Art. 24. 1. W przypadku stwierdzenia, że wniosek o wpis do Rejestru lub
dokumenty, których złożenie jest obowiązkowe, nie zostały złożone pomimo
upływu terminu, sąd rejestrowy wzywa obowiązanych do ich złożenia –
wyznaczając dodatkowy 7-dniowy termin.
1a. W uzasadnionych przypadkach, w razie stwierdzenia, że osoba prawna nie
posiada organu uprawnionego do reprezentowania lub w składzie tego organu
zachodzą braki uniemożliwiające jej działanie, sąd rejestrowy, wyznaczając
odpowiedni termin, może wezwać obowiązanych do powołania lub wyboru tego
organu do wykazania, że organ został powołany lub wybrany albo że braki w jego
składzie zostały usunięte.
1b. Wezwań w postępowaniach, o których mowa w ust. 1 i 1a (postępowania
przymuszające), sąd dokonuje pod rygorem zastosowania grzywny przewidzianej
w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji świadczeń
niepieniężnych. W przypadku niewykonania obowiązków w terminie sąd rejestrowy nakłada grzywnę na obowiązanych. Przepisu art. 1053 Kodeksu postępowania cywilnego nie stosuje się.
2. Sąd rejestrowy może ponawiać grzywnę, o której mowa w ust. 1b.
3. Sąd rejestrowy nie wszczyna postępowania przymuszającego, o którym
mowa w ust. 1, gdy z danych zawartych w aktach rejestrowych wynika, że nie
doprowadzi ono do złożenia wniosku o wpis do Rejestru lub dokumentów, których
złożenie jest obowiązkowe. W postanowieniu o odstąpieniu od tego postępowania
przymuszającego sąd rejestrowy wskazuje podstawę faktyczną odstąpienia od
wszczęcia postępowania przymuszającego. Postanowienie nie wymaga doręczenia
i nie podlega zaskarżeniu.
4. Sąd rejestrowy umarza postępowanie przymuszające, gdy z okoliczności
sprawy wynika, że nie doprowadzi ono do spełnienia obowiązku.
5. W przypadku odstąpienia od postępowania przymuszającego lub jego
umorzenia sąd rejestrowy wszczyna postępowanie przymuszające, jeżeli poweźmie
wiadomość, że sytuacja prawna lub faktyczna podmiotu uległa zmianie w sposób
umożliwiający skuteczne jego prowadzenie.
6. W przypadkach uzasadnionych bezpieczeństwem obrotu sąd rejestrowy
może dokonać z urzędu wykreślenia danych niezgodnych z rzeczywistym stanem
rzeczy lub wpisu danych odpowiadających rzeczywistemu stanowi rzeczy, jeżeli
dokumenty stanowiące podstawę wpisu lub wykreślenia znajdują się w aktach
rejestrowych, a dane te są istotne.

Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym art. 24

Poprzedni

Art. 23. 1. Sąd rejestrowy bada, czy dołączone do wniosku dokumenty są zgodne pod względem formy i treści z przepisami prawa. 2. Sąd rejestrowy bada, czy dane wskazane we wniosku o wpis do Rejestru ...

Nastepny

Art. 25. Jeżeli pomimo stosowania grzywny, o której mowa w art. 24, osobowa spółka handlowa wpisana do Rejestru nie wykonuje obowiązków określonych w art. 24 ust. 1, sąd rejestrowy z urzędu może, z ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2001
  • Ost. zmiana ustawy 9 października 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 05 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka