Art. 23. 1. Świadczeniodawca, o którym mowa w art. 19a ust. 1, przekazuje co
miesiąc Funduszowi informację obejmującą:
1) dla każdej kategorii świadczeniobiorcy, o której mowa w art. 19a ust. 4 pkt 3 –
liczbę osób wpisanych w harmonogramie przyjęć według stanu na ostatni dzień miesiąca;
2) dla każdego świadczeniobiorcy wpisanego do kategorii oczekujący, o której
mowa w art. 19a ust. 4 pkt 3 lit. b – dane, o których mowa
w art. 20 ust. 2 pkt 3 lit. d i e, według stanu na ostatni dzień miesiąca ze
wskazaniem kryterium medycznego określonego w przepisach wydanych na
podstawie art. 20 ust. 11, a w przypadku zmiany w okresie sprawozdawczym
kategorii, o której mowa w art. 19a ust. 4 pkt 3 – także wskazanie kategorii
posiadanej przed dokonaniem i po dokonaniu zmiany;
3) dane określone w przepisach wydanych na podstawie art. 190 ust. 1.
2. Fundusz publikuje na swojej stronie internetowej, aktualizując co najmniej raz
w miesiącu, informację o:
1) liczbie świadczeniobiorców wpisanych do kategorii oczekujący, o której mowa
w art. 19a ust. 4 pkt 3 lit. b, przekazaną przez świadczeniodawcę;
2) średnim czasie oczekiwania w danym miesiącu, obliczonym na podstawie
dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc;
3) możliwości udzielenia świadczenia przez innych świadczeniodawców, którzy
zawarli umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
3. Fundusz informuje świadczeniobiorcę o możliwości udzielenia świadczenia
opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, którzy zawarli umowę o udzielanie
świadczeń opieki zdrowotnej, średnim czasie oczekiwania na dane świadczenie opieki
zdrowotnej oraz o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia.
4. Świadczeniodawca, o którym mowa w art. 20 ust. 1, przekazuje każdego dnia
roboczego, z wyłączeniem sobót, niedziel oraz dni ustawowo wolnych od pracy,
Funduszowi informację o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia według
stanu na dzień poprzedzający, z wyłączeniem świadczeń, dla których jest prowadzona
lista oczekujących, o której mowa w art. 20 ust. 12, oraz świadczeń, w przypadku
których świadczeniodawca może nie wpisywać w harmonogramie przyjęć terminu
udzielenia świadczenia, o których mowa w art. 19a ust. 5.
4a. W przypadku ograniczonych możliwości technicznych świadczeniodawcy,
Prezes Funduszu może wyrazić zgodę na przekazywanie informacji o pierwszym
wolnym terminie udzielenia świadczenia przez świadczeniodawcę raz w tygodniu.
5. Informację, o której mowa w ust. 4 i 4a, Fundusz publikuje na swojej stronie
internetowej, aktualizując ją w dniu przekazania przez danego świadczeniodawcę.
6. Świadczeniodawca, na umotywowany wniosek Prezesa Funduszu, jest
obowiązany dostarczyć niezwłocznie inne niż określone w ust. 9 informacje dotyczące
realizacji obowiązków, o których mowa w ust. 1–5, 7 i 8.
7. W przypadku uzasadnionego podejrzenia niewykonywania lub niewłaściwego
wykonywania przez świadczeniodawcę obowiązków, o których mowa w art. 20,
Prezes Funduszu przeprowadza kontrolę u tego świadczeniodawcy.
8. Prezes Funduszu tworzy centralny wykaz informacji o liczbie oczekujących
na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej i średnim czasie oczekiwania
w poszczególnych oddziałach wojewódzkich Funduszu na podstawie informacji,
o których mowa w ust. 2, 4 i 4a.
9. Prezes Funduszu udziela świadczeniobiorcom informacji o danych zawartych
w wykazie, o którym mowa w ust. 8, oraz informacji, o której mowa w ust. 4 i 4a,
w szczególności przez bezpłatną linię telefoniczną.
10. Prezes Funduszu przekazuje na bieżąco informacje, o których mowa w ust. 4,
4a i 8, do systemu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r.
o systemie informacji w ochronie zdrowia.
11. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do świadczeniodawców, którzy prowadzą listy
oczekujących na udzielenie świadczenia w aplikacji udostępnionej przez Prezesa
Funduszu zgodnie z art. 190 ust. 1a.

Art. 23a. 1. Świadczeniodawca udzielający świadczeń opieki zdrowotnej
w szpitalach lub świadczeń specjalistycznych w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej
jest obowiązany umożliwić świadczeniobiorcom umawianie się drogą elektroniczną
na wizyty, monitorowanie statusu na liście oczekujących na udzielenie świadczenia
oraz powiadamianie o terminie udzielenia świadczenia.
2. (uchylony)
3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
minimalną funkcjonalność dla systemów teleinformatycznych umożliwiających
realizację usług, o których mowa w ust. 1, w tym sposób identyfikacji i
uwierzytelniania świadczeniobiorców, mając na uwadze konieczność zapewnienia
świadczeniobiorcom dostępu do danych zawartych na listach oczekujących na
udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej, z jednoczesnym obowiązkiem zapewnienia
przez świadczeniodawców ochrony danych osobowych świadczeniobiorców przed
nieuprawnionym dostępem i ujawnieniem.

Art. 23b. 1. Fundusz jest obowiązany do kontaktu ze świadczeniobiorcami
w celu przypominania o wyznaczonym terminie udzielenia świadczeń, dla których są
prowadzone harmonogramy przyjęć w aplikacji udostępnionej przez Prezesa
Funduszu, zgodnie z art. 190 ust. 1a.
2. W przypadku gdy Fundusz otrzyma od świadczeniobiorcy informację
o niemożności stawienia się u świadczeniodawcy w terminie określonym w trybie
art. 20 ust. 2, 7 lub 8, lub o rezygnacji ze świadczenia opieki zdrowotnej, jest on
obowiązany poinformować o tym niezwłocznie świadczeniodawcę, w którego
harmonogramie przyjęć został wpisany świadczeniobiorca.

Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych art. 23

Poprzedni

Art. 22. (uchylony).

Nastepny

Art. 24. Przepisów art. 19–23 nie stosuje się do świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu przeszczepów udzielanych osobom, które są wpisywane na krajowe listy osób oczekujących na przeszczepienie komór...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
  • Wejscie w życie 1 października 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 kwietnia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 03 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka