Art. 4. W rozumieniu niniejszej ustawy:
1) statek – oznacza urządzenie pływające używane w środowisku morskim, w tym
również wodoloty, poduszkowce, statki podwodne, oraz umocowane i pływające
platformy wiertnicze, chyba że powołane w ustawie umowy międzynarodowe
stanowią inaczej;
1a) statek rybacki – oznacza statek wyposażony lub wykorzystywany handlowo do
łowienia ryb lub innych żyjących w morzu organizmów;
1b) statek sportowy – oznacza statek bez względu na napęd, wykorzystywany
w celach sportowych lub rekreacyjnych;
2) armator – oznacza osobę, która przy użyciu własnego lub cudzego statku
prowadzi działalność w środowisku morskim we własnym imieniu;
3) kapitan – oznacza osobę kierującą pracą na statku;
4) substancja kontrolowana – oznacza substancję kontrolowaną w rozumieniu art. 3
pkt 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 z
dnia 16 września 2009 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową
(Dz. Urz. UE L 286 z 31.10.2009, str. 1, z późn. zm.);
5) paliwo żeglugowe – oznacza każde ropopochodne paliwo płynne przeznaczone
do użycia lub używane na statku, w tym paliwo określone normą przenoszącą
normę ISO 8217;
6) zanieczyszczenie – oznacza jakąkolwiek emisję lub zrzut ze statku substancji,
energii, lub wprowadzenie szkodliwych organizmów wodnych lub patogenów do
morza lub atmosfery, podlegających kontroli na podstawie niniejszej ustawy,
które mogą spowodować pogorszenie stanu środowiska lub powstanie
niebezpieczeństwa dla zdrowia ludzkiego albo zagrożenie dla żywych zasobów i życia w morzu, pogarszać walory rekreacyjne lub też utrudniać inne zgodne
z prawem użytkowanie morza;
7) fluorowane gazy cieplarniane – oznaczają fluorowane gazy cieplarniane w
rozumieniu art. 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (Dz. Urz. UE L 150 z 20.05.2014, str. 195, z późn. zm.);
8) system obiegu paliwa na statku – oznacza system dystrybucji, filtracji i
oczyszczania paliwa, a także dostarczania paliwa ze zbiorników paliwowych do
urządzeń spalania paliwa;
9) THETIS-EU – oznacza unijny system informacji, opracowany i obsługiwany
przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego, zwaną dalej „EMSA”,
będący platformą do raportowania i wymiany informacji o wynikach kontroli
przeprowadzanych zgodnie z przepisami: niniejszej ustawy, ustawy z dnia 12
września 2002 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz
pozostałości ładunkowych ze statków (Dz. U. z 2020 r. poz. 1344), decyzji
wykonawczej Komisji (UE) 2015/253 z dnia 16 lutego 2015 r. ustanawiającej
zasady dotyczące pobierania próbek i sprawozdawczości na podstawie
dyrektywy Rady 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach
żeglugowych (Dz. Urz. UE L 41 z 17.02.2015, str. 55), zwanej dalej „decyzją
2015/253”, oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i
weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmiany
dyrektywy 2009/16/WE (Dz. Urz. UE L 123 z 19.05.2015, str. 55, z późn. zm.),
zwanego dalej „rozporządzeniem 2015/757”, wykorzystującą informacje z
systemów SafeSeaNet;
10) wody balastowe – oznaczają wody wraz z zawiesiną pobrane przez statek w celu
kontrolowania przegłębienia, przechyłu, zanurzenia, stateczności lub naprężeń statku;
11) osady – oznaczają materię wytrąconą w wodach balastowych statku;
12) postępowanie z wodami balastowymi – oznacza procesy mechaniczne, fizyczne,
chemiczne i biologiczne stosowane pojedynczo bądź w kombinacjach w celu
usunięcia, unieszkodliwienia lub uniknięcia poboru bądź zrzutu szkodliwych
organizmów wodnych i patogenów w wodach balastowych i osadach;
13) szkodliwe organizmy wodne i patogeny – oznaczają organizmy wodne
i patogeny, które po wprowadzeniu do morza, wliczając w to ujścia rzek lub do
cieków wody słodkiej, mogą stwarzać zagrożenie dla środowiska, zdrowia
ludzkiego, mienia lub zasobów, niekorzystnie wpływać na różnorodność
biologiczną lub utrudniać inne zgodne z prawem sposoby wykorzystywania morza.

Ustawa o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki art. 4

Poprzedni

Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, stanowi inaczej.

Nastepny

Art. 5. Do zapobiegania zanieczyszczaniu morza związanemu z uprawianiem żeglugi lub prowadzeniem innej działalności morskiej przez statki stosuje się postanowienia Konwencji MARPOL, Konwencji o zata...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki
  • Wejscie w życie 10 sierpnia 1995
  • Ost. zmiana ustawy 29 luty 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 15 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka