:
,,9) wydawanie decyzji w sprawie otwartego dostępu;
10) rozpatrywanie spraw dotyczących pasażerskich przewozów okazjonalnych.”;
6) w art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Z obowiązku uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa zwolnieni są
zarządcy, których linie kolejowe są funkcjonalnie oddzielone od
reszty systemu kolejowego i przeznaczone do prowadzenia pasażerskich przewozów aglomeracyjnych i wojewódzkich przewozów pasażerskich w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16
grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym oraz zarządcy prywatnej infrastruktury kolejowej, która jest wyłącznie
użytkowana przez właścicieli do prowadzenia własnych przewozów towarowych.”;
7) w art. 25u ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Przepisy Umowy zbiorowej, o której mowa w ust. 1, stosuje się również do
czasu pracy pracowników kolei wykonujących interoperacyjne usługi transgraniczne w ramach transgranicznych przewozów pasażerskich, transgranicznych przewozów towarowych w odległości nie większej niż 15 kilometrów od granicy oraz przewozów między granicznymi stacjami kolejowymi:
Rzepin, Tuplice, Zebrzydowice.
3. Przez transgraniczne przewozy pasażerskie, o których mowa w ust. 2, rozumie się wojewódzkie przewozy pasażerskie, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
realizowane w strefie transgranicznej.”;
8) po rozdziale 5a dodaje się rozdziały 5b–5d w brzmieniu:
,,Rozdział 5b
Przewozy kolejowe o charakterze użyteczności publicznej
Art. 28p. Umowy o świadczenie usług publicznych zawierane są przez organizatorów publicznego transportu kolejowego wyłącznie na podstawie i w zakresie określonym w obowiązujących planach transportowych.
Rozdział 5c
Otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych
Art. 28q. Przewóz osób w transporcie kolejowym niebędący przewozem o
charakterze użyteczności publicznej może być wykonywany
przez przewoźnika kolejowego na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.
Art. 28r. 1. Decyzję w sprawie wykonywania przez przewoźnika kolejowego
przewozów w ramach otwartego dostępu na danej trasie wydaje,
za opłatą, Prezes UTK na podstawie wniosku złożonego przez
przewoźnika kolejowego, po przeprowadzeniu analizy wpływu
działalności określonej we wniosku na warunki ekonomiczne
usług świadczonych na tej samej linii na podstawie umowy o
świadczenie usług publicznych.
2. Decyzja o przyznaniu otwartego dostępu jest wydawana na okres
nieprzekraczający 5 lat.
3. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód budżetu państwa.
Art. 28s. W decyzji o przyznaniu otwartego dostępu określa się w szczególności:
1) przedsiębiorcę, jego siedzibę i adres;
2) linię kolejową lub linie kolejowe, na których mają być realizowane przewozy w ramach otwartego dostępu;
3) okres, na jaki decyzja została wydana;
4) warunki oraz zakres wykorzystywania dostępu do linii kolejowej lub linii kolejowych.
Art. 28t. 1. Prezes UTK cofa decyzję o przyznaniu otwartego dostępu w przypadku:
1) wystąpienia rażącego naruszenia warunków określonych w decyzji;
2) zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6
miesięcy z przyczyn leżących po stronie przewoźnika kolejowego.
2. Decyzja o przyznaniu otwartego dostępu wygasa w przypadku:
1) cofnięcia uprawnienia do podejmowania i wykonywania działalności w zakresie transportu kolejowego;
2) likwidacji albo ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy, któremu
decyzja została wydana;
3) upływu okresu, na jaki decyzja została wydana;
4) zrzeczenia się wykonywania przewozu przez przewoźnika,
któremu decyzja została wydana, i wydania decyzji o jej wygaśnięciu.
Art. 28u. W przypadku odwołań od decyzji, o których mowa w art. 28r ust. 1
oraz art. 28t, przepis art. 14 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
Art. 28w. Prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników kolejowych wykonujących usługę w ramach otwartego dostępu w zakresie warunków jej wykonywania określonych w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.
Art. 28x. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1) dokumenty i informacje, jakie należy dołączyć do wniosku o
wydanie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu;
2) wysokość opłaty za wydanie decyzji o przyznaniu otwartego
dostępu, która nie może być wyższa niż równowartość w złotych 5.000 euro.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister uwzględnia:
1) zakres danych i informacji niezbędnych do wydania decyzji o
przyznaniu otwartego dostępu;
2) zakres i pracochłonność czynności do przeprowadzenia analizy, o której mowa w art. 28r ust. 1;
3) okres ważności decyzji o przyznaniu otwartego dostępu;
4) zasięg wykonywanego przewozu.
Rozdział 5d
Przewozy okazjonalne
Art. 28y. Okazjonalny przewóz na linii kolejowej realizowany jest w granicach wolnej przepustowości infrastruktury.
Art. 28z. 1. Podmiot zainteresowany realizowaniem przewozu okazjonalnego
składa wniosek do zarządcy co najmniej na 7 dni przed planowanym przewozem.
2. Zarządca, w ramach wolnej przepustowości infrastruktury,
uwzględnia wniosek i określa szczegóły wykonania przewozu w
umowie o udostępnienie infrastruktury kolejowej.”;
9) w art. 29:
a) po ust. 1b dodaje się ust. 1c i 1d w brzmieniu:
,,1c. Przewoźnik kolejowy nabywa prawo do korzystania z przydzielonych
w rozkładzie jazdy tras pociągów po zawarciu umowy o udostępnienie
infrastruktury kolejowej. W zakresie pasażerskich przewozów kolejowych zarządca zawiera umowę o udostępnienie infrastruktury z przewoźnikiem kolejowym, który zawarł umowę o świadczenie usług publicznych, uzyskał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu albo
uwzględniono jego wniosek na wykonanie przewozu okazjonalnego.
1d. Przydzielenie trasy przejazdów pociągu przez zarządcę infrastruktury w
zakresie pasażerskich przewozów kolejowych możliwe jest na podstawie:
1) umowy o świadczenie usług publicznych;
2) decyzji o przyznaniu otwartego dostępu;
3) uwzględnionego wniosku na wykonanie przewozu okazjonalnego.”,
b) uchyla się ust. 3,
c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
,,3a. W zakresie pasażerskich przewozów kolejowych zarządca w okresie
obowiązywania umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej albo
umowy ramowej obowiązany jest zachować parametry linii kolejowej i
czas przejazdu pociągów zgodnie z danymi przekazanymi organizatorom publicznego transportu kolejowego w trybie art. 5b.”;
10) w art. 30:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
,,1a. W zakresie pasażerskich przewozów kolejowych, zarządca planuje
trasy pociągów w rozkładzie jazdy pociągów na podstawie zawartych
umów o świadczenie usług publicznych lub decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.”;
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
,,2. Zarządca przydziela trasy pociągów przewoźnikom kolejowym uwzględniając:
1) pierwszeństwo przewozu osób;
2) ogłoszone plany transportowe lub zawarte umowy o świadczenie usług publicznych;
3) obowiązek wykonywania przewozu nałożony przepisami
prawa przewozowego;
4) umowy ramowe w zakresie przewozu rzeczy.”,
c) uchyla się ust. 2a,
d) ust. 2b otrzymuje brzmienie:
,,2b. Zarządca przed dokonaniem przydziału tras pociągów w rozkładzie
jazdy dla przewozu osób dokonuje, w miarę potrzeby, koordynacji połączeń z udziałem zainteresowanych przewoźników.”,
e) uchyla się ust. 2c,
f) ust. 5b otrzymuje brzmienie:
„5b. Zmiany rozkładu jazdy nieprzewidziane w trakcie jego tworzenia są wprowadzane z inicjatywy zarządcy infrastruktury lub na
wniosek przewoźnika. Zmiana rozkładu jazdy pociągów następuje o północy w drugą sobotę czerwca. Zarządcy mogą uzgodnić
inne daty; w przypadku gdy może to naruszyć ruch międzynarodowy, informują o tym organy krajowe właściwe w sprawie kontroli granicznej i kontroli celnej oraz Komisję Europejską.”,
g) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Przydział tras pociągów na okres krótszy niż czas obowiązywania
rozkładu jazdy pociągów, na które przewoźnik złożył wnioski w
innym niż określony w ust. 1 terminie, może nastąpić wyłącznie w
miarę wolnej zdolności przepustowej.”;
11) w art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Sposób i warunki korzystania z tras pociągów przydzielonych w
rozkładzie jazdy pociągów określa umowa, o której mowa w art.
29 ust. 1c.”;
12) w art. 33 ust. 4a otrzymuje brzmienie:
„4a. Zarządca może stosować minimalną stawkę jednostkową opłaty podstawowej. Minimalną stawkę stosuje się na jednakowych zasadach wobec
wszystkich przewoźników kolejowych osób za korzystanie z infrastruktury
kolejowej związane z działalnością wykonywaną zgodnie z umową o
świadczenie usług publicznych.”;
13) w art. 37 w ust. 2 uchyla się pkt 1;
14) uchyla się art. 39–40a;
15) w art. 66 w ust. 1 w pkt 1 po lit. c średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się
lit. d i e w brzmieniu:
„d) nie przedstawi organizatorowi publicznego transportu kolejowego informacji, o których mowa w art. 5b,
e) wbrew ustawowym przesłankom wyraził zgodę na realizowanie przejazdu okazjonalnego;”.

Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym art. 74

Poprzedni

Art. 73. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 4: a) pkt 7 otrzymuje brzmienie: „7...

Nastepny

Art. 75. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, Nr 161, poz. 1078 i Nr 182, poz. 1228) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 91 d...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
  • Wejscie w życie 1 marca 2011
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 08 03 2021
Komentarze

Wyszukiwarka