Art. 23. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany do
przyjęcia każdego pojazdu wycofanego z eksploatacji, który posiada cechy
identyfikacyjne pojazdu, o których mowa w art. 66 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
2. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest także obowiązany do
przyjęcia pojazdu wycofanego z eksploatacji, dla którego brak jest dowodu
rejestracyjnego lub który nie posiada cech identyfikacyjnych pojazdu, o których mowa
w art. 66 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
a także odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji, jeżeli
obowiązek przekazania tych odpadów do stacji demontażu wynika z postanowienia
albo decyzji wydanych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu
odpadów (Dz. U. z 2020 r. poz. 1792).
3. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu przy przyjmowaniu pojazdu
wycofanego z eksploatacji nie pobiera opłaty od właściciela pojazdu.
4. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu przy przyjmowaniu pojazdu
wycofanego z eksploatacji może pobrać opłatę od właściciela pojazdu, jeżeli jest
spełniony co najmniej jeden z następujących warunków:
1) pojazd wycofany z eksploatacji nie jest zarejestrowany na terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
2) pojazd wycofany z eksploatacji:
a) jest niekompletny,
b) zawiera odpady, które zostały do niego dodane.
5. Za niekompletny pojazd uważa się pojazd, który nie zawiera co najmniej
jednego istotnego elementu określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 9.
6. W przypadku przyjmowania niekompletnego pojazdu wycofanego
z eksploatacji opłata, o której mowa w ust. 4, nie może przekraczać 10 zł za każdy
kilogram brakującej masy pojazdu.
7. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu nie pobiera opłaty, o której
mowa w ust. 4, przy przyjmowaniu niekompletnego pojazdu wycofanego z
eksploatacji należącego do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży
Granicznej, organów Krajowej Administracji Skarbowej, Służby Więziennej,
Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Ochrony Państwa, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej.
8. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu może odmówić przyjęcia
pojazdu wycofanego z eksploatacji, jeżeli właściciel pojazdu nie uiścił opłaty, o której mowa w ust. 4.
9. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw klimatu, mając na uwadze wymogi ochrony środowiska,
potrzebę zapewnienia kompletności pojazdów w celu uzyskania odpowiednich
poziomów odzysku i recyklingu oraz przeciwdziałanie niewłaściwemu zagospodarowaniu odpadów, określi, w drodze rozporządzenia, listę istotnych elementów pojazdu kompletnego.

Art. 23a. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany do
przyjęcia będących odpadami części samochodów osobowych usuniętych w trakcie
naprawy o ile nie spowoduje to przekroczenia masy odpadów przewidywanych do
przetworzenia i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku, określonych
w pozwoleniu zintegrowanym lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami
wymaganych w związku z prowadzeniem stacji demontażu.
2. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu za przyjęcie będących odpadami
części samochodów osobowych usuniętych w trakcie naprawy może pobrać opłatę.

Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji art. 23

Poprzedni

Art. 22. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, minimalne wymagania dla stacji demontażu oraz sposób demontażu ...

Nastepny

Art. 24. 1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu, przyjmując pojazd wycofany z eksploatacji, który posiada wszystkie istotne elementy określone w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
  • Wejscie w życie 14 marca 2005
  • Ost. zmiana ustawy 4 grudnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka