Art. 33. 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) wytwarza biokomponenty, a następnie rozporządza nimi przez dokonanie
jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem
się tych biokomponentów lub przeznacza je do wytworzenia przez siebie paliw
bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 4 ust. 1;
1a) samodzielnie lub za pośrednictwem innego podmiotu importuje lub nabywa
wewnątrzwspólnotowo biokomponenty, a następnie rozporządza nimi przez
dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym
wyzbyciem się tych biokomponentów bez wpisu do rejestru, o którym mowa
w art. 12a ust. 1;
1b) udziela zgody na korzystanie z uznanego systemu certyfikacji bez wpisu do
rejestru, o którym mowa w art. 28k ust. 1;
1c) wydaje certyfikaty bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 28q ust. 1;
1d) będąc przedsiębiorcą wykonującym działalność, o której mowa w art. 28k ust. 1,
nie przekazał w terminie organowi rejestrowemu informacji, o której mowa
w art. 28p ust. 2, lub podał w tej informacji nieprawdziwe dane;
1e) będąc przedsiębiorcą wykonującym działalność, o której mowa w art. 28q ust. 1,
nie przekazał w terminie organowi rejestrowemu sprawozdania miesięcznego,
o którym mowa w art. 31b ust. 1, lub oświadczenia, o którym mowa w art. 31b
ust. 2, lub podał w tym sprawozdaniu lub oświadczeniu nieprawdziwe dane;
2) będąc przedsiębiorcą wykonującym działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1,
art. 12a ust. 1, art. 28k ust. 1 lub art. 28q ust. 1, utrudnia czynności kontrolne,
o których mowa w art. 29;
2a) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, odmawia
udzielenia informacji lub przedstawienia dokumentów, o których mowa
w art. 28j;
2b) wprowadza w błąd Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w zakresie
przedstawianych na jego żądanie informacji lub dokumentów, o których mowa
w art. 28j;
3) będąc wytwórcą wytwarza biokomponenty z biomasy pozyskiwanej w inny
sposób niż na podstawie umów kontraktacji lub dostawy, o których mowa
w art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2, lub z produkcji własnej, których udział przekracza
w skali roku 25% całości biokomponentów wytworzonych przez tego wytwórcę;
3a) nie przekazał w terminie informacji pisemnej, o której mowa w art. 30a ust. 2,
lub podał w tej informacji pisemnej nieprawdziwe dane;
3b) będąc wytwórcą wytwarza estry z biomasy, o której mowa w art. 11a;
4) wprowadza do obrotu lub wykorzystuje do wytwarzania paliw biokomponenty
niespełniające wymagań jakościowych;
4a) nie wykonał w terminie obowiązku, o którym mowa w art. 22a ust. 1;
5) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, nie wykonuje
obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1;
5a) (uchylony)
5b) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, nie wykonuje
obowiązku, o którym mowa w art. 23b;
6) (uchylony)
6a) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy wystawił
poświadczenie dla biokomponentów, z wyłączeniem biokomponentów
wytworzonych w procesie współuwodornienia, zawartych w paliwach, które
zostały wykorzystane przez ten podmiot do realizacji obowiązku, o którym
mowa w art. 23 ust. 1;
7) (uchylony)
7a) (uchylony)
8) nie złożył w terminie Dyrektorowi Generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia
Rolnictwa sprawozdania kwartalnego, o którym mowa w art. 30 ust. 1, 1b lub 2b,
lub oświadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 2e, lub podał w tym
sprawozdaniu lub oświadczeniu nieprawdziwe dane;
8a) nie złożył w terminie Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdania
rocznego, o którym mowa w art. 30b ust. 1, lub podał w tym sprawozdaniu
nieprawdziwe dane;
8aa) nie złożył w terminie Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdania
kwartalnego, o którym mowa w art. 30b ust. 3, lub podał w tym sprawozdaniu
nieprawdziwe dane;
8b) nie złożył w terminie Dyrektorowi Generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia
Rolnictwa sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 31a ust. 1 albo art. 31b
ust. 3, lub podał w tym sprawozdaniu nieprawdziwe dane;
8c) (uchylony)
8d) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, nie przekazał
Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, wraz ze sprawozdaniami, o których
mowa w art. 30b ust. 1, oryginałów wystawionych świadectw potwierdzających
spełnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju przez biokomponenty, które
zostały zaliczone do realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1;
8e) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, wystawił
świadectwo, w którym ilość biokomponentów zawartych w paliwach
rozporządzonych przez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub
faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się paliw na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub zużytych na potrzeby własne na tym terytorium,
które mają być zaliczone do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, jest
większa niż ilość wskazana w poświadczeniach lub w dokumentach, o których
mowa w art. 28c ust. 2, będących w posiadaniu tego podmiotu;
8f) będąc podmiotem sprowadzającym, wystawia dokument potwierdzający
spełnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju, na podstawie dokumentów,
które nie spełniają wymogów określonych w art. 28c ust. 2;
9) będąc rolnikiem wytwarzającym biopaliwa ciekłe na własny użytek:
a) wytwarza biopaliwa ciekłe bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 13
ust. 1,
b) rozporządza biopaliwami ciekłymi poprzez dokonanie jakiejkolwiek
czynności prawnej lub faktycznej,
c) wytworzył biopaliwa ciekłe w ilości przekraczającej w ciągu roku limit
określony w art. 21 ust. 2 lub 3,
d) utrudnia czynności kontrolne, o których mowa w art. 29,
e) nie złożył w terminie sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 31
ust. 1, lub podał w tym sprawozdaniu nieprawdziwe dane.
2. W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 1–2b, 3a, 4a, 8–8b i 8d–8f kara
pieniężna, o której mowa w ust. 1, wynosi 5000 zł.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, kara pieniężna wynosi 50%
wartości netto biokomponentów wytworzonych z biomasy pozyskiwanej w inny
sposób niż na podstawie umów kontraktacji lub dostawy, o których mowa
w art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2, lub z produkcji własnej, których udział przekracza w skali
roku 25% całości biokomponentów wytworzonych przez tego wytwórcę.
3a. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3b, kara pieniężna wynosi 1000 zł
za każdą tonę estrów wytworzonych z biomasy, o której mowa w art. 11a.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 4, kara pieniężna wynosi 50%
wartości netto biokomponentów wprowadzonych do obrotu lub wykorzystanych do
wytwarzania paliw w ciągu 30 dni poprzedzających kontrolę.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, wysokość kary oblicza się
według wzoru:
K = A × W × (N − R)/100%
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
K – wysokość kary, wyrażoną w złotych,
A – współczynnik równy 0,20, wyrażony w złotych/MJ,
W – wartość energetyczną paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
rozporządzonych przez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub
faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się paliw ciekłych lub
biopaliw ciekłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez
podmiot podlegający karze, a także zużytych przez niego na potrzeby
własne na tym terytorium, liczoną za rok, w którym podmiot ten nie
zrealizował obowiązku wynikającego z art. 23 ust. 1, wyrażoną w MJ;
wartość opałową poszczególnych biokomponentów i paliw ciekłych
określa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 23 ust. 3,
N – wysokość Narodowego Celu Wskaźnikowego, do którego realizacji był
obowiązany podmiot podlegający karze, wyrażoną w procentach,
R – wysokość zrealizowanego udziału innych paliw odnawialnych lub
biokomponentów zawartych w paliwach, stosowanych we wszystkich
rodzajach transportu, rozporządzanych przez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych paliw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywanych
przez podmiot podlegający karze na potrzeby własne na tym terytorium
w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych stosowanych
w transporcie drogowym i kolejowym, rozporządzanych przez
dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej
trwałym wyzbyciem się paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywanych przez niego
w ciągu roku kalendarzowego na potrzeby własne na tym terytorium
w roku, w którym podmiot podlegający karze nie zrealizował
obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1, wyrażoną w procentach.
5a. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1 pkt 5, nie może
przekroczyć 15% przychodu ukaranego podmiotu realizującego Narodowy Cel
Wskaźnikowy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna
związana jest z działalnością prowadzoną na podstawie koncesji, wysokość kary nie
może przekroczyć 15% przychodu ukaranego podmiotu realizującego Narodowy Cel
Wskaźnikowy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego
w poprzednim roku podatkowym.
5b. (uchylony)
5c. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5b, kara pieniężna wynosi 0,10 zł
za każdy MJ biokomponentów, które podmiot realizujący Narodowy Cel
Wskaźnikowy był obowiązany dodać do paliw ciekłych w celu zrealizowania
obowiązku, o którym mowa w art. 23b, a których udziału nie udokumentował.
5d. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6a, kara pieniężna wynosi 0,10 zł
za każdy MJ biokomponentów zawartych w paliwach, dla których podmiot realizujący
Narodowy Cel Wskaźnikowy wystawił poświadczenie.
6. W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 9 lit. a, d lub e kara pieniężna
wynosi 1000 zł.
7. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 9 lit. b, kara pieniężna wynosi:
1) 10 000 zł – gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika jest mniejsza niż 200 litrów na dobę,
2) 20 000 zł – gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika wynosi od 200 litrów na dobę do 400 litrów na dobę,
3) 30 000 zł – gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika jest wyższa niż 400 litrów na dobę
– powiększone o iloczyn ilości rozporządzonych poprzez dokonanie jakiejkolwiek
czynności prawnej lub faktycznej biopaliw ciekłych i stawki podatku akcyzowego dla
oleju napędowego.
8. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 9 lit. c, kara pieniężna wynosi:
1) 5000 zł – gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika jest mniejsza niż 200 litrów na dobę,
2) 10 000 zł – gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika wynosi od 200 litrów na dobę do 400 litrów na dobę,
3) 15 000 zł – gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika jest wyższa niż 400 litrów na dobę
– powiększone o iloczyn ilości biopaliw ciekłych wytworzonych ponad limit
określony w art. 21 ust. 2 lub 3 i stawki podatku akcyzowego dla oleju napędowego.
9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, wymierza, w drodze decyzji
administracyjnej:
1) w zakresie pkt 1–2, 3–3b, 8, 8b, 8f i 9 – Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka
Wsparcia Rolnictwa;
2) w zakresie pkt 4 – wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej właściwy ze
względu na miejsce przeprowadzenia kontroli;
3) w zakresie pkt 2a, 2b, 4a, 5, 5b, 6a, 8a, 8aa, 8d i 8e – Prezes Urzędu Regulacji
Energetyki.
10. Organy, o których mowa w ust. 9 pkt 2 i 3, przekazują Dyrektorowi
Generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa informacje o karach
wymierzonych wytwórcom lub podmiotom sprowadzającym.
11. Wpływy z tytułu kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa.
12. Do egzekucji kar pieniężnych stosuje się przepisy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
13. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, uiszcza się w terminie 14 dni od
dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
Art. 32. (uchylony).
Art. 34. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 401 po ust. 13 dodaje się ust. 13a i 13b w b...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców