Art. 23. 1. Do zadań ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego
należy:
1) tworzenie koncepcji i określanie kierunków rozwoju w obszarze pomocy
społecznej;
2) zlecanie i finansowanie badań, ekspertyz i analiz w obszarze pomocy społecznej;
3) monitorowanie standardów, o których mowa w art. 22 pkt 8;
4) analiza skuteczności pomocy społecznej;
5) inspirowanie i promowanie nowych form i metod działania, a także szkolenie
kadr;
6) nadzór merytoryczny nad szkoleniem w zakresie organizacji pomocy społecznej
i specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny oraz nad szkoleniem dla
superwizorów pracy socjalnej;
7) opracowywanie i finansowanie programów osłonowych;
7a) finansowe wspieranie programów w określonym przez ministra obszarze
pomocy społecznej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub
podmioty uprawnione, o których mowa w art. 25 ust. 1;
8) (uchylony)
9) określanie zadań administracji publicznej w zakresie utrzymania i rozwoju
systemu informatycznego w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej
w województwach, przekazywanie środków na współfinansowanie oraz
sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem tego systemu;
10) współdziałanie z organizacjami pozarządowymi.
1a. Do wyboru programów, o których mowa w ust. 1 pkt 7a, stosuje się
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057).
1b. Minister może dokonywać kontroli i oceny realizacji programów, które
wspiera finansowo.
2. (uchylony)
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, określi, w drodze rozporządzenia:
1) opis systemów teleinformatycznych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 17,
art. 19 pkt 17, art. 21 pkt 7 i art. 22 pkt 12, stosowanych w jednostkach
organizacyjnych pomocy społecznej, zawierający strukturę systemu, wymaganą minimalną funkcjonalność systemu oraz zakres komunikacji między elementami struktury systemu, w tym zestawienie struktur dokumentów elektronicznych,
formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, o których
mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz.
346, 568, 695 i 1517),
2) wymagania standaryzujące w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i rozwoju systemu,
3) sposób postępowania w zakresie stwierdzania zgodności oprogramowania
z opisem systemu
– mając na uwadze zapewnienie jednorodności zakresu i rodzaju danych, która
umożliwi ich scalanie w zbiór centralny, a także zachowanie zgodności
z minimalnymi wymaganiami i sposobem stwierdzania zgodności oprogramowania,
określonymi na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
4. W przypadku gdy realizacja zadań określonych w ustawie jest związana
z przekazywaniem informacji za pomocą systemu teleinformatycznego, minister
właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nieodpłatnie udostępni podmiotom
obowiązanym do przekazywania informacji na podstawie niniejszej ustawy
oprogramowanie, które jest zgodne z wymaganiami określonymi przez ministra
właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w przepisach wydanych na
podstawie ust. 3.
4a. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego prowadzi i rozwija
rejestr centralny obejmujący dane dotyczące jednostek organizacyjnych pomocy
społecznej, a także dane dotyczące osób i rodzin ubiegających się o świadczenia
z pomocy społecznej lub korzystających z tych świadczeń oraz form udzielonej
pomocy społecznej, gromadzone przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej na
podstawie przepisów ustawy, oraz przetwarza te dane w celu realizacji zadań,
o których mowa w ust. 1. Jednostki organizacyjne pomocy społecznej przekazują dane
do rejestru centralnego, wykorzystując oprogramowanie, o którym mowa w ust. 4.
5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, realizując zadania
określone w ustawie związane z przekazywaniem informacji za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, uwzględnia zasadę równego traktowania wszystkich powszechnie użytkowanych w kraju systemów operacyjnych oraz uwzględnia potrzebę umożliwienia wszystkim podmiotom obowiązanym do przechowywania
informacji w formie dokumentu elektronicznego, stosowania oprogramowania
dostosowanego do używanych systemów informatycznych bez konieczności
ponoszenia dodatkowych kosztów licencyjnych.

Art. 23a. 1. W rejestrze centralnym, o którym mowa w art. 23 ust. 4a, gromadzi
się zanonimizowane informacje o:
1) jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej;
2) wnioskach o przyznanie świadczeń;
3) realizowanych świadczeniach;
4) sytuacji osób lub rodzin, którym przyznano świadczenia;
5) rozstrzygnięciach w sprawie świadczeń.
2. W celu umożliwienia weryfikacji danych dotyczących osób ubiegających się
o świadczenia z pomocy społecznej, osób korzystających z tych świadczeń oraz
członków ich rodzin, w rejestrze centralnym, o którym mowa w art. 23 ust. 4a,
gromadzi się informacje o:
1) imieniu i nazwisku;
2) dacie urodzenia;
3) adresie miejsca zamieszkania lub pobytu lub zameldowania na pobyt stały;
4) miejscu zamieszkania lub pobytu;
5) numerze PESEL;
6) numerze dokumentu potwierdzającego tożsamość;
7) płci;
8) stanie cywilnym;
9) obywatelstwie;
10) dacie wydania, numerze i rodzaju dokumentu określającego status cudzoziemca
w Rzeczypospolitej Polskiej;
11) stopniu pokrewieństwa z członkami rodziny;
12) rodzaju szkoły lub szkoły wyższej, do której uczęszcza osoba;
13) dacie i miejscu złożenia wniosku o przyznanie świadczenia oraz rodzaju
wnioskowanego świadczenia;
14) dacie wydania i rodzaju rozstrzygnięcia w sprawie świadczenia;
15) okresie, na który świadczenie zostało przyznane;
16) liczbie, rodzaju i wysokości przyznanych świadczeń o charakterze pieniężnym;
17) liczbie, rodzaju, zakresie, wartości i miejscu przyznanych usług i świadczeń
o charakterze niepieniężnym;
18) miejscu otrzymania świadczenia;
19) składkach na ubezpieczenie zdrowotne obejmujące informacje o:
a) imieniu i nazwisku,
b) numerze PESEL, a w razie gdy nie nadano numeru PESEL – serii i numerze
paszportu oraz dacie urodzenia,
c) dacie powstania obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,
d) dacie wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego,
e) kodzie i nazwie tytułu ubezpieczenia,
f) okresie rozliczeniowym,
g) danych dotyczących płatników składek:
– numerze NIP, a jeżeli płatnikowi składek nie nadano tego numeru –
numerze PESEL lub serii i numerze dowodu osobistego albo paszportu,
– nazwie skróconej lub imieniu i nazwisku płatnika składek.
3. Prawo dostępu do informacji, o których mowa w ust. 2, oraz ich przetwarzania mają:
1) ośrodek pomocy społecznej oraz powiatowe centrum pomocy rodzinie – w celu
weryfikacji danych dotyczących osób ubiegających się o świadczenia z pomocy
społecznej, osób korzystających z tych świadczeń oraz członków ich rodzin;
2) wojewoda w stosunku do osób, które uzyskały w Rzeczypospolitej Polskiej
status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy
udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c
lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach – w celu koordynowania
działań w zakresie integracji cudzoziemców;
3) organ właściwy, o którym mowa w art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111), i wojewoda –
w celu weryfikacji danych dotyczących osób ubiegających się o świadczenia
rodzinne, osób pobierających świadczenia rodzinne oraz członków ich rodzin;
4) organ właściwy dłużnika, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 7 września
2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2020 r. poz.
808, 875 i 1517), i organ właściwy wierzyciela, o którym mowa w art. 2 pkt 10 tej ustawy – w celu weryfikacji danych dotyczących osób ubiegających się o świadczenia z funduszu alimentacyjnego, osób pobierających świadczenia
z funduszu alimentacyjnego i członków ich rodzin oraz danych dotyczących
dłużników alimentacyjnych;
5) organ właściwy, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r.
o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, i wojewoda – w celu weryfikacji
danych dotyczących osób ubiegających się o świadczenie wychowawcze, osób
pobierających świadczenie wychowawcze oraz członków ich rodzin.
3a. Prawo dostępu do informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 19, oraz ich
przetwarzania ma także minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
w celu umożliwienia podmiotom wymienionym w ust. 3 weryfikacji danych
dotyczących osób ubiegających się o świadczenia z pomocy społecznej, osób
korzystających z tych świadczeń oraz członków ich rodzin.
3b. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w celu realizacji
zadania, o którym mowa w ust. 3a, przekazuje drogą elektroniczną jednostkom
organizacyjnym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informacje, o których mowa
w ust. 2 pkt 19 lit. a i b.
4. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego przechowuje
informacje w rejestrze centralnym, o którym mowa w art. 23 ust. 4a, przez okres 10 lat
od dnia zaprzestania udzielania świadczeń, z wyjątkiem informacji dotyczących osób,
którym świadczenie nie zostało przyznane, które przechowuje się przez okres 1 roku
od dnia, w którym decyzja w sprawie świadczenia stała się ostateczna, lub od dnia
pozostawienia wniosku o ustalenie prawa do świadczenia bez rozpatrzenia.
5. Podmioty wymienione w ust. 3 przechowują informacje, o których mowa
w ust. 2, przez okres 10 lat od dnia ich udostępnienia z rejestru centralnego, o którym
mowa w art. 23 ust. 4a, z wyjątkiem informacji dotyczących osób, którym
świadczenie nie zostało przyznane, które przechowuje się przez okres 1 roku od dnia,
w którym decyzja w sprawie świadczenia stała się ostateczna, lub od dnia
pozostawienia wniosku o ustalenie prawa do świadczenia bez rozpatrzenia.
6. Informacje, o których mowa w ust. 2, usuwa się niezwłocznie po upływie
okresów przechowywania, o których mowa w ust. 4 i 5.
7. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego udostępnia
ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, na jego żądanie, dane, o których mowa w ust. 1 i 2, w celu niezbędnym do wykonywania zadań analitycznych. Minister właściwy do spraw finansów publicznych dokonuje
pseudonimizacji udostępnionych danych, o których mowa w ust. 2.

Ustawa o pomocy społecznej art. 23

Poprzedni

Art. 22. Do zadań wojewody należy: 1) ustalanie sposobu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego; 2) stwierdzenie zgodności programó...

Nastepny

Art. 24. 1. Rada Ministrów może przyjąć rządowy program pomocy społecznej mający na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia. 2. Rada Minist...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
  • Wejscie w życie 1 maja 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 maja 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka