Art. 23. 1. Prezes URE reguluje działalność przedsiębiorstw energetycznych
zgodnie z ustawą i polityką energetyczną państwa, zmierzając do równoważenia
interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii.
1a. (uchylony)
2. Do zakresu działania Prezesa URE należy:
1) udzielanie i cofanie koncesji;
2) zatwierdzanie i kontrolowanie stosowania taryf paliw gazowych, energii
elektrycznej i ciepła pod względem zgodności z zasadami określonymi w art.
44, 45 i 46, w tym analizowanie i weryfikowanie kosztów przyjmowanych
przez przedsiębiorstwa energetyczne jako uzasadnione do kalkulacji cen
i stawek opłat w taryfach;
3) ustalanie:
a) współczynników korekcyjnych określających projektowaną poprawę
efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa energetycznego oraz
zmianę warunków wykonywania przez to przedsiębiorstwo danego
rodzaju działalności gospodarczej,
b) okresu obowiązywania taryf i współczynników korekcyjnych, o których
mowa w lit. a,
c) wysokości uzasadnionego zwrotu z kapitału, o którym mowa w art.
45 ust. 1 pkt 1, dla przedsiębiorstw energetycznych przedkładających
taryfy do zatwierdzenia,
d) maksymalnego udziału opłat stałych w łącznych opłatach za świadczenie
usług przesyłania lub dystrybucji dla poszczególnych grup odbiorców
w taryfach dla paliw gazowych i energii, w przypadkach gdy wymaga
tego ochrona interesów odbiorców,
e) (uchylona)
f) wskaźnika referencyjnego, o którym mowa w art. 47 ust. 2f;
3a) opracowywanie wytycznych i zaleceń zapewniających jednolitą formę
planów, o których mowa w art. 16 ust. 1;
4) (uchylony)
4a) kontrolowanie wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 49a ust. 1
oraz w art. 49b ust. 1;
5) uzgadnianie projektów planów, o których mowa w art. 16;
6) wyznaczanie operatorów systemu, o których mowa w art. 9h ust. 1, 3 i 9, oraz
publikowanie w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki i zamieszczanie na
swojej stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej informacji
o danych adresowych, obszarze działania i okresie, na który zostali
wyznaczeni operatorami systemu;
6a) przyznawanie certyfikatu niezależności;
6b) kontrolowanie wypełniania przez właściciela sieci przesyłowej oraz operatora
systemu przesyłowego gazowego obowiązków określonych w niniejszej
ustawie oraz umowie, o której mowa w art. 9h ust. 3 pkt 2, w tym
monitorowanie powiązań pomiędzy właścicielem sieci przesyłowej
a operatorem systemu przesyłowego gazowego oraz przepływu informacji
między nimi;
6c) informowanie Komisji Europejskiej o wyznaczeniu operatorów systemów
przesyłowych;
6d) wydawanie decyzji, o której mowa w art. 9h ust. 3e;
7) udzielanie i cofanie zwolnienia z obowiązku świadczenia usług, o których
mowa w art. 4 ust. 2, art. 4c, art. 4d ust. 1 i art. 4e ust. 1;
8) zatwierdzanie instrukcji ruchu i eksploatacji sieci, o których mowa w art. 9g;
9) organizowanie i przeprowadzanie przetargów dotyczących:
a) wyłaniania sprzedawców z urzędu,
b) budowy nowych mocy wytwórczych energii elektrycznej i realizacji
przedsięwzięć zmniejszających zapotrzebowanie na energię elektryczną;
10) kontrolowanie standardów jakościowych obsługi odbiorców oraz
kontrolowanie na wniosek odbiorcy dotrzymania parametrów jakościowych
paliw gazowych i energii elektrycznej;
11) kontrolowanie realizacji przez operatora systemu przesyłowego
elektroenergetycznego lub operatora systemu połączonego
elektroenergetycznego oraz innych uczestników rynku energii elektrycznej
obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia (WE) nr 714/2009
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków
dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii
elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1228/2003, a także
wykonywanie innych obowiązków organu regulacyjnego wynikających z tego
rozporządzenia oraz obowiązków wynikających z rozporządzeń wydanych na
podstawie art. 6 i art. 18 rozporządzenia 714/2009;
11a) kontrolowanie realizacji przez operatora systemu przesyłowego gazowego lub
operatora systemu połączonego gazowego oraz innych uczestników rynku
paliw gazowych obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w
sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i
uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1775/2005, wykonywanie innych
obowiązków organu regulacyjnego wynikających z tego rozporządzenia oraz
zatwierdzanie odpowiednich punktów w systemie przesyłowym, objętych
obowiązkiem, o którym mowa w art. 18 tego rozporządzenia, a także
wykonywanie obowiązków organu regulacyjnego wynikających z
rozporządzeń przyjętych na podstawie art. 8 oraz art. 23 rozporządzenia
715/2009;
11b) zatwierdzanie metod alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania
ograniczeniami, opracowanych zgodnie z przepisami rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w
sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr
1228/2003 oraz rozporządzeń przyjętych na podstawie art. 6 i art. 18
rozporządzenia 714/2009 lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu
do sieci przesyłowej gazu ziemnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr
1775/2005 oraz rozporządzeń przyjętych na podstawie art. 8 oraz art. 23
rozporządzenia 715/2009;
11c) rozstrzyganie spraw w zakresie określonym w art. 8a;
11d) zatwierdzanie wymogów ogólnego stosowania, o których mowa w art. 9ga
ust. 1;
11e) rozstrzyganie spraw w zakresie określonym w art. 7 ust. 8 rozporządzenia
2016/631, art. 6 ust. 8 rozporządzenia 2016/1388 oraz art. 5 ust. 8
rozporządzenia 2016/1447;
12) rozstrzyganie sporów w zakresie określonym w art. 8 ust. 1;
13) nakładanie kar pieniężnych na zasadach określonych w ustawie;
14) współdziałanie z właściwymi organami w przeciwdziałaniu praktykom
przedsiębiorstw energetycznych ograniczającym konkurencję;
14a) współdziałanie z organem właściwym w sprawach nadzoru nad rynkiem
kapitałowym, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 lipca
2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 180, 284
i 568) w zakresie niezbędnym do właściwego wykonywania zadań
określonych w ustawie;
14b) współpraca z organami regulacyjnymi państw członkowskich Unii
Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym oraz z Agencją, w szczególności w zakresie sporządzania
i stosowania kodeksów sieci oraz zatwierdzania metod zarządzania
ograniczeniami opracowanymi zgodnie z przepisami rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r.
w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej
wymiany energii elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr
1228/2003 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr
1775/2005, a także w zakresie integracji krajowych sektorów energetycznych
na poziomie regionalnym oraz w celu spójnego stosowania prawa Unii
Europejskiej w odniesieniu do gazociągów międzysystemowych;
14c) zawieranie umów z organami regulacyjnymi państw członkowskich Unii
Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym w celu zacieśniania współpracy w zakresie regulacji;
14d) zwracanie się do Agencji w sprawie zgodności decyzji wydanych przez inne
organy regulacyjne, o których mowa w pkt 14b, z wytycznymi, o których
mowa w rozporządzeniu (WE) nr 714/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu
do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylającym
rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 lub w rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie
warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylającym
rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 oraz informowanie Komisji Europejskiej
o niezgodności tych
decyzji;
15) ustalanie metod kontroli i podejmowanie działań dla poprawy efektywności
przedsiębiorstw energetycznych;
16) określanie i publikowanie wskaźników i cen wskaźnikowych istotnych dla
procesu kształtowania taryf;
17) publikowanie informacji służących zwiększeniu efektywności użytkowania
paliw i energii;
18) zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących przedsiębiorstw
energetycznych, w tym obliczanie i ogłaszanie w terminie do dnia 31 marca
każdego roku:
a) (uchylona)
b) średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym
oraz sposób jej obliczenia,
c) średnich cen sprzedaży ciepła, wytworzonego w należących do
przedsiębiorstw posiadających koncesje jednostkach wytwórczych
niebędących jednostkami kogeneracji:
– opalanych paliwami węglowymi,
– opalanych paliwami gazowymi,
– opalanych olejem opałowym,
– stanowiących instalacje odnawialnego źródła energii,
d) średniej ceny energii elektrycznej dla odbiorcy energii elektrycznej
w gospodarstwie domowym uwzględniającej opłatę za świadczenie
usługi dystrybucji energii elektrycznej, obliczanej na podstawie cen
zawartych w umowach kompleksowych
– w poprzednim roku kalendarzowym;
18a) zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących przedsiębiorstw
energetycznych, w tym obliczanie i ogłaszanie, w terminie do 90 dni od dnia
zakończenia każdego kwartału, średnich cen sprzedaży energii elektrycznej
na rynku konkurencyjnym w poprzednim kwartale, oraz ogłaszanie sposobu
ich obliczania;
19) (uchylony)
19a) przekazywanie do Komisji Europejskiej informacji, o których mowa w art. 9c
ust. 11;
19b) wykonywanie zadań, obowiązków oraz korzystanie z uprawnień określonych
w sposób wiążący dla organu regulacyjnego w rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r.
w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii, zwanym
dalej „rozporządzeniem 1227/2011”, oraz współpraca z Agencją, organami
regulacyjnymi państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) −
stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, organem właściwym
w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów oraz organem właściwym
w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym, w zakresie niezbędnym do
wykonywania obowiązków określonych w rozporządzeniu 1227/2011;
20) monitorowanie funkcjonowania systemu gazowego i elektroenergetycznego
w zakresie:
a) zasad zarządzania i rozdziału przepustowości połączeń międzysystemowych, z którymi istnieją wzajemne połączenia, we współpracy
z właściwymi organami państw członkowskich Unii Europejskiej lub
państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
b) mechanizmów bilansowania systemu gazowego lub systemu
elektroenergetycznego i zarządzania ograniczeniami w krajowym
systemie gazowym i elektroenergetycznym,
c) warunków przyłączania podmiotów do sieci i ich realizacji oraz
dokonywania napraw tej sieci,
d) wypełniania obowiązku publikowania przez operatorów systemów
przesyłowych i dystrybucyjnych informacji dotyczących połączeń
międzysystemowych, korzystania z sieci i rozdziału zdolności
przesyłowych stronom umowy o świadczenie usług przesyłania lub
dystrybucji paliw gazowych lub energii, z uwzględnieniem konieczności
traktowania tych informacji jako poufnych ze względów handlowych,
e) warunków świadczenia usług magazynowania paliw gazowych, usług
skraplania gazu ziemnego oraz innych usług świadczonych przez
przedsiębiorstwa energetyczne,
f) bezpieczeństwa dostarczania paliw gazowych i energii elektrycznej,
g) wypełniania przez operatorów systemów przesyłowych
i dystrybucyjnych ich zadań,
h) wypełniania przez przedsiębiorstwo energetyczne obowiązków
wymienionych w art. 44;
21) (uchylony)
21a) wydawanie, na wniosek organu właściwego do wydania pozwolenia
zintegrowanego, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. –
Prawo ochrony środowiska, opinii dotyczącej skutków ekonomicznych,
w tym wpływu na opłacalność wytwarzania energii, zastosowania do źródeł
spalania paliw drugiej zasady łączenia, o której mowa w art. 157a ust. 2 pkt
2 tej ustawy;
21b) kontrolowanie przedsiębiorstwa energetycznego lub podmiotu przywożącego
na zasadach określonych w ustawie;
21c) prowadzenie w postaci elektronicznej:
a) rejestru podmiotów przywożących,
b) wykazu podmiotów, które złożyły wnioski o udzielenie, zmianę lub
cofnięcie koncesji albo o udzielenie lub zmianę promesy koncesji,
c) rejestru przedsiębiorstw energetycznych posiadających koncesję,
d) wykazu podmiotów posiadających promesę koncesji,
e) wykazu podmiotów, wobec których toczyło się postępowanie w sprawie
udzielenia koncesji, które zostało następnie umorzone lub zakończyło się
odmową udzielenia koncesji lub pozostawieniem wniosku bez
rozpoznania,
f) wykazu przedsiębiorstw energetycznych, którym cofnięto koncesję,
g) wykazu podmiotów, którym koncesja wygasła, wraz z podaniem
podstawy i daty wygaśnięcia koncesji;
21d) podejmowanie działań informacyjnych mających na celu ochronę
uzasadnionych interesów odbiorców paliw gazowych, energii elektrycznej lub
ciepła w gospodarstwie domowym, w szczególności publikowanie na stronie
internetowej URE informacji dotyczących powtarzających się lub istotnych
problemów prowadzących do sporów między przedsiębiorstwami
energetycznymi a odbiorcami paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła
w gospodarstwie domowym, a także o przedsiębiorstwach energetycznych, na
które zostały złożone uzasadnione skargi tych odbiorców dotyczące tych
problemów;
22) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub ustawach odrębnych.
2a. Prezes URE w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 20, w szczególności
sporządza raport przedstawiający i oceniający:
1) warunki podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie
wytwarzania, przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej;
2) realizację planów, o których mowa w art. 16 ust. 2 i 4, z uwzględnieniem
zamierzeń inwestycyjnych wynikających ze sprawozdania, o którym mowa
w art. 15b ust. 3.
2b. Raport, o którym mowa w ust. 2a, może zawierać także propozycje zmian
przepisów określających warunki funkcjonowania systemu elektroenergetycznego,
o których mowa w art. 9 ust. 3, i szczegółowych zasad kształtowania taryf dla energii elektrycznej, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust.
3, służących rozwojowi zdolności wytwórczych i przesyłowych energii
elektrycznej, zgodnie z przyjętą polityką energetyczną państwa, o której mowa
w art. 15a, i wnioskami wynikającymi ze sprawozdania, o którym mowa w art. 15b
ust. 3.
2c. Prezes URE przekazuje raport, o którym mowa w ust. 2a, ministrowi
właściwemu do spraw energii, co 2 lata, w terminie do dnia 30 czerwca danego
roku.
2d. Raport, o którym mowa w ust. 2a, podlega publikacji w Biuletynie Urzędu
Regulacji Energetyki.
3. W sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 5, z wyjątkiem spraw
wymienionych w art. 32 ust. 1 pkt 4, niezbędna jest opinia właściwego miejscowo
zarządu województwa.
3a. W sprawach z wniosku o udzielenie, przedłużenie albo cofnięcie koncesji
na wytwarzanie paliw ciekłych, magazynowanie lub przeładunek paliw ciekłych
oraz obrót paliwami ciekłymi z zagranicą z wyłączeniem spraw o zmianę tych
koncesji, Prezes URE zasięga opinii Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych, Szefa
Krajowej Administracji Skarbowej, Prokuratora Generalnego oraz Komendanta
Głównego Policji.
3b. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 3a, Prezes URE przekazuje
Prezesowi Agencji Rezerw Materiałowych umowy przedwstępne wobec umów, o
których mowa w art. 10 lub art. 11 ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów
naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia
bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym.
3c. Organy, o których mowa w ust. 3a, wydają w formie postanowienia opinie
zawierające ocenę spełnienia przez wnioskodawcę określonych w rozdziale 5
wymogów udzielenia, przedłużenia albo cofnięcia koncesji, w zakresie, w jakim
wynika to z właściwości ich działania określonych w przepisach odrębnych.
4. Nieprzedstawienie przez zarząd województwa opinii w sprawach
wymienionych w ust. 2 pkt 1 i 5, w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia sprawy do
zaopiniowania, jest równoznaczne z wydaniem pozytywnej opinii.
4a. Nieprzedstawienie przez Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych, Szefa
Krajowej Administracji Skarbowej, Prokuratora Generalnego lub Komendanta Głównego Policji opinii, o której mowa w ust. 3a, w terminie 21 dni od dnia wpływu
wniosku do zaopiniowania, jest równoznaczne z wydaniem opinii pozytywnej.
5. Prezes URE uchyla decyzję wydaną w sprawach, o których mowa w ust. 2,
jeżeli Komisja Europejska stwierdziła jej niezgodność z przepisami wydanymi na
podstawie rozporządzenia (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie
warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii
elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 lub rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r.
w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1775/2005, w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania
informacji od Komisji Europejskiej o konieczności jej uchylenia, i informuje o tym
uchyleniu Komisję Europejską.
6. Prezes URE współpracując z organami regulacyjnymi państw
członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym oraz z Agencją zapewnia taki sam stopień poufności otrzymanych
informacji, jaki jest wymagany od organu udostępniającego informacje.
7. Prezes URE kontroluje zapewnienie równego i otwartego dostępu do sieci
transportowej dwutlenku węgla i podziemnych składowisk dwutlenku węgla oraz
rozstrzyga spory w zakresie określonym w art. 11n ust. 7.

Art. 23a. 1. Uczestnik rynku rejestruje się, zgodnie z art. 9 ust.
1 rozporządzenia 1227/2011, w krajowym rejestrze uczestników rynku, o którym
mowa w art. 9 ust. 2 tego rozporządzenia.
2. Rejestracji, o której mowa w ust. 1, dokonuje się na formularzu
rejestracyjnym, o którym mowa w art. 9 ust. 4 rozporządzenia 1227/2011,
udostępnianym na stronie internetowej URE.

Art. 23b. 1. Prezes URE przeprowadza kontrolę lub prowadzi postępowanie
wyjaśniające w sprawach manipulacji na rynku lub próby manipulacji na rynku
oraz niezgodnego z prawem wykorzystywania informacji wewnętrznej w zakresie
produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym, które nie są
instrumentami finansowymi.
2. Przez niezgodne z prawem wykorzystywanie informacji wewnętrznej
rozumie się działania wbrew zakazom określonym w art. 3 ust. 1 rozporządzenia
1227/2011.

Art. 23c. 1. Kontrola, o której mowa w art. 23b, zwana dalej „kontrolą
REMIT”, jest prowadzona przez upoważnionego pracownika URE, zwanego dalej
„pracownikiem kontrolującym”, u każdego uczestnika rynku lub podmiotu
działającego w imieniu uczestnika rynku, zwanych dalej „podmiotami
kontrolowanymi”.
2. Prezes URE może upoważnić do udziału w kontroli REMIT osoby
posiadające wiadomości specjalne, jeżeli do jej przeprowadzenia niezbędne są tego
rodzaju wiadomości.
3. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli REMIT oraz do udziału w tej
kontroli zawiera:
1) oznaczenie organu kontroli;
2) wskazanie podstawy prawnej kontroli;
3) datę i miejsce wystawienia upoważnienia;
4) imię, nazwisko i stanowisko oraz numer dokumentu potwierdzającego
tożsamość pracownika kontrolującego lub osoby, o której mowa w ust. 2;
5) oznaczenie podmiotu kontrolowanego;
6) określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
7) określenie daty rozpoczęcia kontroli i przewidywanej daty jej zakończenia;
8) podpis osoby udzielającej upoważnienia, z podaniem zajmowanego
stanowiska lub sprawowanej funkcji;
9) pouczenie o prawach i obowiązkach podmiotu kontrolowanego.
4. Pracownik kontrolujący doręcza podmiotowi kontrolowanemu lub osobie
przez niego upoważnionej upoważnienie do przeprowadzenia kontroli REMIT.
5. W razie nieobecności podmiotu kontrolowanego lub osoby przez niego
upoważnionej, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli REMIT może być
okazane innemu pracownikowi podmiotu kontrolowanego, który może być uznany
za osobę, o której mowa w art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. − Kodeks
cywilny, lub przywołanemu świadkowi, którym powinien być funkcjonariusz
publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.
W takim przypadku upoważnienie doręcza się niezwłocznie podmiotowi kontrolowanemu, nie później jednak niż trzeciego dnia od dnia wszczęcia tej kontroli.

