Art. 60. Regulamin świadczenia publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych niewymagających zawarcia umowy w formie pisemnej,
elektronicznej lub dokumentowej powinien określać w szczególności:
1) nazwę (firmę), adres i siedzibę dostawcy usług;
2) świadczone usługi ze wskazaniem elementów składających się na opłatę za
świadczenie usług;
3) standardowe warunki umowy, w tym wskazanie minimalnego czasu trwania
umowy, jeżeli taki został określony;
4) sposoby dokonywania płatności;
5) ograniczenia w zakresie korzystania z udostępnionych abonentowi przez
dostawcę usług telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, o ile zostały one
wprowadzone przez dostawcę usług lub na jego zlecenie;
6) dane dotyczące funkcjonalności świadczonej usługi obejmujące informacje:
a) czy zapewniane są połączenia z numerami alarmowymi,
b) czy gromadzone są dane o lokalizacji telekomunikacyjnego urządzenia
końcowego, z którego wykonywane jest połączenie,
c) o wszelkich ograniczeniach w kierowaniu połączeń do numerów
alarmowych,
d) o wszelkich ograniczeniach w dostępie lub korzystaniu z usług i aplikacji,
e) o procedurach wprowadzonych przez dostawcę usług w celu pomiaru
i organizacji ruchu w sieci, aby zapobiec osiągnięciu lub przekroczeniu pojemności łącza, wraz z informacją o ich wpływie na jakość świadczonych
usług,
f) o działaniach, jakie dostawca usług jest uprawniony podejmować
w związku z przypadkami naruszenia bezpieczeństwa lub integralności
sieci lub usług;
7) dane dotyczące jakości usług, w szczególności minimalne oferowane poziomy
jakości usług, w tym czas wstępnego przyłączenia, a także inne parametry
jakości usług, jeżeli zostały określone przez Prezesa UKE na podstawie art. 63
ust. 2a;
8) sposoby informowania abonenta o wyczerpaniu pakietu transmisji danych
w przypadku usługi dostępu do sieci Internet świadczonej w ruchomej publicznej
sieci telekomunikacyjnej oraz o możliwości bieżącej kontroli stanu takiego
pakietu przez abonenta;
9) zakres usług serwisowych oraz sposoby kontaktowania się z podmiotami, które
je świadczą;
10) zakres odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania
umowy, wysokość odszkodowania oraz zasady i terminy jego wypłaty;
11) zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji;
12) sposób uzyskania informacji o aktualnym cenniku usług oraz kosztach usług
serwisowych;
13) zasady umieszczenia danych abonenta w spisie abonentów w przypadku umowy
dotyczącej świadczenia usług głosowych;
14) sposób przekazywania abonentowi informacji o zagrożeniach związanych ze
świadczoną usługą, w tym o sposobach ochrony bezpieczeństwa, prywatności
i danych osobowych;
15) rodzaj działań, które dostawca usług może podjąć w związku z przypadkami
naruszenia bezpieczeństwa lub integralności sieci lub usług lub z zagrożeniami
i podatnością na takie zagrożenia;
16) rekomendowane sposoby zabezpieczenia przez abonenta telekomunikacyjnego
urządzenia końcowego.
Art. 60a. 1. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych:
1) doręcza abonentowi będącemu stroną umowy zawartej w formie pisemnej,
elektronicznej lub dokumentowej treść każdej proponowanej zmiany warunków
umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, na trwałym nośniku w postaci odpowiadającej
formie, w jakiej zawarta została umowa, chyba że abonent złożył żądanie
określone w ust. 1b lub 1c,
2) doręcza na piśmie abonentowi niebędącemu stroną umowy zawartej w formie
pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, który udostępnił adres
korespondencyjny zgodnie z ust. 1a, na ten adres, treść każdej proponowanej
zmiany warunków umowy określonych w regulaminie świadczenia publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych, chyba że abonent złożył żądanie
określone w ust. 1b, oraz
3) podaje do publicznej wiadomości przez publikację na swojej stronie internetowej
treść każdej proponowanej zmiany warunków umowy określonych w
regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
– z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem tych zmian w życie.
Okres ten może być krótszy, jeżeli publikacja aktu prawnego, z którego wynika
konieczność wprowadzenia zmian, następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc
przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE.
Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia
umowy w przypadku braku akceptacji tych zmian, przy czym termin na realizację tego
prawa nie może być krótszy niż do dnia wejścia tych zmian w życie.
1a. Abonent niebędący stroną umowy zawartej w formie pisemnej, elektronicznej
lub dokumentowej w celu otrzymywania, w określonych w ustawie przypadkach,
informacji i zawiadomień może udostępnić adres korespondencyjny, adres poczty
elektronicznej lub adres elektroniczny podobnego środka porozumiewania się na
odległość, o ile dostawca usług umożliwia korzystanie z takiego środka.
1b. Na żądanie abonenta, który udostępnił adres poczty elektronicznej lub adres
elektroniczny podobnego środka porozumiewania się na odległość, o których mowa w
ust. 1a, dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych dostarcza treść
każdej proponowanej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie
świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, na adres wskazany
przez abonenta.
1c. Na żądanie abonenta będącego stroną umowy zawartej w formie
elektronicznej lub dokumentowej dostawca publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych dostarcza treść każdej proponowanej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych, na piśmie na wskazany adres korespondencyjny.
2. W razie skorzystania z prawa wypowiedzenia umowy, o którym mowa
w ust. 1, dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje
zwrot ulgi, o której mowa w art. 57 ust. 6, o czym abonent powinien zostać także
poinformowany.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli konieczność wprowadzenia zmian,
o których mowa w ust. 1:
1) wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa;
2) wynika z decyzji Prezesa UKE, o której mowa w art. 63 ust. 2a.
3a. W przypadku, gdy proponowana zmiana warunków umowy określonych
w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych wynika
bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, powoduje obniżenie cen usług
telekomunikacyjnych, dodanie nowej usługi lub wynika z decyzji Prezesa UKE
dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podaje do publicznej
wiadomości treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej jednego
miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeśli
publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian
następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub
okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. Jednocześnie abonent powinien zostać
poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji tych
zmian, przy czym termin na realizację tego prawa nie może być krótszy niż do dnia
wejścia tych zmian w życie.
4. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych niezwłocznie
informuje abonentów będących stroną umowy zawartej w formie pisemnej,
elektronicznej lub dokumentowej o zmianie zawartej w umowie nazwy (firmy),
siedziby, danych adresowych, organu, który zarejestrował działalność gospodarczą, a
także numeru, pod którym został zarejestrowany, kapitału zakładowego, adresu poczty
elektronicznej, numeru telefonu lub faksu dostawcy usług, na trwałym nośniku w
postaci odpowiadającej formie, w jakiej została zawarta umowa, chyba że abonent
złożył żądanie otrzymywania tych informacji na piśmie na wskazany adres
korespondencyjny lub drogą elektroniczną na wskazany przez abonenta adres poczty
elektronicznej lub za pomocą podobnego środka porozumiewania się na odległość.
Informacja o powyższych zmianach nie stanowi zmiany warunków umowy.
5. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych dla abonentów
niebędących stroną umowy zawartej w formie pisemnej, elektronicznej lub
dokumentowej niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości przez publikację na
swojej stronie internetowej informacje o zmianie nazwy (firmy), siedziby, danych
adresowych, organu, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numeru,
pod którym został zarejestrowany, kapitału zakładowego, adresu poczty
elektronicznej, numeru telefonu lub faksu dostawcy usług. Informacja o powyższych
zmianach nie stanowi zmiany warunków umowy określonych w regulaminie
świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

Art. 60b. 1. Abonent, z wyłączeniem abonenta korzystającego z publicznie
dostępnych usług telefonicznych świadczonych za pomocą aparatu publicznego lub
przez wybranie numeru dostępu do sieci dostawcy usług oraz abonenta usług
przedpłaconych polegających na rozpowszechnianiu lub rozprowadzaniu programów
telewizyjnych drogą naziemną, kablową lub satelitarną, podaje dostawcy usług
następujące dane:
1) w przypadku abonenta będącego osobą fizyczną:
a) imię i nazwisko,
b) numer PESEL, jeżeli go posiada, albo nazwę, serię i numer dokumentu
potwierdzającego tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który nie jest
obywatelem państwa członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej –
numer paszportu lub karty pobytu;
2) w przypadku abonenta niebędącego osobą fizyczną:
a) nazwę,
b) numer identyfikacyjny REGON lub NIP lub numer w Krajowym Rejestrze
Sądowym albo ewidencji działalności gospodarczej, lub innym właściwym
rejestrze.
2. Abonent podaje dane, o których mowa w ust. 1, przy zawieraniu umowy w
formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Abonent będący stroną umowy
o świadczenie usług przedpłaconych w publicznej sieci telekomunikacyjnej podaje
dane, o których mowa w ust. 1, dostawcy usług. Dane mogą być podane również drogą
elektroniczną albo w inny sposób określony przez dostawcę tych usług.
3. Dostawca usług rozpoczyna świadczenie usług telekomunikacyjnych:
1) nie wcześniej niż po potwierdzeniu zgodności podanych przez abonenta danych
z danymi określonymi w ust. 1:
a) pkt 1, zawartymi w dokumencie potwierdzającym tożsamość abonenta
będącego osobą fizyczną,
b) pkt 2, zawartymi we właściwym rejestrze albo
2) po podaniu przez abonenta danych określonych w ust. 1 i potwierdzeniu ich
drogą elektroniczną przy wykorzystaniu:
a) środków identyfikacji elektronicznej służących do uwierzytelniania
w systemie teleinformatycznym banku krajowego,
b) danych weryfikowanych za pomocą kwalifikowanego certyfikatu podpisu
elektronicznego,
c) środków identyfikacji elektronicznej służących do uwierzytelniania
w systemie teleinformatycznym dostawcy usług telekomunikacyjnych,
jeżeli dane abonenta zostały już zweryfikowane w związku z inną umową,
d) środków identyfikacji elektronicznej służących do uwierzytelniania
w systemie teleinformatycznym, który spełnia wymagania określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 20a ust. 3 ustawy z dnia 17 lutego
2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294).
4. Potwierdzenia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, dostawca usług może dokonać
również za pośrednictwem osoby trzeciej działającej w imieniu dostawcy usług.
5. (uchylony)

Prawo telekomunikacyjne art. 60

Poprzedni

Art. 59. 1. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych określający w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych dane, o których mowa w art. 56 ust. 3 pkt 6...

Nastepny

Art. 61. 1. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych ustala ceny usług telekomunikacyjnych, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej. 2. Ceny usług telekomunikacyjnych są ustalane ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 lipca 2004 – Prawo telekomunikacyjne
  • Wejscie w życie 3 września 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 maja 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 21 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka