Art. 70. (uchylony).

Art. 70a. Ilekroć w rozdziale jest mowa o:
1) oryginalnym przedmiocie wyposażenia lub części – rozumie się przez to
przedmiot wyposażenia lub część, które wyprodukowano zgodnie ze
specyfikacjami i normami produkcyjnymi przewidzianymi przez producenta
pojazdów dla produkcji przedmiotu wyposażenia lub części pojazdu, którego to
dotyczy, oraz przedmiot wyposażenia lub część, które wyprodukowano na tej
samej linii produkcyjnej; obejmuje to również przedmiot wyposażenia lub część
dla których ich producent zaświadczy, że ten przedmiot wyposażenia lub część
odpowiadają jakością przedmiotowi wyposażenia lub części, używanym do
montażu pojazdu, którego to dotyczy, i zostały wyprodukowane zgodnie ze
specyfikacjami i normami produkcyjnymi producenta pojazdu;
2) procedurze homologacji typu WE pojazdu albo procedurze homologacji typu
pojazdu – rozumie się przez to jedną z następujących procedur:
a) krok po kroku – procedurę homologacji typu, w ramach której producent
uzyskuje wszystkie wymagane świadectwa homologacji typu WE
przedmiotu wyposażenia lub części albo świadectwa homologacji typu
EKG ONZ, na podstawie których jednostka uprawniona, o której mowa
w art. 70y ust. 1, przeprowadza badanie homologacyjne typu pojazdu
będące podstawą do wydania świadectwa homologacji typu WE pojazdu
albo świadectwa homologacji typu pojazdu,
b) jednostopniową – procedurę homologacji typu, w ramach której jednostka
uprawniona, o której mowa w art. 70y ust. 1, przeprowadza badanie
homologacyjne dla wszystkich wymaganych przedmiotów wyposażenia lub
części oraz badanie homologacyjne typu pojazdu, będące podstawą do
wydania świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa
homologacji typu pojazdu,
c) mieszaną – procedurę homologacji typu krok po kroku, podczas której
producent może nie przedstawić jednego lub kilku świadectw homologacji
typu WE przedmiotu wyposażenia lub części albo świadectw homologacji
typu EKG ONZ, do badania homologacyjnego typu pojazdu pod warunkiem zastąpienia ich sprawozdaniami zawierającymi wyniki badań
homologacyjnych tych przedmiotów wyposażenia lub części;
3) wirtualnej metodzie testowania – rozumie się przez to symulacje komputerowe,
w tym obliczenia potwierdzające, że typ pojazdu, typ przedmiotu wyposażenia
lub części spełnia odpowiednie wymagania techniczne, w zakresie określonym
w załączniku XVI do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów
silnikowych i przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów
technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywa ramowa”)
(Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą
2007/46/WE”;
4) zgodności produkcji pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części albo zgodności
montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem –
rozumie się przez to produkcję pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części
zgodnie z wymaganiami dla typu, który uzyskał odpowiednie świadectwo
homologacji typu albo zezwolenie na dopuszczenie do obrotu oraz stosowanie
metod produkcji zapewniających spełnienie tych wymagań; w przypadku
montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem –
rozumie się przez to montaż zgodnie z wymaganiami dla typu, który uzyskał
świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ
pojazdu do zasilania gazem oraz stosowanie metod montażu zapewniających
spełnienie tych wymagań.

Art. 70b. 1. Nowy typ pojazdu, typ przedmiotu wyposażenia lub części, który
ma być wprowadzony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, powinien
spełniać wymagania techniczne, odpowiednie dla danej kategorii pojazdu, określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1.
2. Spełnienie odpowiednich wymagań technicznych danego typu pojazdu, typu
przedmiotu wyposażenia lub części potwierdza się w procedurze homologacji:
1) typu pojazdu;
2) typu WE pojazdu;
3) typu WE przedmiotu wyposażenia lub części;
4) typu EKG ONZ.
3. Na potrzeby procedury homologacji typu, pojazdy zgodnie z ich maksymalną
masą całkowitą lub cechami konstrukcyjnymi dzieli się na kategorie. Kategorie
pojazdów określa załącznik nr 2 do ustawy.
4. Obowiązek spełnienia odpowiednich wymagań technicznych dotyczy również
sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem,
które potwierdza się w procedurze homologacji sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
5. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, w odniesieniu do typu przedmiotu
wyposażenia lub części dotyczy typów przedmiotu wyposażenia lub części, dla
których zakres wymagań technicznych określają przepisy wydane na podstawie
art. 70zm ust. 1 pkt 1.
6. Jeżeli homologacja typu przedmiotu wyposażenia lub części obejmuje
przedmioty wyposażenia lub części niezależnie od tego, czy są przeznaczone do
napraw, przeglądów lub konserwacji pojazdów, nie wymaga się dodatkowej
homologacji typu tych przedmiotów wyposażenia lub części, jeżeli ustawa nie
przewiduje dla nich obowiązku uzyskania odrębnego świadectwa homologacji typu.

Art. 70c. Potwierdzenie spełnienia wymagań technicznych następuje przez
wydanie dla:
1) pojazdu:
a) świadectwa homologacji typu WE pojazdu,
b) świadectwa homologacji typu pojazdu;
2) przedmiotu wyposażenia lub części:
a) świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części,
b) świadectwa homologacji typu EKG ONZ;
3) sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem – świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej
dany typ pojazdu do zasilania gazem.

Art. 70d. 1. Producent nowego typu pojazdu, typu przedmiotu wyposażenia lub
części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu pojazdu, typu przedmiotu
wyposażenia lub części odpowiednie świadectwo homologacji typu WE,
z zastrzeżeniem ust. 2–6.
2. Nowy typ pojazdu zaprojektowanego i zbudowanego do użytku przede
wszystkim na placach budowy, w kamieniołomach, w obiektach portowych lub
w portach lotniczych oraz pojazdu wolnobieżnego nie podlega obowiązkowi
uzyskania świadectwa homologacji typu WE pojazdu oraz świadectwa homologacji
typu pojazdu. Producent tego typu pojazdu może wystąpić o dopuszczenie
fakultatywne poprzez uzyskanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu,
potwierdzającego spełnienie odpowiednich wymagań technicznych, w zakresie,
w jakim ten typ pojazdu spełnia wymagania określone w załącznikach IV i XI do
dyrektywy 2007/46/WE. Przepisu nie stosuje się do pojazdów, o których mowa
w załączniku nr 2 do ustawy, oraz do tramwaju i trolejbusu.
3. Nowy typ pojazdu specjalnego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Służby Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Krajowej
Administracji Skarbowej wykorzystywanego przez Służbę Celno-Skarbową, Inspekcji
Transportu Drogowego, Służby Więziennej i jednostek ochrony przeciwpożarowej lub
nowy typ pojazdu używanego do celów specjalnych nie podlega obowiązkowi
uzyskania świadectwa homologacji typu WE pojazdu oraz świadectwa homologacji
typu pojazdu. Producent tych typów pojazdów może uzyskać świadectwo homologacji
typu WE pojazdu, jeżeli typ pojazdu spełnia odpowiednie wymagania techniczne
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1.
4. Producent:
1) tramwaju,
2) trolejbusu
– jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tego pojazdu świadectwo
homologacji typu pojazdu.
5. Podmiot dokonujący montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem jest obowiązany uzyskać świadectwo homologacji sposobu montażu
instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
6. Producent:
1) nowego typu pojazdu, jest zwolniony z obowiązku, o którym mowa w ust. 1,
jeżeli uzyskał:
a) świadectwo homologacji typu WE pojazdu, w odniesieniu do pojazdów
produkowanych w małych seriach,
b) świadectwo homologacji typu pojazdu, w odniesieniu do pojazdów
produkowanych w małych seriach,
c) świadectwo homologacji typu pojazdu, w odniesieniu do pojazdów
kategorii T4.1, T4.2, T5, C, R,
d) uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu wydanego zgodnie
z procedurą homologacji typu przez właściwy organ innego niż
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
e) uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu dla pojazdów
produkowanych w małych seriach wydanego na dany typ pojazdu zgodnie
z procedurą homologacji typu przez właściwy organ innego niż
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
f) dopuszczenie jednostkowe pojazdu,
g) uznanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu wydanego przez właściwy
organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii
Europejskiej,
h) świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu;
2) nowego typu przedmiotu wyposażenia lub części jest zwolniony z obowiązku,
o którym mowa w ust. 1, jeżeli:
a) uzyskał świadectwo homologacji typu EKG ONZ,
b) nowy typ przedmiotu wyposażenia lub części jest objęty świadectwem
homologacji typu WE pojazdu.
7. W procedurze homologacji typu WE pojazdu świadectwa homologacji typu
EKG ONZ uznaje się za równoważne świadectwom homologacji typu WE przedmiotu
wyposażenia lub części w zakresie, w jakim wymagania określone w regulaminach
EKG ONZ wymienionych w części II załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE
pokrywają się z zakresem wymagań dla tego przedmiotu wyposażenia lub części,
określonym w odpowiednich dyrektywach lub rozporządzeniach Unii Europejskiej.
8. W przypadku gdy pojazd, o którym mowa w ust. 2, nie spełnia wszystkich
wymagań dyrektywy 2007/46/WE oraz producent pojazdu nie może uzyskać
zwolnienia z niektórych wymagań technicznych, o których mowa w art. 70zm ust. 1
pkt 1, uznaje się go za pojazd niekompletny.
9. Przepisu ust. 6 pkt 1 lit. a nie stosuje się do pojazdów specjalnych.

Art. 70e. Obowiązek uzyskania świadectwa homologacji typu nie dotyczy
pojazdu:
1) kategorii M1, przeznaczonego do zawodów sportowych;
2) kategorii L:
a) przystosowanego do używania przez osoby niepełnosprawne,
b) przeznaczonego do zawodów sportowych;
3) kategorii T przeznaczonego do prac leśnych obejmującej:
a) ciągnik zrywkowy i ciągnik z przednim systemem załadowczym,
b) pojazd skonstruowany na ramie sprzętu do prac ziemnych.

Art. 70f. 1. Producent pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części jest
odpowiedzialny za wszystkie aspekty procesu homologacji oraz za zapewnienie
zgodności produkcji niezależnie od tego, czy bezpośrednio uczestniczy we wszystkich
etapach wytwarzania pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.
2. Producent pojazdu skompletowanego jest odpowiedzialny za uzyskanie
świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części albo
świadectwa homologacji typu EKG ONZ oraz za zapewnienie zgodności produkcji
w zakresie tych przedmiotów wyposażenia lub części, które zostały dodane na etapie
dokonywanej przez niego kompletacji pojazdu.
3. Producent pojazdu skompletowanego wprowadzający zmiany w przedmiocie
wyposażenia lub części, które były objęte procedurą homologacji typu na
wcześniejszym etapie kompletacji pojazdu, jest odpowiedzialny za uzyskanie
świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części albo
świadectwa homologacji typu EKG ONZ oraz za zapewnienie zgodności produkcji
w zakresie dokonanej zmiany.

Art. 70g. 1. Zakazuje się wprowadzania do obrotu nowego pojazdu bez
wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego
równoważnego dokumentu, o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o
ust. 1, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1.
2. Podmiot, który wprowadzi do obrotu pojazd wbrew zakazowi określonemu
w ust. 1, jest obowiązany na swój koszt wycofać ten pojazd z obrotu.
3. W przypadku odpłatnego wprowadzenia do obrotu pojazdu, o którym mowa
w ust. 2, podmiot jest obowiązany również do odkupienia pojazdu od osoby, która
faktycznie włada tym pojazdem.
4. W przypadku niewycofania z obrotu pojazdu bez wymaganego
odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu,
o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo ust. 1,
art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1, właściwy organ, po nałożeniu kary, o której mowa
w art. 140m ust. 1 pkt 1, określa, w drodze decyzji administracyjnej, pojazd, który
podlega wycofaniu z obrotu oraz termin jego wycofania, a także nakazuje realizację
obowiązku określonego w ust. 3. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
5. Pojazdy wycofane z obrotu nie mogą być ponownie wprowadzone do obrotu.
6. Zakazuje się wprowadzania do obrotu nowego przedmiotu wyposażenia lub
części bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu albo
zezwolenia na dopuszczenie do obrotu.
7. Podmiot, który wprowadzi do obrotu przedmiot wyposażenia lub część wbrew
zakazowi określonemu w ust. 6, jest obowiązany na swój koszt:
1) podać do publicznej wiadomości w środkach masowego przekazu o zasięgu
ogólnopolskim lub w miejscach wprowadzenia do obrotu przedmiotów
wyposażenia lub części objęte obowiązkiem wycofania z obrotu, informację o
przedmiotach wyposażenia lub częściach objętych obowiązkiem wycofania
z obrotu wraz z terminem ich wycofania, który nie powinien być krótszy niż
3 miesiące oraz nie dłuższy niż 12 miesięcy, mając na uwadze czas niezbędny do
prawidłowego zrealizowania obowiązków wynikających z przepisów niniejszej
ustawy;
2) wycofać z obrotu przedmiot wyposażenia lub część, zgodnie z żądaniem,
o którym mowa w ust. 9.
8. Przedmiot wyposażenia lub część wycofane z obrotu, nie mogą być ponownie
wprowadzone do obrotu.
9. Osoba faktycznie władająca przedmiotem wyposażenia lub częścią objętą
obowiązkiem wycofania z obrotu, w terminie określonym w ust. 7 pkt 1, ma prawo
żądać od podmiotu, który wprowadził do obrotu przedmiot wyposażenia lub część, odkupienia albo wymiany na nowy przedmiot wyposażenia lub część spełniające
wymagania ustawy, na podstawie dokumentu potwierdzającego ich zakup.
10. W przypadku niewykonania obowiązków określonych w ust. 7, po nałożeniu
kary, o której mowa w art. 140m ust. 1 pkt 3, właściwy organ określa, w drodze
decyzji administracyjnej, przedmiot wyposażenia lub część, który podlega wycofaniu
z obrotu, termin jego wycofania, a także nakazuje realizację obowiązków określonych
w ust. 7. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
11. Do postępowania w sprawach wycofania z obrotu pojazdu, przedmiotu
wyposażenia lub części, stosuje się odpowiednio przepisy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.

Art. 70h. 1. Świadectwa homologacji typu albo świadectwo homologacji
sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem
wydaje, zmienia, odmawia wydania lub cofa, w drodze decyzji administracyjnej,
Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.
2. Wydanie lub zmiana świadectwa homologacji typu albo świadectwa
homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem następuje za opłatą, przy czym jej wysokość nie może przekroczyć
1600 zł.
3. Wydanie lub zmiana świadectwa homologacji typu albo świadectwa
homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem następuje na wniosek odpowiednio producenta albo podmiotu
dokonującego montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem.
4. W przypadku wniosku o wydanie lub zmianę świadectwa homologacji typu
WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu producent we wniosku
wskazuje procedurę homologacji krok po kroku, jednostopniową albo mieszaną,
w oparciu o którą przeprowadzono badania homologacyjne.
5. Do wniosku o wydanie lub zmianę świadectwa homologacji typu,
z zastrzeżeniem art. 70m ust. 1, dołącza się:
1) pakiet informacyjny zawierający:
a) spis treści pakietu informacyjnego,
b) folder informacyjny składający się z:
– dokumentu informacyjnego sporządzonego według wzoru określonego
w przepisach wydanych na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 8,
– dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji
pojazdu – o ile są wymagane,
– kopie odpowiednich świadectw homologacji typu WE przedmiotu
wyposażenia lub części – o ile są wymagane,
– kopie odpowiednich świadectw homologacji typu EKG ONZ – o ile są
wymagane,
– informację i instrukcję, określające warunki lub ograniczenia związane
z użytkowaniem pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części, mające
wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska
– o ile występują,
c) protokół z badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem wydany przez
jednostkę uprawnioną w przypadku badania homologacyjnego typu pojazdu
– o ile jest wymagany,
d) sprawozdanie zawierające wyniki badania homologacyjnego, wydane przez
jednostkę uprawnioną w przypadku badania homologacyjnego typu
przedmiotu wyposażenia lub części – o ile jest wymagane,
e) dokumenty zawierające dane i informacje o wymaganiach technicznych
przedmiotów wyposażenia lub części wraz z oświadczeniem, że spełniają
one zasadnicze wymagania w tym zakresie, w przypadku pojazdów
produkowanych w małych seriach;
2) instrukcję montażu – w przypadku świadectw homologacji typu, o których mowa
w art. 70c pkt 2 lit. b;
3) kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie albo zmianę świadectwa
homologacji typu;
4) oświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności
Gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze
Sądowym;
5) oświadczenie, w przypadku świadectwa homologacji typu WE, o następującej
treści:
„Oświadczam, że w zakresie typu pojazdu, typu przedmiotu wyposażenia
lub części … złożyłem tylko jeden wniosek, i tylko w jednym państwie
członkowskim Unii Europejskiej”;
6) wykaz osób upoważnionych do podpisywania:
a) świadectw zgodności WE albo świadectw zgodności – w przypadku
odpowiednio świadectw homologacji typu WE pojazdu albo świadectw
homologacji typu pojazdu,
b) oświadczeń o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji
i ewidencji pojazdu
– zawierający ich dane osobowe: imię i nazwisko, zajmowane stanowisko oraz
wzór podpisu;
7) deklarację o sposobie i metodach zapewnienia zgodności produkcji pojazdu,
przedmiotu wyposażenia, części, z typem podlegającym procedurze
homologacji.
6. Do wniosku o wydanie lub zmianę świadectwa homologacji sposobu montażu
instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem dołącza się:
1) protokół z badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem wydany przez
jednostkę uprawnioną;
2) wykaz osób upoważnionych do podpisywania wyciągów ze świadectwa
homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem zawierający ich dane osobowe: imię i nazwisko, zajmowane
stanowisko oraz wzór podpisu;
3) deklarację o sposobie i metodach zapewnienia zgodności montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem;
4) wykaz stosowanych elementów instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem;
5) wykaz zakładów montujących instalacje przystosowujące dany typ pojazdu do
zasilania gazem;
6) kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie albo zmianę świadectwa
homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem;
7) oświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności
Gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze
Sądowym.
7. Wniosek o zmianę świadectwa homologacji typu składa się wyłącznie
w państwie, które wydało to świadectwo homologacji typu.
8. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego może w uzasadnionych
przypadkach wezwać producenta do przedstawienia dodatkowych informacji
niezbędnych do określenia zakresu wymaganych badań lub do uproszczenia ich
przeprowadzania.

Art. 70i. 1. Do wniosku o wydanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu
dla pojazdu, w którym w przedmiocie wyposażenia lub części zastosowano
nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne lub technologie, które nie spełniają wymagań
określonych w przepisach dotyczących homologacji typu, producent dołącza również:
1) uzasadnienie zastosowania nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych lub
technologii;
2) opis zastosowanych rozwiązań i ich wpływ na bezpieczeństwo i ochronę
środowiska;
3) opis przeprowadzonych badań oraz ich wyniki wykazujące, że zapewniono co
najmniej równoważny poziom bezpieczeństwa i ochrony środowiska w stosunku
do wymagań określonych w przepisach dotyczących homologacji.
2. Badania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, przeprowadza jednostka uprawniona,
o której mowa w art. 70y ust. 1.
3. W terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 1,
Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego występuje do Komisji Europejskiej
z wnioskiem o wydanie zgody na wydanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu.
4. Do czasu wydania zgody, o której mowa w ust. 3, Dyrektor Transportowego
Dozoru Technicznego wydaje, w drodze decyzji administracyjnej, świadectwo
homologacji typu pojazdu na okres 10 miesięcy, o ile producent wystąpi we wniosku,
o którym mowa w ust. 1, o wydanie takiego świadectwa, a pojazd spełnia warunki,
o których mowa w art. 66 ust. 1–1b oraz art. 66a.
5. Po wydaniu świadectwa homologacji typu pojazdu, o którym mowa w ust. 4,
Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przekazuje niezwłocznie Komisji Europejskiej i innym niż Rzeczpospolita Polska państwom członkowskim Unii
Europejskiej informację o jego wydaniu wraz z dokumentacją, o której mowa w ust. 1.
6. W przypadku uzyskania zgody Komisji Europejskiej, o której mowa w ust. 3,
Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego niezwłocznie wydaje świadectwo
homologacji typu WE pojazdu. W uzasadnionych przypadkach świadectwo
homologacji typu WE pojazdu może określać termin jego ważności, jednakże nie
krótszy niż 36 miesięcy.
7. W przypadku odmowy wydania zgody przez Komisję Europejską, o której
mowa w ust. 3, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego:
1) odmawia wydania świadectwa homologacji typu WE pojazdu;
2) w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania odmowy wydania zgody cofa wydane
świadectwo homologacji typu pojazdu – o ile decyzja nie wygasła po upływie
terminu, o którym mowa w ust. 4.
8. W przypadku otrzymania od właściwego organu państwa członkowskiego
Unii Europejskiej informacji o wydaniu świadectwa homologacji typu pojazdu,
o którym mowa w ust. 4, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego podejmuje
decyzję o uznaniu tego świadectwa homologacji typu pojazdu w terminie 30 dni od
dnia otrzymania tej informacji, na podstawie dokumentacji, o której mowa w ust. 1.

Art. 70j. 1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, w drodze decyzji
administracyjnej, uznaje świadectwo homologacji typu wydane na dany typ pojazdu
przez właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, na okres odpowiadający jego ważności, jeżeli dany typ pojazdu spełnia
wymagania:
1) procedury uzyskania świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo
2) procedury homologacji typu pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. W celu uzyskania uznania, o którym mowa w ust. 1, producent nowego typu
pojazdu składa wniosek o uznanie świadectwa homologacji typu wydanego na dany
typ pojazdu.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się świadectwo homologacji
typu, o którym mowa w ust. 1, oraz dokumenty określone w art. 70h ust. 5 pkt 1.
4. Uznanie, o którym mowa w ust. 1, wydane na dany typ pojazdu następuje za
opłatą, przy czym jej wysokość nie może przekroczyć 400 zł.
5. Producent jest obowiązany powiadomić Dyrektora Transportowego Dozoru
Technicznego, w odniesieniu do świadectwa homologacji typu pojazdu stanowiącego
podstawę do uzyskania uznania, o którym mowa w ust. 1, o okolicznościach,
o których mowa w art. 70q ust. 4–6.
6. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego uchyla decyzję o uznaniu,
o której mowa w ust. 1, w przypadku:
1) wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 70q:
a) ust. 4 i 5 – w całości,
b) ust. 6 – w zakresie wariantu lub wersji, w ramach których uznane
świadectwo homologacji typu pojazdu wygasło;
2) nieusunięcia zagrożeń, o których mowa w art. 70u ust. 1;
3) nieuwzględnienia zastrzeżeń, o których mowa w art. 70u ust. 3 pkt 3.

Art. 70k. 1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, w drodze decyzji
administracyjnej, uznaje świadectwo homologacji typu pojazdu dla pojazdów
produkowanych w małych seriach wydane na dany typ pojazdu, jeżeli wymagania
techniczne stanowiące podstawę do jego wydania są równoważne wymaganiom
technicznym obowiązującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w procedurze
homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach.
2. W celu uzyskania uznania, o którym mowa w ust. 1, producent pojazdu składa
wniosek o uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu dla pojazdów
produkowanych w małych seriach.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się świadectwo homologacji
typu, o którym mowa w ust. 1, oraz dokumenty określone w art. 70h ust. 5 pkt 1.
4. Uznanie, o którym mowa w ust. 1, wydane na dany typ pojazdu następuje za
opłatą, przy czym jej wysokość nie może przekroczyć 400 zł.
5. Producent jest obowiązany powiadomić Dyrektora Transportowego Dozoru
Technicznego, w odniesieniu do świadectwa homologacji typu pojazdu stanowiącego
podstawę do uzyskania uznania, o którym mowa w ust. 1, o okolicznościach,
o których mowa w art. 70q ust. 4–6.
6. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego uchyla decyzję o uznaniu,
o której mowa w ust. 1, w przypadku:
1) wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 70q:
a) ust. 4 i 5 – w całości,
b) ust. 6 – w zakresie wariantu lub wersji, w ramach których uznane
świadectwo homologacji typu pojazdu wygasło;
2) nieusunięcia zagrożeń, o których mowa w art. 70u ust. 1;
3) nieuwzględnienia zastrzeżeń, o których mowa w art. 70u ust. 3 pkt 3.

Art. 70l. 1. Na wniosek producenta, Dyrektor Transportowego Dozoru
Technicznego przekazuje właściwym w sprawach homologacji organom państw
członkowskich Unii Europejskiej kopie świadectwa homologacji typu pojazdu dla
pojazdów produkowanych w małych seriach, w celu uznania tego świadectwa.
2. W przypadku gdy pojazd, który uzyskał świadectwo homologacji typu
pojazdu dla pojazdu produkowanego w małych seriach ma być sprzedany,
zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu na terytorium innego niż Rzeczpospolita
Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Dyrektor Transportowego Dozoru
Technicznego, na wniosek właściciela pojazdu, wydaje kopię świadectwa
homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach.
3. W przypadku otrzymania od właściwego organu państwa członkowskiego
Unii Europejskiej lub właściciela pojazdu, o którym mowa w ust. 2, świadectwa
homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach, Dyrektor
Transportowego Dozoru Technicznego uznaje to świadectwo w terminie 60 dni od
dnia otrzymania, jeżeli wymagania techniczne stanowiące podstawę do jego wydania
są równoważne wymaganiom technicznym obowiązującym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w procedurze homologacji typu pojazdu dla pojazdów
produkowanych w małych seriach.

Art. 70m. 1. W procedurze homologacji typu WE pojazdu dla pojazdów
produkowanych w małych seriach, stosuje się wyłącznie procedurę mieszaną,
w ramach której Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, w drodze decyzji
administracyjnej:
1) zwalnia producenta z obowiązku przedstawienia jednego lub kilku świadectw
homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części lub świadectwa
homologacji typu EKG ONZ, do badania homologacyjnego typu pojazdu, pod
warunkiem zastąpienia ich sprawozdaniami zawierającymi pozytywne wyniki
badań homologacyjnych tych przedmiotów wyposażenia lub części
sporządzonymi przez jednostkę uprawnioną, o której mowa w art. 70y ust. 1;
2) upoważnia producenta do wykonania badań homologacyjnych typu niektórych
przedmiotów wyposażenia lub części i przedstawienia sprawozdania
zawierającego wyniki tych badań.
2. Przedmioty wyposażenia lub części, o których mowa w ust. 1, określa dodatek
1 do części I załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE. Do tych przedmiotów
wyposażenia lub części przepis art. 70h ust. 5 pkt 1 lit. e stosuje się odpowiednio.
3. W procedurze homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych
w małych seriach:
1) niektóre wymagania, dotyczące jednego lub kilku przedmiotów wyposażenia lub
części, zastępuje się wymaganiami alternatywnymi, określonymi w przepisach
wydanych na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 2;
2) Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego zwalnia z obowiązku uzyskania
jednego lub kilku świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub
części lub świadectwa homologacji typu EKG ONZ pod warunkiem zastąpienia
ich:
a) sprawozdaniami zawierającymi pozytywne wyniki badań tych przedmiotów
wyposażenia lub części, uzyskiwanymi na zasadach określonych
w ust. 1 pkt 2,
b) dokumentami zawierającymi dane i informacje o wymaganiach
technicznych przedmiotów wyposażenia lub części wraz z oświadczeniem,
że spełniają one zasadnicze wymagania określone w przepisach Unii
Europejskiej dotyczących badań homologacyjnych lub regulaminach EKG
ONZ.
4. Przedmioty wyposażenia lub części, o których mowa w ust. 3, określają
załączniki IV i XI do dyrektywy 2007/46/WE.
5. Przepis ust. 3 stosuje się w odniesieniu do pojazdów kategorii L, R, T
w zakresie przedmiotów wyposażenia lub części określonych w:
1) części I i II oraz części II dodatku 1 do rozdziału B załącznika II do dyrektywy
2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie
homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych
holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami
technicznymi oraz uchylającej dyrektywę 74/150/EWG (Dz. Urz. UE L 171 z 09.07.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz.
13, t. 31, str. 311, z późn. zm.);
2) załączniku I do dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów
mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124
z 09.05.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz.
13, t. 29, str. 399, z późn. zm.).

Art. 70n. 1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wydaje lub
zmienia:
1) świadectwo homologacji typu pojazdu lub świadectwo homologacji typu WE
pojazdu, jeżeli:
a) świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części albo
świadectwa homologacji typu EKG ONZ potwierdzają, że dany typ pojazdu
odpowiada wymaganiom i warunkom określonym w pkt 2 i 3,
b) protokół z badania homologacyjnego typu pojazdu wraz ze sprawozdaniem
potwierdza spełnianie przez dany typ pojazdu warunków technicznych
zawartych w opisie technicznym, w odniesieniu do wszystkich homologacji
typu przedmiotów wyposażenia lub części, odpowiednio do wymagań dla
danej kategorii pojazdu,
c) warunki lub ograniczenia zawarte w informacji i instrukcji, o której mowa
w art. 70h ust. 5 pkt 1 lit. b tiret piąte, nie zagrażają bezpieczeństwu ruchu
drogowego lub środowisku;
2) świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części – jeżeli
sprawozdanie zawierające wyniki badań homologacyjnych potwierdza, że dany
typ przedmiotu wyposażenia lub części odpowiada:
a) wymaganiom technicznym określonym w niniejszym rozdziale i przepisach
Unii Europejskiej dotyczących badań homologacyjnych,
b) warunkom technicznym określonym w rozdziale 1,
c) warunkom określonym w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1610);
3) świadectwa homologacji typu EKG ONZ – jeżeli sprawozdanie zawierające
wyniki badań homologacyjnych potwierdza, że dany typ przedmiotu
wyposażenia lub części odpowiada:
a) wymaganiom technicznym określonym w niniejszym rozdziale
i regulaminach EKG ONZ,
b) warunkom technicznym określonym w rozdziale 1,
c) warunkom określonym w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji;
4) świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ
pojazdu do zasilania gazem – jeżeli protokół z badania homologacyjnego
sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem wraz ze sprawozdaniem potwierdza, że:
a) elementy instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem
odpowiadają wymaganiom technicznym określonym w niniejszym
rozdziale i regulaminach EKG ONZ,
b) sposób montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem odpowiada warunkom technicznym określonym w rozdziale 1
i wymaganiom technicznym określonym w regulaminach EKG ONZ,
c) elementy instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem
odpowiadają warunkom określonym w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r.
o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
2. Producentowi, którego siedziba znajduje się poza terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego
wydaje świadectwo homologacji typu WE, jeżeli producent posiada upoważnionego
przedstawiciela na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej do
reprezentowania go w sprawach homologacji.
3. W przypadku stosowania, w procedurze homologacji typu WE pojazdu albo
w procedurze homologacji typu pojazdu, procedury mieszanej, Dyrektor
Transportowego Dozoru Technicznego, na wniosek producenta, zwalnia go, w drodze
decyzji administracyjnej, z przedstawienia jednego lub kilku świadectw homologacji
typu WE przedmiotu wyposażenia lub części lub świadectwa homologacji typu EKG
ONZ, do badania homologacyjnego typu pojazdu, pod warunkiem zastąpienia ich
sprawozdaniami zawierającymi pozytywne wyniki badań homologacyjnych tych
przedmiotów wyposażenia lub części.

Art. 70o. 1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, na wniosek
producenta, udziela, w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji, w terminie 3 miesięcy od
dnia złożenia wniosku.
2. Zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, udziela się dla pojazdów
wyprodukowanych w okresie ważności świadectwa homologacji typu WE pojazdu
albo świadectwa homologacji typu pojazdu i znajdujących się na terytorium państw
członkowskich Unii Europejskiej, dla limitowanej liczby pojazdów określonej
w przepisach wydanych na podstawie art. 70zm ust. 3.
3. Termin ważności zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, nie może przekraczać:
1) 12 miesięcy – dla pojazdów kategorii L,
2) 12 miesięcy – dla pojazdów kompletnych kategorii M, N, O,
3) 18 miesięcy – dla pojazdów skompletowanych kategorii M, N, O,
4) 24 miesięcy – dla pojazdów kompletnych kategorii T, C, R,
5) 30 miesięcy – dla pojazdów skompletowanych kategorii T, C, R
– licząc od dnia wygaśnięcia świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo
świadectwa homologacji typu pojazdu.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) kopię świadectwa homologacji typu WE pojazdu lub świadectwa homologacji
typu pojazdu, które utraciło ważność;
2) kopię świadectwa zgodności lub kopię świadectwa zgodności WE albo wykaz
numerów VIN pojazdów objętych wnioskiem;
3) wykaz osób upoważnionych do podpisywania oświadczenia producenta
o objęciu pojazdu zezwoleniem na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu
z końcowej partii produkcji zawierający ich dane osobowe: imię i nazwisko,
zajmowane stanowisko oraz wzór podpisu.
5. W przypadku dołączenia do wniosku wykazu numerów VIN, producent składa
oświadczenie o posiadaniu dla tego pojazdu świadectwa zgodności WE albo
świadectwa zgodności wystawionego w okresie ważności odpowiednio świadectwa
homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu.
6. Producent we wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany podać liczbę
pojazdów oraz przyczyny techniczne lub ekonomiczne, powodujące niespełnianie
przez pojazdy nowych wymagań technicznych.

Art. 70p. 1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego odmawia wydania:
1) świadectwa homologacji typu – w przypadku gdy:
a) typ pojazdu, typ przedmiotu wyposażenia lub części nie spełnia wymagań,
o których mowa w art. 70n ust. 1 pkt 1–3,
b) zostało wydane świadectwo homologacji typu WE przez inne państwo
członkowskie Unii Europejskiej, na dany typ;
2) świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ
pojazdu do zasilania gazem – w przypadku gdy elementy instalacji oraz sposób
montażu nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 70n ust. 1 pkt 4;
3) zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii
produkcji – w przypadku:
a) niespełniania warunków końcowej partii produkcji,
b) niedostatecznego uzasadnienia niespełnienia przez pojazdy nowych
wymagań technicznych.
2. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego odmawia zmiany
świadectwa homologacji typu w przypadkach, o których mowa
w ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 2.
3. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego może odmówić wydania
świadectwa homologacji typu WE, jeżeli stwierdzi, że typ pojazdu, typ przedmiotu
wyposażenia lub części stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu
drogowym lub ochrony środowiska, mimo iż spełnia wymagania, o których mowa
w art. 70n ust. 1 pkt 1–3.

Art. 70q. 1. Producent jest obowiązany niezwłocznie powiadomić Dyrektora
Transportowego Dozoru Technicznego o:
1) potrzebie zmiany danych i informacji zawartych w świadectwie homologacji
typu WE pojazdu wydanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
świadectwie homologacji typu pojazdu w przypadku:
a) zmiany warunków stanowiących podstawę do wydania świadectwa,
b) zmiany w typie pojazdu, typie przedmiotu wyposażenia lub części
wpływającej na zmianę warunków stanowiących podstawę do wydania tego
świadectwa;
2) zaprzestaniu produkcji danego typu pojazdu, typu przedmiotu wyposażenia lub
części.
2. Po otrzymaniu powiadomienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, Dyrektor
Transportowego Dozoru Technicznego dokonuje oceny zakresu zmian w odniesieniu do uprzednio wydanego świadectwa, a następnie niezwłocznie informuje producenta
o:
1) konieczności uzyskania zmiany tego świadectwa po przeprowadzeniu badań
homologacyjnych albo bez przeprowadzenia tych badań,
2) konieczności uzyskania nowego świadectwa, jeżeli zakres zmian wykracza poza
istotne cechy dla danego typu pojazdu określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 5 albo
3) braku potrzeby zmiany danych i informacji zawartych w uprzednio wydanym
świadectwie.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, stosuje się odpowiednio
art. 70h.
4. Świadectwo homologacji typu WE pojazdu wydane na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej albo świadectwo homologacji typu pojazdu wygasa:
1) w przypadkach, o których mowa w ust. 1:
a) pkt 1 lit. a, jeżeli producent nie uzyska zmiany tego świadectwa albo uzyska
nowe świadectwo,
b) pkt 2;
2) jeżeli upłynął termin jego ważności.
5. Świadectwo homologacji typu pojazdu, o którym mowa w art. 70i
ust. 4 wygasa, jeżeli zostało wydane świadectwo homologacji typu WE pojazdu.
6. W przypadku gdy jeden z wariantów w ramach typu pojazdu lub jedna z wersji
w ramach wariantu przestaje spełniać wymagania stanowiące podstawę do wydania
świadectwa homologacji, świadectwo homologacji typu pojazdu lub świadectwo
homologacji typu WE pojazdu wygasa wyłącznie w takim zakresie, w jakim dotyczy
tego wariantu lub wersji.

Art. 70r. 1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego cofa świadectwo
homologacji typu wydane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku:
1) negatywnego wyniku kontroli zgodności:
a) produkcji pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części,
b) montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem;
2) uzyskania informacji, że przed dniem wydania tego świadectwa zostało wydane
świadectwo homologacji typu WE pojazdu przez inne niż Rzeczpospolita Polska państwo członkowskie Unii Europejskiej, w odniesieniu do tego samego typu
pojazdu;
3) niewykonania przez producenta czynności, o których mowa w art. 70u ust. 1.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, Dyrektor Transportowego
Dozoru Technicznego wzywa producenta do usunięcia niezgodności, w terminie
90 dni od dnia otrzymania wezwania. W przypadku nieusunięcia niezgodności w tym
terminie, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego cofa świadectwo
homologacji typu.

Art. 70s. 1. Producent nowych pojazdów jest obowiązany:
1) wystawić:
a) świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności – do każdego
pojazdu, na którego typ wydano odpowiednio świadectwo homologacji typu
WE pojazdu albo świadectwo homologacji typu pojazdu, albo
b) świadectwo zgodności – do każdego pojazdu, na którego typ wydano
świadectwo homologacji typu wydane na dany typ pojazdu zgodnie
z procedurą homologacji typu przez właściwy organ innego niż
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej
i uznanego w trybie art. 70j ust. 1 albo art. 70k ust. 1;
2) złożyć oświadczenie zawierające dane i informacje o pojeździe niezbędne do
rejestracji i ewidencji pojazdu;
3) zamieścić w instrukcji obsługi lub podręczniku użytkownika informacje
zawierające ograniczenia lub specjalne warunki montażu mające wpływ na
bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska – o ile występują.
2. W przypadku uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do ruchu drogowego
pojazdu z końcowej partii produkcji, producent jest obowiązany w oświadczeniu,
o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podać informację o objęciu pojazdu tym zezwoleniem.
3. Podmiot dokonujący montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem jest obowiązany wystawić wyciąg ze świadectwa homologacji
sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem –
dla każdego pojazdu, w którym dokonano montażu tej instalacji.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 3, wydaje się właścicielowi pojazdu.
5. Wtórnik dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 3, wydaje, na wniosek
zainteresowanego, podmiot, który je wydał.
6. Producent przedmiotu wyposażenia lub części jest obowiązany umieścić:
1) znak homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części, na każdym
wyprodukowanym przedmiocie wyposażenia lub części, jeżeli obowiązek ten
wynika z odpowiednich wymagań technicznych określonych w przepisach Unii
Europejskiej lub regulaminach EKG ONZ albo
2) nazwę lub znak handlowy oraz numer indentyfikacyjny, w przypadku braku
obowiązku, o którym mowa w pkt 1.

Art. 70t. 1. Producent pojazdu jest obowiązany udostępnić producentowi
przedmiotu wyposażenia lub części, dane i informacje niezbędne do uzyskania
świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części mające wpływ
na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub środowisko.
2. Producent pojazdu ma prawo zobowiązać producenta przedmiotu
wyposażenia lub części do ochrony poufności wszelkich niejawnych informacji,
o których mowa w ust. 1, w tym dotyczących praw własności intelektualnej.
3. Producent przedmiotu wyposażenia lub części jest obowiązany udostępnić
producentowi pojazdu dane i informacje zawierające ograniczenia lub specjalne
warunki montażu mające wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub
środowisko.

Art. 70u. 1. Jeżeli producent, który uzyskał świadectwo homologacji typu WE
pojazdu, stwierdził w pojeździe wprowadzonym do obrotu zagrożenia dla
bezpieczeństwa w ruchu drogowym lub środowiska, jest obowiązany niezwłocznie
powiadomić o tym Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego oraz podjąć
działania polegające na usunięciu tych zagrożeń.
2. W celu usunięcia zagrożeń, o których mowa w ust. 1, producent:
1) opracowuje plan działań mających na celu usunięcie zagrożeń zawierając w nim
zakres i harmonogram czynności;
2) uzgadnia plan działań z Dyrektorem Transportowego Dozoru Technicznego;
3) informuje właściciela pojazdu lub posiadacza pojazdu, o którym mowa
w art. 73 ust. 5, o konieczności sprawdzenia stanu technicznego pojazdu
w warunkach serwisowych producenta i w przypadku stwierdzenia zagrożeń
podejmuje działania mające na celu ich usunięcie.
3. Po otrzymaniu powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, oraz planu działań,
o którym mowa w ust. 2 pkt 1, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego:
1) ocenia plan działań;
2) przekazuje organom państw członkowskich Unii Europejskiej innych niż
Rzeczpospolita Polska właściwym w sprawach homologacji plan działań wraz
z informacją, że działania te są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
wystarczające do usunięcia zagrożeń;
3) akceptuje plan działań, a w przypadku otrzymania zastrzeżeń od organów państw
członkowskich Unii Europejskiej właściwych w sprawach homologacji,
nakazuje producentowi uwzględnić zastrzeżenia w planie działań;
4) określa terminy informowania o realizacji i zakończeniu działań.
4. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego po otrzymaniu od
właściwych organów, o których mowa w ust. 3 pkt 2, informacji o stwierdzonych
zagrożeniach w pojazdach i propozycji ich usunięcia, w przypadku uznania tych
działań za niewystarczające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przekazuje
swoje zastrzeżenia tym organom.
5. Producent informuje Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego o:
1) realizacji działań w celu usunięcia stwierdzonych zagrożeń w terminach
wskazanych przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego;
2) zakończeniu działań, przedstawiając sprawozdanie z przeprowadzonych działań.
6. W przypadku stwierdzenia zagrożeń, o których mowa w ust. 1, Dyrektor
Transportowego Dozoru Technicznego informuje właściwy organ państwa
członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Rzeczpospolita Polska, które wydało
świadectwo homologacji typu WE pojazdu, o stwierdzonych zagrożeniach.
7. W przypadku otrzymania od właściwego organu państwa członkowskiego
Unii Europejskiej informacji o stwierdzonych zagrożeniach w pojazdach
wprowadzonych do obrotu na podstawie wydanego przez Dyrektora Transportowego
Dozoru Technicznego świadectwa homologacji typu WE pojazdu, Dyrektor
Transportowego Dozoru Technicznego informuje producenta o stwierdzonych
zagrożeniach. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio.
8. Koszty działań związanych z usunięciem zagrożeń ponosi producent pojazdu.

Art. 70v. 1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przekazuje
właściwym w sprawach homologacji organom:
1) państw członkowskich Unii Europejskiej:
a) kopię świadectwa homologacji typu WE pojazdu – w terminie 20 dni
roboczych od dnia wydania lub zmiany świadectwa homologacji typu WE
pojazdu,
b) wykaz wydanych lub których wydania odmówiono, zmienionych,
cofniętych, wygasłych świadectw homologacji typu WE przedmiotu
wyposażenia lub części – w terminie 20 dni roboczych po zakończeniu
każdego kwartału, z zastrzeżeniem lit. c,
c) wykaz wydanych lub których wydania odmówiono świadectw homologacji
typu WE przedmiotu wyposażenia lub części – w terminie 5 dni roboczych
po zakończeniu każdego miesiąca w odniesieniu do pojazdów kategorii L,
T, C,
d) informację o:
– odmowie wydania lub cofnięciu świadectwa homologacji typu WE
pojazdu albo świadectwa homologacji typu WE przedmiotu
wyposażenia lub części, wraz ze wskazaniem przyczyny –
niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 20 dni roboczych od dnia
odmowy wydania lub cofnięcia odpowiednio świadectwa homologacji
typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu WE przedmiotu
wyposażenia lub części,
– wygaśnięciu świadectwa homologacji typu WE pojazdu – w terminie
20 dni roboczych od dnia wygaśnięcia tego świadectwa,
– zaprzestaniu produkcji danego typu pojazdu, dla którego wydano
świadectwo homologacji typu WE pojazdu – w terminie 20 dni
roboczych od dnia otrzymania od producenta pojazdu powiadomienia
o zaprzestaniu przez niego produkcji określonego typu pojazdu,
– wydanym zezwoleniu na dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdu
z końcowej partii produkcji, dla których świadectwo homologacji typu
WE pojazdu utraciło ważność – w terminie 20 dni roboczych po
zakończeniu roku kalendarzowego;
2) państw będących stroną Porozumienia – wykaz wydanych lub których wydania
odmówiono, zmienionych, cofniętych, wygasłych świadectw homologacji typu
EKG ONZ – w terminie 20 dni roboczych po zakończeniu każdego kwartału.
2. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przekazuje Komisji
Europejskiej informację o:
1) cofnięciu świadectwa homologacji typu WE pojazdu w przypadku niewykonania
przez producenta czynności, o których mowa w art. 70u ust. 1 – nie później niż
w terminie 20 dni roboczych od dnia cofnięcia tego świadectwa;
2) odmowie wydania świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa
homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części, wraz ze wskazaniem
przyczyny – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 20 dni roboczych od
dnia odmowy wydania odpowiednio świadectwa homologacji typu WE pojazdu
albo świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części.
3. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, na wniosek innego niż
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, przekazuje kopię
wydanego przez niego świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa
homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części, w terminie 20 dni
roboczych od dnia otrzymania wniosku.

Art. 70w. 1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przeprowadza
kontrolę zgodności produkcji pojazdu, przedmiotu wyposażenia, części lub kontrolę
zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem:
1) przed wydaniem świadectwa homologacji typu w zakresie sposobu i metod
zapewnienia zgodności produkcji, wskazanych przez producenta w deklaracji,
o której mowa w art. 70h ust. 5 pkt 7;
2) przed wydaniem świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem w zakresie sposobu
i metod zapewnienia zgodności montażu, wskazanych w deklaracji, o której
mowa w art. 70h ust. 6 pkt 3;
3) w przypadku uzyskania informacji o zastrzeżeniach co do:
a) wyprodukowania pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części
niezgodnie z warunkami określonymi w odpowiednim świadectwie
homologacji typu, wydanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b) dokonania montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem niezgodnie z warunkami określonymi w odpowiednim
świadectwie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, wydanym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przeprowadza kontrolę
zgodności produkcji, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a, w odniesieniu do świadectwa
homologacji typu WE, w przypadku informacji o zastrzeżeniach zgłoszonych przez
inne niż Rzeczpospolita Polska państwo członkowskie Unii Europejskiej, do typu
pojazdu, typu przedmiotu wyposażenia lub części, które uznał za zasadne.
3. Kontrolę zgodności produkcji w przypadku, o którym mowa w ust. 2,
przeprowadza się nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania informacji
o zastrzeżeniach.
4. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego może upoważnić jednostkę
uprawnioną do wykonywania badań homologacyjnych, do przeprowadzenia kontroli
zgodności produkcji pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części, lub kontroli
zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem,
o której mowa w ust. 1.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się do jednostki uprawnionej, o której mowa
w art. 70zb ust. 1.

Art. 70x. W przypadku otrzymania informacji o zastrzeżeniach do pojazdu,
przedmiotu wyposażenia lub części, na którego typ zostało wydane świadectwo
homologacji typu WE przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej, Dyrektor
Transportowego Dozoru Technicznego niezwłocznie przekazuje te informacje do
właściwego organu państwa, które wydało świadectwo homologacji typu WE.

Art. 70y. 1. Jednostką właściwą do przeprowadzania badań homologacyjnych,
badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań
technicznych oraz kontroli zgodności jest podmiot wyznaczony przez Dyrektora
Transportowego Dozoru Technicznego, zwany dalej „jednostką uprawnioną”.
2. Do zadań jednostki uprawnionej, odpowiednio do zakresu uprawnienia,
należy:
1) w zakresie homologacji:
a) przeprowadzanie badań homologacyjnych typu pojazdu,
b) przeprowadzanie badań homologacyjnych typu przedmiotu wyposażenia
lub części,
c) przeprowadzanie badań homologacyjnych sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem,
d) przeprowadzanie kontroli zgodności produkcji pojazdu, przedmiotu
wyposażenia, części lub kontroli zgodności montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem;
2) w zakresie dopuszczenia jednostkowego pojazdu – przeprowadzanie badań
potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań
technicznych danego pojazdu, w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu;
3) w zakresie dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu – przeprowadzanie badań
potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań
technicznych danego pojazdu, w celu dopuszczenia indywidualnego WE
pojazdu;
4) w zakresie zezwolenia na dopuszczenie do obrotu – przeprowadzanie badań
potwierdzających spełnienie wymagań technicznych przez typ przedmiotu
wyposażenia lub części.
3. Koszty:
1) badań homologacyjnych,
2) kontroli zgodności produkcji,
3) kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem,
4) badań potwierdzających spełnienie wymagań technicznych przez typ przedmiotu
wyposażenia lub części
– pokrywa producent albo podmiot dokonujący montażu instalacji przystosowującej
dany typ pojazdu do zasilania gazem.
4. W przypadku upoważnienia jednostki uprawnionej do przeprowadzenia
kontroli, o której mowa w art. 70w ust. 1 pkt 3, koszty tej kontroli pokrywa producent
albo podmiot dokonujący montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem, jeżeli wynik kontroli potwierdzi uzyskane informacje
o zastrzeżeniach.
5. Koszty badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub
wymagań technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo
dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu pokrywa producent, importer lub
właściciel pojazdu.
Art. 70z. 1. Jednostka uprawniona przeprowadza badania homologacyjne na
wniosek odpowiednio producenta albo podmiotu dokonującego montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
2. Do wniosku producent albo podmiot dokonujący montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem dołącza:
1) dokument informacyjny sporządzony według wzoru określonego w przepisach
wydanych na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 8;
2) kopie wymaganych świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia
lub części albo świadectw homologacji typu EKG ONZ lub innych dokumentów
potwierdzających spełnienie warunków stanowiących podstawę do wydania
świadectwa homologacji typu, z zastrzeżeniem art. 70m ust. 1 pkt 1, ust. 2
i ust. 3 pkt 2 oraz art. 70n ust. 3;
3) kopie wymaganych dokumentów określonych w regulaminach EKG ONZ;
4) dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań technicznych przez typ
przedmiotu wyposażenia lub części przy zastosowaniu wirtualnych metod
testowania – o ile producent zastosował takie metody;
5) instrukcję obsługi pojazdu z zamontowaną instalacją przystosowującą dany typ
pojazdu do zasilania gazem – jeżeli jest wymagana;
6) dokumenty potwierdzające, że podmiot dokonujący montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem oraz jego zakłady
montujące posiadają wieloskładnikowy analizator spalin i przyrząd do badania
szczelności tej instalacji – jeżeli są wymagane;
7) w przypadku badań homologacyjnych przeprowadzanych w celu uzyskania
świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu
pojazdu, dla pojazdów produkowanych w małych seriach:
a) sprawozdania zawierające wyniki badań homologacyjnych typu przedmiotu
wyposażenia lub części, o których mowa w art. 70m ust. 1,
b) dokumenty i oświadczenie, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 1 lit. e;
8) w przypadku badań homologacyjnych przeprowadzanych w celu uzyskania
świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu
pojazdu w procedurze mieszanej, o której mowa w art. 70n ust. 3 – sprawozdania
zawierające wyniki badań homologacyjnych tych typów przedmiotów
wyposażenia lub części.
3. Producent składając wniosek, o którym mowa w ust. 1, może w odniesieniu do
typu przedmiotu wyposażenia lub części, o którym mowa w załączniku XVI do
dyrektywy 2007/46/WE, określić zakres wymagań technicznych, do sprawdzenia
z zastosowaniem wirtualnych metod testowania, załączając dokumenty
potwierdzające spełnienie wymagań technicznych przez typ przedmiotu wyposażenia
lub części.
4. W celu uzyskania świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa
homologacji typu pojazdu, producent we wniosku, o którym mowa w ust. 1, wskazuje
procedurę homologacji, krok po kroku, jednostopniową albo mieszaną, zgodnie
z którą będą przeprowadzane badania homologacyjne.
5. W ramach badań homologacyjnych producent dostarcza na żądanie jednostki
uprawnionej, na swój koszt, pojazdy, przedmioty wyposażenia lub części, w liczbie
i kompletacji koniecznej do przeprowadzenia wymaganych badań.
6. Z przeprowadzonego badania homologacyjnego, z zastrzeżeniem ust. 7,
jednostka uprawniona sporządza:
1) protokół wraz ze sprawozdaniem zawierającym wyniki tego badania –
w przypadku badań homologacyjnych typu pojazdu oraz sposobu montażu
instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, albo
2) sprawozdanie zawierające wyniki tego badania – w przypadku typu przedmiotu
wyposażenia lub części.
7. W przypadku określenia przez producenta zakresu wymagań technicznych, do
sprawdzenia z zastosowaniem wirtualnych metod testowania, jednostka uprawniona
przeprowadza procedurę walidacji, o której mowa w załączniku XVI do dyrektywy
2007/46/WE, z której sporządza sprawozdanie. Jednostka uprawniona
w porozumieniu z Dyrektorem Transportowego Dozoru Technicznego na podstawie
sprawozdania potwierdza możliwość zastosowania wirtualnych metod testowania.
8. W sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 6, jednostka uprawniona zamieszcza
informacje o zastosowanych podczas przeprowadzanych badań homologacyjnych
typu WE pojazdu, typu WE przedmiotu wyposażenia lub części wirtualnych metodach
testowania.

Art. 70za. 1. Wyznaczenia jednostki uprawnionej dokonuje Dyrektor
Transportowego Dozoru Technicznego, w drodze decyzji administracyjnej, na
wniosek zainteresowanego podmiotu, po uiszczeniu opłaty, przy czym jej wysokość w zależności od zakresu badań lub kontroli nie może przekroczyć 40 000 zł. W decyzji
określa się szczegółowy zakres badań lub kontroli, do których jednostka jest
uprawniona.
2. Jednostką uprawnioną może być podmiot, który spełnia następujące warunki:
1) posiada osobowość prawną;
2) posiada personel o wiedzy i doświadczeniu odpowiednio do zakresu
realizowanych badań lub kontroli;
3) dysponuje warunkami lokalowymi, środkami i wyposażeniem do
przeprowadzania badań homologacyjnych odpowiednio do zakresu uprawnienia;
4) posiada certyfikat akredytacji wydany przez Polskie Centrum Akredytacji dla
jednostki kontrolującej lub laboratorium badawczego, odpowiednio do zakresu
uprawnienia;
5) jest niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów bezpośrednio lub
pośrednio związanych z realizowanymi badaniami lub kontrolami.
3. Do wniosku dołącza się oświadczenie potwierdzające spełnienie warunków,
o których mowa w ust. 2.
4. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przed wydaniem decyzji,
o której mowa w ust. 1, przeprowadza kontrolę zainteresowanego podmiotu
w zakresie spełnienia warunków, o których mowa w ust. 2, oraz sporządza sprawozdanie oceniające z przeprowadzonej kontroli.
5. Jednostka uprawniona jest obowiązana zawiadomić Dyrektora
Transportowego Dozoru Technicznego o zmianie danych i informacji oraz stanu
faktycznego stanowiących podstawę do wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, nie
później niż w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
6. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, w drodze decyzji
administracyjnej, na wniosek jednostki uprawnionej, zmienia uprawnienie, o którym
mowa w ust. 1.
7. Informację dotyczącą nazwy, adresu i zakresu uprawnienia jednostki
uprawnionej oraz zmian tych danych Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego
przekazuje niezwłocznie odpowiednio:
1) Komisji Europejskiej;
2) Sekretariatowi EKG ONZ.
8. W przypadku badań homologacyjnych typu WE i badań potwierdzających
spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu
w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo dopuszczenia indywidualnego WE
pojazdu, jednostka uprawniona może rozpocząć prowadzenie tych badań po
dokonaniu przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego zgłoszenia,
o którym mowa w ust. 7.
9. Minister właściwy do spraw transportu ogłasza, w drodze obwieszczenia,
przygotowany przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego wykaz
jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań
potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych
danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo dopuszczenia
indywidualnego WE pojazdu.

Art. 70zb. 1. Producent pojazdów kategorii M, N, O lub podmiot przez niego
upoważniony, spełniający warunki, o których mowa w art. 70za ust. 2 pkt 1–4,
w odniesieniu do produkowanych przez tego producenta przedmiotów wyposażenia
lub części, w zakresie określonym w załączniku XV do dyrektywy 2007/46/WE, może
wystąpić z wnioskiem o wyznaczenie go jako jednostkę uprawnioną. Do wyznaczenia,
przepisy art. 70za ust. 1 i 3–9, stosuje się odpowiednio.
2. Jednostka uprawniona, o której mowa w ust. 1:
1) przeprowadza badania homologacyjne wyłącznie we własnych obiektach;
2) nie może przeprowadzać badań homologacyjnych typu przedmiotu wyposażenia
lub części na potrzeby uzyskania świadectwa homologacji typu WE pojazdu
w odniesieniu do pojazdów produkowanych w małych seriach oraz pojazdów
kategorii L, T lub C.

Art. 70zc. 1. Nadzór nad jednostką uprawnioną w zakresie przeprowadzanych
badań sprawuje Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.
2. W ramach sprawowanego nadzoru Dyrektor Transportowego Dozoru
Technicznego:
1) sprawdza poprawność wykonywania badań i sporządzenia protokołu;
2) co najmniej raz na trzy lata przeprowadza kontrolę jednostki uprawnionej,
o której mowa w:
a) art. 70za ust. 1 – w zakresie spełniania warunków, o których mowa
w art. 70za ust. 2,
b) art. 70zb ust. 1 – w zakresie spełniania warunków, o których mowa
w art. 70za ust. 2 pkt 1–4;
3) przeprowadza kontrolę jednostki uprawnionej w przypadku zawiadomienia
o zmianie stanu faktycznego w zakresie warunków, o których mowa w art. 70za
ust. 2 pkt 3.
3. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego sporządza sprawozdanie
oceniające z przeprowadzonej kontroli, o której mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, oraz
o którym mowa w art. 70za ust. 4, i przedstawia je jednostce uprawnionej.
4. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przedstawia Komisji
Europejskiej, na jej wniosek, sprawozdanie oceniające z przeprowadzonej kontroli,
o której mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3 lub w art. 70za ust. 4.
5. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wzywa jednostkę
uprawnioną do usunięcia w terminie 90 dni naruszeń stwierdzonych w wyniku
przeprowadzonych kontroli, o których mowa w ust. 2, i zawiesza jej uprawnienie do
czasu usunięcia tych naruszeń.

Art. 70zd. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego cofa, w drodze
decyzji administracyjnej, uprawnienie, o którym mowa w art. 70za ust. 1 lub art. 70zb
ust. 1, w przypadku stwierdzenia, że jednostka uprawniona:
1) nie spełnia warunków określonych w:
a) art. 70za ust. 2 – w przypadku jednostki, o której mowa w art. 70za ust. 1,
b) art. 70za ust. 2 pkt 1–4 – w przypadku jednostki, o której mowa w art. 70zb
ust. 1;
2) nie usunęła naruszeń w terminie, o którym mowa w art. 70zc ust. 5;
3) wielokrotnie przeprowadziła badania niezgodnie z zasadami określonymi
w przepisach;
4) wielokrotnie sporządziła protokół z badania homologacyjnego lub sprawozdanie
z tego badania niezgodnie ze stanem faktycznym;
5) nie zawiadomiła Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego o zmianie
danych i informacji oraz stanu faktycznego stanowiących podstawę do wydania
uprawnienia.

Art. 70ze. 1. Producent nowego typu przedmiotu wyposażenia lub części,
nieobjętego procedurą homologacji, mogącego stwarzać zagrożenie dla
bezpieczeństwa ruchu drogowego lub środowiska zamieszczonego w wykazie części
lub wyposażenia określonym w załączniku XIII do dyrektywy 2007/46/WE, jest
obowiązany uzyskać dla niego zezwolenie na dopuszczenie do obrotu, z zastrzeżeniem
ust. 5.
2. Zezwolenie na dopuszczenie do obrotu wydaje, w drodze decyzji
administracyjnej, za opłatą, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, na
wniosek producenta, jeżeli typ przedmiotu wyposażenia lub części odpowiada
wymaganiom określonym w przepisach Unii Europejskiej. Wysokość opłaty nie może
przekroczyć 160 zł.
3. Do wniosku dołącza się:
1) protokół z badania spełnienia wymagań, o których mowa w ust. 2, wraz ze
sprawozdaniem, wydany przez jednostkę uprawnioną;
2) kopię dowodu wniesienia opłaty za wydanie lub zmianę zezwolenia na
dopuszczenie do obrotu;
3) informację o sposobie oznaczania i pakowania przedmiotów wyposażenia lub
części;
4) oświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności
Gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze
Sądowym;
5) deklarację o sposobie i metodach zapewnienia zgodności produkcji przedmiotu
wyposażenia lub części zgodnie z wymaganiami technicznymi, o których mowa
w ust. 1;
6) oświadczenie o następującej treści:
„Oświadczam, że w zakresie typu przedmiotu wyposażenia lub części …
złożyłem tylko jeden wniosek i tylko w jednym państwie członkowskim
Unii Europejskiej”.
4. Badanie spełnienia wymagań, o których mowa w ust. 2, przeprowadza na
wniosek producenta jednostka uprawniona. Z przeprowadzonego badania jednostka
uprawniona sporządza protokół wraz ze sprawozdaniem.
5. Obowiązek, o którym mowa ust. 1, nie dotyczy:
1) oryginalnego przedmiotu wyposażenia lub części, który jest objęty homologacją
typu w odniesieniu do typu pojazdu, typu przedmiotu wyposażenia lub części, na
który udzielono homologacji typu zgodnie z przepisami jednego z aktów
prawnych, których wykaz zamieszczono w załączniku IV albo XI do dyrektywy
2007/46/WE;
2) przedmiotu wyposażenia lub części produkowanego do pojazdów
przeznaczonych do zawodów sportowych.
6. Przedmioty wyposażenia lub części, których wykaz zamieszczono
w załączniku XIII do dyrektywy 2007/46/WE, używane do pojazdów przeznaczonych
do zawodów sportowych, nie mogą być wprowadzane do obrotu w celu użycia ich
w pojazdach przeznaczonych do poruszania się po drogach publicznych, chyba że
uzyskają one zezwolenie na dopuszczenie do obrotu, o którym mowa w ust. 1.
7. Zezwolenia na dopuszczenie do obrotu wydane przez właściwy organ innego
niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, są ważne na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 70zf. 1. Producent niezwłocznie zawiadamia Dyrektora Transportowego
Dozoru Technicznego o wszelkich zmianach warunków stanowiących podstawę do
wydania zezwolenia na dopuszczenie do obrotu.
2. Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor
Transportowego Dozoru Technicznego dokonuje oceny zakresu zmian w odniesieniu
do uprzednio wydanego zezwolenia na dopuszczenie do obrotu, a następnie
niezwłocznie informuje producenta o:
1) konieczności uzyskania zmiany tego zezwolenia po przeprowadzeniu badań albo
bez przeprowadzenia badań;
2) braku potrzeby zmiany danych i informacji zawartych w uprzednio wydanym
zezwoleniu.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1, stosuje się odpowiednio
art. 70ze.

Art. 70zg. 1. Producent jest obowiązany zapewnić, że przedmiot wyposażenia
lub część przeznaczone do wprowadzenia do obrotu będą produkowane zgodnie
z warunkami stanowiącymi podstawę do wydania zezwolenia.
2. Producent jest obowiązany przedstawić na żądanie właściwego organu
kontroli dokumenty potwierdzające przeznaczenie produkowanych przedmiotów
wyposażenia i części.

Art. 70zh. 1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przeprowadza
kontrolę zgodności produkcji przedmiotu wyposażenia lub części:
1) przed wydaniem zezwolenia na dopuszczenie do obrotu w zakresie sposobu
i metod zapewnienia zgodności produkcji;
2) w przypadku otrzymania informacji o zastrzeżeniach co do wyprodukowania
przedmiotów wyposażenia lub części niezgodnie z warunkami określonymi
w zezwoleniu na dopuszczenie do obrotu.
2. Kontrolę zgodności produkcji w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
przeprowadza się nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania informacji
o zastrzeżeniach.
3. W przypadku negatywnego wyniku kontroli zgodności produkcji, Dyrektor
Transportowego Dozoru Technicznego wzywa producenta do usunięcia braków,
w terminie 90 dni od dnia otrzymania wezwania. W przypadku nieusunięcia braków
Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego cofa zezwolenie.

Art. 70zi. 1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, może upoważnić
jednostkę uprawnioną do przeprowadzenia kontroli zgodności produkcji pojazdu,
przedmiotu wyposażenia lub części.
2. W przypadku upoważnienia jednostki uprawnionej do przeprowadzenia
kontroli, o której mowa w art. 70zh ust. 1 pkt 2, koszty tej kontroli pokrywa
producent, jeżeli wynik kontroli potwierdzi uzyskane informacje o zastrzeżeniach.

Art. 70zj. Opłaty, o których mowa w art. 70h ust. 2, art. 70j ust. 4, art. 70k
ust. 4, art. 70za ust. 1 oraz art. 70ze ust. 2, stanowią przychód Transportowego Dozoru
Technicznego.

Art. 70zk. Prawa i obowiązki producenta, o których mowa w:
1) art. 70d ust. 1–4 i 6–9, art. 70e, art. 70f, art. 70g, art. 70h ust. 1–5, 7 i 8, art. 70m,
art. 70n ust. 1 pkt 1–3 i ust. 2 i 3, art. 70o, art. 70p ust. 1 pkt 1 i 3 i ust. 2 i 3,
art. 70q, art. 70r ust. 1 pkt 1 lit. a, pkt 2 i 3 i ust. 2, art. 70s ust. 1, 2 i 4–6, art. 70t,
art. 70u, art. 70w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i ust. 2–5, art. 70z ust. 1–5 i 7 oraz
art. 70zb stosuje się do podmiotu dokonującego zabudowy nowego pojazdu;
2) art. 70d ust. 1–4 i 6–9, art. 70e, art. 70f, art. 70g, art. 70h ust. 1–5, 7 i 8, art. 70i,
art. 70j, art. 70k, art. 70l ust. 1, art. 70m, art. 70n ust. 1 pkt 1–3 i ust. 2 i 3,
art. 70o, art. 70p ust. 1 pkt 1 i 3 i ust. 2 i 3, art. 70q, art. 70r ust. 1 pkt 1 lit. a,
pkt 2 i 3 i ust. 2, art. 70s ust. 1, 2 i 4–6, art. 70t, art. 70u, art. 70w ust. 1 pkt 1,
pkt 3 lit. a i ust. 2–5, art. 70z ust. 1–5 i 7 oraz art. 70zb stosuje się do podmiotu
wprowadzającego do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nowy
pojazd oraz nowe przedmioty wyposażenia lub części.

Art. 70zl. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełniać podmiot wnioskujący
o wydanie uprawnienia, o którym mowa w art. 70za ust. 1 oraz art. 70zb ust. 1,
w zakresie warunków lokalowych, środków i wyposażenia;
2) sposób i tryb przeprowadzania kontroli, o której mowa w art. 70za ust. 4 oraz
art. 70zc ust. 2 pkt 2 i 3;
3) wzór sprawozdania oceniającego, o którym mowa w art. 70za ust. 4 i art. 70zc
ust. 3;
4) wysokość opłaty za wydanie decyzji, o której mowa w art. 70za ust. 1 oraz
art. 70zb ust. 1.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister uwzględnia:
1) zakres uprawnienia;
2) czynności administracyjne oraz koszty związane z wydaniem decyzji;
3) czynności oraz koszty związane z przeprowadzaniem kontroli.

Art. 70zm. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, odpowiednio dla danej kategorii pojazdu:
1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurach homologacji typu
oraz szczegółowy sposób przeprowadzania tych procedur;
2) wymagania alternatywne dotyczące przedmiotów wyposażenia lub części,
stosowane w procedurze homologacji pojazdów produkowanych w małych
seriach;
3) limity pojazdów kwalifikowanych do małej serii;
4) szczegółowe czynności organów w procedurach homologacji typu;
5) istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu;
6) warunki i sposób wyboru pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części,
o których mowa w art. 70z ust. 5;
7) zakres i sposób przeprowadzania:
a) badań homologacyjnych,
b) kontroli zgodności produkcji;
8) wzory dokumentów związanych z homologacją typu oraz szczegółowe
wymagania dla dokumentów, o których mowa w art. 70h ust. 5 i art. 70z ust. 2,
w zależności od procedury homologacji typu;
9) wzór i opis znaku homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części;
10) terminy ważności świadectw zgodności WE lub świadectw zgodności;
11) wysokość opłat za:
a) wydanie i zmianę świadectwa homologacji typu,
b) uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu dla pojazdów
produkowanych w małych seriach,
c) uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu, o której mowa w art. 70j
ust. 4.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister uwzględnia:
1) koszty wydania lub zmiany świadectw homologacji typu w zależności od zakresu
tego świadectwa;
2) koszty kontroli zgodności produkcji;
3) potrzebę zapewnienia zabezpieczenia dokumentów przed podrobieniem lub
przerobieniem;
4) konieczność zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w ruchu
drogowym i ochrony środowiska.
3. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
sposób ustalenia liczby pojazdów zaliczanych do końcowej partii produkcji oraz
wzory dokumentów z tym związanych, uwzględniając konieczność zapewnienia
właściwego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochrony środowiska.
4. Minister właściwy do spraw transportu może określić, w drodze
rozporządzenia:
1) warunki wydawania zezwolenia na dopuszczenie do obrotu oraz wzory
dokumentów z tym związanych,
2) zakres i sposób przeprowadzania kontroli zgodności produkcji,
3) wysokość opłaty za wydanie zezwolenia na dopuszczenie do obrotu
– uwzględniając koszty wydania zezwolenia na dopuszczenie do obrotu oraz
konieczność zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym
i ochrony środowiska.
5. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji
sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem;
2) szczegółowe czynności organów w procedurze homologacji sposobu montażu
instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem;
3) zakres i sposób przeprowadzania:
a) badań homologacyjnych,
b) kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu
do zasilania gazem;
4) wzory dokumentów związanych z homologacją sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem;
5) wysokość opłat za wydanie i zmianę świadectwa homologacji sposobu montażu
instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
6. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 5, minister uwzględnia:
1) koszty wydania lub zmiany świadectw homologacji sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem w zależności od zakresu
tego świadectwa;
2) koszty kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu
do zasilania gazem;
3) potrzebę zapewnienia zabezpieczenia dokumentów przed podrobieniem lub
przerobieniem;
4) konieczność zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w ruchu
drogowym i ochrony środowiska.

Art. 70zn. 1. Spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych
danego pojazdu, potwierdza się dopuszczeniem jednostkowym pojazdu.
2. Dopuszczeniu jednostkowemu pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 3–6, podlega
nowy pojazd:
1) przed wprowadzeniem do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na
którego typ producent lub importer nie uzyskał świadectwa homologacji typu
WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu;
2) na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji typu WE pojazdu albo
świadectwo homologacji typu pojazdu, w którym przed rejestracją zostały
wprowadzone zmiany w pojeździe, przedmiocie wyposażenia lub części,
wpływające na zmianę warunków stanowiących podstawę do wydania
świadectwa homologacji typu tego pojazdu.
3. Nowy pojazd zaprojektowany i zbudowany do użytku przede wszystkim na
placach budowy, w kamieniołomach, w obiektach portowych lub w portach
lotniczych, pojazd wolnobieżny, pojazd kategorii M1 przeznaczony do zawodów
sportowych nie podlega obowiązkowi uzyskania dopuszczenia jednostkowego
pojazdu. Producent takiego pojazdu może wystąpić o dopuszczenie fakultatywne
poprzez uzyskanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu, jeżeli pojazd spełnia
odpowiednie warunki lub wymagania techniczne obowiązujące w procedurze
dopuszczenia jednostkowego pojazdu, określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 70zs ust. 1 pkt 1. Przepisu nie stosuje się do pojazdów, o których mowa
w załączniku nr 2 do ustawy.
4. Nowy pojazd specjalny Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji,
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Służby Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej
wykorzystywany przez Służbę Celno-Skarbową, Inspekcji Transportu Drogowego,
Służby Więziennej i jednostek ochrony przeciwpożarowej lub nowy pojazd używany
do celów specjalnych nie podlega obowiązkowi uzyskania dopuszczenia
jednostkowego pojazdu. Producent takiego pojazdu może wystąpić o uzyskanie
dopuszczenia jednostkowego pojazdu, jeżeli pojazd spełnia odpowiednie warunki lub
wymagania techniczne obowiązujące w procedurze dopuszczenia jednostkowego
pojazdu, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 70zs ust. 1 pkt 1.
5. Dopuszczenia jednostkowego pojazdu nie stosuje się do tramwaju i trolejbusu.
6. W przypadku pojazdu kategorii M, N, O podlegającego dopuszczeniu
jednostkowemu, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego w uzasadnionych
przypadkach zwalnia, w drodze decyzji administracyjnej, wnioskującego o
dopuszczenie jednostkowe z obowiązku spełnienia niektórych wymagań
technicznych, o których mowa w załączniku IV i XI do dyrektywy 2007/46/WE, pod
warunkiem zastosowania wymagań alternatywnych równoważnych z wymaganiami
określonymi w tych załącznikach w najwyższym możliwym do realizacji zakresie
bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.

Art. 70zo. 1. Dopuszczenia jednostkowego pojazdu udziela, w drodze decyzji
administracyjnej, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, za opłatą, przy
czym jej wysokość nie może przekroczyć 800 zł.
2. Dopuszczenia jednostkowego pojazdu udziela się na wniosek producenta,
importera, właściciela pojazdu albo ich upoważnionego przedstawiciela,
posiadającego siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się:
1) dokument informacyjny sporządzony według wzoru określonego w przepisach
wydanych na podstawie art. 70zs ust. 1 pkt 1;
2) sprawozdanie z badań potwierdzające spełnienie odpowiednich warunków lub
wymagań technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu;
3) kopię dowodu uiszczenia opłaty za dopuszczenie jednostkowe pojazdu.

Art. 70zp. 1. Dopuszczenie jednostkowe pojazdu udzielone na dany pojazd
przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej zgodnie z procedurą
uznaje Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, w drodze decyzji
administracyjnej, jeżeli dany pojazd spełnia odpowiednie warunki lub wymagania
techniczne, które są równoważne warunkom lub wymaganiom obowiązującym na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wydanie decyzji, o której mowa w ust. 1, następuje na wniosek producenta,
importera lub właściciela pojazdu, za opłatą, przy czym jej wysokość nie może
przekroczyć 800 zł.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się:
1) dokument potwierdzający dopuszczenie jednostkowe pojazdu wydane przez
właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
2) dokument wydany przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii
Europejskiej wskazujący przepisy techniczne, na podstawie których udzielono
dopuszczenia jednostkowego pojazdu.
4. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego może zwrócić się
o dodatkowe informacje o udzielonym dopuszczeniu jednostkowym pojazdu do
właściwego organu państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
5. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, na wniosek właściwego
organu państwa członkowskiego Unii Europejskiej, udostępnia temu organowi
informacje o udzielonym dopuszczeniu jednostkowym pojazdu.
6. W przypadku gdy pojazd, który uzyskał dopuszczenie jednostkowe pojazdu,
ma być sprzedany, zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu na terytorium innego niż
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Dyrektor
Transportowego Dozoru Technicznego, na wniosek producenta lub właściciela
pojazdu, wydaje dokument wskazujący przepisy techniczne, na podstawie których
udzielono dopuszczenia jednostkowego pojazdu.

Art. 70zq. 1. Badanie potwierdzające spełnienie odpowiednich warunków lub
wymagań technicznych oraz równoważności zastosowanych wymagań
alternatywnych dla danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu
przeprowadza jednostka uprawniona, na wniosek producenta, importera lub
właściciela pojazdu.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) dokument informacyjny pojazdu według wymagań określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 70zs ust. 1 pkt 1;
2) kopie świadectw homologacji typu lub inne dokumenty potwierdzające
spełnienie odpowiednich wymagań technicznych określonych w przepisach Unii
Europejskiej lub regulaminach EKG ONZ.
3. Z przeprowadzonego badania jednostka sporządza sprawozdanie z badań
potwierdzające spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych
w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu.

Art. 70zr. Opłaty, o których mowa w art. 70zo ust. 1 oraz art. 70zp ust. 2,
stanowią przychód Transportowego Dozoru Technicznego.

Art. 70zs. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia:
1) zakres warunków lub wymagań technicznych obowiązujących w procedurze
dopuszczenia jednostkowego pojazdu, zakres i sposób przeprowadzania badań
potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań
technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu oraz wzory
dokumentów z tym związanych;
2) warunki oceny równoważności wymagań alternatywnych w procedurze
dopuszczenia jednostkowego pojazdu;
3) wysokość opłat za udzielenie dopuszczenia jednostkowego pojazdu oraz
wydanie decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu, wydanego na
dany pojazd przez właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa
członkowskiego Unii Europejskiej.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister uwzględnia:
1) konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochrony
środowiska;
2) koszty czynności administracyjnych oraz koszty związane z udzieleniem
dopuszczenia jednostkowego pojazdu

Art. 70zt. 1. Spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych
danego pojazdu określonych w dodatku 2 do części I do załącznika IV do dyrektywy
2007/46/WE, potwierdza się świadectwem dopuszczenia indywidualnego WE
pojazdu.
2. Dopuszczeniu indywidualnemu WE pojazdu podlega nowy pojazd kategorii
M1 i N1, o którym mowa w dodatku 2 do części I do załącznika IV do dyrektywy
2007/46/WE, przed wprowadzeniem do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, na którego typ producent lub importer nie uzyskał świadectwa homologacji
typu WE pojazdu.

Art. 70zu. 1. Świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu wydaje,
w drodze decyzji administracyjnej, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego,
za opłatą, przy czym jej wysokość nie może przekroczyć 800 zł.
2. Świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu wydaje się na
wniosek producenta, importera albo właściciela pojazdu.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się:
1) dokumenty, o których mowa w pkt 1 dodatku 2 do części I do załącznika IV do
dyrektywy 2007/46/WE;
2) kopię dowodu uiszczenia opłaty za dopuszczenie indywidualne WE pojazdu;
3) oświadczenie o następującej treści:
„Oświadczam, że w zakresie pojazdu o numerze VIN …, złożyłem tylko
jeden wniosek i tylko w jednym państwie członkowskim Unii
Europejskiej”.

Art. 70zv. 1. Badanie potwierdzające spełnienie odpowiednich warunków lub
wymagań technicznych w celu uzyskania świadectwa dopuszczenia indywidualnego
WE pojazdu przeprowadza jednostka uprawniona, na wniosek producenta, importera
albo właściciela pojazdu.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) dokument informacyjny pojazdu sporządzony zgodnie z załącznikiem I do
dyrektywy 2007/46/WE;
2) kopie świadectw homologacji typu lub inne dokumenty potwierdzające
spełnienie odpowiednich wymagań technicznych określonych w pkt 4 w dodatku
2 do części I do załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE.
3. Z przeprowadzonego badania jednostka sporządza sprawozdanie z badań
potwierdzające spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych
w celu dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.

Art. 70zw. Opłata, o której mowa w art. 70zu ust. 1, stanowi przychód
Transportowego Dozoru Technicznego.

Art. 70zx. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wzory dokumentów związanych z wydaniem świadectwa dopuszczenia
indywidualnego WE pojazdu;
2) wysokość opłat za wydanie świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE
pojazdu.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister uwzględnia:
1) potrzebę zapewnienia zabezpieczenia dokumentów przed podrobieniem lub
przerobieniem;
2) koszty czynności administracyjnych oraz koszty związane z wydaniem
świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.

Art. 70zy. Maksymalne stawki opłat, o których mowa w art. 70h ust. 2, art. 70j
ust. 4, art. 70k ust. 4, art. 70za ust. 1, art. 70ze ust. 2, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 2
i art. 70zu ust. 1 ulegają corocznie zmianie na następny rok kalendarzowy w stopniu
odpowiadającym średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług
konsumpcyjnych ogółem, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski”.

Art. 70zz. Przepisów rozdziałów 1a–1c nie stosuje się do:
1) pojazdów zabytkowych lub pojazdu określonego w art. 79 ust. 4 pkt 3;
2) nowego pojazdu oraz nowego przedmiotu wyposażenia lub części,
nieprzeznaczonych do wprowadzenia do obrotu, a krótkotrwale składowanych
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej między operacjami transportowymi –
pod warunkiem okazania na żądanie właściwego organu kontroli dokumentów
potwierdzających odbiorcę i miejsce docelowego odbioru nowego pojazdu oraz
nowego przedmiotu wyposażenia lub części.

Prawo o ruchu drogowym art. 70

Poprzedni

Art. 69. (uchylony).

Nastepny

Art. 71. 1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1998
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 12 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka