Art. 27. 1. Do zadań dyspozytorów medycznych należy w szczególności:
1) przyjmowanie zgłoszeń alarmowych i powiadomień o zdarzeniach, ustalanie
priorytetów i niezwłoczne dysponowanie zespołów ratownictwa medycznego
na miejsce zdarzenia, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 5
oraz z uwzględnieniem algorytmu zbierania wywiadu medycznego, o którym
mowa w ust. 6;
2) przekazywanie niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy;
3) przekazywanie kierującemu akcją medyczną niezbędnych informacji
ułatwiających prowadzenie medycznych czynności ratunkowych na miejscu zdarzenia;
4) zbieranie aktualnych informacji o dostępnych w rejonie operacyjnym
jednostkach systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1, i ich gotowości oraz przekazywanie tych informacji wojewódzkiemu koordynatorowi ratownictwa medycznego;
5) zbieranie i archiwizowanie bieżących informacji o zdarzeniach
i prowadzonych medycznych czynnościach ratunkowych;
6) powiadamianie o zdarzeniu szpitalnych oddziałów ratunkowych lub, jeżeli
wymaga tego sytuacja na miejscu zdarzenia, centrów urazowych lub jednostek
organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania
świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego;
7) powiadamianie o zdarzeniu jednostek współpracujących z systemem,
o których mowa w art. 15, jeżeli wymaga tego sytuacja na miejscu zdarzenia;
8) współpraca oraz wymiana informacji z centrami zarządzania kryzysowego, o
których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu
kryzysowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 oraz z 2020 r. poz. 148, 284, 374
i 695).
1a. Wykonywanie zadań dyspozytora medycznego, o których mowa w ust. 1,
stanowi udzielanie świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 10
ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
1b. Zadania dyspozytora medycznego uwzględniają postanowienia umów
międzynarodowych dotyczących współpracy transgranicznej w zakresie
ratownictwa medycznego.
1c. Do dyspozytorów medycznych zatrudnionych w podmiocie leczniczym
utworzonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia, o których mowa w art.
26 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się ust. 1 pkt 2 i 4.
2. W razie konieczności użycia jednostek systemu, o których mowa w art. 32
ust. 1, spoza rejonu operacyjnego dyspozytor medyczny powiadamia o tym fakcie
wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego.
3. Wojewódzki koordynator ratownictwa medycznego w celu sprawnego
podjęcia medycznych czynności ratunkowych, ich prowadzenia i zapewnienia
kierowania tymi czynnościami:
1) wyznacza dyspozytorów medycznych realizujących zadania określone
w ust. 1 pkt 1–4, 6 i 7 dla całego rejonu, którego dotyczy sytuacja określona w ust. 2;
2) koordynuje działania dysponentów jednostek.
4. Dysponent jednostki ma obowiązek prowadzić dokumentację medycznych
czynności ratunkowych zgodnie z przepisami o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw
Pacjenta.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
ramowe procedury:
1) przyjmowania oraz obsługi zgłoszeń alarmowych i powiadomień o
zdarzeniach przez dyspozytora medycznego,
2) dysponowania zespołami ratownictwa medycznego
– mając na względzie potrzebę jak najszybszego ustalenia istotnych elementów
stanu faktycznego w trakcie przyjmowania zgłoszenia alarmowego lub
powiadomienia o zdarzeniu oraz zapewnienia odpowiedniego sposobu obsługi tego
zgłoszenia lub powiadomienia, a także zapewnienie wysłania na miejsce zdarzenia
właściwego zespołu ratownictwa medycznego.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii ekspertów
właściwych w zakresie medycyny ratunkowej i ratownictwa medycznego, ogłasza,
w drodze obwieszczenia, algorytm zbierania wywiadu medycznego przez
dyspozytora medycznego, stanowiący zbiór pytań kierowanych do osoby
dokonującej zgłoszenia, opracowany z uwzględnieniem ramowych procedur, o
których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 5, zgodnie z aktualną
wiedzą w zakresie medycyny ratunkowej.

Art. 27a. 1. Dysponent lotniczych zespołów ratownictwa medycznego będący
jednostką nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia tworzy
komórkę organizacyjną pod nazwą „Krajowe Centrum Monitorowania
Ratownictwa Medycznego”, zwaną dalej „KCMRM”.
2. Do zadań KCMRM należy:
1) realizowanie zadań powierzonych przez ministra właściwego do spraw
zdrowia w zakresie rozbudowy i modyfikacji SWD PRM;
2) realizowanie zadań powierzonych przez ministra właściwego do spraw
zdrowia w zakresie administrowania SWD PRM;
3) opracowywanie na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia
opisów przedmiotu zamówienia oraz specyfikacji istotnych warunków
zamówienia do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na
zakup sprzętu do obsługi SWD PRM;
4) uczestniczenie w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego na
zakup sprzętu do obsługi SWD PRM w specjalistycznych środkach
transportu sanitarnego wykorzystywanych przez zespoły ratownictwa
medycznego, na stanowiskach pracy wojewódzkich koordynatorów
ratownictwa medycznego i na stanowiskach pracy dyspozytorów medycznych;
5) opracowanie kryteriów oceny pracy dyspozytora medycznego;>
6) monitorowanie przebiegu akcji medycznej w zdarzeniu, którego skutki
spowodowały stan nagłego zagrożenia zdrowotnego znacznej liczby osób;
7) przygotowywanie i prowadzenie:
a) kursu uprawniającego do pracy na stanowisku wojewódzkiego
koordynatora ratownictwa medycznego,
b) kursu uprawniającego do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego,
c) kursu doskonalącego dla dyspozytora medycznego, odbywanego w
ramach rozwoju zawodowego dyspozytora medycznego;
8) opracowywanie testów do wstępnej kwalifikacji kandydatów
ubiegających się o zatrudnienie na stanowiskach dyspozytorów
medycznych i wojewódzkich koordynatorów ratownictwa medycznego.
3. Finansowanie zadań KCMRM, o których mowa w ust. 2:
1) pkt 1,
2) pkt 2,
3) pkt 3–5, 7 i 8,
4) pkt 6
– odbywa się z dotacji celowej, z budżetu państwa, z części, której dysponentem
jest minister właściwy do spraw zdrowia, na podstawie umowy zawartej między
ministrem właściwym do spraw zdrowia a dysponentem lotniczych zespołów
ratownictwa medycznego.
4. Finansowanie wydatków inwestycyjnych związanych w szczególności z
budową i wyposażeniem KCMRM odbywa się z dotacji celowej, z budżetu
państwa, z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.

Art. 27b. 1. Kursy, o których mowa w art. 27a ust. 2 pkt 7, odbywają się
na podstawie programu, który zawiera:
1) założenia organizacyjno-programowe określające rodzaj i cel kształcenia
oraz czas jego trwania;
2) plan nauczania;
3) wykaz umiejętności wynikowych;
4) szczegółowy program kursów;
5) wskazówki metodyczne.
2. Ukończenie kursu uprawniającego do pracy na stanowisku
dyspozytora medycznego ma na celu uzyskanie umiejętności niezbędnych do
realizacji przez dyspozytora medycznego zadań, o których mowa w art. 27 ust. 1.
3. Ukończenie kursu doskonalącego dla dyspozytora medycznego ma na
celu aktualizację i doskonalenie posiadanych umiejętności umożliwiających
realizację przez dyspozytora medycznego zadań, o których mowa w art. 27 ust. 1.
4. Ukończenie kursu uprawniającego do pracy na stanowisku
wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego ma na celu uzyskanie
niezbędnych umiejętności do realizacji przez wojewódzkiego koordynatora
ratownictwa medycznego zadań, o których mowa w art. 29 ust. 5.
5. Programy kursów, o których mowa w art. 27a ust. 2 pkt 7, opracowuje
i aktualizuje, zgodnie z postępem wiedzy, zespół ekspertów powołany przez
KCMRM spośród osób legitymujących się doświadczeniem zawodowym w
zakresie medycyny ratunkowej, ratownictwa medycznego i powiadamiania
ratunkowego.
6. KCMRM przedstawia do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do
spraw zdrowia opracowane lub zaktualizowane programy kursów, o których
mowa w art. 27a ust. 2 pkt 7.
7. KCMRM podaje do publicznej wiadomości zatwierdzone programy
kursów, o których mowa w art. 27a ust. 2 pkt 7, przez ich publikację na swojej
stronie internetowej.
8. Nadzór nad realizacją kursów, o których mowa w art. 27a ust. 2 pkt 7,
sprawuje minister właściwy do spraw zdrowia w zakresie:
1) zgodności realizacji zajęć z programami kursów;
2) prawidłowości prowadzonej dokumentacji przebiegu kursów;
3) zapewnienia odpowiedniej jakości kursów;
4) osiągnięcia oczekiwanych wyników kształcenia;
5) sposobu sprawdzania nabytej wiedzy i umiejętności praktycznych;
6) określania praw i obowiązków uczestników kursów;
7) ustalenia zakresu obowiązków kadry dydaktycznej;
8) przeprowadzenia weryfikacji kwalifikacji kadry dydaktycznej;
9) sposobu oceny organizacji i przebiegu kursów przez jego uczestników.
9. Wojewoda, w terminie do dnia 15 października każdego roku,
powiadamia KCMRM o liczbie uczestników, którzy zostaną w roku
następnym skierowani na kurs uprawniający do pracy na stanowisku
dyspozytora medycznego.
10. Do dnia 20 listopada każdego roku KCMRM informuje wojewodę, o
którym mowa w ust. 9, o terminie kursu uprawniającego do pracy na
stanowisku dyspozytora medycznego w roku kolejnym.
11. Wojewoda, o którym mowa w ust. 9, przekazuje KCMRM listę
uczestników kursu uprawniającego do pracy na stanowisku dyspozytora
medycznego zawierającą:
1) imię i nazwisko uczestnika,
2) numer telefonu kontaktowego uczestnika,
3) adres poczty elektronicznej uczestnika
– nie później niż na 20 dni przed planowanym dniem rozpoczęcia tego kursu.
12. Wojewoda, o którym mowa w ust. 9, przekazuje uczestnikowi kursu
informację o terminie i miejscu kursu uprawniającego do pracy na stanowisku
dyspozytora medycznego.
13. Informacje, o których mowa w ust. 9–12, są przekazywane za pomocą
środków komunikacji elektronicznej.
14. Kurs uprawniający do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego
kończy się egzaminem z zakresu wiedzy i umiejętności objętych programem
kursu. W przypadku gdy osoba zdająca nie zda egzaminu lub nie przystąpi do
niego, z ważnych przyczyn losowych, może ona przystąpić do egzaminu w
następnym terminie, nie więcej jednak niż 1 raz.
15. Do egzaminu, o którym mowa w ust. 14, może przystąpić osoba, która
uczestniczyła we wszystkich zajęciach teoretycznych i praktycznych objętych
programem kursu uprawniającego do pracy dyspozytora medycznego.
16. Egzamin, o którym mowa w ust. 14, składa się z części teoretycznej i
praktycznej.
17. Miejsce i termin egzaminu, o którym mowa w ust. 14, ustala KCMRM.
18. Egzamin, o którym mowa w ust. 14, jest przeprowadzany przez
komisję składającą się z:
1) konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny ratunkowej lub
wskazanego przez niego lekarza systemu jako przewodniczącego;
2) przedstawiciela KCMRM;
3) jednej z osób prowadzących zajęcia na kursie uprawniającym do pracy
na stanowisku dyspozytora medycznego.
19. Członków komisji, o której mowa w ust. 18, powołuje i odwołuje
dysponent lotniczych zespołów ratownictwa medycznego będący jednostką
nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
20. Do składu komisji, o której mowa w ust. 18, nie może być powołana
osoba, która jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym do drugiego
stopnia włącznie osoby zdającej egzamin.
21. Do kursu uprawniającego do pracy na stanowisku wojewódzkiego
koordynatora ratownictwa medycznego oraz kursu doskonalącego dla
dyspozytora medycznego przepisy ust. 9–20 stosuje się odpowiednio.
22. Dyspozytor medyczny i wojewódzki koordynator ratownictwa
medycznego przedstawiają wojewodzie, do wglądu, zaświadczenia o
ukończeniu kursów, o których mowa w art. 27a ust. 2 pkt 7, w terminie 30 dni
od dnia wydania zaświadczenia.
23. Zaświadczenia o ukończeniu kursów, o których mowa w art. 27a ust.
2 pkt 7, są przekazywane osobom, które odbyły kursy i zdały egzamin z
wynikiem pozytywnym, przez KCMRM w postaci elektronicznej i są ważne
przez okres 3 lat od dnia ich wydania.
24. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) ramowe programy kursów, o których mowa w art. 27a ust. 2 pkt 7,
2) kwalifikacje kadry dydaktycznej,
3) szczegółowy sposób przeprowadzania egzaminów kończących kursy, o
których mowa w art. 27a ust. 2 pkt 7,
4) wzory zaświadczeń o ukończeniu kursów, o których mowa w art. 27a ust. 2 pkt 7
– mając na uwadze zapewnienie odpowiedniego indywidualnego rozwoju
zawodowego, jednolitości odbywania kursów, szybkości i jednolitości
postępowania oraz przygotowania do pracy na stanowiskach dyspozytora
medycznego i wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego, a także
jednolitych standardów postępowania dyspozytorów medycznych i
wojewódzkich koordynatorów ratownictwa medycznego, przestrzegania
obowiązujących procedur oraz przejrzystości dokumentowania i
zatwierdzania realizacji obowiązku indywidualnego rozwoju zawodowego.

Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym art. 27

Poprzedni

Art. 26. 1. Dyspozytor medyczny wykonuje zadania w ramach stosunku pracy: 1) w podmiocie leczniczym utworzonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia w celu realizacji zadań lotniczych zespołów ...

Nastepny

Art. 28. (uchylony).

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2007
  • Ost. zmiana ustawy 1 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 25 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka