Art. 63. 1. Metoda praw własności polega na wykazaniu w aktywach trwałych
bilansu pozycji „Udziały w jednostkach podporządkowanych wyceniane metodą praw
własności”, w cenie ich nabycia powiększonej lub pomniejszonej o, przypadające na
rzecz jednostki dominującej, wspólnika jednostki współzależnej lub znaczącego
inwestora zwiększenia lub zmniejszenia kapitału własnego jednostki
podporządkowanej, jakie nastąpiły od dnia objęcia kontroli, uzyskania współkontroli
lub znaczącego wpływu do dnia bilansowego, w tym zmniejszenia z tytułu rozliczeń
z właścicielami, z tym, że udział w zysku (stracie) netto jednostki podporządkowanej
koryguje się o odpis wartości firmy lub ujemnej wartości firmy, z zachowaniem zasad,
o których mowa w art. 44b ust. 10, 11 i 12, oraz odpis różnicy w wycenie aktywów
netto według ich wartości godziwych i wartości księgowych, przypadających na dany
okres sprawozdawczy.
2. Przy stosowaniu metody praw własności w rachunku zysków i strat wykazuje
się, w oddzielnej pozycji udział w zysku (stracie) netto jednostki podporządkowanej.
Z zysku (straty) netto jednostki podporządkowanej wyłącza się zawarte w aktywach
zyski lub straty z tytułu transakcji dokonanych między jednostkami objętymi
sprawozdaniem finansowym a daną jednostką podporządkowaną, proporcjonalnie do
posiadanych udziałów.
3. Metody praw własności nie stosuje się w przypadkach określonych w art. 57
oraz można nie stosować w przypadkach określonych w art. 58.
Art. 63a. W przypadku trwałej utraty wartości udziałów w jednostkach
podporządkowanych, ustalona na dzień nabycia udziałów wartość firmy lub ujemna
wartość firmy podlega odpisaniu na wynik finansowy odpowiednio w kwocie równej
różnicy pomiędzy dotychczasową wartością udziałów a ich wartością ustaloną po
uwzględnieniu trwałej utraty wartości.
Art. 63b. 1. Jednostki, których dane objęte są skonsolidowanym sprawozdaniem
finansowym, a w szczególności jednostki zależne i współzależne, powinny stosować
jednakowe metody wyceny aktywów i pasywów oraz sporządzania sprawozdań
finansowych, zgodne z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości jednostki
dominującej, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Jeżeli nie jest możliwe z ważnych przyczyn stosowanie jednakowych metod
wyceny i sporządzania sprawozdań finansowych lub jeżeli jednostka dominująca
sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z MSR, a jednostki, których dane objęte
są skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym, nie sporządzają sprawozdań finansowych oraz skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z MSR, to należy dokonać odpowiednich przekształceń sprawozdań finansowych tych jednostek,
których dane finansowe są istotne dla realizacji obowiązku określonego w art. 4 ust. 1.
3. (uchylony)
Art. 63c. 1. Sprawozdanie finansowe, o którym mowa w art. 55 ust. 1, sporządza
się na ten sam dzień bilansowy i za ten sam rok obrotowy co sprawozdanie finansowe
jednostki dominującej. Jeżeli ten sam dzień bilansowy nie może być przyjęty przez
poszczególne jednostki grupy kapitałowej to konsolidacją można objąć sprawozdanie
finansowe sporządzone za inny okres roczny niż rok obrotowy, pod warunkiem, że
dzień bilansowy tych sprawozdań finansowych przypada nie wcześniej niż na
3 miesiące przed dniem bilansowym przyjętym dla grupy kapitałowej. Dotyczy to
również sprawozdań finansowych jednostek, dla których stosuje się metodę praw
własności.
2. Jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe,
nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego, na który jednostka
dominująca sporządza roczne sprawozdanie finansowe.
2a. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci
elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem
zaufanym albo podpisem osobistym.
2b. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe jednostek wpisanych do rejestru
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego sporządza się w strukturze logicznej
oraz formacie udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów
publicznych. Nie dotyczy to sprawozdań finansowych sporządzanych zgodnie z MSR.
3. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe podpisuje kierownik jednostki
dominującej oraz inne osoby odpowiedzialne za sporządzenie tego sprawozdania.
Przepis art. 52 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. Roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe podlega zatwierdzeniu przez
organ zatwierdzający jednostki dominującej, nie później niż w ciągu 6 miesięcy od
dnia bilansowego, na który należy sporządzić roczne sprawozdanie finansowe
jednostki dominującej.
Art. 63d. Skonsolidowane sprawozdania finansowe oraz sprawozdania
z działalności grup kapitałowych, w przypadku gdy jednostkami dominującymi są
emitenci papierów wartościowych dopuszczonych, emitenci zamierzający ubiegać się lub ubiegający się o ich dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym jednego
z krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego, sporządza się na podstawie
przepisów ustawy, z uwzględnieniem przepisów o obrocie papierami wartościowymi.
Art. 63e. Ilekroć w rozdziale jest mowa o:
1) jednostce działającej w przemyśle wydobywczym – rozumie się przez to
jednostkę prowadzącą działalność polegającą na eksploracji, poszukiwaniu,
odkrywaniu, eksploatacji i wydobywaniu złóż minerałów, ropy, gazu ziemnego
lub innych surowców, w ramach rodzajów działalności gospodarczej
wymienionych w sekcji B w działach 05-08 Polskiej Klasyfikacji Działalności;
2) jednostce zajmującej się wyrębem lasów pierwotnych – rozumie się przez to
jednostkę prowadzącą działalność, o której mowa w sekcji A w dziale 02,
w grupie 02.2 Polskiej Klasyfikacji Działalności, na obszarach lasów
pierwotnych;
3) lesie pierwotnym – rozumie się przez to las z gatunkami rodzimymi, gdzie nie
istnieją wyraźnie widoczne ślady działalności człowieka, a procesy ekologiczne
nie zostały w istotny sposób zaburzone;
4) administracji publicznej – rozumie się przez to organy administracji rządowej lub
samorządowej oraz jednostki nadzorowane lub kontrolowane przez te organy,
a w przypadku pozostałych państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub
państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego – organy administracji
państwowej, regionalnej lub lokalnej państwa Europejskiego Obszaru
Gospodarczego lub państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz
jednostki nadzorowane lub kontrolowane przez te organy;
5) projekcie – rozumie się przez to działalność operacyjną prowadzoną na
podstawie umowy, w szczególności najmu, dzierżawy, licencji lub koncesji,
stanowiącej podstawę zobowiązań płatniczych wobec administracji publicznej
poszczególnych państw; jeżeli kilka tego rodzaju umów jest ze sobą znacząco
powiązanych, to działalność operacyjną prowadzoną na ich podstawie uznaje się
je za jeden projekt;
6) płatności – rozumie się przez to zapłaconą kwotę, w gotówce lub w naturze,
z działalności określonej w pkt 1 lub 2, z tytułu:
a) należności z tytułu produkcji,
b) podatków pobieranych od dochodu, produkcji lub zysków spółek,
z wyłączeniem podatku od konsumpcji, takiego jak podatek od towarów
i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych lub podatku od sprzedaży,
c) tantiem,
d) dywidend,
e) opłat koncesyjnych oraz premii za odkrycie i produkcję,
f) opłat licencyjnych, opłat dzierżawnych, opłat za rozpoczęcie działalności
oraz innych świadczeń z tytułu przyznania licencji lub koncesji,
g) płatności za ulepszenia w zakresie infrastruktury;
7) płatnościach powiązanych – rozumie się przez to przewidziane umową płatności
okresowe lub ratalne;
8) sprawozdaniu z płatności – rozumie się przez to sprawozdanie z płatności na
rzecz administracji publicznej.
Art. 63f. 1. Jednostka działająca w przemyśle wydobywczym lub jednostka
zajmująca się wyrębem lasów pierwotnych sporządza na dzień bilansowy, wraz
z rocznym sprawozdaniem finansowym, sprawozdanie z płatności, jeżeli jest:
1) jednostką, o której mowa w art. 3 ust. 1e pkt 1–6, będącą spółką kapitałową,
spółką komandytowo-akcyjną lub taką spółką jawną lub komandytową, której
wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są
spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw
o podobnej do tych spółek formie prawnej, lub
2) spółką kapitałową, spółką komandytowo-akcyjną lub taką spółką jawną lub
komandytową, której wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną
odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki
z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej, pod warunkiem że
w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku
poprzedzającym ten rok przekracza co najmniej dwie z następujących trzech wielkości:
a) 85 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 170 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów
i produktów za rok obrotowy,
c) 250 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
– oraz jeżeli pojedyncza płatność lub suma płatności powiązanych dokonanych przez
tę jednostkę stanowiła w roku obrotowym co najmniej równowartość kwoty 424 700 zł.
2. W sprawozdaniu z płatności wykazuje się, w odniesieniu do danego roku
obrotowego, następujące informacje:
1) łączną kwotę płatności dokonanych na rzecz administracji publicznej danego
państwa, z podziałem na płatności na rzecz odpowiednich szczebli administracji publicznej;
2) łączną kwotę płatności z podziałem na tytuły wskazane w art. 63e
pkt 6 dokonanych na rzecz odpowiedniego szczebla administracji publicznej danego państwa;
3) w przypadku gdy płatności zostały przypisane przez jednostkę do określonego
projektu – łączną kwotę dokonanych płatności z tytułu poszczególnych
projektów wraz z podziałem na tytuły płatności wskazane w art. 63e pkt 6.
3. Przepis ust. 2 pkt 3 nie dotyczy płatności dokonywanych przez jednostkę
w związku z wymogami nałożonymi na poziomie tej jednostki. W tym przypadku
płatności te mogą być prezentowane na poziomie jednostki, a nie na poziomie projektu.
4. W sprawozdaniu z płatności można nie uwzględniać pojedynczych płatności
lub sum płatności powiązanych, niższych od wskazanej w ust. 1 wartości. Płatności
lub rodzaje działalności nie mogą być sztucznie dzielone lub agregowane w celu
uniknięcia ich wykazywania w sprawozdaniu z płatności.
5. W przypadku dokonywania płatności w naturze, w sprawozdaniu z płatności
wykazuje się ich wartość, jeżeli to możliwe – także w jednostkach naturalnych, wraz
z podaniem sposobu jej ustalenia.
Art. 63g. 1. Jednostka, o której mowa w art. 63f ust. 1, będąca jednostką
dominującą określoną w art. 55 ust. 1 sporządza skonsolidowane sprawozdanie
z płatności zgodnie z art. 63f ust. 2–5.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do jednostki dominującej określonej
w art. 55 ust. 1, jeżeli spełnia ona przesłanki z art. 63f ust. 1 pkt 1 lub 2 i którakolwiek
z jej jednostek zależnych jest jednostką działającą w przemyśle wydobywczym lub
jednostką zajmującą się wyrębem lasów pierwotnych, a pojedyncza płatność lub suma płatności powiązanych dokonanych przez jej jednostkę zależną stanowiła w roku obrotowym co najmniej równowartość kwoty 424 700 zł.
3. Skonsolidowane sprawozdanie z płatności obejmuje dane jednostki
dominującej i jednostek wszystkich szczebli zależnych od niej. Skonsolidowane
sprawozdanie z płatności może nie obejmować danych jednostki, która nie została
objęta konsolidacją na podstawie art. 57.
4. Do skonsolidowanego sprawozdania z płatności stosuje się odpowiednio
przepisy art. 63c ust. 2 i 3.
Art. 63h. 1. Jednostka, o której mowa w art. 63f ust. 1, będąca jednostką
zależną, może nie sporządzać sprawozdania z płatności, jeżeli jej jednostka
dominująca mająca siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium
Europejskiego Obszaru Gospodarczego sporządza skonsolidowane sprawozdanie
z płatności zgodnie z przepisami prawa państwa Europejskiego Obszaru
Gospodarczego, któremu podlega, a płatności dokonane przez tę jednostkę zależną na
rzecz administracji publicznej są uwzględnione w tym skonsolidowanym
sprawozdaniu z płatności.
2. Jednostka dominująca może nie sporządzać sprawozdania z płatności, jeżeli
sporządza ona skonsolidowane sprawo-zdanie z płatności zgodnie z zasadami
określonymi w art. 63g, a płatności dokonane przez tę jednostkę dominującą na rzecz
administracji publicznej są uwzględnione w tym skonsolidowanym sprawozdaniu z płatności.
3. Jednostka, o której mowa w art. 63g ust. 1, będąca jednostką dominującą
niższego szczebla, może nie sporządzać skonsolidowanego sprawozdania z płatności,
jeżeli jej jednostka dominująca wyższego szczebla mająca siedzibę lub miejsce
sprawowania zarządu na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego sporządza
skonsolidowane sprawozdanie z płatności zgodnie z przepisami prawa państwa
Europejskiego Obszaru Gospodarczego, któremu podlega, a płatności dokonane przez
tę jednostkę dominującą niższego szczebla na rzecz administracji publicznej są
uwzględnione w tym skonsolidowanym sprawozdaniu z płatności.
Art. 63i. Jednostki określone w art. 63f ust. 1 lub art. 63g ust. 1, które
sporządzają i ogłaszają sprawozdanie z płatności lub skonsolidowane sprawozdanie
z płatności zgodnie z przepisami prawa państwa spoza Europejskiego Obszaru
Gospodarczego uznanych przez Komisję Europejską za równoważne z przepisami
unijnymi, mogą nie stosować przepisów ustawy w zakresie sporządzania tych sprawozdań, pod warunkiem złożenia sprawozdania z płatności lub skonsolidowanego sprawozdania z płatności we właściwym rejestrze sądowym.
Art. 63j. Do sprawozdania z płatności i skonsolidowanego sprawozdania
z płatności stosuje się odpowiednio przepisy art. 52 ust. 1 i 2, z tym że nie podpisuje
ich osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Art. 63k. Sprawozdanie z płatności i skonsolidowane sprawozdanie z płatności
sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Art. 62. (uchylony).
Art. 64. 1. Badaniu podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawo-zdania finansowe – kontynuujących działalność: 1) banków krajowych, oddziałów instytuc...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców