Art. 35. 1. Posłowie i senatorowie są obowiązani do złożenia oświadczenia
o swoim stanie majątkowym. Oświadczenie o stanie majątkowym dotyczy majątku odrębnego oraz objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie to zawiera w szczególności informacje o:
1) zasobach pieniężnych, nieruchomościach, uczestnictwie w spółkach
cywilnych lub w osobowych spółkach handlowych, udziałach i akcjach
w spółkach handlowych, o nabytym od Skarbu Państwa, innej państwowej
osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub
komunalnej osoby prawnej, mieniu, które podlegało zbyciu w drodze
przetargu, a także o prowadzonej działalności gospodarczej i stanowiskach
zajmowanych w spółkach handlowych;
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej
lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;
3) mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych;
4) zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym
zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały
udzielone.
2. Wzór oświadczenia o stanie majątkowym stanowi załącznik do ustawy.
3. Oświadczenie o stanie majątkowym składa się w dwóch egzemplarzach
odpowiednio Marszałkowi Sejmu albo Marszałkowi Senatu w następujących
terminach:
1) do dnia złożenia ślubowania, wraz z informacją o sposobie i terminach
zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem
majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego w związku z wyborem
na posła albo senatora oraz z informacją o posiadaniu majątku Skarbu
Państwa lub samorządu terytorialnego;
2) do dnia 30 kwietnia każdego roku, według stanu na dzień 31 grudnia roku
poprzedniego, dołączając kopię rocznego zeznania podatkowego (PIT);
3) w terminie miesiąca od dnia zarządzenia nowych wyborów do Sejmu i Senatu.
4. Jeden egzemplarz oświadczenia o stanie majątkowym Marszałek Sejmu
albo Marszałek Senatu przekazuje do urzędu skarbowego właściwego ze względu
na miejsce zamieszkania posła lub senatora.
5. Informacje zawarte w oświadczeniu o stanie majątkowym są jawne,
z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania posła albo senatora oraz
o miejscu położenia nieruchomości. Jawne informacje zawarte w oświadczeniu o stanie majątkowym są podawane do wiadomości publicznej odpowiednio przez
Marszałka Sejmu albo Marszałka Senatu w formie zapisu elektronicznego.
6. Analizy danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym
dokonują właściwe komisje powołane odpowiednio przez Sejm albo Senat w trybie
określonym w regulaminach odpowiednio Sejmu albo Senatu oraz właściwe urzędy
skarbowe. Podmiot dokonujący analizy danych zawartych w oświadczeniu jest
uprawniony do porównania treści analizowanego oświadczenia z treścią uprzednio
złożonych oświadczeń oraz z dołączoną kopią rocznego zeznania podatkowego
(PIT). Wyniki analizy przedstawia się odpowiednio Prezydium Sejmu albo
Prezydium Senatu.
6a. Kontroli rzetelności i prawdziwości oświadczeń o stanie majątkowym,
o których mowa w ust. 1, dokonuje Centralne Biuro Antykorupcyjne w trybie i na
zasadach określonych w rozdz. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym
Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1993, z późn. zm.).
7. Oświadczenie o stanie majątkowym przechowuje się przez 6 lat.
8. Niezłożenie oświadczenia o stanie majątkowym powoduje
odpowiedzialność regulaminową oraz utratę, do czasu złożenia oświadczenia,
prawa do uposażenia.
9. Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu o stanie
majątkowym powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego.

Art. 35a. 1. Tworzy się Rejestr Korzyści, zwany dalej „Rejestrem”.
2. W Rejestrze ujawniane są korzyści uzyskiwane przez posłów, senatorów
lub ich małżonków.
3. Do Rejestru należy zgłaszać informacje o:
1) wszystkich stanowiskach i zajęciach wykonywanych zarówno
w administracji publicznej, jak i w instytucjach prywatnych, z tytułu których
pobiera się wynagrodzenie, oraz pracy zawodowej wykonywanej na własny rachunek;
2) faktach materialnego wspierania działalności publicznej prowadzonej przez
zgłaszającego;
3) darowiźnie otrzymanej od podmiotów krajowych lub zagranicznych, jeżeli jej
wartość przekracza 50% najniższego wynagrodzenia pracowników za pracę6)
,
obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego, określonego przez
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy;
4) wyjazdach krajowych lub zagranicznych niezwiązanych z pełnioną funkcją
publiczną, jeżeli ich koszt nie został pokryty przez zgłaszającego lub jego
małżonka albo instytucje ich zatrudniające bądź partie polityczne, zrzeszenia
lub fundacje, których są członkami;
5) innych uzyskanych korzyściach, o wartościach większych niż wskazane
w pkt 3, niezwiązanych z zajmowaniem stanowisk lub wykonywaniem zajęć
albo pracy zawodowej, o których mowa w pkt 1.
4. Do Rejestru należy także zgłaszać informacje o udziale w organach
fundacji, spółek prawa handlowego lub spółdzielni, nawet wówczas, gdy z tego
tytułu nie pobiera się żadnych świadczeń pieniężnych.
5. Przy podawaniu informacji poseł i senator są obowiązani zachować
największą staranność i kierować się swoją najlepszą wiedzą.
6. Wszystkie zmiany danych objętych Rejestrem należy zgłosić nie później
niż w ciągu 30 dni od dnia ich zaistnienia.
7. Rejestr jest jawny. Rejestr dla posłów prowadzi Marszałek Sejmu, a dla
senatorów Marszałek Senatu.
8. Prowadzący Rejestr raz w roku, w odrębnej publikacji, podaje do
publicznej wiadomości zawarte w nim dane.
9. Ujawnienie informacji w Rejestrze nie zwalnia od odpowiedzialności
przewidzianej w ustawie za niedopełnienie określonych w niej obowiązków.

Ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora art. 35

Poprzedni

Art. 34. 1. Posłowie i senatorowie nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia państwowego lub komunalnego, a także zarządza...

Nastepny

Art. 36. Posłom i senatorom oraz członkom ich rodzin przysługują świadczenia zdrowotne na zasadach określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ora...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora
  • Wejscie w życie 1 lipca 1996
  • Ost. zmiana ustawy 7 lipca 2018
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 12 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka