Art. 44. W szczególnych przypadkach Prezes UKE może, w drodze decyzji,
nałożyć na operatorów o znaczącej pozycji rynkowej inne obowiązki w zakresie
dostępu telekomunikacyjnego niż wymienione w art. 34, art. 36–40 i art. 42.

Art. 44a. 1. Niezwłocznie po zakończeniu postępowania konsultacyjnego
dotyczącego nałożenia obowiązków, o których mowa w art. 44, innych niż
przewidziane w art. 44b ust. 1, Prezes UKE występuje do Komisji Europejskiej
z wnioskiem o uzyskanie zgody na nałożenie tych obowiązków. Do wniosku Prezes
UKE dołącza projekty rozstrzygnięć wraz z uzasadnieniem.
2. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia przez Komisję Europejską wniosku,
o którym mowa w ust. 1, Prezes UKE, w drodze decyzji, nakłada, zgodnie
z wnioskiem, obowiązki, o których mowa w art. 44.

Art. 44b. 1. Jeżeli wcześniej nałożone obowiązki regulacyjne w zakresie
dostępu telekomunikacyjnego, o których mowa w art. 34, art. 36–40 i art. 42, nie
zapewniły na rynku hurtowym lub rynkach hurtowych skutecznej konkurencji oraz
istnieją na tym rynku lub rynkach istotne i trwałe problemy konkurencyjne lub
zawodność rynku, Prezes UKE może, po przeprowadzeniu analizy, o której mowa
w art. 21 ust. 1, w zakresie tego rynku hurtowego lub rynków hurtowych, nałożyć na
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego zintegrowanego pionowo obowiązek rozdziału
funkcjonalnego, polegający na wykonywaniu działalności związanej ze świadczeniem
usług hurtowego dostępu telekomunikacyjnego przez wyodrębnioną, niezależnie
działającą jednostkę organizacyjną, zwaną dalej „wydzieloną jednostką
organizacyjną”, lub przez kilka wydzielonych jednostek organizacyjnych.
2. Wydzielona jednostka organizacyjna zapewnia dostęp telekomunikacyjny
innym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym, w tym przedsiębiorcy
telekomunikacyjnemu, o którym mowa w ust. 1, oraz innym jednostkom
organizacyjnym tego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, w takich samych
terminach i na takich samych warunkach, w tym dotyczących poziomów cen i usług,
oraz przy użyciu tych samych systemów i procesów.
3. Przed nałożeniem na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego obowiązku
rozdziału funkcjonalnego Prezes UKE występuje do Komisji Europejskiej
z wnioskiem o uzyskanie zgody na nałożenie obowiązku rozdziału funkcjonalnego, do
którego dołącza:
1) wyniki analizy, o której mowa w art. 21 ust. 1, w zakresie rynku hurtowego albo
rynków hurtowych, potwierdzające, że wcześniej nałożone obowiązki
regulacyjne w zakresie dostępu telekomunikacyjnego nie zapewniły na rynku
hurtowym lub rynkach hurtowych, o których mowa w ust. 1, skutecznej
konkurencji oraz że istnieją na tym rynku lub rynkach istotne i trwałe problemy
konkurencyjne lub zawodność rynku;
2) uzasadnioną ocenę, że w rozsądnym terminie nie zaistnieje lub zaistnieje
w niewielkim stopniu na rynku hurtowym lub rynkach hurtowych, o których
mowa w ust. 1, skuteczna i trwała konkurencja w zakresie infrastruktury
telekomunikacyjnej;
3) analizę spodziewanego wpływu nałożenia obowiązku rozdziału funkcjonalnego
na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym mowa w ust. 1, w tym na
sytuację pracowników wydzielonej jednostki organizacyjnej, na działalność
Prezesa UKE oraz na rynek telekomunikacyjny, w tym ocenę wpływu na
motywację do inwestowania na rynku telekomunikacyjnym, a także informację
o spodziewanym wpływie na konkurencję na tym rynku oraz o potencjalnych
skutkach dla konsumentów;
4) uzasadnienie zastosowania rozdziału funkcjonalnego jako najskuteczniejszego
środka naprawczego, który ma na celu rozwiązanie problemów związanych
z konkurencją lub usunięcie zidentyfikowanych nieprawidłowości na rynku
hurtowym lub rynkach hurtowych;
5) projekt decyzji w sprawie rozdziału funkcjonalnego obejmujący określenie:
a) charakteru i stopnia rozdziału funkcjonalnego, ze wskazaniem
w szczególności statusu prawnego wydzielonej jednostki organizacyjnej,
biorąc pod uwagę stanowisko przedsiębiorcy, na którego ma być nałożony
obowiązek rozdziału funkcjonalnego co do tego statusu, o ile takie
stanowisko zostało przedstawione przez niego w ramach postępowania
konsultacyjnego,
b) początkowych składników majątkowych wydzielonej jednostki
organizacyjnej oraz rodzaju dostarczanych produktów lub usług przez tę
jednostkę,
c) rozwiązań w zakresie zarządzania wydzieloną jednostką organizacyjną,
w tym zasad dotyczących stworzenia w tej jednostce odpowiedniej
struktury zachęt zapewniających niezależność pracowników wydzielonej
jednostki organizacyjnej od przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, o którym
mowa w ust. 1, innych jednostek tego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego,
spółek od niego zależnych, wobec niego dominujących lub z nim
powiązanych w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks
spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, 1543, 1655, 1798 i 2217),
d) trybu realizacji obowiązku rozdziału funkcjonalnego, w tym harmonogramu
realizacji tego obowiązku,
e) zasad zapewniających przejrzystość procedur operacyjnych,
w szczególności w odniesieniu do innych zainteresowanych
przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
f) programu monitorowania przestrzegania obowiązku rozdziału
funkcjonalnego, obejmującego w szczególności publikację przez
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym mowa w ust. 1, corocznego
sprawozdania lub obowiązek przeprowadzania przez niezależnych
audytorów cyklicznych audytów.
4. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia przez Komisję Europejską wniosku,
o którym mowa w ust. 3, Prezes UKE, w drodze decyzji, nakłada obowiązek rozdziału
funkcjonalnego.
5. Uzasadnienie decyzji nakładającej obowiązek rozdziału funkcjonalnego,
niezależnie od wymagań wynikających z przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego, powinno zawierać wykazanie zaistnienia przesłanek, o których
mowa w ust. 1, oraz zasadności nałożenia tego obowiązku, w tym:
1) informację o wynikach analizy, o której mowa w art. 21 ust. 1, w zakresie rynku
hurtowego albo rynków hurtowych, potwierdzającą, że wcześniej nałożone
obowiązki regulacyjne w zakresie dostępu telekomunikacyjnego nie zapewniły
na rynku hurtowym lub rynkach hurtowych, o których mowa w ust. 1, skutecznej
konkurencji oraz że istnieją na tym rynku lub rynkach istotne i trwałe problemy
konkurencyjne lub zawodność rynku;
2) uzasadnioną ocenę, że w rozsądnym terminie nie zaistnieje lub zaistnieje
w niewielkim stopniu na rynku hurtowym lub rynkach hurtowych, o których
mowa w ust. 1, skuteczna i trwała konkurencja w zakresie infrastruktury
telekomunikacyjnej;
3) analizę spodziewanego wpływu nałożenia obowiązku rozdziału funkcjonalnego
na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym mowa w ust. 1, w tym na
sytuację pracowników wydzielonej jednostki organizacyjnej, na działalność
Prezesa UKE oraz na rynek telekomunikacyjny, w tym ocenę wpływu na
motywację do inwestowania na rynku telekomunikacyjnym, a także informację
o spodziewanym wpływie na konkurencję na tym rynku oraz o potencjalnych
skutkach dla konsumentów;
4) uzasadnienie zastosowania rozdziału funkcjonalnego jako najskuteczniejszego
środka naprawczego, który ma na celu rozwiązanie problemów związanych
z konkurencją lub usunięcie zidentyfikowanych nieprawidłowości na rynku
hurtowym lub rynkach hurtowych.

Art. 44c. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w art. 44b ust. 4, Prezes
UKE przeprowadza, zgodnie z art. 21, skoordynowaną analizę rynków właściwych
związanych z siecią dostępu oraz nakłada, utrzymuje, zmienia lub uchyla inne
obowiązki regulacyjne.

Art. 44d. Przedsiębiorca telekomunikacyjny, na którego nałożono obowiązek,
o którym mowa w art. 44b ust. 1, może podlegać innym obowiązkom regulacyjnym
w zakresie dostępu telekomunikacyjnego, o których mowa w art. 34, art. 36–40,
art. 42 i art. 44, w odniesieniu do rynków, na których jego pozycję uznano za
znaczącą.

Art. 44e. Osoba lub osoby kierujące wydzieloną jednostką organizacyjną nie
mogą jednocześnie świadczyć pracy lub wykonywać innych zajęć na jakiejkolwiek
podstawie u przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, o którym mowa w art. 44b ust. 1,
lub w innej niż wydzielona jednostka organizacyjna jednostce organizacyjnej
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, o którym mowa w art. 44b ust. 1, lub w spółce
od niego zależnej, wobec niego dominującej lub z nim powiązanej w rozumieniu
ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, ani pełnić funkcji
w ich organach lub pełnić na rzecz tych podmiotów funkcji doradczych.

Art. 44f. 1. Do wydzielonej jednostki organizacyjnej, w przypadku gdy nie ma
ona formy odrębnej osoby prawnej, w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje
się przepisy o oddziale przedsiębiorcy.
2. Przedsiębiorca telekomunikacyjny, o którym mowa w art. 44b ust. 1,
obowiązany jest do wyboru nazwy wydzielonej jednostki organizacyjnej, w terminie
określonym w decyzji, o której mowa w art. 44b ust. 4. Nazwa handlowa powinna
pozwalać na identyfikację tej jednostki jako jednostki wydzielonej od przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego, o którym mowa w art. 44b ust. 1, i być przez niego używana
w obrocie handlowym.
3. Wydzielona jednostka organizacyjna jest odrębnym pracodawcą w ramach
przedsiębiorstwa przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, o którym mowa w art. 44b
ust. 1, za którego uprawnienia i obowiązki pracodawcy wykonuje osoba lub osoby
kierujące wydzieloną jednostką organizacyjną.
4. Osoba lub osoby kierujące wydzieloną jednostką organizacyjną uprawnione są
do reprezentowania jej na zewnątrz na zasadach prokury oddziałowej.

Art. 44g. 1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny o znaczącej pozycji rynkowej
zintegrowany pionowo, w celu zapewnienia wszystkim dostawcom usług
świadczącym usługi na rzecz użytkowników końcowych, w tym samemu sobie,
możliwości oferowania równoważnych usług użytkownikom końcowym, jest
obowiązany zawiadomić Prezesa UKE o planowanym przeniesieniu środków
majątkowych lokalnej sieci dostępu lub ich znacznej części na odrębną osobę prawną
mającą innego właściciela lub na nowo zawiązany w tym celu podmiot.
Zawiadomienia dokonuje się najpóźniej na sześć miesięcy przed planowanym
przeniesieniem środków majątkowych.
2. Przedsiębiorca telekomunikacyjny, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie
zawiadamia Prezesa UKE o każdej zmianie planowanego przeniesienia środków
majątkowych lokalnej sieci dostępu lub ich znacznej części na odrębną osobę prawną
mającą innego właściciela lub na nowo zawiązany w tym celu podmiot.
3. Prezes UKE przeprowadza skoordynowaną analizę rynków właściwych
związanych z siecią dostępu w terminie 6 miesięcy od uzyskania zawiadomienia,
o którym mowa w ust. 1 albo 2, w celu określenia wpływu działań, o których mowa
w ust. 1, na te rynki i niezwłocznie zawiadamia przedsiębiorcę, o którym mowa
w ust. 1, o jej zakończeniu.
4. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia Prezesa UKE
o przeniesieniu środków majątkowych lokalnej sieci dostępu lub ich znacznej części
na odrębną osobę prawną mającą innego właściciela lub na nowo zawiązany w tym
celu podmiot.
5. Prezes UKE po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 4,
w oparciu o wyniki analizy, o której mowa w ust. 3, przeprowadza postępowanie,
o którym mowa w art. 22, i nakłada, utrzymuje, zmienia lub uchyla obowiązki
regulacyjne.
6. Odrębna osoba prawna lub nowo zawiązany podmiot, o których mowa
w ust. 1, może podlegać obowiązkom regulacyjnym w zakresie dostępu
telekomunikacyjnego, o których mowa w art. 34, art. 36–40, art. 42 i art. 44
w odniesieniu do rynków, na których jej lub jego pozycję uznano za znaczącą.

Prawo telekomunikacyjne art. 44

Poprzedni

Art. 43. 1. Prezes UKE zatwierdza projekt oferty ramowej, jeżeli odpowiada on przepisom prawa i potrzebom rynku wskazanym w decyzji nakładającej obowiązek przedłożenia oferty ramowej albo zmienia pr...

Nastepny

Art. 45. Prezes UKE może, biorąc pod uwagę adekwatność danego obowiązku do zidentyfikowanego problemu, proporcjonalność oraz cele określone w art. 1 ust. 2, z uwzględnieniem art. 1 ust. 3, w drodze ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 lipca 2004 – Prawo telekomunikacyjne
  • Wejscie w życie 3 września 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 maja 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 21 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka