Art. 25. 1. Nie później niż w terminie 60 dni od dnia utworzenia Instytutu
Pamięci organy, o których mowa niżej, są obowiązane przygotować do przekazania
do archiwum Instytutu Pamięci dokumenty, zbiory danych, rejestry i kartoteki
wytworzone oraz zgromadzone przez organy bezpieczeństwa państwa, organy
więziennictwa, sądy i prokuratury oraz organy bezpieczeństwa III Rzeszy
Niemieckiej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich. Obowiązek ten
ciąży na:
1) Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Szefie Urzędu Ochrony
Państwa – co do dokumentów, zbiorów danych, rejestrów i kartotek, a także
akt funkcjonariuszy, wytworzonych lub gromadzonych w okresie do dnia
6 maja 1990 r.;
2) Ministrze Obrony Narodowej – co do dokumentów, zbiorów danych,
rejestrów i kartotek wojskowych organów bezpieczeństwa, a także akt
funkcjonariuszy tych służb, wytworzonych lub gromadzonych w okresie do
dnia 31 grudnia 1990 r.;
3) Ministrze Sprawiedliwości – co do dokumentów, zbiorów danych, rejestrów
i kartotek, wytworzonych oraz gromadzonych przez organy więziennictwa do
dnia 31 grudnia 1956 r., dokumentów, zbiorów danych, rejestrów i kartotek,
wytworzonych lub gromadzonych przez wydział ochrony Centralnego
Zarządu Zakładów Karnych i podległe mu jednostki w okresie do dnia
31 grudnia 1989 r., a także akt penitencjarnych osób represjonowanych
z motywów politycznych osadzonych w zakładach karnych, aresztach
śledczych i obozach odosobnienia;
4) prezesach sądów powszechnych i wojskowych – co do akt spraw osób
represjonowanych z motywów politycznych;
5) prokuratorach kierujących powszechnymi jednostkami organizacyjnymi
prokuratury – co do akt spraw, w tym akt podręcznych spraw, o których mowa
w pkt 4;
6) dyrektorach: Archiwum Akt Nowych oraz innych archiwów państwowych –
co do akt byłej Polskiej Partii Robotniczej oraz byłej Polskiej Zjednoczonej
Partii Robotniczej dotyczących organów bezpieczeństwa państwa, a także akt
organów bezpieczeństwa państw okupacyjnych;
7) dyrektorach: Archiwum Akt Nowych oraz innych archiwów państwowych –
co do dokumentów, zbiorów danych, rejestrów i kartotek, o których mowa
w pkt 1–5, a przechowywanych w tych archiwach; przekazanie ich do
Instytutu Pamięci następuje na zasadzie użyczenia.
2. Przekazanie akt, o których mowa w ust. 1 pkt 6, polega na dostarczeniu
kopii.
3. Obowiązek określony w ust. 1 pkt 1–5 dotyczy także kopii dokumentów,
zbiorów danych i kartotek, niezależnie od czasu ich sporządzenia.
4. Prezes Instytutu może w każdym czasie zażądać od:
1) ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
2) Ministra Obrony Narodowej,
3) Ministra Sprawiedliwości,
4) prezesa sądu powszechnego i wojskowego,
5) prokuratora kierującego powszechną jednostką organizacyjną prokuratury,
6) dyrektora Archiwum Akt Nowych oraz innego archiwum państwowego,
7) Szefów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego,
a także innych instytucji, dokumentów nieprzekazanych.
5. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Szef Urzędu Ochrony
Państwa oraz Minister Obrony Narodowej mogą wykonać dla potrzeb urzędu kopie
akt funkcjonariuszy pozostających w służbie, które powstały w okresach, o których
mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 lub 2.
6. Prezes Instytutu Pamięci wyznacza organom określonym w ust. 1 pkt 1–
7 terminy przejęcia dokumentów, zbiorów danych, rejestrów i kartotek, o których
mowa w tym przepisie.
Art. 24. 1. Prezes Instytutu Pamięci składa Sejmowi i Senatowi, raz w roku, informację o działalności Instytutu Pamięci. 2. Informacja, o której mowa w ust. 1, w części dotyczącej bezpieczeństwa lu...
Art. 26. 1. Do archiwum Instytutu Pamięci przekazuje się dokumenty wytworzone w toku postępowań prowadzonych przez sądy w sprawach, o których mowa w ustawie z dnia 18 października 2006 r. o ujawnian...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców