Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) ADR – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu
drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzoną w Genewie dnia
30 września 1957 r. (Dz. U. z 2011 r. poz. 641), wraz ze zmianami
obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej
Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
2) RID – Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów
niebezpiecznych (RID), stanowiący załącznik C do Konwencji
o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie
dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2007 r. poz. 674 i 675, z 2009 r. poz. 1318, z 2011 r. poz. 804 i 805 oraz z 2015 r. poz. 1726), wraz ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej
Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
3) ADN – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu
śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN), zawartą
w Genewie dnia 26 maja 2000 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 1537), wraz ze
zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do
Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
4) towar niebezpieczny – materiał lub przedmiot, który zgodnie z ADR, RID lub
ADN nie jest dopuszczony, odpowiednio, do przewozu drogowego, przewozu
koleją lub przewozu żeglugą śródlądową albo jest dopuszczony do takiego
przewozu na warunkach określonych w tych przepisach;
5) przewóz drogowy towarów niebezpiecznych – każde przemieszczenie
towarów niebezpiecznych pojazdem po drodze publicznej lub po innych
drogach ogólnodostępnych, z uwzględnieniem postojów wymaganych
podczas tego przewozu oraz czynności związanych z tym przewozem;
6) przewóz koleją towarów niebezpiecznych – każde przemieszczenie towarów
niebezpiecznych wagonem, z uwzględnieniem postojów wymaganych
podczas tego przewozu oraz czynności związanych z tym przewozem;
7) przewóz żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych – każde
przemieszczenie towarów niebezpiecznych statkiem po wodach
śródlądowych, z uwzględnieniem postojów wymaganych podczas tego
przewozu oraz czynności związanych z tym przewozem;
8) uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych – podmioty wymienione
w ADR, RID lub ADN lub jednostka wojskowa, prowadzące działalność
związaną z przewozem towarów niebezpiecznych;
9) osoba wykonująca czynności związane z przewozem towarów
niebezpiecznych – osobę fizyczną zatrudnioną przez uczestnika przewozu
towarów niebezpiecznych albo wykonującą czynności na jego rzecz;
10) zaświadczenie ADR – dokument potwierdzający ukończenie przez kierowcę
kursu ADR i złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu dla kierowców
wykonujących przewóz drogowy towarów niebezpiecznych;
11) świadectwo eksperta ADN – dokument potwierdzający ukończenie kursu
i złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu kończącego kurs na eksperta ADN;
12) pojazd – pojazd samochodowy albo zespół pojazdów składający się z pojazdu
samochodowego i przyczepy lub naczepy, lub z ciągnika rolniczego
i przyczepy, w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.);
13) wagon – pojazd kolejowy bez własnego układu napędzającego, który porusza
się na własnych kołach po torach kolejowych i jest używany do przewozu towarów;
14) statek – urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu
mechanicznego używane do przewozu towarów;
15) środek transportu – pojazd, wagon lub statek używany do przewozu towarów niebezpiecznych;
16) urządzenie transportowe – urządzenie umieszczane w środku transportu lub
trwale z nim połączone, wykorzystywane do przewozu towaru,
w szczególności: cysternę, kontener, kontener do przewozu luzem,
wagon-baterię, pojazd-baterię, pojazd MEMU, wieloelementowy kontener do
gazu (MEGC), duży pojemnik do przewozu luzem (DPPL);
17) siły zbrojne – Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej lub siły zbrojne państw
obcych przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz członków
ich personelu cywilnego, jeżeli pozostają w związku z pełnieniem
obowiązków służbowych, o ile umowa międzynarodowa, której
Rzeczpospolita Polska jest stroną, nie stanowi inaczej;
18) ciśnieniowe urządzenia transportowe:
a) naczynia ciśnieniowe, w stosownych przypadkach ich zawory i inne
wyposażenie, objęte działem 6.2. ADR, RID lub ADN,
b) zbiorniki, pojazdy-baterie, wagony-baterie, wieloelementowe kontenery
do gazu (MEGC), w stosownych przypadkach ich zawory i inne
wyposażenie, objęte działem 6.8 odpowiednio ADR, RID i ADN
– jeżeli urządzenia określone w lit. a lub b są używane zgodnie z odpowiednio
ADR, RID i ADN w transporcie gazów klasy 2, z wyłączeniem gazów lub
przedmiotów mających w kodzie klasyfikacyjnym cyfry 6 i 7, oraz
w transporcie niektórych towarów niebezpiecznych innych klas określonych
w ustawie. Ciśnieniowe urządzenia transportowe obejmują naboje gazowe
(UN 2037), ale nie obejmują aerozoli (UN 1950), otwartych naczyń
kriogenicznych, butli do aparatów oddechowych, gaśnic (UN 1044),
ciśnieniowych urządzeń transportowych wyłączonych zgodnie z
podrozdziałem 1.1.3.2 odpowiednio ADR, RID i ADN i ciśnieniowych
urządzeń transportowych wyłączonych z zakresu stosowania zasad budowy
i badań opakowań zgodnie z przepisami szczególnymi działu 3.3
odpowiednio ADR, RID i ADN;
19) udostępnienie na rynku – każde dostarczenie ciśnieniowego urządzenia
transportowego w celu jego dystrybucji lub użytkowania na rynku unijnym
w ramach działalności handlowej lub działalności użyteczności publicznej
odpłatnie lub nieodpłatnie;
20) użytkowanie – napełnianie, okresowe przechowywanie połączone
z przewozem, opróżnianie lub ponowne napełnianie ciśnieniowych urządzeń
transportowych;
21) podmiot uczestniczący w obrocie ciśnieniowymi urządzeniami
transportowymi – producenta, upoważnionego przedstawiciela, importera,
dystrybutora, właściciela lub użytkownika, prowadzącego działalność
gospodarczą lub świadczącego usługi publiczne odpłatnie lub nieodpłatnie;
22) ocena zgodności – ocenę i procedurę oceny zgodności określona odpowiednio
w ADR, RID i ADN;
23) znak zgodności  – oznakowanie potwierdzające zgodność ciśnieniowego
urządzenia transportowego z wymaganiami określonymi odpowiednio
w ADR, RID i ADN oraz w przepisach ustawy;
24) ponowna ocena zgodności – podjętą na wniosek właściciela lub użytkownika
procedurę późniejszej oceny zgodności ciśnieniowego urządzenia transportowego;
25) autoryzacja, dystrybutor, importer, producent, upoważniony przedstawiciel –
autoryzację, dystrybutora, importera, producenta, upoważnionego przedstawiciela, w rozumieniu ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach
oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2019 r. poz. 544);
26) jednostka kontrolująca – jednostkę oceniającą zgodność, o której mowa
w art. 2 pkt 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiającego wymagania w zakresie
akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania
produktów do obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG)
nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30), i jednocześnie
spełniającą wymagania, o których mowa w 1.8.6.8 ADR, RID i ADN;
27) wprowadzenie do obrotu – udostępnienie wyrobu na rynku po raz pierwszy.

Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych art. 2

Poprzedni

Art. 1. Ustawa określa zasady prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz organy i jednostki realizu...

Nastepny

Art. 3. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do przewozu towarów niebezpiecznych: 1) w przypadkach wskazanych odpowiednio w ADR, RID lub ADN; 2) statkami morskimi na morskich wodach wewnętrznych; 3...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2012
  • Ost. zmiana ustawy 16 maja 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 08 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka