Art. 61. 1. Prawo do zasiłków określonych w ustawie i ich wysokość ustalają
oraz zasiłki te wypłacają:
1) płatnicy składek na ubezpieczenie chorobowe, którzy zgłaszają do ubezpieczenia
chorobowego powyżej 20 ubezpieczonych, z zastrzeżeniem pkt 2 lit. d;
2) Zakład Ubezpieczeń Społecznych:
a) ubezpieczonym, których płatnicy składek zgłaszają do ubezpieczenia
chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych,
b) ubezpieczonym prowadzącym pozarolniczą działalność i osobom z nimi
współpracującym,
c) ubezpieczonym będącym duchownymi,
d) osobom uprawnionym do zasiłków za okres po ustaniu ubezpieczenia,
e) ubezpieczonym podlegającym ubezpieczeniu chorobowemu w Polsce
z tytułu zatrudnienia u pracodawcy zagranicznego.
2. Liczbę ubezpieczonych, o której mowa w ust. 1, ustala się według stanu na
dzień 30 listopada poprzedniego roku kalendarzowego, a w stosunku do płatników
składek, którzy na ten dzień nie zgłaszali nikogo do ubezpieczenia chorobowego –
według stanu na pierwszy miesiąc, w którym dokonali takiego zgłoszenia.
3. Jeżeli do wypłaty zasiłku obowiązany jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
płatnik składek przedkłada zaświadczenie zawierające zestawienie składników
wynagrodzenia lub przychodu, stanowiących podstawę wymiaru zasiłku, którego
wzór określi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.
4. Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje po dniu 31 grudnia podjętą
wcześniej wypłatę zasiłku, nawet jeżeli od dnia 1 stycznia płatnik składek jest
zobowiązany, zgodnie z ust. 1, do wypłaty zasiłków.

Art. 61a. W celu ustalenia prawa do zasiłku i jego wypłaty Zakład Ubezpieczeń
Społecznych ma prawo do przetwarzania danych i informacji niezbędnych do
ustalenia prawa do zasiłków, ich wysokości, podstawy wymiaru oraz do ich wypłaty.

Art. 61b. 1. Postępowanie w sprawie przyznania i wypłaty zasiłku wszczyna się
na wniosek złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym,
podpisem osobistym albo z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz
integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym
bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, na elektroniczną skrzynkę
podawczą Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
2. Postępowanie w sprawie przyznania i wypłaty zasiłku chorobowego lub
zasiłku opiekuńczego z tytułu opieki nad chorym członkiem rodziny wszczyna się:
1) jeżeli płatnikiem zasiłku jest płatnik składek:
a) posiadający profil informacyjny płatnika składek, na podstawie:
– zaświadczenia lekarskiego w formie dokumentu elektronicznego,
o którym mowa w art. 55 ust. 1, otrzymanego na tym profilu,
– wydruku zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w art. 55a ust. 6,
albo zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w art. 55a ust. 7,
przekazanych przez ubezpieczonego,
b) nieposiadający profilu informacyjnego płatnika składek – na podstawie
wydruku zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w art. 55a ust. 6, albo
zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w art. 55a ust. 7, przekazanych
przez ubezpieczonego;
2) jeżeli płatnikiem zasiłku jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych – na podstawie
wydruku zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w art. 55a ust. 6,
zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w art. 55a ust. 7, albo wniosku,
o którym mowa w ust. 1, przekazanych przez ubezpieczonego albo płatnika
składek upoważnionego przez ubezpieczonego.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) dane ubezpieczonego – pierwsze imię, nazwisko, numer PESEL albo serię
i numer paszportu i datę urodzenia, jeżeli nie nadano numeru PESEL, oraz adres zamieszkania;
2) dane płatnika składek – NIP lub numer PESEL albo serię i numer paszportu,
jeżeli nie ma obowiązku posługiwania się NIP i nie nadano numeru PESEL;
3) informacje o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłku lub jego wysokość.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się dokumenty niezbędne do
przyznania i wypłaty zasiłku.
5. W przypadku ubezpieczonych, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 2 lit. a,
płatnik składek przekazuje do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosek, wydruk
zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w art. 55a ust. 6, albo zaświadczenie
lekarskie, o którym mowa w art. 55a ust. 7, wraz z dokumentami niezbędnymi do
przyznania i wypłaty zasiłku niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia
ich otrzymania.
6. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, zakres informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do
zasiłku lub jego wysokość, o których mowa w ust. 3 pkt 3, oraz dokumenty niezbędne
do przyznania i wypłaty zasiłków, o których mowa w ust. 4, mając na uwadze
konieczność zapewnienia sprawnego i terminowego ustalania prawa do zasiłków
i dokonywania ich wypłaty.

Ustawa o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa art. 61

Poprzedni

Art. 60. 1. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wystawianiu zaświadczeń lekarskich, w szczególności gdy zaświadczenie lekarskie zostało wystawione: 1) bez przeprowadzenia bezpośredniego bad...

Nastepny

Art. 62. 1. Ubezpieczony dostarcza wydruk zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w art. 55a ust. 6, albo zaświadczenie lekarskie, o którym mowa w art. 55a ust. 7: 1) do Zakładu Ubezpieczeń Społec...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
  • Wejscie w życie 1 września 1999
  • Ost. zmiana ustawy 29 listopada 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 03 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka