Art. 22. 1. Żołnierz zawodowy, za jego pisemną zgodą, może pełnić zawodową
służbę wojskową na stanowiskach służbowych w:
1) Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz w Służbie Wywiadu Wojskowego,
2) Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów, Biurze Bezpieczeństwa Narodowego, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu oraz powszechnej jednostce organizacyjnej prokuratury,
3) innych instytucjach i podmiotach realizujących szczególne zadania na rzecz
obronności i bezpieczeństwa Państwa
– zwanych dalej „instytucjami cywilnymi”.
1a. Zgoda żołnierza zawodowego na pełnienie służby na stanowisku służbowym
prokuratora do spraw wojskowych albo w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego nie
jest wymagana.
2. Stanowiska służbowe, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, ujmuje się
w wykazie prowadzonym przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
3. Żołnierza zawodowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wyznacza się na
stanowisko służbowe na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 9 czerwca
2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego
(Dz. U. z 2019 r. poz. 687).
4. Żołnierza zawodowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, wyznacza na
wskazane stanowisko służbowe kierownik instytucji cywilnej lub inny uprawniony
organ, w formie przewidzianej dla tego stanowiska.
5. Żołnierzowi zawodowemu pełniącemu zawodową służbę wojskową
w instytucji cywilnej, o której mowa w ust. 1 przysługują uprawnienia i świadczenia,
w tym uposażenie i inne należności pieniężne, określone w przepisach dla żołnierzy
zawodowych pełniących służbę w jednostkach wojskowych, z zastrzeżeniem ust. 6 i 7.
6. Uprawnienia i obowiązki żołnierzy wyznaczonych na stanowiska służbowe
w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego i Służbie Wywiadu Wojskowego określa
również ustawa z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz
Służbie Wywiadu Wojskowego.
7. Do żołnierzy zawodowych pełniących zawodową służbę wojskową
w instytucjach cywilnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, stosuje się odpowiednio obowiązujące na zajmowanych przez nich stanowiskach służbowych przepisy prawa
pracy lub przepisy dotyczące stosunku służbowego, odnoszące się do obowiązków
pracodawcy i pracownika, regulaminów pracy, wyróżnień niezwiązanych
z przebiegiem zawodowej służby wojskowej, odpowiedzialności materialnej
pracowników, rozkładu czasu pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, jak również
tworzenia funduszu nagród, a także przyznawania nagród innych niż wynikające
z przepisów ustawy z dnia 9 października 2009 r. o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. z
2019 r. poz. 1508 i 2020).
7a. Do prokuratorów do spraw wojskowych będących żołnierzami zawodowymi
stosuje się również przepisy ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze
(Dz. U. z 2019 r. poz. 740 oraz z 2020 r. poz. 190).
8. Minister Obrony Narodowej sprawuje nadzór w zakresie pełnienia czynnej
służby wojskowej nad żołnierzem zawodowym, o którym mowa w ust. 1.
9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) organy wyznaczające na stanowiska służbowe w instytucjach cywilnych
i odwołujące z tych stanowisk, z wyłączeniem stanowisk służbowych
prokuratorów do spraw wojskowych;
2) szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu żołnierzy zawodowych na
stanowiska służbowe w instytucjach cywilnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2
i 3, i odwoływania z tych stanowisk;
3) tryb postępowania przy kierowaniu żołnierzy zawodowych w celu wyznaczenia
na stanowiska służbowe w instytucjach cywilnych, o których mowa w ust. 1
pkt 1, i odwoływania ich z tej służby;
4) sposób wykonywania przez Ministra Obrony Narodowej nadzoru, o którym
mowa w ust. 8;
5) warunki i tryb opiniowania żołnierzy zawodowych pełniących zawodową służbę
wojskową w instytucjach cywilnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, a także
przełożonych uprawnionych do sporządzenia opinii, z wyłączeniem opiniowania
prokuratorów do spraw wojskowych oraz określenia przełożonych prokuratorów
wojskowych uprawnionych do sporządzania opinii.
10. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 9, powinno w szczególności określić
dane, jakie powinien zawierać wniosek o wyznaczenie żołnierza zawodowego na
stanowisko służbowe w instytucji cywilnej, czynności realizowane przez organy wyznaczające na stanowiska służbowe w instytucjach cywilnych i odwołujące z tych stanowisk, jak również czynności realizowane przez organy przy kierowaniu do służby w celu wyznaczenia na stanowisko służbowe w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego i Służbie Wywiadu Wojskowego oraz odwoływania z tej służby, a także wskazywać
zagadnienia podlegające nadzorowi wykonywanemu przez Ministra Obrony
Narodowej, jak również formę sprawowania nadzoru oraz uwzględniać specyfikę
służby w instytucjach cywilnych przy opiniowaniu służbowym żołnierzy
zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w instytucjach cywilnych.
Art. 22a. Żołnierz zawodowy może pełnić zawodową służbę wojskową na
stanowiskach służbowych w spółkach kapitałowych wykonujących działalność
leczniczą, utworzonych przez Ministra Obrony Narodowej oraz w podmiotach
leczniczych niebędących przedsiębiorcami, dla których Minister Obrony Narodowej
jest podmiotem tworzącym w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej.
Art. 21. 1. Żołnierz zawodowy, w stosunku do którego została wydana decyzja o zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej, może być na okres do dnia zwolnienia z tej służby przeniesiony do dyspozycji. ...
Art. 23. Tryb postępowania i warunki, których spełnienie jest wymagane przy wyznaczaniu żołnierzy zawodowych na stanowiska sędziów w sądach wojskowych oraz stanowiska prokuratorów do spraw wojskowyc...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców