Art. 25. (uchylony).

Art. 25a. 1. Fundusz refunduje:
1) osobie niepełnosprawnej wykonującej działalność gospodarczą obowiązkowe
składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe do wysokości odpowiadającej
wysokości składki, której podstawą wymiaru jest kwota określona w art. 18
ust. 8 oraz w art. 18a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300, z późn. zm.),
z zastrzeżeniem ust. 1a,
2) niepełnosprawnemu rolnikowi lub rolnikowi zobowiązanemu do opłacania
składek za niepełnosprawnego domownika, składki na ubezpieczenia społeczne
rolników – wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie oraz emerytalno-rentowe
– pod warunkiem opłacenia tych składek w całości najpóźniej w dniu złożenia wniosku.
1a. Refundacja, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przysługuje w wysokości:
1) 100% kwoty obowiązkowych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe –
w przypadku osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności;
2) 60% kwoty obowiązkowych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe –
w przypadku osób zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
3) 30% kwoty obowiązkowych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe –
w przypadku osób zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.
2. Składki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, osobie niepełnosprawnej wykonującej
działalność gospodarczą nalicza się i opłaca na zasadach określonych w ustawie z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
3. Składki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, niepełnosprawnemu rolnikowi lub
rolnikowi zobowiązanemu do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika
nalicza się i opłaca na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r.
o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2020 r. poz. 174).
4. Refundacja, o której mowa w ust. 1, nie przysługuje, jeżeli składki zostały
opłacone z uchybieniem terminów określonych w art. 40 ustawy z dnia 20 grudnia
1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 47 ustawy z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych przekraczającym 14 dni.

Art. 25b. (uchylony).

Art. 25c. 1. Osoba niepełnosprawna wykonująca działalność gospodarczą składa
Funduszowi wniosek o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne za
dany miesiąc.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do niepełnosprawnego rolnika lub
rolnika zobowiązanego do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika,
z tym że rolnik składa wniosek o wypłatę refundacji składek w miesiącu następującym
po miesiącu, w którym dokonał zapłaty składek za dany kwartał.
3. (uchylony)
4. Osoba niepełnosprawna wykonująca działalność gospodarczą,
niepełnosprawny rolnik lub rolnik zobowiązany do opłacania składek za
niepełnosprawnego domownika, zwany dalej „wnioskodawcą”, przekazuje wniosek
o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne w formie dokumentu
elektronicznego przez teletransmisję danych oraz pobiera drogą elektroniczną
potwierdzenie wysłanego wniosku. Wnioskodawca może przekazać wniosek również
w formie dokumentu pisemnego.
4a. Wniosek o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne w formie
wydruku z oprogramowania informatycznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
osoba niepełnosprawna wykonująca działalność gospodarczą może nieodpłatnie
sporządzić w terenowej jednostce organizacyjnej Zakładu, na podstawie danych
zgromadzonych w systemie informatycznym Zakładu.
5. W terminie 14 dni od dnia otrzymania kompletnego i prawidłowo
wypełnionego wniosku o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne
Fundusz przekazuje na rachunek bankowy wnioskodawcy kwotę refundacji składek
na ubezpieczenia społeczne w wysokości ustalonej na podstawie ust. 1, 4 i art. 25a
oraz informuje wnioskodawcę o sposobie jej ustalenia, jeżeli kwota ta różni się od
kwoty wskazanej we wniosku.
5a. W przypadku nieterminowego przekazania przez Fundusz kwoty refundacji
składek na ubezpieczenia społeczne od kwoty należnej nalicza się odsetki,
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
6. Jeżeli wnioskodawca posiada zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu
przekraczające ogółem kwotę 100 zł, Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję
o wstrzymaniu refundacji składek na ubezpieczenia społeczne do czasu uregulowania
zaległości przez wnioskodawcę. Decyzja podlega wykonaniu z dniem wydania.
7. W przypadku nieuregulowania przez wnioskodawcę zaległości wobec
Funduszu do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, za który wnioskodawcy
przysługuje refundacja, Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję o odmowie wypłaty
refundacji składek na ubezpieczenia społeczne za okres wskazany w decyzji, o której mowa w ust. 6.
8. W przypadku gdy ustalona przez Fundusz kwota refundacji składek na
ubezpieczenia społeczne jest inna niż kwota refundacji wykazana we wniosku, Prezes
Zarządu Funduszu wydaje decyzję o wysokości refundacji, na wniosek złożony przez
wnioskodawcę, w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o ustaleniu
wysokości przysługującej refundacji.
9. (uchylony)
10. (uchylony)
11. Refundacja składek na ubezpieczenia społeczne jest udzielana na zasadach
pomocy de minimis, określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.

Art. 25d. 1. Prezes Zarządu Funduszu może przeprowadzać kontrole
wnioskodawcy w zakresie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne.
W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli nieprawidłowości, Prezes Zarządu
Funduszu wydaje decyzję nakazującą zwrot wypłaconej refundacji składek na
ubezpieczenia społeczne w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości.
2. Od decyzji, o których mowa w ust. 1 i art. 25c ust. 6–8, przysługuje wniosek
o ponowne rozpatrzenie sprawy do Prezesa Zarządu Funduszu.
3. W przypadku konieczności przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 1,
Fundusz może nieodpłatnie korzystać z danych zgromadzonych przez Zakład
Ubezpieczeń Społecznych lub Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
4. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki udzielania oraz tryb przekazywania refundacji składek na
ubezpieczenia społeczne,
2) termin składania, wzór wniosku, o którym mowa w art. 25c ust. 1, oraz wykaz
dokumentów załączanych do wniosku,
3) wymogi, jakie muszą spełniać wnioskodawcy przekazujący dokumenty w formie
elektronicznej przez teletransmisję danych
– uwzględniając potrzebę zapewnienia zgodności z zasadami udzielania pomocy
w ramach zasady de minimis, jednolitych warunków niezbędnych do prawidłowego przekazywania dokumentów oraz określenia zakresu danych niezbędnych do
udzielenia pomocy, a także racjonalnego gospodarowania środkami Funduszu.

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych art. 25

Poprzedni

Art. 24. (uchylony).

Nastepny

Art. 26. 1. Pracodawca, który przez okres co najmniej 36 miesięcy zatrudni osoby niepełnosprawne spełniające warunki określone w ust. 2, może otrzymać, na wniosek, ze środków Funduszu zwrot kosztów:...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1998
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 24 01 2021
Komentarze

Wyszukiwarka