Art. 23d. 1. W toku kontroli REMIT pracownik kontrolujący ma prawo:
1) wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń oraz
środków transportu podmiotu kontrolowanego;
2) żądania udostępnienia akt, ksiąg, wszelkiego rodzaju dokumentów i nośników
informacji związanych z przedmiotem kontroli oraz ich odpisów i wyciągów,
a także sporządzania z nich notatek i kopii;
3) żądania od osób, o których mowa w art. 23e ust. 1, ustnych wyjaśnień
dotyczących przedmiotu kontroli;
4) żądania informacji od osób, które biorą lub brały udział w sposób pośredni lub
bezpośredni w zawieraniu kontrolowanych transakcji;
5) przeprowadzania kontroli w siedzibie podmiotu kontrolowanego.
2. Osobie upoważnionej do udziału w kontroli REMIT na podstawie art. 23c
ust. 2 przysługują uprawnienia pracownika kontrolującego, o których mowa w ust.
1 pkt 1 i 2, oraz uprawnienie do udziału wraz z pracownikiem kontrolującym
w przeszukaniu, o którym mowa w art. 23g.
3. W toku kontroli REMIT pracownik kontrolujący może korzystać z pomocy
funkcjonariuszy innych organów kontroli państwowej lub Policji. Organy kontroli
państwowej lub Policja wykonują czynności na polecenie kontrolującego.
4. W uzasadnionych przypadkach przebieg kontroli REMIT lub poszczególne
czynności w jej toku, po uprzednim poinformowaniu podmiotu kontrolowanego,
mogą być utrwalane przy pomocy urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk.
Informatyczne nośniki danych w rozumieniu przepisów o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, na których
zarejestrowano przebieg kontroli lub poszczególne czynności w jej toku, stanowią
załącznik do protokołu kontroli.

Art. 23e. 1. W toku kontroli REMIT podmiot kontrolowany, osoba przez
niego upoważniona, posiadacz lokalu mieszkalnego, pomieszczenia,
nieruchomości lub środka transportu, o których mowa w art. 23g ust. 1, są
obowiązani do współdziałania z pracownikiem kontrolującym polegającego na:
1) udzielaniu żądanych informacji;
2) umożliwianiu wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych
pomieszczeń oraz środków transportu;
3) udostępnianiu akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów lub innych
nośników informacji.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą odmówić współdziałania, gdy
naraziłoby to je lub ich małżonka, wstępnych, zstępnych, rodzeństwo oraz
powinowatych w tej samej linii lub stopniu, jak również osoby pozostające
w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli, a także osobę pozostającą we
wspólnym pożyciu, na odpowiedzialność karną. Prawo odmowy współdziałania
w toku kontroli REMIT trwa po ustaniu małżeństwa lub rozwiązaniu stosunku
przysposobienia, opieki lub kurateli, a także po ustaniu wspólnego pożycia.

Art. 23f. 1. Podmiot kontrolowany zapewnia pracownikowi kontrolującemu
oraz osobom upoważnionym do udziału w kontroli REMIT warunki i środki
niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:
1) sporządza we własnym zakresie kopie dokumentów, w tym wydruki
z nośników informacji, a także informatycznych nośników danych,
wskazanych przez pracownika kontrolującego;
2) zapewnia w miarę możliwości samodzielne zamknięte pomieszczenie, jeżeli
jest to niezbędne do przeprowadzenia kontroli;
3) zapewnia wydzielone miejsce do przechowywania dokumentów
i zabezpieczonych przedmiotów;
4) udostępnia środki łączności, którymi dysponuje, w zakresie niezbędnym do
wykonywania czynności kontrolnych.
2. Podmiot kontrolowany dokonuje potwierdzenia za zgodność z oryginałem
sporządzonych kopii dokumentów i wydruków. W przypadku odmowy
potwierdzenia za zgodność z oryginałem potwierdza je pracownik kontrolujący,
o czym czyni wzmiankę w protokole kontroli.
3. Czynności kontrolne mogą być podejmowane również poza siedzibą
podmiotu kontrolowanego, w szczególności w siedzibie URE, jeżeli jest to
uzasadnione charakterem tych czynności oraz może przyczynić się do szybszego i
skuteczniejszego przeprowadzenia kontroli.

Art. 23g. 1. Jeżeli istnieją uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że
w lokalu mieszkalnym lub w jakimkolwiek innym pomieszczeniu, nieruchomości
lub środku transportu są przechowywane przedmioty, akta, księgi, dokumenty
i inne informatyczne nośniki danych w rozumieniu przepisów o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, mogące mieć wpływ na
ustalenie stanu faktycznego istotnego dla prowadzonego postępowania, pracownik
kontrolujący w toku kontroli REMIT może również dokonać przeszukania tych
pomieszczeń lub rzeczy, za zgodą sądu ochrony konkurencji i konsumentów,
udzieloną na wniosek Prezesa URE.
2. Jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie poważnego naruszenia przepisów
ustawy, w szczególności wtedy, gdy mogłoby dojść do zatarcia dowodów,
z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, Prezes URE może wystąpić przed
wszczęciem postępowania kontrolnego.
3. Sąd ochrony konkurencji i konsumentów wydaje w ciągu 48 godzin
postanowienie w sprawie, o której mowa w ust. 1. Na postanowienie sądu ochrony
konkurencji i konsumentów nie przysługuje zażalenie.
4. W sprawach nieuregulowanych w ustawie przepisy ustawy z dnia
6 czerwca 1997 r. − Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 30, 413 i
568) mające zastosowanie do przeszukania stosuje się odpowiednio.

Art. 23h. 1. Pracownik kontrolujący lub osoby upoważnione do udziału
w kontroli REMIT ustalają stan faktyczny na podstawie dowodów zebranych
w toku tej kontroli, a w szczególności dokumentów, przedmiotów, oględzin oraz
ustnych lub pisemnych wyjaśnień i oświadczeń oraz innych nośników informacji.
2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogą zostać zabezpieczone przez:
1) pozostawienie ich w wydzielonym lub oddzielnym, zamkniętym
i opieczętowanym pomieszczeniu podmiotu kontrolowanego;
2) złożenie, za pokwitowaniem udzielonym podmiotowi kontrolowanemu, na
przechowanie w wyznaczonym miejscu.

Art. 23i. 1. Prezes URE w toku kontroli REMIT może wydać postanowienie
o zajęciu akt, ksiąg, innych wszelkiego rodzaju dokumentów lub informatycznych
nośników danych, w rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne, oraz innych przedmiotów mogących stanowić dowód w sprawie, na czas niezbędny do przeprowadzenia kontroli, nie
dłuższy niż 7 dni.
2. Osobę posiadającą przedmioty, o których mowa w ust. 1, pracownik
kontrolujący wzywa do wydania ich dobrowolnie, a w razie odmowy można
przeprowadzić ich odebranie w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji.
3. Na postanowienie o zajęciu przedmiotów, o których mowa w ust. 1,
zażalenie przysługuje osobom, których prawa zostały naruszone. Wniesienie
zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia.
4. Do zabezpieczenia na miejscu kontroli, w celu wykonywania czynności
w toku kontroli, akt, ksiąg, innych wszelkiego rodzaju dokumentów lub
informatycznych nośników danych oraz innych przedmiotów mogących stanowić
dowód w sprawie, jak również pomieszczeń podmiotu kontrolowanego, w których
znajdują się te dokumenty lub przedmioty, nie stosuje się przepisów ust. 1–3.

Art. 23j. 1. Przedmioty podlegające zajęciu, o którym mowa w art. 23i ust. 1,
w czasie kontroli REMIT należy, po dokonaniu oględzin i sporządzeniu protokołu
zajęcia, zabrać albo oddać na przechowanie osobie godnej zaufania z zaznaczeniem
obowiązku ich przedstawienia na każde żądanie Prezesa URE.
2. Protokół zajęcia przedmiotów powinien zawierać: oznaczenie sprawy,
z którą zajęcie ma związek, podanie dokładnej godziny rozpoczęcia i zakończenia
czynności, dokładną listę zajętych przedmiotów i, w miarę potrzeby, ich opis,
a ponadto wskazanie postanowienia Prezesa URE o zajęciu. Protokół podpisuje
dokonujący zajęcia i przedstawiciel podmiotu kontrolowanego.
3. Dokonujący zajęcia przedmiotów jest obowiązany do natychmiastowego
wręczenia osobom zainteresowanym pokwitowania stwierdzającego, jakie
przedmioty i przez kogo zostały zajęte, oraz do niezwłocznego powiadomienia
osoby, której przedmioty zostały zajęte.
4. Zajęte przedmioty należy zwrócić niezwłocznie po stwierdzeniu, że są
zbędne dla prowadzonego postępowania, albo po uchyleniu przez sąd ochrony
konkurencji i konsumentów postanowienia o zajęciu przedmiotów, jednak nie
później niż po upływie terminu, o którym mowa w art. 23i ust. 1.

Art. 23k. 1. Przebieg przeprowadzonej kontroli REMIT pracownik
kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.
2. Protokół kontroli powinien zawierać w szczególności:
1) wskazanie nazwy albo imienia i nazwiska oraz adresu podmiotu
kontrolowanego;
2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
3) imię, nazwisko i stanowisko pracownika kontrolującego;
4) określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
5) opis stanu faktycznego ustalonego w trakcie kontroli oraz wykaz dowodów
zebranych w toku kontroli;
6) opis załączników;
7) pouczenie podmiotu kontrolowanego zawierające informację o prawie
zgłaszania zastrzeżeń do protokołu oraz o prawie odmowy podpisania
protokołu.
3. Materiał dowodowy zgromadzony w toku kontroli REMIT stanowi
załącznik do protokołu kontroli.

Art. 23l. 1. Protokół kontroli REMIT podpisują pracownik kontrolujący
i podmiot kontrolowany.
2. Przed podpisaniem protokołu kontroli podmiot kontrolowany w terminie
7 dni od dnia przedstawienia tego protokołu do podpisu może złożyć na piśmie
zastrzeżenia do przedstawionego protokołu.
3. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, pracownik
kontrolujący dokonuje ich analizy i w razie potrzeby podejmuje dodatkowe
czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń zmienia
lub uzupełnia odpowiednią część protokołu kontroli w formie aneksu do protokołu.
4. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, pracownik
kontrolujący informuje o tym podmiot kontrolowany na piśmie.
5. O odmowie podpisania protokołu kontroli pracownik kontrolujący czyni
wzmiankę w protokole.
6. Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden
pozostawia się podmiotowi kontrolowanemu, z wyłączeniem materiału
dowodowego pozostającego w posiadaniu tego podmiotu.
7. Wraz z protokołem kontroli Prezes URE może zgłosić zalecenia usunięcia
przez podmiot kontrolowany nieprawidłowości stwierdzonych na podstawie
wyników kontroli REMIT, zwane dalej „zaleceniami”, wyznaczając termin, nie
krótszy niż 14 dni, do usunięcia tych nieprawidłowości.
8. W przypadkach niecierpiących zwłoki, gdy wymaga tego bezpieczeństwo
obrotu lub interes inwestorów, Prezes URE może zgłosić zalecenia przed
zakończeniem kontroli, wyznaczając podmiotowi kontrolowanemu termin do
usunięcia nieprawidłowości krótszy niż 14 dni. O zgłoszeniu zaleceń w tym trybie
zamieszcza się wzmiankę w protokole kontroli.
9. Bieg terminu do usunięcia przez podmiot kontrolowany nieprawidłowości
wskazanych w zaleceniach rozpoczyna się w dniu następującym po dniu
otrzymania tych zaleceń.
10. Podmiot kontrolowany niezwłocznie, nie później niż w dniu następnym
po upływie terminu do usunięcia nieprawidłowości wskazanych w zaleceniach,
przekazuje Prezesowi URE informację o sposobie ich uwzględnienia, wskazując
szczegółowy sposób usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Art. 23m. 1. Prezes URE, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego
oraz Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów współpracują
i wzajemnie przekazują informacje, w tym informacje prawnie chronione na
podstawie odrębnych przepisów, w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań
wynikających z rozporządzenia 1227/2011, w tym na potrzeby prowadzonej
kontroli lub postępowania wyjaśniającego, o których mowa w art. 23b. Organy te
są obowiązane zapewnić ochronę informacji przekazywanych na podstawie
rozporządzenia 1227/2011 oraz zapobiegać ich niezgodnemu z prawem
wykorzystywaniu.
2. Do przekazywania przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów informacji, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art.
73 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji
i konsumentów.
3. Organy, o których mowa w ust. 1, mogą zawierać porozumienia
o współpracy i wymianie informacji.

Art. 23n. 1. Prezes URE może przekazać do publicznej wiadomości
informację o środkach lub sankcjach zastosowanych za naruszenie obowiązków
określonych w rozporządzeniu 1227/2011.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, nie może zawierać danych osobowych.
Do publicznej wiadomości podaje się firmę (nazwę) podmiotu, którego działalności
dotyczy naruszenie przepisów rozporządzenia 1227/2011, a w przypadku gdy
podmiot ten prowadzi działalność pod innym oznaczeniem, do publicznej
wiadomości podaje się także to oznaczenie.
3. Zakazu, o którym mowa w ust. 2, nie narusza podanie do publicznej
wiadomości firmy (nazwy), pod którą prowadzi działalność osoba fizyczna.
4. Informacje, o których mowa w ust. 1, są podawane poprzez zamieszczenie
na stronie internetowej Prezesa URE.

Art. 23o. 1. W przypadku gdy w związku z podejrzeniem popełnienia
przestępstwa określonego w art. 57a–57d postępowanie przygotowawcze jest
prowadzone z urzędu lub na podstawie zawiadomienia Prezesa URE lub innego
podmiotu, prokurator zawiadamia o tym Prezesa URE, wskazując
w zawiadomieniu firmę (nazwę) lub inne oznaczenie podmiotu, pod którym
prowadzi on działalność, w związku z którą jest prowadzone postępowanie.
2. Prokurator lub sąd w sprawach o przestępstwa określone w art. 57a–57d
przekazują Prezesowi URE informacje o prawomocnej odmowie wszczęcia
postępowania przygotowawczego albo o prawomocnym umorzeniu postępowania
przygotowawczego, a w przypadku wniesienia aktu oskarżenia informację
o prawomocnym orzeczeniu sądu.

Art. 23p. 1. W celu ustalenia, czy istnieją podstawy do złożenia
zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa określonego w art. 57a–
57d, Prezes URE może zarządzić przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.
Postępowanie wyjaśniające nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy.
2. Postępowanie wyjaśniające prowadzi pracownik URE pisemnie
upoważniony przez Prezesa URE. W zakresie upoważnienia przepisy art. 23c ust.
3–5 stosuje się odpowiednio.
3. Do złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz do wydania dokumentu
lub innego nośnika informacji można wezwać każdego, kto dysponuje określoną
wiedzą, dokumentem lub nośnikiem. Przepis art. 23e stosuje się odpowiednio.
4. Do czynności podejmowanych w toku postępowania wyjaśniającego
przepisy art. 23d ust. 1 i 4, art. 23f oraz art. 23i stosuje się odpowiednio.
5. W toku postępowania wyjaśniającego, w granicach koniecznych do
sprawdzenia, czy zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa
określonego w art. 57a–57d, Prezes URE może zażądać od:
1) Szefa Krajowej Administracji Skarbowej − udostępnienia określonych
informacji stanowiących tajemnicę skarbową;
2) podmiotów i instytucji, o których mowa w art. 8 ust. 4 lit. b–f rozporządzenia
1227/2011, udostępniania informacji, określonych w art. 8 ust. 1 tego
rozporządzenia, stanowiących tajemnicę zawodową w rozumieniu odrębnych
ustaw.
Przekazanie informacji, o których mowa w punktach poprzedzających, nie stanowi
naruszenia obowiązku zachowania odpowiednio tajemnicy skarbowej i tajemnicy
zawodowej.
6. Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego Prezes URE składa
zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wszczyna kontrolę REMIT
albo zarządza zamknięcie postępowania wyjaśniającego.
7. Do zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa dołącza się akta
postępowania wyjaśniającego z załącznikami.
8. Zamknięcie postępowania wyjaśniającego nie stanowi przeszkody do
ponownego jego przeprowadzenia o ten sam czyn, chyba że nastąpiło
przedawnienie karalności przestępstwa.

Art. 23r. 1. Prezes URE przeprowadza kontrolę lub prowadzi postępowanie
wyjaśniające w sprawie naruszenia:
1) warunków prowadzenia działalności objętej koncesjami, o których mowa w
art. 32 ust. 1 pkt 1–4, w zakresie, w jakim dotyczą paliw ciekłych, albo wpisem
do rejestru podmiotów przywożących lub
2) warunków udzielonych koncesji, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1–4, w
zakresie, w jakim dotyczą paliw ciekłych.
2. Kontrole, o których mowa w ust. 1, prowadzone są zgodnie z planem
kontroli, przygotowywanym corocznie przez Prezesa URE.
3. W ramach realizacji zadań lub kontroli prowadzonych na zasadach i w
trybach określonych w odrębnych przepisach: Szef Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Szef Krajowej Administracji Skarbowej, Prezes Agencji Rezerw
Materiałowych, Prezes Urzędu Dozoru Technicznego, Dyrektor Transportowego
Dozoru Technicznego, Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy oraz
organy: Policji, Prokuratury, Inspekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Straży
Pożarnej, nadzoru budowlanego, administracji miar i Państwowej Inspekcji
Sanitarnej kontrolują spełnienie obowiązku:
1) posiadania koncesji, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1–4, w zakresie, w
jakim dotyczą paliw ciekłych;
2) wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 32a;
3) zgłoszenia do Prezesa URE infrastruktury paliw ciekłych, o którym mowa w
art. 43e.
4. Organy, o których mowa w ust. 3, mogą kontrolować spełnienie wymogu
prowadzenia sprzedaży paliw ciekłych i świadczenia usług magazynowania lub
przeładunku paliw ciekłych, przesyłania lub dystrybucji paliw ciekłych w sposób
zgodny z art. 43a.
5. W toku postępowania kontrolnego lub wyjaśniającego, Prezes URE
współpracuje z organami, o których mowa w ust. 3, które zobowiązane są do
przekazywania Prezesowi URE wszelkich posiadanych informacji i dokumentów,
które mogą posłużyć do stwierdzenia, czy nastąpiło naruszenie warunków, o
których mowa w ust. 1.

Art. 23s. 1. W celu wsparcia właściwej realizacji postępowań kontrolnych, o
których mowa w art. 23r ust. 3 i 4, Prezes URE publikuje w Biuletynie Informacji
Publicznej Urzędu Regulacji Energetyki informator kontroli, zawierający opis
wymagań i obowiązków wynikających z przepisów, które powinny być sprawdzane
w toku kontroli przeprowadzanej na podstawie przepisów odrębnych.
2. Prezes URE co najmniej raz w roku przekazuje organom kontroli aktualny
informator, o którym mowa w ust. 1.

Art. 23t. Do prowadzenia kontroli, o której mowa w art. 23r ust. 1, przepisy
art. 23c–23l stosuje się odpowiednio.

Art. 23u. 1. W przypadku gdy w związku z podejrzeniem popełnienia
przestępstwa określonego w art. 57g postępowanie przygotowawcze jest
prowadzone z urzędu lub na podstawie zawiadomienia Prezesa URE lub innego
podmiotu, prokurator zawiadamia o tym Prezesa URE, wskazując w
zawiadomieniu firmę (nazwę) lub inne oznaczenie podmiotu, pod którym prowadzi
on działalność, w związku z którą jest prowadzone postępowanie.
2. Prokurator lub sąd w sprawach o przestępstwo określone w art. 57g
przekazują Prezesowi URE informacje o prawomocnej odmowie wszczęcia
postępowania przygotowawczego albo o prawomocnym umorzeniu postępowania
przygotowawczego, a w przypadku wniesienia aktu oskarżenia informację o
prawomocnym orzeczeniu sądu.

Art. 23w. W celu ustalenia, czy istnieją podstawy do złożenia zawiadomienia
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa określonego w art. 57g, Prezes URE może
zarządzić przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. Przepisy art. 23p ust. 1–
4 oraz 6–8 stosuje się odpowiednio.

Prawo energetyczne art. 23

Poprzedni

Art. 22. (uchylony).

Nastepny

Art. 24. 1. Prezes URE składa ministrowi właściwemu do spraw energii corocznie, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, sprawozdanie ze swojej działalności, w tym ocenę bezpieczeństwa dostarcza...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne
  • Wejscie w życie 5 grudnia 1997
  • Ost. zmiana ustawy 19 września 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka