Art. 35. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego odpowiada za
koordynację wykorzystania środków zagranicznych, w tym z budżetu Unii
Europejskiej, przeznaczonych na dofinansowanie programów operacyjnych,
z wyjątkiem programów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rolnego na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz
programu realizowanego z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu
Społecznego Plus przeznaczonych na zwalczanie deprywacji materialnej.
2. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego w szczególności:
1) (uchylony)
2) opracowuje i przedstawia Radzie Ministrów do zatwierdzenia, po zasięgnięciu
opinii właściwego ministra albo zarządu województwa, propozycję podziału
środków budżetu państwa i środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
między poszczególne programy operacyjne;
3) zapewnia zgodność programów operacyjnych z przepisami Unii Europejskiej;
4) prowadzi, we współpracy z właściwymi ministrami i zarządami województw,
negocjacje z Komisją Europejską mające na celu uzgodnienie treści programów operacyjnych;
5) współpracuje w zakresie przygotowywania regionalnych programów
operacyjnych, monitoruje i kontroluje przebieg ich realizacji oraz zwraca się do
zarządów województw z wnioskami dotyczącymi usprawnienia sposobu ich realizacji;
6) występuje do Komisji Europejskiej z wnioskiem o dokonanie przesunięć
środków między programami operacyjnymi lub – na wniosek właściwej
instytucji zarządzającej – między priorytetami;
7) certyfikuje Komisji Europejskiej prawidłowość poniesienia wydatków w ramach
programów operacyjnych oraz przeprowadza kontrole w celu zapewnienia
prawidłowej realizacji tego procesu;
8) (uchylony)
9) opracowuje i przedstawia Radzie Ministrów do zatwierdzenia projekt narodowej
strategii spójności;
10) prowadzi negocjacje z Komisją Europejską mające na celu uzgodnienie treści
planów, o których mowa w pkt 9;
11) opracowuje i przedstawia Radzie Ministrów do zatwierdzenia raporty
o postępach w realizacji planów, o których mowa w pkt 9, kierowane do Komisji
Europejskiej.
3. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, w celu zapewnienia
zgodności sposobu wdrażania programów operacyjnych z prawem Unii Europejskiej
oraz spełniania wymagań określanych przez Komisję Europejską, a także w celu
zapewnienia jednolitości zasad wdrażania programów operacyjnych, może,
z uwzględnieniem art. 26, wydać wytyczne dotyczące programów operacyjnych
w zakresie:
1) szczegółowego opisu priorytetów programu operacyjnego;
1a) prowadzenia negocjacji z Komisją Europejską programów operacyjnych i ich
zmian;
2) trybu dokonywania wyboru projektów;
3) kwalifikacji osób uczestniczących w wyborze projektów;
4) trybu dokonywania płatności i rozliczeń;
4a) kwalifikowania wydatków w ramach programów operacyjnych;
4b) spraw związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym
projektów generujących dochód;
4c) wdrażania projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego;
5) trybu monitorowania postępów realizacji programów operacyjnych;
5a) programowania działań dotyczących mieszkalnictwa;
5b) postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć
współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych;
6) trybu i zakresu sprawozdawczości z realizacji programów operacyjnych;
6a) jednolitego systemu zarządzania i monitorowania projektów indywidualnych,
zgodnych z art. 28 ust. 1;
6b) informacji i promocji;
7) sposobu oceny programów operacyjnych;
8) warunków technicznych gromadzenia i przekazywania danych w formie
elektronicznej;
9) kontroli realizacji programów operacyjnych;
9a) warunków certyfikacji oraz przygotowania prognoz wniosków o płatność do
Komisji Europejskiej w Programach Operacyjnych w ramach Narodowych
Strategicznych Ram Odniesienia 2007–2013;
9b) korekt finansowych w ramach programów operacyjnych;
10) sposobu postępowania w razie wykrycia nieprawidłowości;
11) innych kwestii związanych z przygotowaniem, realizacją i zamknięciem
programów operacyjnych.
3a. Wytyczne w zakresie trybu dokonywania wyboru projektów nie mogą być
zmieniane na niekorzyść wnioskodawców w trakcie trwania konkursu, a w przypadku
konkursów otwartych – zmiany nie mogą wpływać negatywnie na rozpatrywanie
wniosków złożonych przed dniem dokonania zmiany.
3b. Przepis ust. 3a nie ma zastosowania do przypadków, gdy konieczność
wprowadzenia zmian wynika ze zobowiązań międzynarodowych lub przepisów
odrębnych ustaw. W takim przypadku, dokonując zmiany wytycznych minister
właściwy do spraw rozwoju regionalnego wraz z publikacją zmian podaje informację
zawierającą ich uzasadnienie oraz termin, od którego zmiany będą stosowane.
4. Wytyczne dotyczące spraw, o których mowa w ust. 3 pkt 1–4, minister
właściwy do spraw rozwoju regionalnego przygotowuje po zasięgnięciu opinii
instytucji pośredniczących.
5. W przypadku regionalnych programów operacyjnych wytyczne dotyczące
spraw, o których mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego
przygotowuje po zasięgnięciu opinii właściwej instytucji zarządzającej.
6. Wytyczne dotyczące spraw, o których mowa w ust. 3 pkt 4 i 10, minister
rozwoju regionalnego przygotowuje we współpracy z ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych.
7. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego:
1) podaje do publicznej wiadomości, w szczególności na swojej stronie
internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, treść wytycznych,
o których mowa w ust. 3, a także ich zmian;
2) ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
komunikat o miejscu publikacji wytycznych oraz ich zmian, a także o terminie,
od którego wytyczne lub ich zmiany będą stosowane.
8. W zakresie, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rozwoju
regionalnego zapewnia kontrolę wykorzystania środków pochodzących ze źródeł
zagranicznych, w tym z budżetu Unii Europejskiej.
9. Zadania ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego wynikające
z ust. 2 pkt 7 mogą zostać przekazane wojewodzie, w zakresie i na zasadach
określonych w odrębnym porozumieniu.

Art. 35a. 1. W celu zapewnienia efektywnej koordynacji programowania
i wdrażania polityki rozwoju, a także strategicznego monitorowania i oceny
instrumentów jej realizacji tworzy się Komitet Koordynacyjny do spraw Polityki
Rozwoju, zwany dalej „Komitetem Koordynacyjnym”, jako organ opiniodawczo-
-doradczy Prezesa Rady Ministrów.
2. Do zadań Komitetu Koordynacyjnego należy w szczególności:
1) określanie potrzeb i inicjowanie działań w zakresie programowania i realizacji
polityki rozwoju;
2) ocena realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju;
3) ocena spójności realizacji polityki rozwoju, z uwzględnieniem polityk unijnych;
4) ocena uwarunkowań, wyzwań wewnętrznych i zewnętrznych rozwoju kraju;
5) ocena skuteczności przyjętych rozwiązań kształtowania i realizacji polityki
rozwoju;
6) monitorowanie realizacji strategii i programów, w tym poszczególnych
instrumentów dla prowadzenia polityki rozwoju;
7) inicjowanie opracowywania prognoz i raportów o rozwoju społeczno-
-gospodarczym i terytorialnym;
8) ocena potencjału administracyjnego instytucji uczestniczących w zarządzaniu
procesami rozwoju kraju;
9) formułowanie opinii i rekomendacji dotyczących kształtowania oraz realizacji
polityki rozwoju;
10) opiniowanie projektów dokumentów strategicznych w zakresie polityki rozwoju,
w szczególności strategii rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 2 i 3, a także
dokumentów służących ich realizacji.
3. Komitetowi Koordynacyjnemu przewodniczy Prezes Rady Ministrów lub
wyznaczony przez niego przedstawiciel.
4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze zarządzenia, skład Komitetu
Koordynacyjnego oraz regulamin jego pracy.
5. Przewodniczący Komitetu Koordynacyjnego może zapraszać do udziału
w pracach Komitetu osoby niebędące jego członkami, w szczególności
przedstawicieli strony samorządowej i partnerów społeczno-gospodarczych, jeżeli
wymaga tego zakres spraw będących przedmiotem prac Komitetu.

Art. 35b. (uchylony).

Art. 35c. 1. Tworzy się Komitet do spraw Kontroli i Audytu Funduszy
Strukturalnych i Funduszu Spójności, zwany dalej „Komitetem”, jako organ
opiniodawczo-doradczy ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego
w zakresie realizacji zadania, o którym mowa w art. 35 ust. 8.
2. Do zadań Komitetu należy w szczególności:
1) wymiana informacji i doświadczeń między instytucją audytową, instytucją
zarządzającą, instytucją certyfikującą oraz organami kontroli państwowej
w zakresie przeprowadzonych kontroli;
2) opiniowanie planów kontroli instytucji zarządzających programami
operacyjnymi;
3) opiniowanie zasad kontroli w zakresie weryfikacji równoległego finansowania
wydatków ponoszonych w ramach różnych programów wspólnotowych oraz
w ramach różnych okresów programowania;
4) proponowanie działań na rzecz zwiększenia efektywności kontroli
przeprowadzanych w ramach poszczególnych programów operacyjnych;
5) analiza sprawozdań i raportów z kontroli w obszarze funduszy strukturalnych
i Funduszu Spójności, przekazywanych do Komisji Europejskiej.
3. W skład Komitetu wchodzą:
1) dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
w zakresie koordynowania wdrażania funduszy strukturalnych oraz w zakresie
koordynowania regionalnych programów operacyjnych;
2) przedstawiciele instytucji zarządzających;
3) przedstawiciele instytucji audytowej;
4) przedstawiciele instytucji certyfikującej.
4. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może powołać w skład
Komitetu przedstawicieli innych instytucji niż wymienione w ust. 3.
5. Komitetowi przewodniczy minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego
lub wyznaczony przez niego przedstawiciel.
6. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego określi, w drodze
zarządzenia, skład Komitetu oraz regulamin jego prac.
7. Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu
osoby niebędące jego członkami, w tym w szczególności przedstawicieli Najwyższej
Izby Kontroli oraz innych państwowych organów kontroli, jeżeli wymaga tego zakres
spraw będących przedmiotem prac Komitetu.

Art. 35d. Funkcję instytucji audytowej pełni Szef Krajowej Administracji
Skarbowej.

Art. 35e. 1. Beneficjent jest obowiązany poddać się kontroli w zakresie
prawidłowości realizacji projektu, przeprowadzanej przez instytucję zarządzającą,
instytucję pośredniczącą, instytucję wdrażającą, instytucję certyfikującą, instytucję
audytową, przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz inne instytucje uprawnione do
przeprowadzenia kontroli na podstawie odrębnych przepisów.
2. Kontrole mogą być przeprowadzane w każdym czasie od dnia otrzymania
informacji o wyłonieniu projektu do dofinansowania do dnia upływu 3 lat od
zamknięcia programu operacyjnego lub do dnia upływu 3 lat następujących po roku,
w którym dokonano częściowego zamknięcia programu operacyjnego.
3. Kontrole mogą być przeprowadzane w siedzibie kontrolującego, na podstawie
dostarczonych dokumentów oraz w każdym miejscu bezpośrednio związanym
z realizacją projektu.
4. Beneficjent jest obowiązany udostępnić podmiotom, o których mowa w ust. 1,
dokumenty związane z realizacją projektu, zapewnić dostęp do pomieszczeń
i terenów, na których jest lub był realizowany projekt, dostęp do systemu
teleinformatycznego i wszystkich dokumentów informatycznych związanych
z zarządzaniem projektem oraz udzielać wszelkich wyjaśnień dotyczących realizacji projektu.

Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju art. 35

Poprzedni

Art. 34. (uchylony).

Nastepny

Art. 36. 1. Realizacja programów operacyjnych podlega monitorowaniu przez Komitet Monitorujący. 2. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego pełniący funkcję instytucji zarządzającej programe...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju
  • Wejscie w życie 26 grudnia 2006
  • Ost. zmiana ustawy 23 grudnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 16 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka