Art. 25. Jeżeli pomimo stosowania grzywny, o której mowa w art. 24,
osobowa spółka handlowa wpisana do Rejestru nie wykonuje obowiązków
określonych w art. 24 ust. 1, sąd rejestrowy z urzędu może, z ważnych powodów,
orzec o rozwiązaniu spółki oraz ustanowić likwidatora.

Art. 25a. 1. Sąd rejestrowy wszczyna z urzędu postępowanie o rozwiązanie
podmiotu wpisanego do Rejestru bez przeprowadzania postępowania
likwidacyjnego, w przypadku gdy:
1) oddalając wniosek o ogłoszenie upadłości lub umarzając postępowanie
upadłościowe, sąd upadłościowy stwierdzi, że zgromadzony w sprawie
materiał daje podstawę do rozwiązania bez przeprowadzania postępowania
likwidacyjnego;
2) oddalono wniosek o ogłoszenie upadłości lub umorzono postępowanie
upadłościowe z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie
wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania;
3) wydano postanowienie o odstąpieniu od postępowania przymuszającego lub
jego umorzeniu;
4) mimo wezwania sądu rejestrowego nie złożono rocznych sprawozdań
finansowych za 2 kolejne lata obrotowe;
5) mimo dwukrotnego wezwania sądu rejestrowego nie wykonano innych
obowiązków, o których mowa w art. 24 ust. 1.
2. W toku postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do Rejestru bez
przeprowadzania postępowania likwidacyjnego sąd rejestrowy bada, czy podmiot
ten posiada zbywalny majątek i czy faktycznie prowadzi działalność.

Art. 25b. 1. Sąd rejestrowy zawiadamia podmiot wpisany do Rejestru
o wszczęciu postępowania o rozwiązanie bez przeprowadzania postępowania
likwidacyjnego, wzywając go do wykazania, że faktycznie prowadzi działalność
i że posiada majątek, ze wskazaniem jego składników, w terminie 14 dni od dnia
doręczenia wezwania, z pouczeniem o skutkach braku odpowiedzi na wezwanie
sądu.
2. Sąd rejestrowy ogłasza o wszczęciu postępowania o rozwiązanie podmiotu
wpisanego do Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.
W przypadku braku organu uprawnionego do reprezentacji lub aktualnego adresu
podmiotu wpisanego do Rejestru ogłoszenie zastępuje zawiadomienie o wszczęciu
postępowania.
3. Ogłoszenie o wszczęciu postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego
do Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego zawiera:
1) nazwę sądu rejestrowego prowadzącego postępowanie, nazwę (firmę)
podmiotu, numer podmiotu w Rejestrze, ostatni ujawniony w Rejestrze adres
siedziby oraz informację o celu prowadzonego postępowania;
2) wezwanie skierowane do wszystkich osób, których uzasadniony interes
mógłby sprzeciwiać się rozwiązaniu podmiotu bez przeprowadzania
postępowania likwidacyjnego i jego wykreśleniu z Rejestru, do zgłaszania
okoliczności przemawiających przeciwko rozwiązaniu w terminie 3 miesięcy
od dnia ogłoszenia;
3) pouczenie, że w przypadku stwierdzenia, że podmiot wpisany do Rejestru nie
posiada zbywalnego majątku i faktycznie nie prowadzi działalności, sąd
rejestrowy może orzec o rozwiązaniu tego podmiotu bez przeprowadzania
postępowania likwidacyjnego i zarządzić jego wykreślenie z Rejestru.
4. W odniesieniu do podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców oraz
podmiotów wpisanych do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych
i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki
zdrowotnej ogłoszenie zamieszcza się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Sąd rejestrowy może zarządzić zamieszczenie ogłoszenia także w dzienniku lub
czasopiśmie oraz podać je do publicznej wiadomości w inny sposób, taki jaki uzna
za odpowiedni.
5. Ogłoszenie o wszczęciu postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego
do Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, zamieszczane w
Monitorze Sądowym i Gospodarczym, nie podlega opłacie.

Art. 25c. W toku postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do
Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego sąd rejestrowy może
zwrócić się o udzielenie informacji niezbędnych do ustalenia, czy podmiot wpisany
do Rejestru posiada zbywalny majątek i czy faktycznie prowadzi działalność, do
organów podatkowych, organów prowadzących rejestry i ewidencje publiczne lub
innych organów administracji publicznej oraz do organizacji społecznych.

Art. 25d. 1. W przypadku ustalenia przez sąd rejestrowy w postępowaniu
o rozwiązanie podmiotu wpisanego do Rejestru bez przeprowadzania postępowania
likwidacyjnego, że podmiot ten nie posiada zbywalnego majątku i faktycznie nie
prowadzi działalności, sąd rejestrowy orzeka o rozwiązaniu podmiotu bez
przeprowadzania postępowania likwidacyjnego i zarządza jego wykreślenie
z Rejestru.
2. Istnienie niezaspokojonych zobowiązań ciążących na podmiocie wpisanym
do Rejestru lub nieściągalnych wierzytelności nie wyłącza możliwości orzeczenia
o rozwiązaniu tego podmiotu bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.
3. Sąd rejestrowy umarza postępowanie o rozwiązanie podmiotu wpisanego
do Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego w przypadku
ustalenia, że podmiot ten posiada zbywalny majątek lub faktycznie prowadzi działalność, albo w przypadku gdy poweźmie wiadomość, iż zachodzą inne istotne okoliczności przemawiające przeciwko rozwiązaniu tego podmiotu bez
przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w tym w szczególności
uzasadnione interesem wierzyciela.
4. Sąd rejestrowy ogłasza o rozwiązaniu bez przeprowadzania postępowania
likwidacyjnego i wykreśleniu podmiotu wpisanego wyłącznie do rejestru
stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w Monitorze Sądowym
i Gospodarczym.
5. Ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym o rozwiązaniu
podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego bez przeprowadzania
postępowania likwidacyjnego i jego wykreśleniu z Rejestru, nie podlega opłacie.

Art. 25e. 1. Skarb Państwa nabywa nieodpłatnie z mocy prawa mienie
pozostałe po wykreślonym z Rejestru podmiocie, bez względu na przyczynę
wykreślenia, którym nie rozporządził przed wykreśleniem właściwy organ,
z chwilą wykreślenia z Rejestru.
2. Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność z nabytego mienia za
zobowiązania podmiotu wykreślonego z Rejestru.
3. Wspólnicy, członkowie spółdzielni i inne osoby uprawnione do udziału
w majątku likwidacyjnym mogą dochodzić swoich praw, gdy reprezentują łącznie
co najmniej dwie trzecie głosów i wykażą, że wszyscy wierzyciele zostali
zaspokojeni lub zabezpieczeni.
4. Roszczenia wierzycieli oraz osób, o których mowa w ust. 3, wygasają,
jeżeli nie będą dochodzone przeciwko Skarbowi Państwa w terminie roku od chwili
nabycia mienia przez Skarb Państwa. Jeżeli przed nabyciem mienia przez Skarb
Państwa wierzyciel uzyskał tytuł egzekucyjny przeciwko podmiotowi
wykreślonemu z Rejestru, roszczenie stwierdzone w tym tytule wygasa, jeżeli
wierzyciel nie złoży wniosku o wszczęcie egzekucji w terminie roku od chwili
nabycia mienia przez Skarb Państwa.
5. W postępowaniach egzekucyjnych prowadzonych przeciwko Skarbowi
Państwa nie stosuje się przepisu art. 1060 Kodeksu postępowania cywilnego. Skarb
Państwa może uczestniczyć w podziale sumy uzyskanej z egzekucji wszczętej na
rzecz innego wierzyciela, jeżeli wierzytelność Skarbu Państwa jest stwierdzona tytułem egzekucyjnym, tytułem wykonawczym stanowiącym podstawę wszczęcia egzekucji administracyjnej albo była zabezpieczona hipoteką albo zastawem
rejestrowym lub skarbowym. Wierzytelność, która była zabezpieczona hipoteką
albo zastawem rejestrowym lub skarbowym podlega zaspokojeniu w kolejności
przewidzianej w art. 1025 § 1 pkt 5 Kodeksu postępowania cywilnego albo
w art. 115 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1314, z późn. zm.).
6. Jeżeli tytuł egzekucyjny został wystawiony przeciwko podmiotowi
wykreślonemu z Rejestru, sąd na wniosek wierzyciela nadaje klauzulę
wykonalności przeciwko Skarbowi Państwa. Przepis art. 792 Kodeksu
postępowania cywilnego stosuje się odpowiednio.
7. Wierzyciel, któremu przysługuje należność podlegająca egzekucji
administracyjnej, w tym Skarb Państwa, wystawia tytuł wykonawczy przeciwko
Skarbowi Państwa. Jeżeli tytuł wykonawczy został wystawiony przeciwko
podmiotowi wykreślonemu z Rejestru, wierzyciel wystawia nowy tytuł
wykonawczy przeciwko Skarbowi Państwa i kieruje go do organu egzekucyjnego
bez potrzeby dołączania dokumentu wykazującego przejście dochodzonego
obowiązku na następcę prawnego. Tytuł wykonawczy wystawiony przeciwko
Skarbowi Państwa stanowi podstawę do kontynuowania postępowania
egzekucyjnego wszczętego wobec podmiotu wykreślonego z Rejestru, a dokonane
czynności egzekucyjne pozostają w mocy.
8. W przypadku gdy podmiotem wykreślonym z Rejestru jest spółdzielnia
mieszkaniowa z chwilą nabycia przez Skarb Państwa jej mienia spółdzielcze
lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego przekształca się w prawo najmu
podlegające przepisom ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw
lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U.
z 2019 r. poz. 1182), a spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu przekształca się
w prawo odrębnej własności lokalu lub we własność domu jednorodzinnego.
9. Na wniosek osoby, która na podstawie ust. 8, nabyła odrębną własność
lokalu albo własność domu jednorodzinnego, lub innej osoby mającej w tym interes
prawny, sąd stwierdza nabycie tego prawa w postępowaniu nieprocesowym.
Postanowienie o stwierdzeniu nabycia prawa odrębnej własności lokalu ustala
wielkość udziału właściciela w nieruchomości wspólnej zgodnie z uchwałą zarządu
spółdzielni mieszkaniowej, o której mowa w art. 42 ust. 2–5 ustawy z dnia
15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 845 i
1230 oraz z 2019 r. poz. 1309), a w przypadku jej braku – zgodnie z art. 3
ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2019 r. poz.
737 i 1309).
10. Nabycie przez Skarb Państwa własności nieruchomości albo użytkowania
wieczystego stwierdza, w drodze decyzji, starosta właściwy ze względu na miejsce
położenia nieruchomości. Użytkowanie wieczyste ustanowione na nieruchomości,
której właścicielem jest Skarb Państwa, nie wygasa. Jeżeli nie ma praw
obciążających użytkowanie wieczyste lub prawa takie wygasły, ani nie zostało
wszczęte postępowanie w celu dochodzenia lub zaspokojenia roszczeń określonych
w ust. 3 lub 4, Skarb Państwa może złożyć wniosek o wykreślenie prawa
użytkowania wieczystego z księgi wieczystej. Do wniosku należy dołączyć
zaświadczenie starosty o wygaśnięciu lub nieistnieniu praw obciążających
użytkowanie wieczyste oraz o nieistnieniu lub wygaśnięciu roszczeń określonych
w ust. 3 lub 4. Użytkowanie wieczyste wygasa z chwilą uprawomocnienia się
wpisu o wykreśleniu.
11. W postępowaniach dotyczących mienia i zobowiązań, o których mowa
w ust. 2, oraz w innych sprawach dotyczących gospodarowania tym mieniem Skarb
Państwa jest reprezentowany przez starostę, wykonującego zadania z zakresu
administracji rządowej, właściwego ze względu na ostatnią siedzibę podmiotu,
o którym mowa w ust. 1.
12. Jeżeli umowa lub statut osoby prawnej określa przeznaczenie majątku
pozostałego po jej likwidacji, a przepisy szczególne przewidują taką możliwość,
starosta właściwy ze względu na siedzibę osoby prawnej przekazuje mienie nabyte
przez Skarb Państwa na określony cel w terminie roku od ujawnienia się tego
majątku.

Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym art. 25

Poprzedni

Art. 24. 1. W przypadku stwierdzenia, że wniosek o wpis do Rejestru lub dokumenty, których złożenie jest obowiązkowe, nie zostały złożone pomimo upływu terminu, sąd rejestrowy wzywa obowiązanych do ...

Nastepny

Art. 26. (uchylony).

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2001
  • Ost. zmiana ustawy 9 października 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 05 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka