Art. 6. 1. W rozumieniu ustawy:
1) utworem opublikowanym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został
zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie;
2) opublikowaniem równoczesnym utworu jest opublikowanie utworu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą w okresie trzydziestu dni od
jego pierwszej publikacji;
3) utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został
w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie;
4) nadawaniem utworu jest jego rozpowszechnianie drogą emisji radiowej lub
telewizyjnej, prowadzonej w sposób bezprzewodowy (naziemny lub
satelitarny) lub w sposób przewodowy;
5) reemitowaniem utworu jest jego rozpowszechnianie przez inny podmiot niż
pierwotnie nadający, drogą przejmowania w całości i bez zmian programu
organizacji radiowej lub telewizyjnej oraz równoczesnego i integralnego
przekazywania tego programu do powszechnego odbioru;
6) wprowadzeniem utworu do obrotu jest publiczne udostępnienie jego oryginału
albo egzemplarzy drogą przeniesienia ich własności dokonanego przez
uprawnionego lub za jego zgodą;
7) najmem egzemplarzy utworu jest ich przekazanie do ograniczonego czasowo
korzystania w celu bezpośredniego lub pośredniego uzyskania korzyści majątkowej;
8) użyczeniem egzemplarzy utworu jest ich przekazanie do ograniczonego
czasowo korzystania, niemające na celu bezpośredniego lub pośredniego
uzyskania korzyści majątkowej;
9) odtworzeniem utworu jest jego publiczne udostępnienie przy pomocy
nośników dźwięku, obrazu lub dźwięku i obrazu, na których utwór został
zapisany, albo urządzeń służących do odbioru programu radiowego lub
telewizyjnego, w którym utwór jest nadawany, albo urządzeń
umożliwiających korzystanie z utworu publicznie udostępnionego w taki
sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
10) technicznymi zabezpieczeniami są wszelkie technologie, urządzenia lub ich
elementy, których przeznaczeniem jest zapobieganie działaniom lub
ograniczenie działań umożliwiających korzystanie z utworów lub
artystycznych wykonań z naruszeniem prawa;
11) skutecznymi technicznymi zabezpieczeniami są techniczne zabezpieczenia
umożliwiające podmiotom uprawnionym kontrolę nad korzystaniem
z chronionego utworu lub artystycznego wykonania poprzez zastosowanie
kodu dostępu lub mechanizmu zabezpieczenia, w szczególności szyfrowania,
zakłócania lub każdej innej transformacji utworu lub artystycznego
wykonania lub mechanizmu kontroli zwielokrotniania, które spełniają cel ochronny;
12) informacjami na temat zarządzania prawami są informacje identyfikujące
utwór, twórcę, podmiot praw autorskich lub informacje o warunkach
eksploatacji utworu, o ile zostały one dołączone do egzemplarza utworu lub
są przekazywane w związku z jego rozpowszechnianiem, w tym kody identyfikacyjne;
13) instytucją oświatową są jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2
ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz.
996, z późn. zm.), a także szkoły, zespoły
szkół oraz szkoły polskie, o których mowa w art. 4 pkt 29d tej ustawy, oraz
szkoły podoficerskie i ośrodki szkolenia, o których mowa w art. 127 pkt 2 i 3
ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 330 i 730);
14) organizacją zbiorowego zarządzania jest organizacja zbiorowego zarządzania,
w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym
zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (Dz. U. poz. 1293),
zwanej dalej „ustawą o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i
prawami pokrewnymi”;
15) umową o zbiorowe zarządzanie jest umowa, o której mowa w art. 29 ustawy
o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi;
16) umową o reprezentacji jest umowa w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy o
zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi;
17) właściwą organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub
prawami pokrewnymi jest organizacja, która zbiorowo zarządza prawami
uprawnionego na podstawie umowy o zbiorowe zarządzanie lub umowy o
reprezentacji, a gdy uprawniony nie zawarł umowy z żadną organizacją –
organizacja reprezentatywna dla danego rodzaju utworów lub przedmiotów
praw pokrewnych i kategorii uprawnionych na danym polu eksploatacji w
rozumieniu ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi;
18) beneficjentem jest, niezależnie od jakichkolwiek innych dysfunkcji, osoba:
a) niewidoma lub
b) z dysfunkcją narządu wzroku niepoddającą się korekcji w takim stopniu,
aby sprawność wzroku tej osoby stała się zasadniczo równoważna ze
sprawnością wzroku osoby bez takiej dysfunkcji, i która w związku z tym
nie jest w stanie czytać utworów wyrażonych słowem pisanym w
zasadniczo takim samym stopniu, jak osoba bez takiej dysfunkcji, lub
c) z ograniczoną zdolnością postrzegania lub czytania, która w związku z
tym nie jest w stanie czytać utworów wyrażonych słowem pisanym w
zasadniczo takim samym stopniu, jak osoba bez takiej dysfunkcji, lub
d) która ze względu na inną dysfunkcję fizyczną nie jest w stanie trzymać
książki lub posługiwać się nią lub też skupić wzroku lub poruszać oczami
w stopniu umożliwiającym normalne czytanie;
19) upoważnionym podmiotem jest jednostka sektora finansów publicznych,
instytucja oświatowa, uczelnia lub niedziałająca w celu osiągnięcia zysku
organizacja prowadząca działalność pożytku publicznego, która w ramach swoich statutowych zadań prowadzi działania na rzecz beneficjentów w zakresie edukacji, szkoleń, czytania adaptacyjnego lub dostępu do informacji;
20) kopią utworu w dostępnym formacie jest kopia:
a) powstała w wyniku działania niezbędnego w celu zapewnienia
beneficjentowi równie skutecznego i wygodnego dostępu do utworu jak
ten, z którego korzysta osoba bez dysfunkcji, o których mowa w pkt 18,
b) sporządzona z kopii, o której mowa w lit. a.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o równowartości danej kwoty wyrażonej
w euro, należy przez to rozumieć jej równowartość wyrażoną w walucie polskiej,
ustaloną przy zastosowaniu średniego kursu euro, lub jej równowartość wyrażoną
w innej walucie, ustaloną przy zastosowaniu średniego kursu euro oraz średniego
kursu tej waluty ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu poprzedzającym
dokonanie czynności.

Art. 61. 1. Rozpowszechnianiem utworu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, drogą emisji radiowej lub telewizyjnej, prowadzonej w sposób satelitarny
jest jego rozpowszechnianie poprzez wprowadzenie przez organizację radiową lub
telewizyjną i na jej odpowiedzialność, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do
drogi przekazu prowadzącej do satelity i z powrotem na Ziemię.
2. Jeżeli rozpowszechnianie utworu drogą emisji radiowej lub telewizyjnej
prowadzonej w sposób satelitarny ma miejsce w państwie niebędącym członkiem
Unii Europejskiej, które nie zapewnia poziomu ochrony określonego w rozdziale II
dyrektywy Rady nr 93/83/EWG z dnia 27 września 1993 r. w sprawie koordynacji
niektórych zasad dotyczących prawa autorskiego oraz praw pokrewnych
stosowanych w odniesieniu do przekazu satelitarnego oraz retransmisji drogą
kablową (Dz. Urz. WE L 248 z 06.10.1993, str. 15; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 17, t. 1, str. 134) oraz gdy:
1) sygnał przekazujący utwór jest przesyłany do satelity za pośrednictwem
ziemskiej stacji nadawczej znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, uważa się, że utwór został rozpowszechniony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przez operatora tej stacji;
2) sygnał przekazujący utwór jest przesyłany do satelity za pośrednictwem
ziemskiej stacji nadawczej znajdującej się na terytorium państwa niebędącego
członkiem Unii Europejskiej, a rozpowszechnianie utworu odbywa się na zlecenie organizacji radiowej lub telewizyjnej mającej siedzibę w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz główne przedsiębiorstwo na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uważa się, że utwór został
rozpowszechniony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez tę organizację.
3. W przypadku gdy sygnał przekazujący utwór jest kodowany w sposób
uniemożliwiający jego powszechny i nieograniczony odbiór, jest to
rozpowszechnianie, w rozumieniu ust. 1, pod warunkiem równoczesnego
udostępnienia przez organizację radiową lub telewizyjną, lub za jej zgodą, środków
do odbioru tego sygnału.
4. Satelitą jest sztuczny satelita Ziemi działający w pasmach częstotliwości,
które na mocy przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. z 2018 r. poz. 1954, 2245 i 2354 oraz z 2019 r. poz. 643
i 730) są przeznaczone dla celów emisji sygnałów przeznaczonych do publicznego
odbioru lub dla zamkniętej komunikacji pomiędzy dwoma punktami, przy czym
odbiór sygnałów w obu tych przypadkach musi odbywać się w porównywalnych warunkach.

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych art. 6

Poprzedni

Art. 5. Przepisy ustawy stosuje się do utworów: 1) których twórca lub współtwórca jest obywatelem polskim lub 1<sup>1</sup>) których twórca jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Eu...

Nastepny

Art. 7. Jeżeli umowy międzynarodowe, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, przewidują dalej idącą ochronę, niż to wynika z ustawy, do nieopublikowanych utworów obywateli polskich albo do utworó...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  • Wejscie w życie 23 maja 1994
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 05 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka