Art. 25. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, wykaz dokumentów, które powinny znajdować się w pojeździe
kolejowym będącym w ruchu, umożliwiających stwierdzenie stanu technicznego
pojazdu kolejowego, oraz ich wzory.
2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
sposób prowadzenia rejestru pojazdów kolejowych oraz sposób oznakowania
pojazdów kolejowych, z uwzględnieniem przepisów międzynarodowych.

Art. 25a. 1. (uchylony)
2. System kolei dzieli się na podsystemy:
1) strukturalne:
a) infrastruktura,
b) energia,
c) sterowanie – urządzenia przytorowe,
d) sterowanie – urządzenia pokładowe,
e) tabor;
2) funkcjonalne:
a) ruch kolejowy,
b) utrzymanie,
c) aplikacje telematyczne dla przewozów pasażerskich i dla przewozów towarowych.
3. Szczegółowy zakres podsystemów, o których mowa w ust. 2, określają TSI.

Art. 25b. 1. Do oceny zgodności podsystemów, akredytacji, autoryzacji
i notyfikacji w tym zakresie oraz kontroli spełniania zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, a także postępowań w sprawie tych
podsystemów, stosuje się odpowiednio przepisy art. 4 pkt 1, 3, 9, 11, 14 i 24–27
oraz rozdziałów 4, 5 i 7 z wyłączeniem art. 35, art. 74, art. 75 i art. 79 ustawy z dnia
13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, z tym że ilekroć
w tych przepisach jest mowa o „wprowadzeniu do obrotu” lub „wycofaniu
z obrotu”, rozumie się przez to odpowiednio „dopuszczenie do eksploatacji” lub
„wycofanie z eksploatacji”.
2. Do oceny zgodności składników interoperacyjności, akredytacji,
autoryzacji i notyfikacji w tym zakresie oraz kontroli spełniania zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, a także postępowań
w sprawie tych składników interoperacyjności, stosuje się przepisy art. 4 pkt 1, 3,
9, 11, 14 i 24–27, art. 8 ust. 3 i 4 oraz rozdziałów 4, 5 i 7 z wyłączeniem art. 35,
art. 74, art. 75 i art. 79 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny
zgodności i nadzoru rynku, z tym że ilekroć w tych przepisach jest mowa
o „wprowadzeniu do obrotu” lub „wycofaniu z obrotu”, rozumie się przez to
odpowiednio „dopuszczenie do eksploatacji” lub „wycofanie z eksploatacji”.

Art. 25c. (uchylony).

Art. 25ca. 1. Podczas dokonywania oceny zgodności z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei, podsystemy
i składniki interoperacyjności poddaje się:
1) certyfikacji,
2) badaniom,
3) sprawdzeniu zgodności z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei
– przez jednostkę notyfikowaną.
1a. Podczas oceny zgodności podsystemu z właściwymi krajowymi
specyfikacjami technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi, których
zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, badanie i certyfikacja podsystemu są
przeprowadzane przez jednostkę wyznaczoną.
2. Domniemywa się, że podsystemy lub składniki interoperacyjności, dla
których sporządzono dokumentację potwierdzającą spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei w innych państwach
członkowskich Unii Europejskiej, są zgodne z zasadniczymi wymaganiami
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei określonymi w obowiązujących
przepisach odnoszących się do zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, jeżeli ocena zgodności została dokonana na podstawie TSI.
3. Oznakowanie CE umieszcza się na składniku interoperacyjności, dla
którego, po uzyskaniu certyfikatu WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności, została wystawiona deklaracja WE zgodności lub
przydatności do stosowania składnika interoperacyjności tylko wtedy, gdy
obowiązek oznakowania wynika z przepisów obowiązujących na terytorium Unii
Europejskiej odnoszących się do zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei.
4. Podmioty, o których mowa w art. 25cb ust. 3 i art. 25cc ust. 8, są
obowiązane przechowywać dokumentację techniczną dotyczącą podsystemu
i składnika interoperacyjności oraz przebiegu i wyników dokonanej oceny
zgodności przez cały okres eksploatacji podsystemu lub składnika interoperacyjności.
5. Dokonanie weryfikacji WE podsystemu jest obowiązkowe przed złożeniem
wniosku o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu w systemie kolei.
6. Po uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu
Prezes UTK, w trakcie jego eksploatacji, może sprawdzić spełnienie wymagań
bezpieczeństwa zawartych w TSI lub przepisach wydanych na podstawie art. 25t w przypadku:
1) infrastruktury – w ramach wydawania autoryzacji bezpieczeństwa, zgodnie
z art. 18a, i kontroli spełnienia wymagań zawartych w autoryzacji bezpieczeństwa,
2) pojazdów – w ramach wydawania certyfikatu bezpieczeństwa, zgodnie
z art. 18b, i kontroli spełnienia wymagań zawartych w certyfikacie bezpieczeństwa
– stosując procedury oceny i weryfikacji ustanowione w TSI lub przepisach
wydanych na podstawie art. 25t.
7. Producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, zarządca,
przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji, inwestor
albo podmiot zamawiający dołącza dokumentację związaną z oceną zgodności do
deklaracji weryfikacji WE podsystemu, którą przesyła Prezesowi UTK oraz
właściwemu organowi każdego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które
o to wystąpi.
8. Dokumentację i korespondencję związaną z oceną zgodności
przedstawianą Prezesowi UTK sporządza się w języku polskim.

Art. 25cb. 1. Jednostka notyfikowana dokonuje weryfikacji WE podsystemu
z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei
określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1.
2. Producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, zarządca,
przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji, inwestor
albo podmiot zamawiający zwraca się do wybranej przez siebie jednostki
notyfikowanej z wnioskiem o dokonanie na podstawie TSI weryfikacji WE
podsystemu z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
systemu kolei.
3. Producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, zarządca,
przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji, inwestor
albo podmiot zamawiający jest obowiązany przekazać Prezesowi UTK informację
o wszczęciu procedury weryfikacji WE podsystemu z zasadniczymi wymaganiami
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei w terminie 14 dni od dnia
podpisania umowy z jednostką notyfikowaną.
4. Jednostka notyfikowana przeprowadza weryfikację WE podsystemu
z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei,
obejmującą również interfejsy danego podsystemu z systemem, do którego zostaje
on włączony na etapie:
1) projektowania,
2) budowy,
3) końcowych prób podsystemu
– na podstawie informacji zawartych w TSI oraz w rejestrze infrastruktury
i w europejskim rejestrze typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji.
5. Na wniosek producenta podsystemu albo jego upoważnionego
przedstawiciela, zarządcy, przewoźnika kolejowego, dysponenta, importera,
wykonawcy modernizacji, inwestora albo podmiotu zamawiającego, można
podzielić podsystem na określone części lub sprawdzić jego zgodność
z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei na
określonych etapach procedury weryfikacji WE. Sprawdzenia zgodności
z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei
można dokonać także dla określonej części podsystemu na określonym etapie tej
procedury.
5a. Po przeprowadzeniu czynności, o których mowa w ust. 5, jeżeli spełnione
są zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności systemu kolei, jednostka
notyfikowana wydaje pośredni certyfikat weryfikacji WE podsystemu.
5b. Na podstawie pośredniego certyfikatu weryfikacji WE podsystemu
podmiot, o którym mowa w ust. 5, na rzecz którego wystawiono ten certyfikat,
wystawia pośrednią deklarację weryfikacji WE podsystemu, do której załącza
dokumentację techniczną określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1 pkt 4.
5c. Dokumenty, o których mowa w ust. 5a i 5b, zawierają odniesienie do
właściwych TSI, których dotyczyła ocena zgodności.
6. W procedurze weryfikacji WE podsystemu jednostka notyfikowana
uwzględnia pośrednie certyfikaty weryfikacji WE podsystemu i sprawdza:
1) zgodność podsystemu z projektem i pośrednimi certyfikatami weryfikacji WE
podsystemu, o ile uprzednio zostały wydane;
2) (uchylony)
3) czy certyfikaty, o których mowa w pkt 1, uwzględniają wymagania TSI;
4) zgodność całego podsystemu z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei określonymi w TSI;
5) kompletność i poprawność deklaracji WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności wraz z kopiami certyfikatów WE
zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności dla
wszystkich składników interoperacyjności zastosowanych w podsystemie;
6) czy budowle i urządzenia ujęte w wykazie, o którym mowa w art. 22f ust. 14
pkt 2, wchodzące w skład podsystemu, zostały dopuszczone do eksploatacji
zgodnie z przepisami ustawy;
7) wszystkie elementy podsystemu nieobjęte pośrednimi certyfikatami
weryfikacji WE podsystemu;
8) wyniki końcowych prób podsystemu.
7. Po dokonaniu pozytywnej weryfikacji WE podsystemu, jednostka
notyfikowana wydaje certyfikat weryfikacji WE podsystemu.
7a. Jeżeli jednostka notyfikowana nie sprawdziła w całości albo części
zgodności ze wszystkimi TSI, które mają zastosowanie dla danego podsystemu,
certyfikat weryfikacji WE podsystemu zawiera dokładne odniesienie do TSI albo
ich części, z którymi zgodność nie została sprawdzona.
7b. Na podstawie certyfikatu weryfikacji WE podsystemu, producent
podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, zarządca, przewoźnik
kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji, inwestor albo podmiot
zamawiający wystawia deklarację weryfikacji WE podsystemu, do której załącza
dokumentację techniczną określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta
ust. 1 pkt 4.
8. Jednostka notyfikowana może wydać certyfikat weryfikacji WE
podsystemu dla serii podsystemów lub pewnych części tych podsystemów tylko
w przypadku, gdy zezwala na to TSI.
8a. W przypadku dokonania zmian w podsystemie objętym certyfikatem
weryfikacji WE, jednostka notyfikowana zaangażowana do przeprowadzenia
weryfikacji WE tego podsystemu wykonuje wyłącznie istotne i niezbędne badania
oraz testy tych części podsystemu, które uległy zmianie, oraz ich interfejsów
z niezmienionymi częściami podsystemu.
9. (uchylony)

Art. 25cba. 1. W przypadku gdy w procedurze weryfikacji WE podsystemu
jest konieczne przeprowadzenie oceny zgodności podsystemu z właściwymi
krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi,
których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, ocena taka jest przeprowadzana przez jednostkę
wyznaczoną.
2. Jeżeli podczas przeprowadzania oceny zgodności, o której mowa w ust. 1,
jednostka wyznaczona stwierdzi, że podmiot, o którym mowa w art. 25cb ust. 2,
nie spełnia wymagań określonych we właściwych krajowych specyfikacjach
technicznych i dokumentach normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia
spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei,
pisemnie wzywa wnioskodawcę do podjęcia, w zakresie, w jakim nie spełnia tych
wymagań, środków naprawczych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania
i nie wydaje mu certyfikatu weryfikacji podsystemu. W przypadku niepodjęcia
środków naprawczych w wyznaczonym terminie lub jeżeli środki te nie
doprowadziły do spełnienia wymagań określonych we właściwych krajowych
specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, których
zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, jednostka wyznaczona odmawia wydania
certyfikatu weryfikacji podsystemu.
3. Po stwierdzeniu spełnienia przez podsystem wymagań określonych we
właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach
normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, jednostka wyznaczona
wydaje certyfikat weryfikacji podsystemu.
4. Jeżeli po wydaniu certyfikatu weryfikacji podsystemu jednostka
wyznaczona stwierdza, że wyrób przestał spełniać wymagania określone we
właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach
normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, jednostka ta cofa albo,
w przypadku gdy możliwe jest podjęcie środków naprawczych, które mogą
doprowadzić do spełnienia przez wyrób wymagań, zawiesza wydany certyfikat.
W przypadku zawieszenia wydanego certyfikatu jednostka wyznaczona pisemnie
wzywa wnioskodawcę do podjęcia środków naprawczych w terminie 14 dni od
dnia otrzymania wezwania.
5. W przypadku niepodjęcia przez wnioskodawcę środków naprawczych
w wyznaczonym terminie lub jeżeli środki te nie doprowadziły do spełnienia przez
wyrób wymagań, jednostka wyznaczona:
1) ogranicza wydany certyfikat weryfikacji podsystemu – w zakresie, w jakim
wyrób nie spełnia wymagań określonych we właściwych krajowych
specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, których
zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei;
2) cofa wydany certyfikat weryfikacji podsystemu – jeżeli wyrób w całości nie
spełnia wymagań określonych we właściwych krajowych specyfikacjach
technicznych i dokumentach normalizacyjnych, których zastosowanie
umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei.
6. Od odmowy wydania, ograniczenia, zawieszenia albo cofnięcia certyfikatu
weryfikacji podsystemu przysługuje odwołanie. Do odmowy wydania,
ograniczenia, zawieszenia albo cofnięcia certyfikatu weryfikacji podsystemu
stosuje się art. 32 ust. 2–4 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny
zgodności i nadzoru rynku.
7. Jeżeli w procedurze weryfikacji WE podsystemu zadania jednostki
wyznaczonej wykonuje jednostka notyfikowana, ocena zgodności podsystemu na
zgodność z właściwymi krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami
normalizacyjnymi, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, jest uwzględniana
w certyfikacie weryfikacji WE podsystemu.

Art. 25cc. 1. Składniki interoperacyjności spełniają następujące wymagania:
1) są dopuszczone do eksploatacji, w przypadku gdy umożliwiają osiągnięcie
interoperacyjności w ramach systemu kolei przy jednoczesnym spełnianiu
zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei;
2) są użytkowane na przeznaczonym dla nich obszarze użytkowania oraz są
odpowiednio zamontowane i utrzymywane;
3) posiadają deklaracje WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei określonymi w TSI oraz w przepisach
wydanych na podstawie art. 25t.
2. Prezes UTK nie może:
1) zakazywać, ograniczać lub utrudniać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
dopuszczenia do eksploatacji składników interoperacyjności tworzących
interoperacyjny system kolei, które spełniają zasadnicze wymagania
dotyczące interoperacyjności systemu kolei;
2) wymagać kontroli, które już zostały przeprowadzone jako część procedury
oceny zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności
określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1.
3. W celu wydania deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności stosuje się przepisy określone w TSI.
4. Na wniosek producenta albo jego upoważnionego przedstawiciela,
jednostka notyfikowana dokonuje oceny zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei. Ocena ta jest dokonywana na podstawie TSI
odpowiadającej podsystemowi, do którego należy składnik.
5. Deklaracja WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności stwierdza, że składnik interoperacyjności spełnia zasadnicze
wymagania dotyczące interoperacyjności systemu kolei określone w TSI lub
specyfikacjach europejskich. W przypadku składnika interoperacyjności będącego
przedmiotem innych przepisów Unii Europejskiej obejmujących swoim zakresem
zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności systemu kolei dla składników
interoperacyjności, deklaracja ta spełnia również wymagania określone w tych przepisach.
6. W przypadku gdy producent albo jego upoważniony przedstawiciel nie
wystawi deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności, obowiązek ten spoczywa na podmiocie wprowadzającym
składnik interoperacyjności na rynek. Te same obowiązki spoczywają również na
każdym podmiocie, który łączy składniki interoperacyjności różnego pochodzenia
lub wytwarza je na swoje własne potrzeby.
7. Po dokonaniu pozytywnej oceny zgodności składnika interoperacyjności
z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei,
jednostka notyfikowana wydaje certyfikat WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności producentowi albo jego upoważnionemu przedstawicielowi. Na podstawie tego certyfikatu wystawia się deklarację WE
zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności.
8. Producent składnika interoperacyjności albo jego upoważniony
przedstawiciel albo podmiot wprowadzający składnik interoperacyjności na rynek
są obowiązani przekazywać Prezesowi UTK deklarację WE zgodności lub
przydatności do stosowania składnika interoperacyjności przed wprowadzeniem go
do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
9. W przypadku gdy składnik interoperacyjności posiadający deklarację WE
zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności nie spełnia
zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, Prezes
UTK zawiesza certyfikat WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności oraz powiadamia o tym Komisję Europejską i inne państwa
członkowskie Unii Europejskiej.
10. W przypadku gdy składnik interoperacyjności objęty deklaracją WE
zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności
i wprowadzony na rynek nie spełnia zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, Prezes UTK, w drodze decyzji:
1) ogranicza obszar jego stosowania lub
2) zakazuje jego wykorzystania, lub
3) nakazuje wycofanie go z rynku.
11. Jeżeli Prezes UTK, biorąc pod uwagę zgodność z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei, stwierdzi, w drodze
decyzji, iż deklaracja WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności została niewłaściwie sporządzona, producent albo jego
upoważniony przedstawiciel mający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej albo
podmiot wprowadzający go na rynek jest obowiązany do doprowadzenia do
zgodności składnika interoperacyjności z TSI oraz zaprzestania naruszenia na
warunkach określonych przez Prezesa UTK.
12. W przypadku gdy naruszenie, o którym mowa w ust. 11, nie zostało
usunięte, Prezes UTK, w drodze decyzji:
1) ogranicza lub zakazuje wprowadzania danego składnika interoperacyjności na rynek lub
2) nakazuje wycofanie go z rynku.
13. W przypadkach, o których mowa w ust. 10 i 12, Prezes UTK powiadamia
niezwłocznie Komisję Europejską o zastosowanych środkach i podaje powody
swojej decyzji, stwierdzając w szczególności, czy niezgodność ta jest spowodowana:
1) brakiem możliwości spełnienia zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei;
2) nieprawidłowym zastosowaniem specyfikacji europejskich, jeżeli były one zastosowane;
3) nieadekwatnością specyfikacji europejskich.
14. Procedura oceny zgodności, o której mowa w ust. 4, nie jest
przeprowadzana w przypadku części zamiennych do podsystemów dopuszczonych
do eksploatacji w dniu wejścia w życie TSI.

Art. 25d. 1. W przypadkach:
1) określonych w art. 25f lub
2) sieci kolejowych albo ich części nieobjętych obowiązkiem stosowania TSI,
lub
3) typów urządzeń i typów budowli, o których mowa w art. 22f ust. 1, nieujętych
we właściwej TSI jako składniki interoperacyjności, lub
4) szczególnych i punktów otwartych dla których konieczne jest zastosowanie
przepisów technicznych niezawartych we właściwej TSI
– Prezes UTK ustala listę właściwych krajowych specyfikacji technicznych
i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie
zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei.
2. Prezes UTK aktualizuje i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw
transportu listę, o której mowa w ust. 1:
1) przy każdej zmianie listy właściwych krajowych specyfikacji technicznych
i dokumentów normalizacyjnych lub
2) po zgłoszeniu odstępstw, o których mowa w art. 25f, lub
3) po publikacji TSI.
3. Listę, o której mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw transportu
przekazuje Komisji Europejskiej oraz na jej wniosek udostępnia pełny tekst
krajowych specyfikacji technicznych wskazanych na tej liście.
4. Minister właściwy do spraw transportu nie informuje Komisji Europejskiej
o przepisach i ograniczeniach o lokalnym charakterze. W przypadku ich
wprowadzenia informację o tych przepisach i ograniczeniach umieszcza się
w rejestrze infrastruktury.
5. Minister właściwy do spraw transportu może upoważnić Prezesa UTK do
dokonywania w jego imieniu czynności, o których mowa w ust. 3 i 4.
6. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, weryfikacja podsystemu
strukturalnego w oparciu o krajowe specyfikacje techniczne i dokumenty
normalizacyjne, jest prowadzona przez jednostki notyfikowane.
7. W przypadku dopuszczania do eksploatacji podsystemów strukturalnych na
sieci kolejowej albo jej części nieobjętej obowiązkiem stosowania TSI, dopuszcza
się przeprowadzanie procedur weryfikacji WE. Krajowych specyfikacji
technicznych i dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w ust. 1,
w zakresie ujętym w TSI, nie stosuje się.

Art. 25e. 1. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi mogą eksploatować wyłącznie
podsystemy strukturalne, na które Prezes UTK wydał zezwolenie na dopuszczenie
do eksploatacji.
1a. Podsystem strukturalny może być dopuszczony do eksploatacji
w systemie kolei na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
1) jest zbudowany i zainstalowany w taki sposób, że spełnia zasadnicze
wymagania dotyczące interoperacyjności systemu kolei oraz jest zapewniona
jego zgodność z istniejącym systemem kolei, w skład którego wchodzi;
2) składniki interoperacyjności, z których jest zbudowany, są właściwie
zainstalowane i wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem;
3) urządzenia i budowle ujęte w wykazie, o którym mowa w art. 22f ust. 14
pkt 2, które wchodzą w jego skład, zostały dopuszczone do eksploatacji
zgodnie z przepisami ustawy.
1b. W przypadku podsystemu strukturalnego, który wymaga uzyskania
nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji po modernizacji, podsystem
ten może być eksploatowany na parametrach technicznych i eksploatacyjnych
sprzed jej rozpoczęcia do czasu uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji, jednak nie dłużej niż przez okres 9 miesięcy od zakończenia modernizacji. Szczegółowe zasady i warunki tej eksploatacji zarządca określa w swoim systemie zarządzania bezpieczeństwem.
2. Na wniosek zainteresowanego producenta podsystemu albo jego
upoważnionego przedstawiciela, zarządcy, przewoźnika kolejowego, dysponenta,
importera, inwestora albo podmiotu zamawiającego Prezes UTK wydaje
zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu strukturalnego. Odmowa
dopuszczenia do eksploatacji podsystemu strukturalnego następuje w drodze decyzji.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, załącza się:
1) deklarację weryfikacji WE podsystemu;
2) certyfikat weryfikacji WE podsystemu;
3) dokumentację przebiegu weryfikacji WE podsystemu;
4) kopie dokumentów potwierdzających dopuszczenie do eksploatacji urządzeń
lub budowli ujętych w wykazie, o którym mowa w art. 22f ust. 14 pkt 2,
wchodzących w skład podsystemu.
3a. W przypadkach, o których mowa w art. 25d ust. 1 pkt 2–4 oraz art. 25f
ust. 5 pkt 1 i 2 i ust. 6 pkt 1, gdy w skład podsystemu nie wchodzą składniki
interoperacyjności objęte deklaracją WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności, przepisów ust. 1a pkt 2 i ust. 3 pkt 1–3 nie stosuje się.
4. Prezes UTK przed wydaniem zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
podsystemu strukturalnego sprawdza jego zgodność z TSI dotyczącymi
eksploatacji i utrzymania lub przepisami wydanymi na podstawie art. 25t.
4a. Dokumentacja wymieniona w ust. 3 pkt 3 podlega badaniu przez Prezesa
UTK pod kątem kompletności.
5. Prezes UTK nie może zakazywać, ograniczać lub utrudniać budowy,
dopuszczania do eksploatacji oraz eksploatacji podsystemów strukturalnych
tworzących system kolei, które spełniają zasadnicze wymagania dotyczące
interoperacyjności systemu kolei. W szczególności nie może wymagać kontroli,
które już zostały przeprowadzone:
1) jako część procedury prowadzącej do wydania deklaracji WE zgodności lub
przydatności do stosowania składnika interoperacyjności oraz deklaracji
weryfikacji WE podsystemu, określonej we właściwej TSI;
1a) jako część procedury prowadzącej do wydania świadectwa dopuszczenia do
eksploatacji typu dla urządzeń albo budowli ujętych w wykazie, o którym
mowa w art. 22f ust. 14 pkt 2, które wchodzą w skład podsystemu;
2) w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej w celu sprawdzenia
zgodności z takimi samymi wymaganiami, w takich samych warunkach
eksploatacji.
6. Prezes UTK może wymagać przeprowadzenia dodatkowych kontroli, gdy
stwierdzi, że podsystem strukturalny objęty deklaracją weryfikacji WE
podsystemu, której towarzyszy dokumentacja techniczna, nie jest zgodny
z przepisami wydanymi na podstawie art. 25ta ust. 1, w szczególności nie spełnia
zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei określonych
w TSI.
7. Prezes UTK informuje ministra właściwego do spraw transportu
o dodatkowych kontrolach oraz przedstawia przyczyny ich przeprowadzenia.
Informacje te minister właściwy do spraw transportu przekazuje Komisji
Europejskiej.
8. Prezes UTK, składając informację, o której mowa w ust. 7, określa, czy fakt
nieosiągnięcia pełnej zgodności z przepisami wydanymi na podstawie art. 25ta
ust. 1 oraz z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu
kolei określonymi w TSI jest wynikiem:
1) nieprzestrzegania zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei zawartych w TSI albo nieprawidłowego stosowania danej TSI;
2) nieadekwatności danej TSI.

Art. 25f. 1. Producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel,
zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji,
inwestor albo podmiot zamawiający może wystąpić do Prezesa UTK z wnioskiem
o przyznanie odstępstwa od obowiązku stosowania TSI w przypadku:
1) publikacji nowych TSI w czasie:
a) projektowania lub budowy nowego podsystemu albo
b) modernizacji lub odnowienia istniejącego podsystemu albo jego części
– będących na zaawansowanym etapie realizacji lub będących przedmiotem
zobowiązań umownych;
2) projektów dotyczących odnowienia lub modernizacji istniejącego podsystemu
– gdy skrajnia ładunkowa, szerokość toru, odstęp między osiami torów lub
system zasilania elektrotrakcyjnego tego podsystemu nie są zgodne z TSI
dotyczącymi tego podsystemu;
3) projektów dotyczących odnowienia, rozbudowy lub modernizacji istniejącego
podsystemu – gdy zastosowanie TSI podważyłoby opłacalność ekonomiczną
projektu lub spójność sieci kolejowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) konieczności szybkiego przywrócenia spójności sieci kolejowej
w następstwie poważnego wypadku lub klęski żywiołowej – gdy z przyczyn
ekonomicznych lub technicznych nie jest możliwe częściowe lub pełne
zastosowanie TSI;
5) pojazdów kolejowych jadących do lub z państw innych niż państwa
członkowskie Unii Europejskiej, w których szerokość toru różni się od tej,
która jest stosowana na głównej sieci kolejowej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się dokumentację w formie
papierowej oraz w formie dokumentu elektronicznego zawierającą:
1) opis prac, urządzeń, budowli, pojazdów, oprogramowań i usług, których
dotyczy odstępstwo, dokładne określenie terminów realizacji
przedsięwzięcia, którego dotyczy odstępstwo, parametrów technicznych,
położenia geograficznego oraz zakresu technicznego i eksploatacyjnego
oddziaływania na system kolei;
2) odniesienie do TSI, których dotyczy wniosek o przyznanie odstępstwa;
3) odniesienie do krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów
normalizacyjnych lub innych przepisów, których zastosowanie umożliwi
spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei;
4) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dowody poświadczające
zaawansowany etap realizacji projektu;
5) uzasadnienie techniczne, ekonomiczne, handlowe, eksploatacyjne lub
administracyjne wskazujące na konieczność udzielenia odstępstwa;
6) inne dokumenty uzasadniające wniosek o przyznanie odstępstwa.
3. Prezes UTK przekazuje Komisji Europejskiej informację o planowanym
odstępstwie wraz z dokumentacją, o której mowa w ust. 2, w formie papierowej
oraz w formie dokumentu elektronicznego, a także opis środków, jakie planuje
podjąć w celu wspierania końcowej interoperacyjności projektu. W przypadku
nieznacznego odstępstwa opis ten nie jest wymagany.
4. Po przekazaniu informacji, o której mowa w ust. 3, Prezes UTK zawiesza
postępowanie w sprawie przyznania odstępstwa od obowiązku stosowania TSI do
czasu wydania opinii przez Komisję Europejską.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, Prezes UTK, w drodze
decyzji, może:
1) przyznać odstępstwo od obowiązku stosowania TSI po uprzednim uzyskaniu
pozytywnej opinii Komisji Europejskiej, albo
2) przyznać odstępstwo od obowiązku stosowania TSI jeżeli Komisja
Europejska nie wydała opinii w terminie 6 miesięcy od dnia przekazania jej
kompletnej dokumentacji, albo
3) odmówić przyznania odstępstwa od obowiązku stosowania TSI, jeżeli
stwierdzi, że nie zachodzą okoliczności wskazane odpowiednio w ust. 1 pkt 1
albo 4.
6. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 5, Prezes UTK,
w drodze decyzji, może:
1) przyznać odstępstwo od obowiązku stosowania TSI, jeżeli Komisja
Europejska:
a) wydała pozytywną opinię, nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia
przekazania jej kompletnej dokumentacji, albo
b) nie wydała opinii w terminie 6 miesięcy od dnia przekazania jej
kompletnej dokumentacji, albo
2) odmówić przyznania odstępstwa od obowiązku stosowania TSI:
a) po uzyskaniu negatywnej opinii Komisji Europejskiej, wydanej nie
później niż w terminie 6 miesięcy od dnia przekazania jej kompletnej
dokumentacji, albo
b) jeżeli stwierdzi, że nie zachodzą okoliczności wskazane odpowiednio
w ust. 1 pkt 2, 3 albo 5.
7. Niezależnie od złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, Prezes UTK
przekazuje Komisji Europejskiej, w terminie roku od dnia wejścia w życie każdej
TSI, wykaz projektów prowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
i będących na zaawansowanym etapie realizacji.

Art. 25g. 1. Prezes UTK prowadzi krajowy rejestr infrastruktury (RINF)
w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami wydanymi przez Komisję
Europejską dotyczącymi wspólnej specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej.
2. W krajowym rejestrze infrastruktury (RINF) gromadzi się dane
umożliwiające identyfikację bocznic kolejowych oraz określonych części
infrastruktury kolejowej wraz ze wskazaniem charakterystyki i parametrów
technicznych podsystemów strukturalnych, z których te części się składają.
3. Zarządcy i użytkownicy bocznic kolejowych są obowiązani do
przekazywania Prezesowi UTK danych dotyczących zarządzanej przez nich
infrastruktury kolejowej oraz bocznic kolejowych, które podlegają publikacji
w krajowym rejestrze infrastruktury (RINF).
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1) warunki, formę i tryb przekazywania Prezesowi UTK przez zarządców
i użytkowników bocznic kolejowych danych podlegających publikacji
w krajowym rejestrze infrastruktury (RINF);
2) sposób prowadzenia krajowego rejestru infrastruktury (RINF), w tym:
a) sposób wprowadzania danych rejestrowych, zmian danych rejestrowych
oraz ich wykreślania z krajowego rejestru infrastruktury (RINF),
b) częstotliwość aktualizacji danych rejestrowych w krajowym rejestrze
infrastruktury (RINF);
3) wzór krajowego rejestru infrastruktury (RINF), szczegółowy zakres danych
rejestrowych w nim ujętych oraz jego opis funkcjonalny i techniczny, w tym
opis formatu danych rejestrowych oraz wymagania w zakresie jego
funkcjonowania.
5. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się:
1) przepisy Unii Europejskiej dotyczące krajowych rejestrów infrastruktury;
2) potrzebę zagwarantowania spójności pod względem zawartości danych i ich
formatu z rejestrami prowadzonymi przez zarządców w innych państwach
członkowskich Unii Europejskiej;
3) parametry techniczno-eksploatacyjne infrastruktury kolejowej i bocznic
kolejowych ujęte w krajowym rejestrze infrastruktury (RINF).

Art. 25ga. 1. Krajowy rejestr pojazdów kolejowych prowadzony przez
Prezesa UTK powinien zawierać w szczególności:
1) informacje o deklaracji weryfikacji WE podsystemu i oznaczenie podmiotu,
który ją wydał;
2) europejski numer pojazdu (EVN);
3) dane identyfikacyjne właściciela pojazdu kolejowego i dysponenta;
4) informacje o ograniczeniach w użytkowaniu pojazdu kolejowego;
5) oznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM);
6) odnośniki do europejskiego rejestru typów pojazdów kolejowych
prowadzonego przez Agencję.
2. Dostęp do danych z krajowego rejestru pojazdów kolejowych mają
podmioty określone w przepisach wydanych przez Komisję Europejską
dotyczących wspólnej specyfikacji krajowego rejestru pojazdów kolejowych,
z tym że:
1) Prezes UTK jako jednostka rejestrująca na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej – posiada nieograniczony dostęp do odczytu i możliwość
dokonywania zmian w danych rejestrowych;
2) posiadacz, przez którego rozumie się dysponenta, zgodnie z art. 4 pkt 6b –
posiada dostęp do odczytu danych dotyczących pojazdów, których jest
dysponentem, oraz brak możliwości ich aktualizacji;
3) przedsiębiorstwo kolejowe, przez które rozumie się przewoźnika kolejowego,
zgodnie z art. 4 pkt 9 – posiada dostęp do odczytu danych na podstawie
numeru pojazdu kolejowego, z wyjątkiem danych dotyczących właściciela
pojazdu, oraz brak możliwości ich aktualizacji;
4) Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych i minister właściwy do
spraw transportu – posiadają nieograniczony dostęp do odczytu wszystkich danych dotyczących pojazdów poddawanych kontroli lub audytowi oraz brak możliwości ich aktualizacji.
3. Dysponent obowiązany jest informować Prezesa UTK o wszelkich
zmianach danych dotyczących pojazdu kolejowego zarejestrowanego w krajowym
rejestrze pojazdów kolejowych w zakresie danych objętych tym rejestrem, w tym
o zaistnieniu okoliczności powodującej konieczność wykreślenia pojazdu
kolejowego z rejestru pojazdów kolejowych.
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób prowadzenia krajowego rejestru pojazdów kolejowych, w tym sposób
rezerwacji i nadawania europejskiego numeru pojazdu, wprowadzania zmian
danych rejestrowych oraz sposób wykreślania pojazdu kolejowego z tego rejestru;
2) zakres danych gromadzonych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych
oraz jego opis funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu danych oraz
wymagania w zakresie jego funkcjonowania;
3) wzór wniosku, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1 i pkt 1a lit. b;
4) wzór raportu, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 2.
5. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się:
1) wspólne wytyczne i ustalenia Komisji Europejskiej dotyczące krajowego
rejestru pojazdów kolejowych;
2) potrzebę:
a) zagwarantowania spójności pod względem zawartości danych i ich
formatu z rejestrami innych państw członkowskich Unii Europejskiej,
b) zapewnienia należytego dostępu przedstawicieli właściwych organów
i zainteresowanych stron do danych zawartych w rejestrze,
c) ujednolicenia i usprawnienia stosowanych dotychczas procedur w tym zakresie.

Art. 25h. 1. Prezes UTK, w drodze decyzji, dokonuje autoryzacji
posiadających osobowość prawną jednostek oceniających zgodność ubiegających
się o notyfikację, zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny
zgodności i nadzoru rynku.
2. Prezes UTK może, w drodze decyzji, zawiesić autoryzację, ograniczyć jej
zakres lub cofnąć autoryzację w przypadku stwierdzenia naruszenia warunków autoryzacji, o których mowa w art. 28 ust. 1 lub 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r.
o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, lub niewypełniania obowiązków,
o których mowa w art. 30 i art. 32–34 tej ustawy, w zależności od charakteru
i znaczenia naruszenia. Ograniczenie zakresu, zawieszenie lub cofnięcie
akredytacji stanowiącej podstawę autoryzacji skutkuje odpowiednio ograniczeniem
zakresu, zawieszeniem lub cofnięciem autoryzacji.
3. Prezes UTK informuje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów o ograniczeniu lub cofnięciu autoryzacji.

Art. 25i. 1. Prezes UTK dokonuje notyfikacji autoryzowanych jednostek
oceniających zgodność za pomocą systemu notyfikacji elektronicznej
opracowanego i zarządzanego przez Komisję Europejską.
1a. Do notyfikacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wszystkie szczegółowe
informacje dotyczące działalności związanej z oceną zgodności, modułu lub
modułów oceny zgodności, wyrobu lub wyrobów objętych zakresem notyfikacji
oraz stosowny certyfikat akredytacji albo inny dokument potwierdzający spełnienie
wymagań, o których mowa w art. 28 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r.
o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku.
2. W przypadku podjęcia decyzji, o której mowa w art. 25h ust. 2, Prezes
UTK zawiesza notyfikację, ogranicza jej zakres lub cofa notyfikację i o podjętej
decyzji informuje Komisję Europejską oraz państwa członkowskie Unii Europejskiej.
3. Prezes UTK udziela, na żądanie Komisji Europejskiej, informacji
dotyczących podstawy dokonanych notyfikacji autoryzowanych jednostek
oceniających zgodność oraz działalności jednostek notyfikowanych, w tym
spełniania przez nie wymagań niezbędnych do udzielenia autoryzacji.

Art. 25ia. 1. Jednostki notyfikowane w odniesieniu do podsystemów
„sterowanie urządzenia – przytorowe” lub „sterowanie – urządzenia pokładowe”
uczestniczą w działaniach grupy ds. ERTMS, o której mowa w art. 29
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja
2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia
(WE) nr 881/2004.
2. Jednostka notyfikowana informuje swoich pracowników o działaniach,
o których mowa w ust. 1.
3. Jednostka notyfikowana stosuje wytyczne opracowane przez Agencję,
uwzględniające wyniki pracy grupy ds. ERTMS.
4. W przypadku gdy jednostka notyfikowana uzna wytyczne, o których mowa
w ust. 3, za niewłaściwe lub niemożliwe do stosowania, przekazuje swoje uwagi
grupie ds. ERTMS odpowiedzialnej za stałą poprawę jakości tych wytycznych
celem ich omówienia i nie stosuje tych wytycznych do czasu rozstrzygnięcia
w zakresie przekazanych uwag w ramach grupy ds. ERTMS.

Art. 25ib. Wynagrodzenie kierownictwa jednostki notyfikowanej oraz jej
pracowników wykonujących ocenę zgodności nie może być uzależnione od liczby
wykonanych ocen zgodności ani od wyników tych ocen.

Art. 25ic. Jednostka notyfikowana przekazuje Agencji certyfikaty
weryfikacji WE podsystemów, certyfikaty WE zgodności składników
interoperacyjności oraz certyfikaty WE przydatności do stosowania składników
interoperacyjności niezwłocznie po ich wydaniu.

Art. 25id. Jednostki notyfikowane są obowiązane uczestniczyć w pracach
sektorowej grupy jednostek notyfikowanych ustanowionej przez Komisję
Europejską.

Art. 25ie. 1. Prezes UTK, w drodze decyzji, wyznacza podmiot do
wykonywania zadań jednostki wyznaczonej, jeżeli podmiot wnioskujący:
1) posiada osobowość prawną;
2) spełnia wymagania określone w art. 28 ust. 1 pkt 2–6 i 9 ustawy z dnia
13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku;
3) posiada certyfikat akredytacji wydany zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia
2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, odpowiedni do zakresu
wnioskowanego wyznaczenia.
2. Podmiotem wyznaczonym do wykonywania zadań jednostki wyznaczonej
może zostać jednostka notyfikowana.
3. W decyzji, o której mowa w ust. 1, Prezes UTK wskazuje rodzaje
podsystemów, do których oceny zgodności jest uprawniona jednostka wyznaczona.
4. Prezes UTK, w drodze decyzji, odmawia wyznaczenia podmiotu, o którym
mowa w ust. 1, jeżeli podmiot wnioskujący nie posiada osobowości prawnej, nie
spełnia wymagań określonych w art. 28 ust. 1 pkt 2–6 i 9 ustawy z dnia
13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku lub nie posiada
certyfikatu akredytacji wydanego zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia 2016 r.
o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku odpowiedniego do zakresu
wnioskowanego wyznaczenia.
5. Jednostka wyznaczona może wystąpić do Prezesa UTK z wnioskiem
o rozszerzenie zakresu uprawnień określonych w decyzji, o której mowa w ust. 1.
Prezes UTK, w drodze decyzji, rozszerza zakres uprawnień jednostki wyznaczonej
po stwierdzeniu spełniania wymagań określonych w art. 28 ust. 1 pkt 2–6 i 9
ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku
oraz posiadania certyfikatu akredytacji wydanego zgodnie z ustawą z dnia
13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku odpowiedniego
do wnioskowanego rozszerzenia zakresu uprawnień.
6. W przypadku stwierdzenia naruszeń wymagań określonych
w art. 28 ust. 1 pkt 2–6 i 9 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny
zgodności i nadzoru rynku, nieposiadania certyfikatu akredytacji wydanego
zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności
i nadzoru rynku odpowiedniego do zakresu wyznaczenia lub niewypełniania
obowiązków, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r.
o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, Prezes UTK, w drodze decyzji,
zawiesza wyznaczenie jednostki, wyznaczając termin usunięcia naruszeń
stanowiących podstawę zawieszenia.
7. Prezes UTK, w drodze decyzji, ogranicza zakres uprawnień przyznanych
jednostce wyznaczonej w decyzji, o której mowa w ust. 1 albo 5, w przypadku
zaprzestania spełniania wymagań określonych w art. 28 ust. 1 pkt 2–6 i 9 ustawy
z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku oraz
nieposiadania certyfikatu akredytacji wydanego zgodnie z ustawą z dnia
13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, w zakresie
niezbędnym do przeprowadzania oceny zgodności określonych podsystemów na
zgodność z właściwymi krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei.
8. Prezes UTK, w drodze decyzji, cofa jednostce wyznaczenie w przypadku:
1) bezskutecznego upływu terminu na usunięcie naruszeń stanowiących
podstawę zawieszenia wyznaczenia;
2) stwierdzenia wydawania certyfikatów weryfikacji podsystemu bez
uprzedniego przeprowadzenia wymaganych procedur;
3) złożenia przez jednostkę wyznaczoną pisemnej informacji o zaprzestaniu
wykonywania tej działalności.
9. Prezes UTK zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Urzędu Transportu Kolejowego wykaz jednostek wyznaczonych
wraz ze wskazaniem zakresu ich uprawnień.
10. Prezes UTK informuje Komisję Europejską i pozostałe państwa
członkowskie Unii Europejskiej o wyznaczeniu podmiotu do wykonywania zadań
jednostki wyznaczonej.
11. Do jednostek wyznaczonych stosuje się art. 25ia, art. 25ib, art. 25j,
art. 25o i art. 25r ustawy oraz art. 30 ust. 2, art. 33 i art. 34 ustawy z dnia
13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku.

Art. 25j. 1. Prezes UTK sprawuje nadzór nad działalnością jednostek
notyfikowanych. Nadzór nad działalnością jednostek notyfikowanych obejmuje
również czynności związane z oceną zgodności powierzone do wykonania
podmiotom, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r.
o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku.
2. Prezes UTK może powierzyć niektóre zadania z zakresu nadzoru, o którym
mowa w ust. 1, Polskiemu Centrum Akredytacji w uzgodnieniu z jego dyrektorem.
Prezes UTK ponosi odpowiedzialność za zadania powierzone Polskiemu Centrum Akredytacji.
3. Prezes UTK zapewnia poufność informacji, które otrzymuje od jednostek notyfikowanych.

Art. 25k. 1. Prezes UTK, biorąc pod uwagę uwarunkowania techniczne,
okresowo sprawdza podsystem dopuszczony do eksploatacji w zakresie warunków
wymienionych w art. 25e ust. 1 i zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei odnoszących się do eksploatacji i utrzymania podsystemu.
2. W przypadkach modernizacji podsystemu strukturalnego zarządca albo
przewoźnik kolejowy przekazuje Prezesowi UTK dokumentację opisującą projekt
wraz z oceną znaczenia wprowadzanej zmiany, przeprowadzoną zgodnie
z przepisami Komisji Europejskiej dotyczącymi wspólnej metody oceny
bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka.
3. W przypadku odnowienia podsystemu strukturalnego objętego
zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei
zarządca albo przewoźnik kolejowy informuje Prezesa UTK o zakresie prac.
4. Prezes UTK, biorąc pod uwagę dokumentację i ocenę znaczenia zmiany,
o których mowa w ust. 2, uwarunkowania techniczne, kryteria bezpieczeństwa
systemu kolei oraz strategię wdrożenia stosownej TSI, w terminie nie dłuższym niż
4 miesiące, wydaje decyzję stwierdzającą, czy w związku z planowanym zakresem
prac niezbędne jest uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
dla podsystemu strukturalnego po modernizacji.
5. Prezes UTK nakazuje uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji dla podsystemu strukturalnego po modernizacji, jeżeli przewidziane
prace mogą negatywnie wpłynąć na poziom bezpieczeństwa podsystemu.
5a. W przypadku wydania decyzji nakazującej uzyskanie nowego zezwolenia
na dopuszczenie do eksploatacji dla podsystemu strukturalnego po modernizacji
Prezes UTK określa w niej stopień zastosowania TSI do modernizacji podsystemu.
6. Jeżeli jest wymagane nowe zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji
podsystemu oraz jeżeli TSI nie została w pełni zastosowana, Prezes UTK
przekazuje Komisji Europejskiej informacje dotyczące:
1) przyczyn niepełnego zastosowania TSI;
2) dokumentów zawierających parametry techniczne stosowane zamiast TSI;
3) podmiotów odpowiedzialnych za przeprowadzenie procedury weryfikacji WE
podsystemu.

Art. 25l. 1. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, że podsystem lub
składnik interoperacyjności nie spełnia zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, opłaty związane z badaniami ponosi podmiot,
w stosunku do którego została przeprowadzona ta kontrola.
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala się na podstawie uzasadnionych
kosztów badań, z uwzględnieniem rodzaju badanego podsystemu lub składnika
interoperacyjności oraz stopnia skomplikowania i zakresu przeprowadzonych badań.
2a. Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala Prezes UTK, w drodze
postanowienia, na które służy zażalenie.
3. Opłaty, o których mowa w ust. 1, stanowią dochód budżetu państwa.
4. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, że podsystem lub składnik
interoperacyjności spełnia zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności
systemu kolei, opłaty związane z badaniami ponosi budżet państwa.
5. Do opłat, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.

Art. 25m. 1. W przypadku gdy w wyniku kontroli Prezes UTK stwierdzi, że
składnik interoperacyjności lub podsystem nie spełnia zasadniczych wymagań
dotyczących interoperacyjności systemu kolei, może, w drodze decyzji, na okres
nie dłuższy niż 3 miesiące, zakazać eksploatowania podsystemu lub składnika
interoperacyjności.
2. W przypadku wszczęcia postępowania w sprawie eksploatacji podsystemu
lub składnika interoperacyjności niezgodnego z zasadniczymi wymaganiami
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei Prezes UTK może, w drodze
decyzji, przedłużyć zakaz, o którym mowa w ust. 1, do czasu zakończenia postępowania.
3. W przypadku gdy Prezes UTK stwierdzi, że składnik interoperacyjności lub
podsystem spełnia zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności kolei,
uchyla decyzję, o której mowa w ust. 1.

Art. 25n. 1. Stroną postępowania jest podmiot, który podjął eksploatację
podsystemu strukturalnego bez uzyskania od Prezesa UTK zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji lub w stosunku do którego Prezes UTK wydał
zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu niezgodnego
z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei
i w stosunku do którego postępowanie zostało wszczęte.
2. Organizacja społeczna może występować z żądaniem dopuszczenia jej do
udziału w postępowaniu, tylko w przypadku gdy podmiot będący stroną
postępowania jest członkiem tej organizacji.

Art. 25o. 1. Prezes UTK jest uprawniony do kontroli jednostek
notyfikowanych.
2. Czynności kontrolne przeprowadza się po okazaniu legitymacji służbowej
oraz doręczeniu upoważnienia wydanego przez Prezesa UTK, które zawiera co
najmniej:
1) wskazanie podstawy prawnej;
2) oznaczenie organu kontroli;
3) datę i miejsce wystawienia;
4) imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do wykonania
kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej;
5) firmę przedsiębiorcy objętego kontrolą;
6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
8) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego
stanowiska lub funkcji;
9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.
3. Osoby upoważnione przez Prezesa UTK do dokonania kontroli są
uprawnione do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu i lokalu jednostki notyfikowanej
w dniach i godzinach jej pracy;
2) żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień oraz okazania dokumentów
związanych z działalnością objętą notyfikacją;
3) żądania udzielenia, w wyznaczonym terminie, pisemnych i ustnych wyjaśnień
w sprawach objętych zakresem kontroli.
4. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub
osoby przez niego upoważnionej.
5. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół i przedstawia
kontrolowanej jednostce notyfikowanej.
6. (uchylony)

Art. 25p. (uchylony).

Art. 25r. Do przedstawiania Prezesowi UTK wszystkich niezbędnych
dokumentów i materiałów oraz udzielania informacji, w zakresie niezbędnym do
ustalenia, czy podsystem spełnia zasadnicze wymagania dotyczące
interoperacyjności systemu kolei i bezpieczeństwa kolei, są obowiązani: producent
albo jego upoważniony przedstawiciel, inwestor, importer, dysponent, zarządca,
przewoźnik oraz jednostka notyfikowana.

Art. 25s. 1. Jednostki notyfikowane dokonujące oceny zgodności składników
interoperacyjności i podsystemów są obowiązane do przekazywania informacji,
wraz z uzasadnieniem, o zawieszonych lub cofniętych certyfikatach zgodności
Prezesowi UTK, a także innym jednostkom notyfikowanym.
2. Jednostki notyfikowane są obowiązane do publikowania na swoich
stronach internetowych, corocznie, w terminie do końca pierwszego kwartału:
1) wykazu wniosków o dokonanie:
a) weryfikacji WE podsystemu oraz o dokonanie pośredniej weryfikacji
WE podsystemu,
b) oceny WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności;
2) informacji o wydanych:
a) certyfikatach weryfikacji WE podsystemu i przypadkach odmowy ich wydania,
b) pośrednich certyfikatach weryfikacji WE podsystemu i przypadkach
odmowy ich wydania,
c) certyfikatach WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności i przypadkach odmowy ich wydania.

Art. 25sa. Jeżeli obowiązujące specyfikacje europejskie nie spełniają
zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, Prezes
UTK informuje o tym Komisję Europejską.

Art. 25t. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, dla systemu kolei wykaz właściwych krajowych specyfikacji
technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia
spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei, mając na uwadze wymagania niezbędne dla zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego ruchu pociągów w systemie kolei i listę Prezesa UTK, o której mowa w art. 25d ust. 1.

Art. 25ta. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, dla systemu kolei:
1) wykaz składników interoperacyjności dla podsystemów;
2) zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności systemu kolei dla
podsystemów i składników interoperacyjności;
3) warunki przeprowadzania weryfikacji WE podsystemu;
3a) warunki wydawania i aktualizowania deklaracji weryfikacji WE podsystemu;
4) treść deklaracji weryfikacji WE podsystemu i pośredniej deklaracji
weryfikacji WE podsystemu oraz zakres dokumentacji technicznej załączanej
do tych deklaracji;
5) procedury weryfikacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI oraz treść
deklaracji weryfikacji pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI;
6) treść deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności;
7) wykaz parametrów pojazdu kolejowego do skontrolowania w celu
dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI;
8) wykaz podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań niezbędnych do
dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się:
1) obowiązujące TSI;
2) wymagania niezbędne dla zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego ruchu
pojazdów kolejowych w systemie kolei;
3) konieczność zapewnienia jednostce notyfikowanej wszelkich informacji,
które są niezbędne do właściwego przeprowadzenia weryfikacji WE podsystemu;
4) konieczność załączenia do deklaracji weryfikacji WE podsystemu
dokumentów zawierających charakterystykę techniczną podsystemu oraz
certyfikatów i deklaracji wytworzonych w toku procedury weryfikacji WE podsystemu;
5) konieczność załączenia do pośredniej deklaracji weryfikacji WE podsystemu
dokumentów zawierających charakterystykę techniczną całości albo części
podsystemu na etapie projektowania lub budowy podsystemu;
6) konieczność przeprowadzenia procedur weryfikacji pojazdów kolejowych
niezgodnych z TSI w oparciu o moduły oceny zgodności;
7) konieczność wskazania w deklaracji WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności modułów zastosowanych przy
ocenie zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności z zasadniczymi wymaganiami;
8) konieczność przeprowadzenia badań parametrów odnoszących się do
konstrukcji pojazdu kolejowego, jego współdziałania z torem kolejowym,
a także urządzeń, systemów, układów i interfejsów niezbędnych dla
zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa;
9) konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przewozu osób i rzeczy.

Art. 25u. 1. Do czasu pracy pracowników kolei wykonujących
interoperacyjne usługi transgraniczne, tj. członków obsługi pociągu
oddelegowanych do wykonywania interoperacyjnych usług transgranicznych na
czas dłuższy niż godzina dziennie, stosuje się przepisy Umowy zbiorowej zawartej
między Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) a Stowarzyszeniem
Kolei Europejskich (CER) w sprawie niektórych aspektów warunków pracy
pracowników wykonujących pracę w trasie, biorących udział w świadczeniu
interoperacyjnych usług transgranicznych, stanowiącej załącznik do dyrektywy
Rady 2005/47/WE z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie umowy między
Stowarzyszeniem Kolei Europejskich (CER) a Europejską Federacją Pracowników
Transportu (ETF) w sprawie niektórych aspektów warunków pracy pracowników
wykonujących pracę w trasie, uczestniczących w świadczeniu interoperacyjnych
usług transgranicznych w sektorze kolejowym (Dz. Urz. UE L 195 z 27.07.2005, str. 15).
2. Przepisy Umowy zbiorowej, o której mowa w ust. 1, stosuje się również do
czasu pracy pracowników kolei wykonujących interoperacyjne usługi
transgraniczne w ramach transgranicznych przewozów pasażerskich,
transgranicznych przewozów towarowych w odległości nie większej niż
15 kilometrów od granicy oraz przewozów między granicznymi stacjami
kolejowymi: Rzepin, Tuplice, Zebrzydowice.
3. Przez transgraniczne przewozy pasażerskie, o których mowa w ust. 2,
rozumie się wojewódzkie przewozy pasażerskie, o których mowa w przepisach
ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym realizowane
w strefie transgranicznej.
4. Przepisy Umowy zbiorowej, o której mowa w ust. 1, stosuje się również do
czasu pracy pracowników kolei wykonujących interoperacyjne usługi
transgraniczne w pociągach, które zaczynają i kończą bieg na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, a korzystają z infrastruktury kolejowej innego państwa
obcego, nie zatrzymując się na jego terytorium.

Art. 25w. W zakresie uregulowanym w Umowie zbiorowej, o której mowa
w art. 25u ust. 1, nie stosuje się przepisów Kodeksu pracy, chyba że przepisy te są
korzystniejsze dla pracownika.

Ustawa o transporcie kolejowym art. 25

Poprzedni

Art. 24. 1. Warunkiem dopuszczenia pojazdu kolejowego do eksploatacji jest świadectwo sprawności technicznej. 2. Świadectwa sprawności technicznej wydaje przewoźnik kolejowy, a dla pojazdów kolejow...

Nastepny

Art. 26. (uchylony).

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 06 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka