Art. 23. 1. (uchylony)
2. Komisja lub jej upoważniony przedstawiciel może również przekazywać
i otrzymywać informacje, w tym opinie od Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów niezbędne do zapewnienia prawidłowego wykonywania zadań w zakresie nadzoru, w tym zadań określonych w przepisach o ochronie konkurencji i konsumentów.
3. Zasady i tryb udzielania informacji, o których mowa w ust. 2, określa
porozumienie Komisji z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
4. Komisja lub jej upoważniony przedstawiciel może przekazywać Bankowemu
Funduszowi Gwarancyjnemu informacje, w tym opinie, niezbędne do zapewnienia
prawidłowego wykonywania jego zadań określonych w ustawie z dnia 10 czerwca
2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów
oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 842).
5. Zasady i tryb udzielania informacji, o których mowa w ust. 4, określa
porozumienie Komisji z Bankowym Funduszem Gwarancyjnym.
Art. 23a. 1. W przypadkach i na zasadach określonych w rozporządzeniu
236/2012 Komisja wydaje decyzje w sprawach:
1) tymczasowego zawieszenia określonych w art. 13 rozporządzenia
236/2012 ograniczeń w zakresie dokonywania krótkiej sprzedaży;
2) tymczasowego zawieszenia określonych w art. 14 rozporządzenia
236/2012 ograniczeń w zakresie zawierania transakcji swapu ryzyka
kredytowego z tytułu długu państwowego;
3) wprowadzenia, na podstawie art. 18 rozporządzenia 236/2012, obowiązku
zgłaszania Komisji lub podawania do wiadomości publicznej informacji
o pozycjach krótkich netto dotyczących określonego instrumentu finansowego
lub kategorii instrumentów finansowych;
4) wprowadzenia, na podstawie art. 19 rozporządzenia 236/2012, obowiązku
powiadamiania Komisji o znaczących zmianach wysokości opłat pobieranych
w ramach kredytowania określonych instrumentów finansowych lub ich
kategorii;
5) wprowadzenia, na podstawie art. 20 rozporządzenia 236/2012, zakazu lub
ograniczeń w zakresie dokonywania krótkiej sprzedaży lub zawierania innych
transakcji, w przypadku których spadek ceny lub wartości instrumentu
finansowego wiąże się z uzyskaniem korzyści majątkowej;
6) wprowadzenia, na podstawie art. 21 rozporządzenia 236/2012, ograniczeń
w zakresie zawierania transakcji swapu ryzyka kredytowego z tytułu długu
państwowego lub w zakresie wartości otwieranych pozycji dotyczących swapu
ryzyka kredytowego z tytułu długu państwowego;
7) wprowadzenia, na podstawie art. 23 rozporządzenia 236/2012, zakazu lub
ograniczeń w zakresie dokonywania na rynku regulowanym lub
w alternatywnym systemie obrotu krótkiej sprzedaży określonego instrumentu
finansowego lub zawierania innych transakcji mających za przedmiot określony
instrument finansowy.
2. Do decyzji, o których mowa w ust. 1, przepisy ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 i 695),
zwanej dalej „Kodeksem postępowania administracyjnego”, stosuje się odpowiednio.
3. Decyzje, o których mowa w ust. 1, podlegają ogłoszeniu w Dzienniku
Urzędowym Komisji Nadzoru Finansowego. Informacje o ich wydaniu Komisja
przekazuje niezwłocznie do publicznej wiadomości za pośrednictwem agencji
informacyjnej, o której mowa w art. 58 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej.
Art. 23b. 1. Decyzje w sprawach, o których mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1, 2 lub
6, mogą być podejmowane wyłącznie po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do
spraw finansów publicznych albo na wniosek tego ministra.
2. Decyzje w sprawach, o których mowa w art. 23a ust. 1 pkt 5 lub 7,
w przypadku gdy mają dotyczyć papierów wartościowych emitowanych przez Skarb
Państwa, mogą być podejmowane wyłącznie po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych albo na wniosek tego ministra.
Art. 23c. 1. O wystąpieniu o opinię ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, o której mowa w art. 23b, Komisja informuje Prezesa Narodowego
Banku Polskiego, przekazując mu treść tego wystąpienia.
2. O wystąpieniu z wnioskiem, o którym mowa w art. 23b, oraz o wyrażeniu
opinii, o której mowa w tym przepisie, minister właściwy do spraw finansów
publicznych informuje Prezesa Narodowego Banku Polskiego, przekazując mu treść
tego wniosku albo tej opinii.
Art. 23d. Powiadomienia otrzymane na podstawie art. 7 i art. 8 rozporządzenia
236/2012 Komisja przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych na zasadach określonych w porozumieniu, o którym mowa w art. 3 ust. 4.
Art. 23e. 1. Powiadomienie, o którym mowa w art. 17 ust. 6 rozporządzenia
236/2012, podmiot zamierzający korzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 17
ust. 3 tego rozporządzenia, kieruje również do ministra właściwego do spraw finansów
publicznych.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w terminie 14 dni od dnia
otrzymania powiadomienia, przedstawia Komisji opinię w zakresie spełniania przez
podmiot, o którym mowa w ust. 1, warunków korzystania z wyłączenia. Po
otrzymaniu opinii Komisja może, na podstawie art. 17 ust. 7 rozporządzenia
236/2012, zakazać podmiotowi, o którym mowa w ust. 1, korzystania z wyłączenia,
o którym mowa w art. 17 ust. 3 tego rozporządzenia.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do powiadomień, o których mowa
w art. 17 ust. 10 rozporządzenia 236/2012.
Art. 23f. W przypadku wprowadzenia przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd
i Papierów Wartościowych, na podstawie art. 28 ust. 1 lit. a rozporządzenia 236/2012,
obowiązku zgłaszania Komisji lub podawania do wiadomości publicznej informacji
o pozycjach krótkich netto dotyczących określonego instrumentu finansowego lub
kategorii instrumentów finansowych albo wprowadzenia przez ten Urząd, na
podstawie art. 28 ust. 1 lit. b rozporządzenia 236/2012, zakazu lub ograniczeń
w zakresie dokonywania krótkiej sprzedaży lub zawierania innych transakcji,
w przypadku których spadek ceny lub wartości instrumentu finansowego wiąże się
z uzyskaniem korzyści majątkowej, informacje o wprowadzeniu takiego obowiązku,
ograniczenia lub zakazu są zamieszczane na stronach internetowych Komisji.
Art. 23g. 1. Komisja oraz Prezes Narodowego Banku Polskiego współpracują
w ramach wykonywania swoich zadań w zakresie nadzoru nad podmiotami
prowadzącymi systemy rozrachunku papierów wartościowych oraz nadzoru nad tymi systemami, w szczególności wynikających z rozporządzenia 648/2012 oraz rozporządzenia 909/2014.
2. W związku z wykonywaniem przez Komisję nadzoru nad podmiotami
prowadzącymi systemy rozrachunku papierów wartościowych, Przewodniczący
Komisji może wystąpić do Prezesa Narodowego Banku Polskiego o stanowisko
w sprawach związanych z nadzorem, o którym mowa w ust. 1.
3. W związku z wykonywaniem przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego
nadzoru nad systemami rozrachunku papierów wartościowych, Prezes Narodowego
Banku Polskiego może wystąpić do Przewodniczącego Komisji o stanowisko
w sprawach związanych z nadzorem, o którym mowa w ust. 1.
Art. 23h. 1. Komisja może, w drodze decyzji, wprowadzić zakaz lub
ograniczenie, o których mowa w art. 42 rozporządzenia 600/2014, w przypadkach i na
zasadach określonych w art. 42 rozporządzenia 600/2014.
2. Do decyzji, o których mowa w ust. 1, przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego stosuje się odpowiednio.
3. Decyzje, o których mowa w ust. 1, podlegają ogłoszeniu w Dzienniku
Urzędowym Komisji Nadzoru Finansowego. Informacje o ich wydaniu Komisja
przekazuje niezwłocznie do publicznej wiadomości za pośrednictwem agencji
informacyjnej, o której mowa w art. 58 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej.
Art. 23i. 1. W przypadkach i na zasadach określonych w rozporządzeniu
2016/1011 Komisja wydaje decyzje w sprawach:
1) uznania określonego w art. 32 ust. 5 rozporządzenia 2016/1011;
2) zatwierdzenia określonego w art. 33 ust. 3 rozporządzenia 2016/1011;
3) udzielenia zezwolenia określonego w art. 34 ust. 1 lit. a rozporządzenia
2016/1011;
4) rejestracji, na podstawie art. 34 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2016/1011;
5) rejestracji, na podstawie art. 34 ust. 1 lit. c rozporządzenia 2016/1011;
6) udzielenia zezwolenia, o którym mowa w art. 35 ust. 3 rozporządzenia
2016/1011.
2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, podlegają ogłoszeniu w Dzienniku
Urzędowym Komisji Nadzoru Finansowego.
Art. 23j. 1. Na żądanie Komisji lub jej upoważnionego przedstawiciela
administratorzy w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia 2016/1011, osoby,
które opublikowały lub rozpowszechniały wskaźnik referencyjny w rozumieniu
art. 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia 2016/1011, osoby wchodzące w skład organów
zarządzających lub nadzorczych administratora albo pozostające z nim w stosunku
pracy lub będące odpowiednio likwidatorem, syndykiem ustanowionym
w postępowaniu upadłościowym lub zarządcą ustanowionym w postępowaniu
restrukturyzacyjnym są obowiązane do niezwłocznego udzielenia pisemnych lub
ustnych informacji i wyjaśnień, a także sporządzenia i przekazania, na ich koszt, kopii
dokumentów i innych nośników informacji, w tym posiadanych przez te podmioty
nagrań rozmów telefonicznych oraz innych informacji zarejestrowanych za
pośrednictwem urządzeń i systemów teleinformatycznych, w celu umożliwienia
wykonywania ustawowych zadań Komisji w zakresie nadzoru nad sposobem
wykonywania przez administratorów obowiązków określonych w rozporządzeniu
2016/1011.
2. Na żądanie Komisji lub jej upoważnionego przedstawiciela podmioty,
o których mowa w ust. 1:
1) publikują, w sposób określony przez Komisję, sprostowania dotyczące danych
przekazanych w przeszłości na potrzeby wskaźnika referencyjnego lub jego
wartości;
2) zaprzestają stosowania praktyki, którą Komisja uzna za sprzeczną
z rozporządzeniem 2016/1011.
Art. 22. Jeżeli wymaga tego wykonywanie zadań określonych ustawą o nadzorze uzupełniającym, Komisja może przekazywać i otrzymywać informacje od banków centralnych innych państw członkowskich, Europe...
Art. 24. W związku z wykonywaniem zadań w zakresie nadzoru Komisja, Przewodniczący Komisji, upoważnieni przedstawiciele Komisji oraz pracownicy urzędu Komisji mają prawo dostępu do: 1) informacji p...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców