Art. 400. 1. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną
w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.).
2. Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane
dalej „wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi
w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.
3. Wojewódzkie fundusze nie są wojewódzkimi samorządowymi jednostkami
organizacyjnymi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie województwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 512, 1571 i 1815).

Art. 400a. 1. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej
obejmuje:
1) (uchylony)
2) przedsięwzięcia związane z ochroną wód;
2a) przedsięwzięcia związane z wdrożeniem programu działań, o którym mowa
w art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne;
3) (uchylony)
4) (uchylony)
5) wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych, służących
ochronie środowiska;
6) działania z zakresu zagospodarowania odpadów nielegalnie
przemieszczonych, w przypadkach, o których mowa w art. 23–
25 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. Urz.
UE L 190 z 12.07.2006, str. 1), wspomaganie realizacji zadań przeciwdziałających nielegalnemu przemieszczaniu odpadów, w tym tworzenia miejsc
spełniających warunki magazynowania odpadów, o których mowa w art. 24a
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
7) koszty gospodarowania odpadami z wypadków, o których mowa w ustawie
z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
8) przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami;
8a) wykonywanie badań i pomiarów związanych z odpadami przez organy
Inspekcji Ochrony Środowiska oraz badań laboratoryjnych w zakresie
zawartości metali ciężkich w bateriach lub akumulatorach przez Inspekcję
Handlową;
8b) finansowanie w całości lub w części wpisów w sprawach prowadzonych
przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska przed sądami
administracyjnymi;
8c) koszty usunięcia odpadów i gospodarowania nimi w przypadku, o którym
mowa w art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
9) przedsięwzięcia związane z ochroną powierzchni ziemi, z wyłączeniem
remediacji polegających na samooczyszczaniu;
9a) przedsięwzięcia związane z niepolegającą na samooczyszczaniu remediacją
historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, jeżeli obowiązanym do
przeprowadzenia remediacji jest regionalny dyrektor ochrony środowiska lub
władająca powierzchnią ziemi jednostka samorządu terytorialnego;
9b) realizację zadań wyspecjalizowanej jednostki, o której mowa
w art. 16 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę
ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 2158 oraz z 2020 r. poz. 284);
10) wydatki na prace, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 14 lipca
2000 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki (Dz. U. z 2016 r. poz.
1752);
10a) wspomaganie energooszczędnego budownictwa drewnianego;
11) badania i upowszechnianie ich wyników oraz postęp techniczny w zakresie
ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
12) rozwój przemysłu produkcji środków technicznych i aparatury kontrolno-
-pomiarowej, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej;
13) rozwój sieci stacji pomiarowych, laboratoriów i ośrodków przetwarzania
informacji, służących badaniu stanu środowiska;
14) system kontroli wnoszenia przewidzianych ustawą opłat za korzystanie ze
środowiska, w szczególności tworzenie baz danych podmiotów
korzystających ze środowiska obowiązanych do ponoszenia opłat;
15) wspomaganie realizacji zadań państwowego monitoringu środowiska, innych
systemów kontrolnych i pomiarowych oraz badań stanu środowiska, a także
systemów pomiarowych zużycia wody i ciepła;
16) wspomaganie systemów gromadzenia i przetwarzania danych związanych
z dostępem do informacji o środowisku;
17) działania polegające na zapobieganiu i likwidowaniu poważnych awarii oraz
szkód górniczych, a także ich skutków;
18) prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz
terenów, na których występują te ruchy;
19) przeciwdziałanie klęskom żywiołowym i likwidowanie ich skutków dla
środowiska;
20) zapobieganie skutkom zanieczyszczenia środowiska lub usuwanie tych
skutków, w przypadku gdy nie można ustalić podmiotu za nie
odpowiedzialnego;
21) przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza;
22) wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz
wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii;
23) (uchylony)
24) wspomaganie ekologicznych form transportu;
25) działania z zakresu rolnictwa ekologicznego bezpośrednio oddziałujące na
stan gleby, powietrza i wód, w szczególności prowadzenie gospodarstw
rolnych produkujących metodami ekologicznymi położonych na obszarach
podlegających ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia
2004 r. o ochronie przyrody;
25a) opracowywanie audytów krajobrazowych;
26) działania związane z utrzymaniem i zachowaniem parków oraz ogrodów,
będących przedmiotem ochrony na podstawie przepisów o ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami;
27) opracowywanie planów ochrony dla obszarów podlegających ochronie na
podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
oraz prowadzenie monitoringu przyrodniczego;
28) przedsięwzięcia związane z ochroną i przywracaniem chronionych gatunków
roślin lub zwierząt;
29) przedsięwzięcia związane z ochroną przyrody, w tym urządzanie i utrzymanie
terenów zieleni, zadrzewień, zakrzewień oraz parków;
30) zadania związane ze zwiększaniem lesistości kraju oraz zapobieganiem
szkodom w lasach i likwidacją tych szkód, spowodowanych przez czynniki
biotyczne i abiotyczne;
31) profilaktykę zdrowotną dzieci zamieszkałych na obszarach, na których
występują przekroczenia standardów jakości środowiska;
31a) zadania związane z racjonalnym wykorzystaniem żywności oraz
przeciwdziałaniem jej marnowaniu;
32) edukację ekologiczną oraz propagowanie działań proekologicznych i zasady
zrównoważonego rozwoju;
33) przygotowywanie i obsługę konferencji krajowych i międzynarodowych
z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
34) działania z zakresu gromadzenia i rozpowszechniania informacji
o najlepszych dostępnych technikach oraz działania związane z rejestracją i analizą wniosków o wydanie pozwolenia zintegrowanego i wydanych
pozwoleń zintegrowanych, o których mowa w art. 206 i 212;
35) opracowywanie i wdrażanie nowych technik i technologii w zakresie ochrony
środowiska i gospodarki wodnej, w szczególności dotyczących ograniczania
emisji i zużycia wody, a także efektywnego wykorzystywania paliw;
36) wydatki na nabywanie, utrzymanie, obsługę i zabezpieczenie
specjalistycznego sprzętu i urządzeń technicznych, służących wykonywaniu
działań na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
37) wojewódzkie programy ochrony środowiska, programy ochrony powietrza,
plany działań krótkoterminowych, programy ochrony przed hałasem,
programy ochrony i rozwoju zasobów wodnych, plany gospodarki odpadami,
plany gospodarowania wodami oraz krajowy program oczyszczania ścieków
komunalnych, a także wspomaganie realizacji i systemu kontroli tych
programów i planów;
37a) zadania służące wsparciu polskich technologii środowiskowych w kraju i za
granicą, będące elementami polityki ochrony środowiska i pozostające w
kompetencji ministra właściwego do spraw klimatu;
38) współfinansowanie projektów inwestycyjnych, kosztów operacyjnych
i działań realizowanych z udziałem środków pochodzących z Unii
Europejskiej niepodlegających zwrotowi;
39) przygotowywanie dokumentacji przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska
i gospodarki wodnej, które mają być współfinansowane ze środków
pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi;
40) współfinansowanie projektów inwestycyjnych, kosztów operacyjnych
i działań realizowanych z udziałem środków bezzwrotnych pozyskiwanych
w ramach współpracy z organizacjami międzynarodowymi oraz współpracy
dwustronnej;
41) współfinansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki
wodnej realizowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 19 grudnia
2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 711);
41a) przedsięwzięcia związane z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemu
ekozarządzania i audytu (EMAS) oraz systemu weryfikacji technologii
środowiskowych (ETV);
42) inne zadania służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej, wynikające
z zasady zrównoważonego rozwoju i zgodne z polityką ochrony środowiska.
2. Minister właściwy do spraw klimatu może określić, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej na cele
z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków pozostających
w dyspozycji Narodowego Funduszu oraz wojewódzkich funduszy, uwzględniając
konieczność zapewnienia przejrzystości udzielania tej pomocy oraz zapewnienia
zgodności udzielanej pomocy z warunkami jej dopuszczalności.

Art. 400b. 1. Celem działania Narodowego Funduszu jest finansowanie
ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust.
1 pkt 2, 2a, 5–22 i 24–42 oraz art. 410a ust. 4–6.
2. Celem działania wojewódzkich funduszy jest finansowanie ochrony
środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a,
5–9a, 11–22 i 24–42.
2a. Celem działania Narodowego Funduszu oraz wojewódzkich funduszy jest
również tworzenie warunków do wdrażania finansowania ochrony środowiska
i gospodarki wodnej, w szczególności poprzez zapewnienie wsparcia działaniom
służącym temu wdrażaniu oraz jego promocję, a także poprzez współpracę
z innymi podmiotami, w tym z jednostkami samorządu terytorialnego,
przedsiębiorcami oraz podmiotami mającymi siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Narodowy Fundusz wykonuje zadania Krajowego operatora systemu
zielonych inwestycji określone w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie
zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
4. Krajowy operator systemu zielonych inwestycji może powierzać
wojewódzkim funduszom, na podstawie porozumień, wykonywanie czynności
składających się na realizację zadań, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 7a
i 9 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów
cieplarnianych i innych substancji, ponosząc odpowiedzialność za ich czynności
jak za swoje własne.
5. Porozumienia, o których mowa w ust. 4, określają w szczególności zakres
czynności wykonywanych przez wojewódzkie fundusze oraz sposób pokrywania przez Krajowego operatora systemu zielonych inwestycji kosztów ponoszonych
przez wojewódzkie fundusze na wykonywanie tych czynności.
5a. (uchylony)
6. Narodowy Fundusz jest instytucją finansową, o której mowa w art. 38
ust. 4 lit. b pkt (ii) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy
dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego
Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego
i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego,
Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz
uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347
z 20.12.2013, str. 320), oraz może pełnić rolę podmiotu wdrażającego instrument
finansowy lub fundusz funduszy, o których mowa w tym rozporządzeniu.
7. Wojewódzkie fundusze mogą pełnić rolę pośredników finansowych,
o których mowa w art. 38 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy
dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego
Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego
i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego,
Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz
uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.
8. Za zgodą instytucji zarządzającej lub instytucji pośredniczącej
w rozumieniu ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów
w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–
2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) Narodowy Fundusz może powierzać
wojewódzkim funduszom, na podstawie porozumień, zadania związane z realizacją
krajowego programu operacyjnego w rozumieniu tej ustawy.
9. Powierzenie wojewódzkim funduszom zadań, o których mowa w ust. 8, nie
wyłącza odpowiedzialności Narodowego Funduszu za ich realizację.

Art. 400c. 1. Organami Narodowego Funduszu są Rada Nadzorcza
Narodowego Funduszu i Zarząd Narodowego Funduszu.
2. Obsługę Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu i Zarządu Narodowego
Funduszu zapewnia Biuro Narodowego Funduszu.

Art. 400d. 1. Rada Nadzorcza Narodowego Funduszu liczy nie więcej niż
12 członków.
2. Skład i strukturę Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu ustala, w drodze
zarządzenia, minister właściwy do spraw klimatu, uwzględniając w składzie Rady
Nadzorczej:
1) dwóch przedstawicieli strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego;
2) przedstawiciela ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
3) przedstawiciela ministra właściwego do spraw energii;
4) przedstawiciela ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
5) przedstawiciela organizacji ekologicznych o zasięgu ogólnokrajowym, które
posiadają struktury organizacyjne na terenie całego kraju, zgłoszonego przez
te organizacje i cieszącego się poparciem największej liczby tych organizacji.
3. Minister właściwy do spraw klimatu ogłasza w prasie o zasięgu
ogólnokrajowym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu obsługującego
ministra właściwego do spraw klimatu rozpoczęcie procedury zgłaszania
kandydatów na przedstawiciela organizacji ekologicznych w Radzie Nadzorczej
Narodowego Funduszu, wskazując jednocześnie miejsce i 30-dniowy termin ich
zgłaszania.
4. Organizacje ekologiczne dokonują zgłoszenia, o którym mowa w ust. 3,
w formie pisemnej.
5. W razie niezgłoszenia przedstawicieli przez stronę samorządową Komisji
Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego lub organizacje ekologiczne minister
właściwy do spraw klimatu może delegować na ich miejsce swoich przedstawicieli.
6. Członków Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu powołuje i odwołuje
minister właściwy do spraw klimatu, uwzględniając stanowiska podmiotów,
o których mowa w ust. 2.
7. Przewodniczącego Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu wyznacza
minister właściwy do spraw klimatu.
8. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia,
wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu za udział
w pracach Rady, kierując się przepisami o wynagrodzeniu członków rad
nadzorczych spółek Skarbu Państwa.

Art. 400e. 1. Organami wojewódzkich funduszy są rady nadzorcze
wojewódzkich funduszy i zarządy wojewódzkich funduszy.
2. Obsługę rad nadzorczych wojewódzkich funduszy i zarządów
wojewódzkich funduszy zapewniają biura wojewódzkich funduszy.
3. Organizację wewnętrzną biur wojewódzkich funduszy określają zarządy
wojewódzkich funduszy w regulaminach zatwierdzonych przez rady nadzorcze
wojewódzkich funduszy.

Art. 400f. 1. Rady nadzorcze wojewódzkich funduszy liczą po 5 członków.
2. W skład rad nadzorczych wojewódzkich funduszy wchodzą:
1) członkowie rad wyznaczeni przez ministra właściwego do spraw klimatu
spośród przedstawicieli nauki lub organizacji pozarządowych;
2) członkowie rad wyznaczeni przez Zarząd Narodowego Funduszu;
3) członkowie rad wyznaczeni przez wojewodę;
4) (uchylony)
5) (uchylony)
6) (uchylony)
7) przewodniczący rad wyznaczeni przez ministra właściwego do spraw klimatu
spośród pracowników Biura Narodowego Funduszu, urzędu obsługującego
ministra właściwego do spraw klimatu, urzędów obsługujących centralne
organy administracji rządowej podległe albo nadzorowane przez ministra
właściwego do spraw klimatu lub jednostek podległych albo nadzorowanych
przez ministra właściwego do spraw klimatu;
8) wiceprzewodniczący rad wyznaczeni przez sejmik województwa.
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. (uchylony)
6. (uchylony)
7. Członków rad nadzorczych wojewódzkich funduszy powołuje i odwołuje
minister właściwy do spraw klimatu.
8. W razie niewyznaczenia członków rad nadzorczych wojewódzkich
funduszy, odpowiednio, przez wojewodę, Zarząd Narodowego Funduszu lub
sejmik województwa, w terminie 30 dni od dnia wygaśnięcia mandatu, minister
właściwy do spraw klimatu może powołać na ich miejsce swoich przedstawicieli.
9. (uchylony)
10. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki wynagradzania członków rad nadzorczych wojewódzkich
funduszy za udział w pracach rady oraz wysokość wynagrodzenia członków rad
nadzorczych wojewódzkich funduszy za udział w pracach rady, kierując się
przepisami o wynagrodzeniu członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa.

Art. 400g. Członkom Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu i rad
nadzorczych wojewódzkich funduszy zamieszkałym poza miejscowością, w której
odbywa się posiedzenie, i biorącym udział w posiedzeniu przysługuje prawo do
zwrotu kosztów podróży i noclegów na warunkach określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.

Art. 400h. 1. Do zadań Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu oraz rad
nadzorczych wojewódzkich funduszy należy odpowiednio:
1) ustalanie kryteriów wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków
Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;
2) zatwierdzanie wniosków Zarządu Narodowego Funduszu oraz zarządów
wojewódzkich funduszy w sprawach emisji obligacji własnych oraz
zaciągania kredytów i pożyczek;
3) zatwierdzanie wniosków Zarządu Narodowego Funduszu oraz zarządów
wojewódzkich funduszy o udzielenie pożyczek i dotacji, których wartość
jednostkowa przekracza:
a) w przypadku pożyczki lub dotacji z Narodowego Funduszu –
równowartość odpowiednio kwoty 1 000 000 euro lub 500 000 euro,
b) w przypadku pożyczki lub dotacji z wojewódzkiego funduszu – 0,5%
przychodów uzyskanych przez ten fundusz w roku poprzednim;
4) zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu Narodowego Funduszu oraz
zarządów wojewódzkich funduszy z działalności i rocznych sprawozdań
finansowych Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;
5) ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu Narodowego Funduszu
i pracowników Biura Narodowego Funduszu oraz członków zarządów
wojewódzkich funduszy i pracowników biur wojewódzkich funduszy;
6) kontrola działalności Zarządu Narodowego Funduszu i zarządów
wojewódzkich funduszy;
7) składanie, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku kalendarzowego,
sprawozdań z działalności:
a) Narodowego Funduszu – ministrowi właściwemu do spraw klimatu,
b) wojewódzkich funduszy – właściwemu zarządowi województwa oraz
ministrowi właściwemu do spraw klimatu;
8) ustalanie zasad i trybu udzielania poręczeń, w tym dopuszczalnej łącznej
wysokości udzielanych poręczeń oraz dopuszczalnej wysokości poręczeń za
zobowiązania podmiotu lub grupy podmiotów, oraz trybu i zasad pobierania
opłat prowizyjnych od poręczeń.
1a. Roczne sprawozdanie z działalności wojewódzkiego funduszu ogłasza się
w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. Do zadań Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu należy także:
1) przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw klimatu oraz ministrowi
właściwemu do spraw gospodarki wodnej, w celu uzgodnienia, wspólnej
strategii działania Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;
2) uchwalanie, raz na 4 lata, wspólnej strategii działania Narodowego Funduszu
i wojewódzkich funduszy, do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego
pierwszy rok objęty tą strategią;
3) uchwalanie, raz na 4 lata, strategii działania Narodowego Funduszu,
wynikającej ze wspólnej strategii działania Narodowego Funduszu
i wojewódzkich funduszy, do dnia 30 września roku poprzedzającego
pierwszy rok objęty tą strategią;
4) uchwalanie, z uwzględnieniem strategii, programów i dokumentów
programowych, o których mowa w art. 14 ust. 1, i list przedsięwzięć
priorytetowych przedkładanych przez wojewódzkie fundusze, planu działalności i zatwierdzanie list priorytetowych programów Narodowego
Funduszu, do dnia 31 stycznia każdego roku;
5) uchwalanie projektów rocznych planów finansowych;
6) uchwalanie planu finansowego w układzie zadaniowym;
7) ustalanie zasad udzielania i umarzania pożyczek oraz trybu i zasad udzielania
i rozliczania dotacji;
8) zatwierdzanie wniosków Zarządu Narodowego Funduszu o udzielenie
poręczeń, jeżeli zobowiązanie z tego tytułu przekracza równowartość kwoty
1 000 000 euro;
9) zatwierdzanie wniosków Zarządu Narodowego Funduszu w sprawach
nabywania obligacji, obejmowania lub nabywania akcji i udziałów
w spółkach oraz wnoszenia udziałów do spółek;
10) dokonywanie wyboru firmy audytorskiej.
3. (uchylony)
4. Do zadań rad nadzorczych wojewódzkich funduszy należy także:
1) uchwalanie, raz na 4 lata, strategii działania wojewódzkich funduszy,
wynikających ze wspólnej strategii działania Narodowego Funduszu
i wojewódzkich funduszy oraz z uwarunkowań regionalnych, do dnia
30 września roku poprzedzającego pierwszy rok objęty tymi strategiami;
2) uchwalanie planów działalności wojewódzkich funduszy, do dnia 30 listopada
każdego roku, na rok następny, z uwzględnieniem strategii, programów
i dokumentów programowych, o których mowa w art. 14 ust. 1, oraz strategii
działania wojewódzkich funduszy i wojewódzkich programów ochrony
środowiska;
3) zatwierdzanie, do dnia 30 czerwca każdego roku, na rok następny list
przedsięwzięć priorytetowych wojewódzkich funduszy, po zasięgnięciu opinii
Narodowego Funduszu w zakresie finansowania przedsięwzięć z udziałem
środków pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi oraz
po uzgodnieniu z dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej
Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w zakresie
finansowania przedsięwzięć dotyczących gospodarki wodnej na terenie
regionu wodnego;
4) uchwalanie rocznych planów finansowych;
5) ustalanie zasad udzielania i umarzania pożyczek oraz trybu i zasad udzielania
i rozliczania dotacji;
5a) zatwierdzanie wniosków zarządu wojewódzkiego funduszu o udzielenie
poręczeń, jeżeli zobowiązanie z tego tytułu przekracza 0,5% przychodów
uzyskanych przez ten fundusz w roku poprzednim;
6) dokonywanie wyboru firmy audytorskiej;
7) zatwierdzanie wniosków zarządów wojewódzkich funduszy w sprawach
nabywania lub zbywania nieruchomości.
5. Dopuszczalna łączna wysokość udzielanych poręczeń nie może być wyższa
niż 60% wartości funduszu własnego odpowiednio Narodowego Funduszu albo
wojewódzkiego funduszu.
6. Dopuszczalna wysokość poręczeń za zobowiązania podmiotu lub grupy
podmiotów nie może przekroczyć 20% wartości funduszu własnego odpowiednio
Narodowego Funduszu albo wojewódzkiego funduszu.

Art. 400i. 1. Zarząd Narodowego Funduszu liczy od 3 do 5 członków.
2. Zarząd Narodowego Funduszu stanowią:
1) Prezes Zarządu Narodowego Funduszu powoływany przez ministra
właściwego do spraw klimatu, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego
i konkurencyjnego naboru, oraz odwoływany przez ministra właściwego do
spraw klimatu – na wniosek Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu;
2) zastępcy Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu powoływani przez ministra
właściwego do spraw klimatu, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego
i konkurencyjnego naboru, oraz odwoływani przez ministra właściwego do
spraw klimatu – na wniosek Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu.
3. Powołanie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, stanowi nawiązanie stosunku
pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
4. Stanowisko Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu może zajmować
osoba, która:
1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub
umyślne przestępstwo skarbowe;
5) posiada kompetencje kierownicze;
6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy
na stanowisku kierowniczym;
7) posiada wykształcenie i wiedzę z zakresu spraw należących do właściwości
Narodowego Funduszu.
5. Informację o naborze na stanowisko Prezesa Zarządu Narodowego
Funduszu ogłasza się przez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie
dostępnym w siedzibie Narodowego Funduszu oraz w Biuletynie Informacji
Publicznej Narodowego Funduszu i Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów. Ogłoszenie powinno zawierać:
1) nazwę i adres Narodowego Funduszu;
2) określenie stanowiska;
3) wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania dokumentów;
7) informację o metodach i technikach naboru.
6. Termin, o którym mowa w ust. 5 pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od
dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów.
7. Nabór na stanowisko Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu
przeprowadza Rada Nadzorcza Narodowego Funduszu. W toku naboru ocenia się
doświadczenie zawodowe kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na
stanowisku, na które jest przeprowadzany nabór, oraz kompetencje kierownicze.
8. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 7,
może być dokonana na zlecenie Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu przez
osobę niebędącą członkiem Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu, która
posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
9. Członek Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu oraz osoba, o której
mowa w ust. 8, mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących
osób ubiegających się o stanowisko, uzyskanych w trakcie naboru.
10. W toku naboru Rada Nadzorcza Narodowego Funduszu wyłania nie
więcej niż 3 kandydatów, których przedstawia ministrowi właściwemu do spraw
klimatu.
11. Z przeprowadzonego naboru Rada Nadzorcza Narodowego Funduszu
sporządza protokół zawierający:
1) nazwę i adres Narodowego Funduszu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę
kandydatów;
3) imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów
uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań
określonych w ogłoszeniu o naborze;
4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata.
12. Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji
w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu i Biuletynie Informacji
Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Informacja o wyniku naboru
zawiera:
1) nazwę i adres Narodowego Funduszu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
3) imiona i nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania
w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego albo informację
o niewyłonieniu kandydata.
13. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów ogłoszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest bezpłatne.
14. Do sposobu przeprowadzania naboru na stanowiska, o których mowa
w ust. 2 pkt 2, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 4–13.
15. Funkcji członka Zarządu Narodowego Funduszu nie można łączyć
z zatrudnieniem w administracji rządowej lub samorządowej, z członkostwem
w radach nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa, członkostwem w radach
nadzorczych spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, a także
z mandatem posła, senatora lub radnego jednostki samorządu terytorialnego.
16. Prezes Zarządu Narodowego Funduszu reprezentuje Narodowy Fundusz
na zewnątrz, dokonując wszystkich czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków majątkowych Narodowego Funduszu, z zastrzeżeniem art. 400k
ust. 4.
17. Prezes Zarządu Narodowego Funduszu dokonuje czynności w sprawach
z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Biura Narodowego Funduszu.
18. Prezes Zarządu Narodowego Funduszu zatrudnia pracowników Biura
Narodowego Funduszu na stanowiskach kierowniczych po zasięgnięciu opinii
Zarządu Narodowego Funduszu.

Art. 400j. 1. Zarządy wojewódzkich funduszy liczą od 1 do 2 członków.
2. Zarządy wojewódzkich funduszy stanowią prezesi zarządów
wojewódzkich funduszy albo prezesi zarządów wojewódzkich funduszy i zastępcy
prezesów zarządów wojewódzkich funduszy, powoływani i odwoływani przez
zarządy województw, na wniosek rad nadzorczych wojewódzkich funduszy.
2a. Jeżeli zarząd województwa w terminie 7 dni od dnia doręczenia wniosku,
o którym mowa w ust. 2, nie powoła członków zarządu wojewódzkiego funduszu
zgodnie z tym wnioskiem, powołania członków zarządu wojewódzkiego funduszu
dokonuje rada nadzorcza wojewódzkiego funduszu.
3. Powołanie, o którym mowa w ust. 2 i 2a, stanowi nawiązanie stosunku
pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
4. Funkcji członka zarządu wojewódzkiego funduszu nie można łączyć
z zatrudnieniem w administracji rządowej lub samorządowej, członkostwem
w radach nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa, członkostwem w radach
nadzorczych spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, a także
z mandatem posła, senatora lub radnego jednostki samorządu terytorialnego.
5. Prezesi zarządów wojewódzkich funduszy reprezentują wojewódzkie
fundusze na zewnątrz, dokonując wszystkich czynności prawnych w zakresie praw
i obowiązków majątkowych wojewódzkich funduszy, z zastrzeżeniem art. 400k
ust. 5.
6. Prezesi zarządów wojewódzkich funduszy dokonują czynności w sprawach
z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników biur wojewódzkich funduszy.
7. Prezesi zarządów wojewódzkich funduszy zatrudniają pracowników biur
wojewódzkich funduszy na stanowiskach kierowniczych po zasięgnięciu opinii
zarządów wojewódzkich funduszy.

Art. 400k. 1. Do zadań Zarządu Narodowego Funduszu i zarządów
wojewódzkich funduszy należy odpowiednio:
1) opracowywanie projektów planów działalności Narodowego Funduszu
i planów działalności wojewódzkich funduszy, których częściami są plany
finansowe;
2) opracowywanie projektów rocznych planów finansowych;
3) dokonywanie wyboru przedsięwzięć do finansowania ze środków
Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;
4) gospodarowanie środkami Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy,
z zastrzeżeniem uprawnień Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu i rad
nadzorczych wojewódzkich funduszy;
5) kontrolowanie wykorzystania pożyczek i dotacji przyznanych ze środków
Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;
6) opracowywanie analiz i ocen ekologicznej efektywności funkcjonowania
Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy;
7) składanie Radzie Nadzorczej Narodowego Funduszu i radom nadzorczym
wojewódzkich funduszy sprawozdań z działalności Narodowego Funduszu
i wojewódzkich funduszy;
8) wydawanie opinii w zakresie możliwości wspomagania ze środków
Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy zadań regionalnych
dyrektorów ochrony środowiska w zakresie historycznych zanieczyszczeń
powierzchni ziemi objętych harmonogramami, o których mowa w art. 101j
ust. 1, oraz w zakresie bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku lub
szkód w środowisku objętych harmonogramami, o których mowa w art. 16a
ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku
i ich naprawie.
2. Do zadań Zarządu Narodowego Funduszu należy także:
1) opracowywanie projektów wspólnej strategii działania Narodowego
Funduszu i wojewódzkich funduszy oraz projektów strategii Narodowego
Funduszu, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego oraz ministra właściwego do spraw energii co do zawartych
w nich ustaleń;
1a) sporządzanie list programów priorytetowych Narodowego Funduszu i
przedstawianie ich w celu uzgodnienia ministrowi właściwemu do spraw
klimatu; listy programów priorytetowych w części dotyczącej gospodarki
wodnej uzgadnia się z Prezesem Państwowego Gospodarstwa Wodnego
Wody Polskie;
1b) przyjmowanie programów priorytetowych, po uprzednim ich zaopiniowaniu
przez ministra właściwego do spraw klimatu;
2) opracowywanie projektów planów finansowych w układzie zadaniowym;
3) sporządzanie i przekazywanie Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska
kwartalnych informacji o podmiotach uiszczających opłaty, o których mowa
w art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r.
o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1610
oraz z 2020 r. poz. 284), z podaniem nazwy, siedziby i adresu albo imienia,
nazwiska i adresu tych podmiotów, wysokości kwoty wpłaconej z tytułu
opłaty oraz daty dokonania zapłaty w rozumieniu art. 60 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, w terminie do końca miesiąca po
zakończeniu kwartału, którego dotyczą te informacje;
4) sporządzanie i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw klimatu,
w terminie do dnia 30 czerwca następnego roku za poprzedni rok
kalendarzowy, zbiorczej informacji o:
a) zgromadzonych wpływach z tytułu opłat, o których mowa w art. 14
ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r.
o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
b) gminach, które uzyskały dofinansowanie w zakresie zbierania
porzuconych pojazdów wycofanych z eksploatacji,
c) powiatach, które uzyskały dofinansowanie w zakresie zbierania
pojazdów wycofanych z eksploatacji;
5) sporządzanie i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw klimatu
zbiorczej informacji o zgromadzonych wpływach z tytułu środków, o których
mowa w art. 15 ust. 3 pkt 2, art. 62 ust. 6 oraz wpływach z tytułu opłat,
o których mowa w art. 72 ust. 2 i art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 11 września
2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1895 oraz z 2020 r. poz. 150, 284 i 875), w terminie do dnia 30 czerwca
następnego roku za poprzedni rok kalendarzowy.
3. Do zadań zarządów wojewódzkich funduszy należy także:
1) opracowywanie projektów strategii działania wojewódzkich funduszy.
2) (uchylony)
4. Do dokonywania czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków
majątkowych Narodowego Funduszu, oprócz Prezesa Zarządu Narodowego
Funduszu, są upoważnione dwie osoby, działające łącznie, spośród:
1) pozostałych członków Zarządu Narodowego Funduszu;
2) pełnomocników powołanych przez Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu,
działających w granicach ich umocowania.
5. Do dokonywania czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków
majątkowych wojewódzkich funduszy, oprócz prezesów zarządów wojewódzkich
funduszy, są upoważnione dwie osoby, działające łącznie, spośród:
1) pozostałych członków zarządów wojewódzkich funduszy;
2) pełnomocników powołanych przez prezesów zarządów wojewódzkich
funduszy, działających w granicach ich umocowania.
6. Dokonanie przez osoby, o których mowa w ust. 4 i 5, czynności prawnej
w zakresie praw i obowiązków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy
bez zachowania trybu określonego w art. 400h ust. 1 pkt 3 nie powoduje
nieważności tej czynności prawnej w stosunku do osób trzecich.
7. Minister właściwy do spraw klimatu, kierując się potrzebą ujednolicenia
informacji, określi, w drodze rozporządzenia, sposób przekazywania i wzory
informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 3–5.

Art. 400l. 1. Pracą Biura Narodowego Funduszu kieruje Prezes Zarządu
Narodowego Funduszu przy pomocy dyrektora Biura Narodowego Funduszu.
2. Dyrektora Biura Narodowego Funduszu powołuje i odwołuje Prezes
Zarządu Narodowego Funduszu.
3. Powołanie, o którym mowa w ust. 2, stanowi nawiązanie stosunku pracy na
podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
4. Pracą biur wojewódzkich funduszy kierują prezesi zarządów wojewódzkich
funduszy.

Art. 400m. 1. Nabór kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska pracy
w Biurze Narodowego Funduszu oraz w biurach wojewódzkich funduszy jest
otwarty i konkurencyjny.
2. Ogłoszenie o naborze kandydatów do zatrudnienia w:
1) Biurze Narodowego Funduszu zamieszcza się w miejscu powszechnie
dostępnym w siedzibie Narodowego Funduszu oraz w Biuletynie Informacji
Publicznej Narodowego Funduszu;
2) biurze wojewódzkiego funduszu zamieszcza się w miejscu powszechnie
dostępnym w siedzibie wojewódzkiego funduszu oraz w Biuletynie
Informacji Publicznej wojewódzkiego funduszu.
3. Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią
informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu
o naborze.
4. Termin składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie
może być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie
Informacji Publicznej.
5. Po upływie terminu składania dokumentów określonego w ogłoszeniu
o naborze niezwłocznie upowszechnia się listę kandydatów, którzy spełniają
wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze, przez umieszczenie w:
1) miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Narodowego Funduszu oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu;
2) miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie wojewódzkiego funduszu oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej wojewódzkiego funduszu.
6. Lista, o której mowa w ust. 5, zawiera imiona i nazwiska kandydatów oraz
ich miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
7. Sporządza się protokół przeprowadzonego naboru kandydatów do
zatrudnienia na wolne stanowiska pracy w Biurze Narodowego Funduszu oraz
w biurach wojewódzkich funduszy.
8. Protokół, o którym mowa w ust. 7, zawiera w szczególności:
1) określenie stanowiska pracy, na które był prowadzony nabór, liczbę
kandydatów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 5 najlepszych
kandydatów uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich
wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze;
2) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
3) uzasadnienie dokonanego wyboru.
9. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w terminie 14 dni od dnia
zatrudnienia wybranego kandydata albo zakończenia naboru, w przypadku gdy
w jego wyniku nie doszło do zatrudnienia żadnego kandydata.
10. Informacja, o której mowa w ust. 9, zawiera:
1) nazwę i adres biura, w którym był prowadzony nabór;
2) określenie stanowiska pracy;
3) imię i nazwisko kandydata oraz jego miejsce zamieszkania w rozumieniu
przepisów Kodeksu cywilnego;
4) uzasadnienie dokonanego wyboru kandydata albo uzasadnienie
niezatrudnienia żadnego kandydata.
11. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w:
1) miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Narodowego Funduszu oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu;
2) miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie wojewódzkiego funduszu oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej wojewódzkiego funduszu.
12. Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu
3 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy, można zatrudnić na tym samym
stanowisku kolejną osobę spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego naboru. Przepisy ust. 9–11 stosuje się odpowiednio.

Art. 400n. Zasady prowadzenia rachunkowości Narodowego Funduszu oraz
wojewódzkich funduszy określają przepisy o rachunkowości.

Art. 400o. Minister właściwy do spraw klimatu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych nadaje Narodowemu Funduszowi,
w drodze rozporządzenia, statut określający organizację wewnętrzną Narodowego
Funduszu, tryb działania jego organów oraz sposób udzielania pełnomocnictw,
kierując się potrzebą zapewnienia sprawnego działania Narodowego Funduszu oraz
właściwego wykorzystania środków publicznych zgromadzonych przez Narodowy
Fundusz w celu realizacji zasady zrównoważonego rozwoju.

Art. 400p. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowy tryb działania organów wojewódzkich funduszy oraz sposób udzielania pełnomocnictw, kierując się potrzebą zapewnienia jednolitego
i sprawnego działania wojewódzkich funduszy oraz właściwej realizacji ich zadań.

Art. 400q. 1. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą
samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków
i uzyskiwanych wpływów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie
oraz kosztów działalności.
2. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą gospodarkę
finansową w sposób zapewniający pełne wykorzystanie środków pochodzących
z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi przeznaczonych na ochronę
środowiska i gospodarkę wodną.
3. Podstawą gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich
funduszy jest roczny plan finansowy.
4. Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze wyodrębniają w rocznych
planach finansowych:
1) przychody z prowadzonej działalności;
2) dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
3) koszty, w tym:
a) wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
b) płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań,
c) zakup towarów i usług;
4) środki na wydatki majątkowe;
5) środki przekazane innym podmiotom;
6) stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;
7) stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.
5. W rocznym planie finansowym Narodowego Funduszu mogą być
dokonywane zmiany przychodów i kosztów po uzyskaniu zgody ministra
właściwego do spraw klimatu, wydanej po uzyskaniu opinii sejmowej komisji
właściwej do spraw budżetu. O dokonanych zmianach należy niezwłocznie
powiadomić ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
6. Narodowy Fundusz sporządza plan finansowy w układzie zadaniowym na
rok budżetowy i dwa kolejne lata, w układzie funkcji państwa, zadań budżetowych
i podzadań.
7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób
prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich
funduszy, kierując się potrzebą zapewnienia jednolitego sposobu przeznaczania
środków publicznych na realizację zasady zrównoważonego rozwoju oraz
przestrzegania ładu finansów publicznych.

Art. 400r. 1. Nadzór nad działalnością Narodowego Funduszu i
wojewódzkich funduszy sprawuje minister właściwy do spraw klimatu, z tym że w
odniesieniu do wojewódzkich funduszy czynności organu nadzoru, o których mowa
w ust. 4–8, wykonują wojewodowie.
2. Uchwały Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu są przekazywane
w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia ministrowi właściwemu do spraw klimatu.
Uchwały rad nadzorczych wojewódzkich funduszy są przekazywane wojewodzie
w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.
3. Uchwała Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu sprzeczna z prawem jest
nieważna.
4. O nieważności uchwały w całości albo w części orzeka, w drodze decyzji,
organ nadzoru w terminie 14 dni od dnia otrzymania uchwały.
5. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia
nieważności uchwały, może wstrzymać jej wykonanie.
6. W sprawach stwierdzenia nieważności uchwały stosuje się odpowiednio
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
7. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 4, organ nadzoru nie może we
własnym zakresie stwierdzić nieważności uchwały Rady Nadzorczej Narodowego
Funduszu.
8. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 4, organ nadzoru może
zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 8, wydanie postanowienia
o wstrzymaniu wykonania uchwały należy do sądu administracyjnego.
10. Przepisy ust. 3–9 stosuje się odpowiednio do wojewódzkich funduszy.

Prawo ochrony środowiska art. 400

Poprzedni

Art. 399. (uchylony).

Nastepny

Art. 401. 1. Przychodami Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz pr...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska
  • Wejscie w życie 1 października 2001
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 20 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka