Art. 4. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub
dystrybucją paliw lub energii, magazynowaniem energii lub paliw gazowych, w
tym skroplonego gazu ziemnego, skraplaniem gazu ziemnego lub regazyfikacją
skroplonego gazu ziemnego jest obowiązane utrzymywać zdolność urządzeń,
instalacji i sieci do realizacji zaopatrzenia w te paliwa lub energię w sposób ciągły
i niezawodny, przy zachowaniu obowiązujących wymagań jakościowych.
2. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją
paliw gazowych lub energii jest obowiązane zapewnić wszystkim odbiorcom oraz
przedsiębiorstwom zajmującym się sprzedażą paliw gazowych lub energii, na
zasadzie równoprawnego traktowania, świadczenie usług przesyłania lub
dystrybucji paliw gazowych lub energii, na zasadach i w zakresie określonym
w ustawie; świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji tych paliw lub energii
odbywa się na podstawie umowy o świadczenie tych usług.
Art. 4a. (uchylony).
Art. 4b. (uchylony).
Art. 4ba. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem,
przeładunkiem, przesyłaniem lub dystrybucją paliw ciekłych prowadzi wykaz
przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się wytwarzaniem, obrotem, w tym
obrotem z zagranicą paliwami ciekłymi, podmiotów przywożących i odbiorców
końcowych paliw ciekłych, którym świadczyli w ciągu ostatnich 12 miesięcy
odpowiednio usługi magazynowania, przeładunku, przesyłania lub dystrybucji.
Wykaz ustalany jest na ostatni dzień każdego miesiąca kalendarzowego w terminie
do 7 dni od ostatniego dnia miesiąca.
2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie przedsiębiorstwa energetycznego, podmiotu przywożącego lub
odbiorcy końcowego paliw ciekłych poprzez:
a) imię i nazwisko albo nazwę wraz z oznaczeniem formy prawnej,
b) miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz ich adres,
c) numer PESEL lub numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli posiada,
d) (uchylona)
e) numer akcyzowy wydany przez właściwego naczelnika urzędu
skarbowego, jeżeli posiada,
f) serię i numer dokumentu tożsamości w przypadku osób fizycznych;
2) informacje o rodzajach paliw ciekłych będących przedmiotem usług, o
których mowa w ust. 1;
3) informacje o posiadanych koncesjach lub o wpisie do rejestru podmiotów
przywożących;
4) informacje o wpisie do rejestru zapasów interwencyjnych, o którym mowa w
art. 13 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów
naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach
zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku
naftowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 411), zwanej dalej „ustawą o zapasach ropy
naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania
w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na
rynku naftowym”.
3. Przedsiębiorstwo energetyczne świadczące usługi, o których mowa w ust.
1, udostępnia wykaz w swojej siedzibie oraz publikuje go na swojej stronie
internetowej, jeżeli ją posiada, z wyłączeniem danych dotyczących miejsca
zamieszkania, numeru PESEL oraz serii i numeru dokumentu tożsamości.
4. Przedsiębiorstwo energetyczne świadczące usługi, o których mowa w ust.
1, przekazuje Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, Prezesowi Agencji Rezerw
Materiałowych oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
miesięczne sprawozdanie zawierające informacje o podmiotach zlecających usługi,
o których mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia zakończenia miesiąca, którego
dotyczy sprawozdanie.
5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) oznaczenie przedsiębiorstwa energetycznego, podmiotu przywożącego lub
odbiorcy końcowego paliw ciekłych poprzez wskazanie danych określonych
w ust. 2 pkt 1;
2) informacje o rodzajach i ilości paliw ciekłych oraz ich pochodzeniu, poprzez
wskazanie informacji o przywozie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
lub wytworzeniu lub nabyciu na tym terytorium, będących przedmiotem
usług, o których mowa w ust. 1, wraz z podaniem miejsca ich świadczenia.
6. Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia,
wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 4, mając na względzie zakres informacji
i danych określonych w ust. 5 oraz kierując się koniecznością ujednolicenia formy
i sposobu jego przekazywania.
7. (uchylony)
8. Na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 4, Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki sporządza miesięczne zestawienie danych indywidualnych
zawartych w tych sprawozdaniach.
Art. 4c. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem
paliw gazowych jest obowiązane zapewniać odbiorcom oraz przedsiębiorstwom
zajmującym się sprzedażą paliw gazowych, na zasadzie równoprawnego
traktowania, świadczenie usług magazynowania paliw gazowych w instalacjach
magazynowych. Świadczenie usług magazynowania paliw gazowych odbywa się
na podstawie umowy o świadczenie tych usług.
2. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem paliw
gazowych jest obowiązane udostępniać operatorowi systemu przesyłowego
gazowego tę część instalacji, która jest używana do magazynowania paliw
gazowych i jest niezbędna do realizacji jego zadań.
3. Udostępnienie części instalacji, o której mowa w ust. 2, następuje za
wynagrodzeniem, na zasadach określonych w odrębnej umowie. Ustalając
wysokość wynagrodzenia należy stosować stawki opłat za usługi magazynowania
paliw gazowych ustalone w taryfie przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego
się magazynowaniem tych paliw.
Art. 4d. 1. Przedsiębiorstwo zajmujące się transportem wydobytego gazu
ziemnego jest obowiązane, przestrzegając zasad bezpieczeństwa, warunków
eksploatacji podłączonych złóż, realizacji zawartych umów w zakresie sprzedaży wydobywanych kopalin oraz uwzględniając dostępną albo możliwą do uzyskania
przepustowość sieci gazociągów kopalnianych i wymogi ochrony środowiska,
zapewniać odbiorcom oraz przedsiębiorstwom zajmującym się sprzedażą paliw
gazowych, na zasadzie równoprawnego traktowania, świadczenie usług transportu
gazu ziemnego siecią gazociągów kopalnianych do miejsca ich dostarczania
wybranego przez odbiorcę lub przez przedsiębiorstwo zajmujące się sprzedażą
paliw gazowych; świadczenie usług transportu gazu ziemnego odbywa się na
podstawie umowy o świadczenie tych usług.
2. Przepisów ust. 1 nie stosuje się do tych części sieci gazociągów
kopalnianych i instalacji, które są używane do lokalnej działalności wydobywczej
na obszarze złoża, gdzie jest wydobywany gaz ziemny.
3. Przedsiębiorstwo zajmujące się transportem wydobytego gazu ziemnego
może odmówić świadczenia usług, o których mowa w ust. 1, jeżeli:
1) występują niezgodności:
a) parametrów technicznych sieci gazociągów kopalnianych z parametrami
technicznymi sieci lub instalacji, które miałyby być podłączone do sieci
gazociągów kopalnianych, lub
b) parametrów jakościowych transportowanego gazu ziemnego
z parametrami jakościowymi gazu ziemnego mającego być przedmiotem
usługi transportu gazu ziemnego
– których usunięcie nie jest technicznie lub ekonomicznie uzasadnione, albo
2) świadczenie usług transportu gazu ziemnego:
a) mogłoby spowodować obniżenie obecnego lub planowanego wydobycia
gazu ziemnego lub ropy naftowej, dla potrzeb których wybudowano te
gazociągi kopalniane, lub
b) uniemożliwiałoby zaspokojenie uzasadnionych potrzeb właściciela lub
użytkownika sieci gazociągów kopalnianych lub przedsiębiorstwa
zajmującego się transportem wydobytego gazu ziemnego w zakresie jego
transportu lub uzdatniania.
Art. 4e. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się skraplaniem gazu
ziemnego lub regazyfikacją skroplonego gazu ziemnego przy użyciu instalacji
skroplonego gazu ziemnego jest obowiązane, jeżeli jest to konieczne ze względów
technicznych lub ekonomicznych, zapewniać odbiorcom oraz przedsiębiorstwom zajmującym się sprzedażą paliw gazowych, na zasadzie równoprawnego
traktowania, świadczenie usług polegających na skraplaniu gazu ziemnego lub
regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego; świadczenie tych usług odbywa się na
podstawie umowy o świadczenie usług skraplania gazu ziemnego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do terminali skroplonego gazu ziemnego
przeznaczonych do magazynowania tego gazu.
Art. 4e1. Usługi przesyłania, dystrybucji, magazynowania paliw gazowych,
skraplania gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego mogą być
świadczone wyłącznie odpowiednio przez operatora systemu przesyłowego,
operatora systemu dystrybucyjnego, operatora systemu magazynowania paliw
gazowych, operatora systemu skraplania gazu ziemnego lub operatora systemu
połączonego.
Art. 4e2. (uchylony).
Art. 4f. 1. Świadczenie usług, o których mowa w art. 4 ust. 2, art. 4c, art. 4d
ust. 1 oraz art. 4e ust. 1, nie może obniżać niezawodności dostarczania i jakości
paliw gazowych lub energii poniżej poziomu określonego w odrębnych przepisach
oraz powodować niekorzystnej zmiany cen lub stawek opłat za dostarczane paliwa
gazowe lub energię i zakresu ich dostarczania odbiorcom przyłączonym do sieci,
a także uniemożliwiać wywiązywanie się przez przedsiębiorstwa energetyczne
z obowiązków w zakresie ochrony interesów odbiorców i ochrony środowiska.
2. Przepisów art. 4 ust. 2, art. 4c, art. 4d ust. 1 oraz art. 4e ust. 1 nie stosuje się
do świadczenia usług przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii,
magazynowania tych paliw i skraplania gazu ziemnego odbiorcom, jeżeli te paliwa
lub energia byłyby dostarczane z systemu gazowego lub systemu
elektroenergetycznego innego państwa, które nie nałożyło obowiązku świadczenia
tych usług na działające w tym państwie przedsiębiorstwa, lub gdy odbiorca, do
którego paliwa gazowe lub energia elektryczna miałyby być dostarczane, nie jest
uznany za odbiorcę uprawnionego do korzystania z tych usług w tym państwie.
3. W przypadku odmowy świadczenia usług, o których mowa w art. 4 ust. 2,
art. 4c, art. 4d ust. 1 oraz art. 4e ust. 1, z powodu nieuznania odbiorcy za
uprawnionego do wyboru sprzedawcy w jednym z dwóch państw członkowskich
Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może, na uzasadniony
wniosek odbiorcy lub sprzedawcy, zwrócić się, za pośrednictwem ministra
właściwego do spraw energii, do Komisji Europejskiej o zobowiązanie państwa,
w którym odmówiono świadczenia tych usług, do realizacji żądanej usługi.
Art. 4g. 1. W przypadku gdy przedsiębiorstwo energetyczne lub
przedsiębiorstwo zajmujące się transportem wydobytego gazu ziemnego za pomocą
sieci gazociągów kopalnianych odmówi zawarcia umowy o świadczenie usług
przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii, umowy o świadczenie
usług transportu gazu ziemnego, umowy o świadczenie usług magazynowania
paliw gazowych lub umowy o świadczenie usług skraplania gazu ziemnego, jest
ono obowiązane niezwłocznie pisemnie powiadomić Prezesa Urzędu Regulacji
Energetyki oraz zainteresowany podmiot, podając uzasadnienie odmowy.
2. W przypadku odmowy zawarcia umowy o świadczenie usługi przesyłania
lub dystrybucji energii elektrycznej operator systemu elektroenergetycznego, na
żądanie podmiotu występującego o jej zawarcie, przedstawia temu podmiotowi
istotne informacje o działaniach, jakie należy podjąć, aby wzmocnić sieć w celu
umożliwienia zawarcia tej umowy; za opracowanie informacji może być pobrana
opłata odzwierciedlająca koszty jej przygotowania.
Art. 4h. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne wchodzące w skład
przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo może odmówić świadczenia usługi
przesyłania, dystrybucji lub transportu gazu ziemnego, usługi magazynowania lub
usługi skraplania gazu ziemnego, jeżeli świadczenie tych usług może spowodować
dla przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo trudności finansowe lub
ekonomiczne związane z realizacją zobowiązań wynikających z uprzednio
zawartych umów przewidujących obowiązek zapłaty za określoną ilość gazu
ziemnego, niezależnie od ilości pobranego gazu, lub gdy świadczenie tych usług
uniemożliwia wywiązanie się przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo
z obowiązków w zakresie ochrony interesów odbiorców i ochrony środowiska.
2. Przedsiębiorstwo energetyczne wchodzące w skład przedsiębiorstwa
zintegrowanego pionowo, które odmówiło świadczenia usługi przesyłania,
dystrybucji lub transportu gazu ziemnego, usługi magazynowania lub usługi skraplania gazu ziemnego, z powodów określonych w ust. 1, powinno
niezwłocznie wystąpić z wnioskiem do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
o czasowe zwolnienie z obowiązków określonych w art. 4 ust. 2, art. 4c, art. 4d ust.
1 oraz art. 4e ust. 1 lub ograniczenie tych obowiązków, podając uzasadnienie
odmowy.
3. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, na podstawie uzasadnionego wniosku,
o którym mowa w ust. 2, może, w drodze decyzji, czasowo zwolnić z obowiązków,
o których mowa w art. 4 ust. 2, art. 4c, art. 4d ust. 1 oraz art. 4e ust. 1, nałożonych
na przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem, dystrybucją lub
transportem gazu ziemnego, magazynowaniem, skraplaniem lub regazyfikacją
skroplonego gazu ziemnego lub ograniczyć te obowiązki.
4. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, podejmując decyzję, o której mowa
w ust. 3, bierze pod uwagę:
1) ogólną sytuację finansową przedsiębiorstwa, o którym mowa w ust. 1;
2) daty zawarcia umów i warunki, na jakich umowy zostały zawarte;
3) wpływ postanowień umów na sytuację finansową przedsiębiorstwa, o którym
mowa w ust. 1, oraz odbiorców;
4) stopień rozwoju konkurencji na rynku paliw gazowych;
5) realizację obowiązków wynikających z ustawy;
6) podjęte działania mające na celu umożliwienie świadczenia usług, o których
mowa w ust. 1;
7) wpływ tej decyzji na prawidłowe funkcjonowanie i rozwój rynku paliw
gazowych;
8) stopień połączeń systemów gazowych i ich współdziałanie.
5. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki po uwzględnieniu wniosku
przedsiębiorstwa energetycznego niezwłocznie powiadamia Komisję Europejską
o zajętym stanowisku do wniosku, o którym mowa w ust. 2; wraz
z powiadomieniem przekazuje informacje dotyczące zajętego stanowiska.
6. W przypadku zgłoszenia przez Komisję Europejską poprawek do
stanowiska, o którym mowa w ust. 5, lub wniosku o jego zmianę, Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki zajmuje stanowisko do poprawek lub wniosku Komisji
Europejskiej w terminie 28 dni od dnia otrzymania poprawek lub wniosku.
7. Uzgodnione z Komisją Europejską stanowisko do wniosku
przedsiębiorstwa energetycznego stanowi podstawę do wydania przez Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki decyzji, o której mowa w ust. 3.
8. Decyzję, o której mowa w ust. 3, wraz z uzasadnieniem Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki ogłasza niezwłocznie w Biuletynie Urzędu Regulacji
Energetyki.
Art. 4i. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki na uzasadniony wniosek
przedsiębiorstwa energetycznego może, w drodze decyzji, zwolnić, na czas
określony, przedsiębiorstwo to z obowiązków świadczenia usług, o których mowa
w art. 4 ust. 2, art. 4c, art. 4d ust. 1 i art. 4e ust. 1, przedkładania taryf do
zatwierdzenia, o którym mowa w art. 47 ust. 1, spełniania kryteriów niezależności,
o których mowa w art. 9d ust. 1a i wydać zgodę na powierzenie przez to
przedsiębiorstwo pełnienia obowiązków operatora systemu przesyłowego na
podstawie art. 9h ust. 3 pkt 2, gdy świadczenie tych usług będzie się odbywać
z wykorzystaniem gazociągu międzysystemowego, instalacji magazynowej lub
instalacji skroplonego gazu ziemnego, których budowa nie została ukończona do
dnia 4 sierpnia 2003 r. lub została rozpoczęta po tym dniu, zwanych dalej „nową
infrastrukturą”.
2. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, można udzielić, jeżeli są spełnione
łącznie następujące warunki:
1) nowa infrastruktura ma wpływ na zwiększenie konkurencyjności w zakresie
dostarczania paliw gazowych oraz bezpieczeństwa ich dostarczania;
2) ze względu na ryzyko związane z budową nowej infrastruktury, bez
udzielenia zwolnienia budowa ta nie byłaby podjęta;
3) nowa infrastruktura jest lub będzie własnością podmiotu niezależnego,
przynajmniej pod względem formy prawnej, od operatora systemu gazowego,
w którym to systemie nowa infrastruktura została lub zostanie zbudowana;
4) na użytkowników nowej infrastruktury są nałożone opłaty za korzystanie z tej
infrastruktury;
5) zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie będzie wywierać szkodliwego
wpływu na konkurencję na rynkach, na które nowa infrastruktura może mieć
wpływ, na skuteczne funkcjonowanie rynku gazu ziemnego w Unii Europejskiej lub odpowiednich systemów gazowych, ani nie wpłynie
negatywnie na bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego w Unii Europejskiej.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się także do infrastruktury, której budowę
ukończono do dnia 4 sierpnia 2003 r., jeżeli po tym dniu zostały lub zostaną w niej
dokonane zmiany umożliwiające znaczny wzrost zdolności przesyłowej tej
infrastruktury lub rozwój nowych źródeł zaopatrzenia w paliwa gazowe.
3a. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki określa, na wniosek przedsiębiorstwa
energetycznego ubiegającego się o zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, lub
z urzędu, zasady udostępnienia zdolności przesyłowej nowej infrastruktury lub
infrastruktury, o której mowa w ust. 3, uwzględniające sposób:
1) zarządzania i alokacji zdolności przesyłowej tej infrastruktury, w tym
podawania do publicznej wiadomości informacji o dostępnej zdolności
przesyłowej dla zainteresowanych podmiotów;
2) sprzedaży niewykorzystanej zdolności przesyłowej tej infrastruktury;
3) umożliwienia obrotu zarezerwowanymi zdolnościami przesyłowymi.
3b. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, wydając decyzję, o której mowa
w ust. 1, bierze pod uwagę wyniki udostępnienia zdolności przesyłowej nowej
infrastruktury lub infrastruktury, o której mowa w ust. 3, przeprowadzonego
zgodnie z zasadami, o których mowa w ust. 3a.
4. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, rozpatrując wniosek, o którym mowa
w ust. 1, bierze pod uwagę niedyskryminacyjny dostęp do nowej infrastruktury lub
infrastruktury, o której mowa w ust. 3, okres, na jaki zawarto umowy
o wykorzystanie tej infrastruktury, zwiększenie zdolności przesyłowej, okres
planowanej eksploatacji infrastruktury oraz uwarunkowania krajowe w tym
zakresie.
4a. W przypadku innym niż określony w ust. 5, Prezes Urzędu Regulacji
Energetyki, przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, konsultuje się z:
1) organami regulacyjnymi państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, na których rynki nowa
infrastruktura lub infrastruktura, o której mowa w ust. 3, może wywierać
wpływ, oraz
2) w przypadku gdy zwolnienie dotyczy nowej infrastruktury lub infrastruktury,
o której mowa w ust. 3, łączącej system przesyłowy z infrastrukturą gazową
państwa innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym – odpowiednimi
organami do spraw regulacji gospodarki paliwami i energią tego państwa.
4b. Niezajęcie stanowiska przez konsultowane organy, o których mowa
w ust. 4a, w wyznaczonym terminie, nieprzekraczającym trzech miesięcy,
liczonym od dnia otrzymania wystąpienia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
w sprawie konsultacji, nie stanowi przeszkody do wydania decyzji, o której mowa
w ust. 1. W przypadku gdy Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wystąpił do danego
państwa o wskazanie organu właściwego w sprawie konsultacji, termin, o którym
mowa w zdaniu pierwszym, liczy się od dnia otrzymania takiego wystąpienia przez
to państwo.
5. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy nowej
infrastruktury lub infrastruktury, o której mowa w ust. 3, która znajduje się na
terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Prezes
Urzędu Regulacji Energetyki zajmuje stanowisko do tego wniosku, po uzgodnieniu
z właściwymi organami zainteresowanych państw członkowskich Unii
Europejskiej, biorąc pod uwagę opinię przedłożoną przez Agencję do spraw
Współpracy Organów Regulacji Energetyki, zwaną dalej „Agencją”.
5a. W przypadku nieuzgodnienia stanowiska, o którym mowa w ust. 5,
w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku przez ostatni z właściwych
organów zainteresowanych państw członkowskich Unii Europejskiej lub
w przypadku uzgodnienia z tymi organami przekazania wniosku do Agencji w celu
jego rozpatrzenia, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przekazuje ten wniosek
Agencji.
5b. Termin, o którym mowa w ust. 5a, może ulec przedłużeniu o 3 miesiące
na wspólny wniosek właściwych organów zainteresowanych państw
członkowskich Unii Europejskiej, za zgodą Agencji.
6. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przekazuje Komisji Europejskiej
wniosek, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie po jego otrzymaniu. Po
rozpatrzeniu tego wniosku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki powiadamia Komisję Europejską o zajętym stanowisku; do powiadomienia dołącza informacje
dotyczące:
1) powodów zwolnienia z obowiązków wymienionych w ust. 1 wraz
z uzasadnieniem, łącznie z danymi finansowymi uzasadniającymi to
zwolnienie albo powodów odmowy udzielenia zwolnienia;
2) analizy wpływu zwolnienia z obowiązków wymienionych w ust. 1 na
konkurencyjność i sprawne funkcjonowanie rynku paliw gazowych;
3) okresu, na jaki udzielono zwolnienia z obowiązków wymienionych w ust. 1;
4) wielkości udziału zdolności infrastruktury objętej zwolnieniem z obowiązków
wymienionych w ust. 1, w odniesieniu do całkowitej zdolności tej
infrastruktury;
5) przebiegu i wyników uzgodnień z właściwymi organami zainteresowanych
państw członkowskich Unii Europejskiej;
6) wpływu nowej infrastruktury lub zmian w infrastrukturze, o której mowa
w ust. 3, na dywersyfikację dostaw gazu.
7. W przypadku zgłoszenia przez Komisję Europejską poprawek do
stanowiska, o którym mowa w ust. 6, lub wniosku o jego zmianę, Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki zajmuje stanowisko do poprawek lub wniosku Komisji
Europejskiej, w terminie 28 dni od dnia otrzymania poprawek lub wniosku
i uzgadnia stanowisko z Komisją Europejską.
8. Uzgodnione z Komisją Europejską stanowisko do wniosku
przedsiębiorstwa energetycznego lub decyzja Agencji w przedmiocie rozpatrzenia
wniosku, o którym mowa w ust. 5a, stanowią podstawę do wydania przez Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki decyzji, o której mowa w ust. 1.
9. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydaje decyzję, o której mowa w ust.
1, odrębnie dla każdej nowej infrastruktury lub infrastruktury, o której mowa w ust.
3; w decyzji określa się wielkość udziału zdolności przesyłowej infrastruktury
objętej zwolnieniem z obowiązków wymienionych w ust. 1 w odniesieniu do
całkowitej zdolności przesyłowej tej infrastruktury, zakres zwolnienia, warunki,
których spełnienie jest niezbędne do uzyskania zwolnienia oraz okres, na jaki
udzielono zwolnienia.
10. Decyzję, o której mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki ogłasza niezwłocznie w Biuletynie Urzędu Regulacji
Energetyki.
Art. 4j. 1. Odbiorca paliw gazowych lub energii ma prawo zakupu tych paliw
lub energii od wybranego przez siebie sprzedawcy.
2. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją
paliw gazowych lub energii stosując obiektywne i przejrzyste zasady zapewniające
równe traktowanie użytkowników systemu, umożliwia odbiorcy paliw gazowych
lub energii przyłączonemu do jego sieci zmianę sprzedawcy paliw gazowych lub
energii, na warunkach i w trybie określonym w przepisach wydanych na podstawie
art. 9 ust. 1 lub 3.
3. Odbiorca końcowy może wypowiedzieć umowę zawartą na czas
nieoznaczony, na podstawie której przedsiębiorstwo energetyczne dostarcza temu
odbiorcy paliwa gazowe lub energię, bez ponoszenia kosztów, składając do
przedsiębiorstwa energetycznego pisemne oświadczenie. Odbiorca, który
wypowiada umowę, jest obowiązany pokryć należności za pobrane paliwo gazowe
lub energię oraz świadczone usługi przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub
energii.
3a. Odbiorca końcowy może wypowiedzieć umowę zawartą na czas
oznaczony, na podstawie której przedsiębiorstwo energetyczne dostarcza temu
odbiorcy paliwa gazowe lub energię, bez ponoszenia kosztów i odszkodowań
innych niż wynikające z treści umowy, składając do przedsiębiorstwa
energetycznego pisemne oświadczenie.
4. Umowa, na podstawie której przedsiębiorstwo energetyczne dostarcza
paliwa gazowe lub energię elektryczną odbiorcy tych paliw lub energii
w gospodarstwie domowym, ulega rozwiązaniu z ostatnim dniem miesiąca
następującego po miesiącu, w którym oświadczenie tego odbiorcy dotarło do
przedsiębiorstwa energetycznego. Odbiorca ten może wskazać późniejszy termin
rozwiązania umowy.
5. Sprzedawca paliw gazowych dokonujący sprzedaży tych paliw odbiorcom
końcowym przyłączonym do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej, lub sprzedawca
energii dokonujący jej sprzedaży odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci
dystrybucyjnej jest obowiązany zamieszczać na stronach internetowych oraz udostępniać do publicznego wglądu w swojej siedzibie informacje o cenach
sprzedaży paliw gazowych lub energii oraz warunkach ich stosowania.
6. Operator systemu przesyłowego oraz operator systemu dystrybucyjnego są
obowiązani umożliwić odbiorcy paliw gazowych lub energii elektrycznej zmianę
sprzedawcy, nie później niż w terminie 21 dni od dnia poinformowania właściwego
operatora o zawarciu umowy sprzedaży lub umowy kompleksowej z nowym
sprzedawcą.
7. Dotychczasowy sprzedawca jest obowiązany dokonać rozliczeń z odbiorcą,
który skorzystał z prawa do zmiany sprzedawcy, nie później niż w okresie 42 dni
od dnia dokonania tej zmiany. Operator systemu przesyłowego lub operator
systemu dystrybucyjnego są obowiązani przekazać dotychczasowemu i nowemu
sprzedawcy dane dotyczące ilości zużytych przez odbiorcę paliw gazowych lub
energii elektrycznej, w terminie umożliwiającym dotychczasowemu sprzedawcy
dokonanie rozliczeń z odbiorcą.
Art. 3. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) energia – energię przetworzoną w dowolnej postaci; 2) ciepło – energię cieplną w wodzie gorącej, parze lub w innych nośnikach; 3) paliwa – paliwa st...
Art. 5. 1. Dostarczanie paliw gazowych lub energii odbywa się, po uprzednim przyłączeniu do sieci, o którym mowa w art. 7, na podstawie umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dy...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców