Art. 28. 1. Obywatel polski dokonuje zameldowania na pobyt stały lub
czasowy:
1) w formie pisemnej, na formularzu, w organie gminy właściwym ze względu
na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawiając do wglądu
dowód osobisty lub paszport, albo
2) w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu umożliwiającym
wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ, o którym mowa
w pkt 1, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.
2. Obywatel polski dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy
w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przedstawia potwierdzenie pobytu
w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem
prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu stałego lub formularzu
zgłoszenia pobytu czasowego oraz – do wglądu – dokument potwierdzający tytuł
prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu.
2a. Obywatel polski dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy
w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 2, dołącza do formularza dokument
elektroniczny potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności
jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, a obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu
dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz
dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu,
a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
2b. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być
w szczególności umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg
z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.
2c. Organ gminy przechowuje dokument potwierdzający tytuł prawny do
lokalu albo odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, dołączony w formie, o której
mowa w ust. 2a, wyłącznie do czasu zakończenia czynności meldunkowych.
2d. W przypadku dołączenia odwzorowania cyfrowego dokumentów,
w szczególności dokumentów, o których mowa w ust. 2a, organ gminy w razie
uzasadnionych wątpliwości może żądać okazania oryginałów tych dokumentów.
3. Przy zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres
pobytu w tym miejscu.
4. Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom
ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym
się zameldowała.

Ustawa o ewidencji ludności art. 28

Poprzedni

Art. 27. 1. Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia ...

Nastepny

Art. 29. Zameldowania w stosunku do dzieci osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokonuje z urzędu kierownik urzędu stanu cywilnego sporządz...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
  • Wejscie w życie 1 marca 2015
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka