Art. 54. 1. Główny Inspektor sprawuje nadzór nad wojewódzkimi inspektorami
oraz ma prawo kontroli ich działalności, a także wydawania im wiążących poleceń
w tym zakresie.
2. Główny Inspektor Transportu Drogowego:
1) opracowuje kierunki działania Inspekcji w porozumieniu z organizacjami
zrzeszającymi przewoźników o zasięgu ogólnokrajowym i plany kontroli
o znaczeniu ogólnokrajowym, zatwierdzane przez ministra właściwego do spraw
transportu;
2) określa metody i formy wykonywania zadań przez Inspekcję, w zakresie
nieobjętym innymi przepisami wydanymi na podstawie ustawy;
3) organizuje kursy specjalistyczne i szkolenia inspektorów;
4) przygotowuje projekty aktów prawnych w zakresie kontroli przewozów
drogowych;
5) opracowuje, we współpracy z Komendantem Głównym Policji, Komendantem
Głównym Straży Granicznej, Szefem Krajowej Administracji Skarbowej oraz
Głównym Inspektorem Pracy, jednolitą krajową strategię kontroli przepisów
w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu
odpoczynku kierowców;
6) zapewnia uczestnictwo Inspekcji, co najmniej sześć razy w roku,
w skoordynowanych z właściwymi organami kontrolnymi innego państwa
członkowskiego lub państw członkowskich Unii Europejskiej, państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, kontrolach drogowych
kierowców pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) nr
165/2014 oraz rozporządzenia (WE) nr 561/2006; kontrole takie są wykonywane
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i mogą być przeprowadzane wspólnie
z polskimi organami kontrolnymi;
6a) zapewnia uczestnictwo Inspekcji, co najmniej raz w roku, w skoordynowanych
z właściwymi organami kontrolnymi innego państwa członkowskiego lub
państw członkowskich Unii Europejskiej, państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, wstępnych lub szczegółowych
drogowych kontrolach technicznych pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczep kategorii O3 i O4 i ciągników kołowych kategorii T5 użytkowanych na
drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy;
7) realizuje, co najmniej raz w roku, wspólny z właściwymi organami
odpowiedzialnymi za kontakty wewnątrzwspólnotowe w zainteresowanych
państwach członkowskich Unii Europejskiej, państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, program szkolenia w zakresie
najlepszych praktyk kontrolnych oraz wymiany pracowników;
8) udziela właściwym organom innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, niezbędnej
pomocy i wyjaśnień w sytuacji, kiedy brak jest wystarczających danych do
stwierdzenia w czasie kontroli drogowej przeprowadzanej na terytorium tego
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, że kierowca pojazdu zarejestrowanego
w Rzeczypospolitej Polskiej, naruszył przepisy w zakresie czasu jazdy i czasu
postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku;
9) zapewnia uczestnictwo swojego przedstawiciela w Komitecie wspierającym
Komisję Europejską, ustanowionym zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) nr
165/2014 i w Forum do spraw tachografów, ustanowionym zgodnie z art. 43
rozporządzenia (UE) nr 165/2014;
10) wymienia z właściwymi organami państw członkowskich Unii Europejskiej,
państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, przynajmniej
raz na sześć miesięcy lub w indywidualnych przypadkach na szczególne żądanie,
informacje dostępne na podstawie art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006;
11) wykonuje zadania Inspekcji dotyczące kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem
przepisów ruchu drogowego przez kierujących pojazdami w zakresie, o którym
mowa w art. 129g ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
11a) wykonuje zadania Inspekcji związane z kontrolą prawidłowości uiszczenia
opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych, na zasadach
określonych w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
11b) (uchylony)
11c) (uchylony)
12) uzgadnia opracowane przez wojewodów projekty rocznych planów rzeczowo-finansowych w części dotyczącej wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego.
2a. Zadania Głównego Inspektora Transportu Drogowego finansowane są
z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu.
3. Wojewódzki inspektor opracowuje kierunki działania wojewódzkiej inspekcji
transportu drogowego, zatwierdzane przez Głównego Inspektora.
4. Główny Inspektor Transportu Drogowego raz na dwa lata przedkłada Radzie
Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw transportu, jednolitą
krajową strategię kontroli, w terminie do dnia 30 listopada.
Art. 54a. (uchylony).
Art. 54b. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego jest organem
odpowiedzialnym za kontakty wewnątrzwspólnotowe w zakresie kontroli przepisów
dotyczących czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku
kierowców wykonujących przewozy drogowe.
2. Główny Inspektor Transportu Drogowego, Komendant Główny Policji,
Komendant Główny Straży Granicznej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz
Główny Inspektor Pracy prowadzą rejestry danych statystycznych dotyczących
kontroli czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku
kierowców wykonujących przewozy drogowe, według następujących kategorii:
1) w przypadku kontroli drogowych:
a) kategoria drogi: krajowe, wojewódzkie, powiatowe lub gminne,
b) państwo, w którym kontrolowany pojazd jest zarejestrowany,
c) rodzaj tachografu: analogowy lub cyfrowy;
2) w przypadku kontroli na terenie przedsiębiorstw:
a) kategoria przewozu drogowego: międzynarodowy lub krajowy, przewóz
osób lub rzeczy, przewóz na potrzeby własne lub transport drogowy,
b) wielkość taboru przedsiębiorstwa,
c) rodzaj tachografu: analogowy lub cyfrowy.
3. Komendant Główny Policji, Komendant Główny Straży Granicznej, Szef
Krajowej Administracji Skarbowej oraz Główny Inspektor Pracy przekazują
Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego w formie pisemnej, w postaci
papierowej oraz w postaci elektronicznej, dane statystyczne, o których mowa w ust. 2,
w terminie do dnia 31 lipca roku następującego po roku sprawozdawczym.
4. Główny Inspektor Transportu Drogowego przekazuje Komisji Europejskiej
zbiorcze dane statystyczne uzyskane, zgodnie z ust. 3, w terminie do dnia 30 września
po upływie dwuletniego okresu objętego sprawozdaniem.
Art. 54c. Główny Inspektor Transportu Drogowego wykonuje określone
w ustawie zadania związane z ochroną praw pasażerów korzystających z przewozu
drogowego w ramach usług, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia
nr 181/2011.
Art. 54d. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego wykonuje zadania punktu
kontaktowego w zakresie wstępnych i szczegółowych drogowych kontroli
technicznych pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczep kategorii O3 i O4
i ciągników kołowych kategorii T5 użytkowanych na drodze publicznej do
wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy dotyczące zapewnienia koordynacji
z punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w odniesieniu do działań, o których
mowa w art. 54e, oraz umożliwienia wymiany innych informacji z właściwymi
punktami kontaktowymi w tym zakresie oraz udzielania im pomocy.
2. Wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego, wojewódzcy komendanci
Policji, Komendant Stołeczny Policji, komendanci oddziałów Straży Granicznej,
dyrektorzy izb administracji skarbowej oraz zarządcy dróg przekazują Głównemu
Inspektorowi Transportu Drogowego informacje, o których mowa w art. 54e, przy
użyciu formularzy elektronicznych udostępnionych na stronie internetowej Głównego
Inspektoratu Transportu Drogowego lub za pośrednictwem elektronicznej platformy
usług administracji publicznej.
3. Przekazywanie informacji, o których mowa w art. 54e, odbywa się
za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Głównego Inspektora
Transportu Drogowego. Przekazywane informacje podpisuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego albo podpisu zaufanego.
4. Główny Inspektor Transportu Drogowego określi wzory informacji, o których
mowa w art. 54e, w formie dokumentów elektronicznych.
Art. 54e. W przypadku stwierdzenia podczas wstępnej lub szczegółowej
drogowej kontroli technicznej, że pojazd, o którym mowa w art. 54d ust. 1,
niezarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraża bezpieczeństwu
ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska, Główny Inspektor
Transportu Drogowego informuje o wynikach kontroli:
1) państwo członkowskie Unii Europejskiej albo państwo członkowskie
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronę umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w którym pojazd ten jest
zarejestrowany, oraz może zwrócić się do właściwego organu tego państwa
o podjęcie działań zmierzających do przeprowadzenia dodatkowego badania
technicznego tego pojazdu;
2) państwo inne niż wymienione w pkt 1, w którym pojazd jest zarejestrowany.
Art. 54f. W przypadku otrzymania od innego państwa członkowskiego Unii
Europejskiej albo państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym informacji
o konieczności podjęcia działań zmierzających do przeprowadzenia badania
technicznego pojazdu, o którym mowa w art. 54d ust. 1, zarejestrowanego na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Główny Inspektor Transportu Drogowego
przekazuje tę informację staroście właściwemu ze względu na miejsce rejestracji tego pojazdu.
Art. 53. 1. Główny Inspektor jest centralnym organem administracji rządowej podległym ministrowi właściwemu do spraw transportu. 2. Główny Inspektor jest powoływany przez Prezesa Rady Ministrów, spo...
Art. 55. 1. Inspektor wykonując zadania, o których mowa w art. 50, ma prawo do: 1) wstępu do pojazdu; 2) kontroli dokumentów; 2a) kontroli karty kierowcy i karty przedsiębiorstwa; 3) kontroli zain...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców