Art. 22. 1. Pracodawca jest obowiązany do przekazywania pracownikom w
sposób zrozumiały, na piśmie, w postaci papierowej lub elektronicznej informacji o
warunkach funkcjonowania programu.
1a. Informacja:
1) jest udostępniona bezpłatnie;
2) jest sporządzona z użyciem jasnego, zwięzłego i zrozumiałego języka, bez
stosowania żargonu i terminów technicznych, jeżeli zamiast nich można użyć
języka niespecjalistycznego;
3) jest spójna pod względem słownictwa i treści;
4) nie może wprowadzać w błąd;
5) jest przedstawiona w sposób ułatwiający czytanie;
6) jest dostępna w języku urzędowym państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
którego prawo ubezpieczeń społecznych i prawo pracy stosuje się do danego
programu emerytalnego.
2. Informacja powinna zawierać w szczególności:
1) formę programu wraz ze wskazaniem zarządzającego;
2) określenie wysokości składki podstawowej;
3) określenie sumy składek dodatkowych, o której mowa w art. 25 ust. 4;
4) stwierdzenie, że zawiera jedynie omówienie warunków programu, a podstawą
funkcjonowania programu jest umowa zakładowa;
5) minimalną i maksymalną wysokość możliwej do zadeklarowania miesięcznej
składki dodatkowej oraz sposób jej deklarowania;
6) wskazanie właściwych przepisów podatkowych dotyczących gromadzonych
środków;
7) omówienie:
a) zasad wypłaty, wypłaty transferowej i zwrotu zgromadzonych na rachunku
uczestnika środków,
b) trybu zmiany deklaracji, konsekwencji, w tym finansowych, tych zmian
i warunków odstąpienia uczestnika od programu,
c) praw osoby uprawnionej w przypadku śmierci uczestnika,
d) przypadków, w których następuje likwidacja programu, oraz konsekwencji
z tego wynikających,
e) możliwości zadysponowania przez uczestnika prawami do zgromadzonych
środków,
f) informacji na temat osiągniętych przez zarządzającego stóp zwrotu
związanych z programem emerytalnym za łączny okres co najmniej 5 lat lub
łącznie za wszystkie lata działalności programu, jeżeli było ich mniej niż 5.
3. Zarządzający jest obowiązany do niezwłocznego przekazywania pracodawcy
informacji wskazującej przepisy prawa powszechnie obowiązującego zawierające
zmiany w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 7.
4. Pracodawca jest obowiązany do aktualizowania informacji dotyczących zasad
funkcjonowania programu, niezwłocznie po ich uzyskaniu.
5. Pracodawca jest obowiązany do wyróżnienia w informacji, o której mowa
w ust. 2, zmian, jakie zaszły w zakresie objętym tą informacją w okresie 12 miesięcy
poprzedzających datę dokonania aktualizacji.
6. Pracodawca jest dodatkowo obowiązany przekazać uczestnikowi pisemną
informację o warunkach wypłaty środków gromadzonych w programie:
1) w pierwszym kwartale roku kalendarzowego, w którym uczestnik ten ukończy
60 lat, lub
2) w ciągu 30 dni od dnia ustania stosunku pracy z powodu uzyskania
wcześniejszych uprawnień emerytalnych, lub
3) na żądanie uczestnika programu.

Art. 22a. 1. Na wniosek uczestnika programu, jednak nie częściej niż raz w roku,
pracodawca niezwłocznie udziela uczestnikowi na piśmie, w postaci papierowej lub
elektronicznej, informacji o skutkach prawnych ustania zatrudnienia uczestnika w
odniesieniu do środków gromadzonych na jego rachunku. Informacja ta powinna
spełniać wymagania określone w art. 22 ust. 1a.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) warunki nabycia prawa do wypłaty, wypłaty transferowej i zwrotu
zgromadzonych na rachunku uczestnika środków;
2) wartość zgromadzonych na rachunku uczestnika środków, na dzień sporządzenia
informacji;
3) informację o tym, że w przypadku ustania zatrudnienia u pracodawcy
prowadzącego program lub likwidacji programu środki zgromadzone na
rachunku pozostają na rachunku i są inwestowane w instytucji finansowej, na
zasadach analogicznych jak w przypadku pozostałych uczestników programu;
4) pouczenie, że w przypadku dokonania zwrotu uczestnik powinien rozważyć
zasięgnięcie porady w sprawie zainwestowania środków zgromadzonych na
rachunku uczestnika, w celu uzyskania dodatkowego świadczenia emerytalnego.
3. Na wniosek byłego pracownika, jednak nie częściej niż raz w roku,
pracodawca prowadzący program niezwłocznie udziela byłemu pracownikowi na
piśmie, w postaci papierowej lub elektronicznej, informacji, spełniającej wymagania
określone w art. 22 ust. 1a, na temat:
1) wartości zgromadzonych na rachunku byłego pracownika środków;
2) stosowania takich samych zasad co do środków zgromadzonych na rachunku
wobec wszystkich uczestników programu.
4. Osobom uprawnionym do otrzymania środków zgromadzonych przez
uczestnika programu w przypadku jego śmierci, które zamierzają otrzymać wypłatę
środków, o których mowa w ust. 1, pracodawca zmarłego uczestnika programu
udostępnia informacje na zasadach określonych w ust. 3.
5. Zarządzający niezwłocznie przekazuje pracodawcy na jego wniosek
informacje określone w ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1.

Art. 22b. 1. Fundusz emerytalny przynajmniej raz w roku sporządza informację
o świadczeniu emerytalnym, która zawiera kluczowe informacje dla uczestnika
programu.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna spełniać wymagania określone
w art. 22 ust. 1a.
3. Informację, o której mowa w ust. 1, fundusz emerytalny przekazuje
uczestnikowi programu w postaci elektronicznej lub papierowej.
4. Na żądanie uczestnika informację, o której mowa w ust. 1, przekazuje się w
postaci papierowej.
5. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera w widocznym miejscu datę, do
której odnoszą się informacje w niej podawane.
6. Fundusz emerytalny jest obowiązany do wyraźnego wskazania w informacji,
o której mowa w ust. 1, istotnych zmian w porównaniu z informacją sporządzoną w
roku poprzednim.
7. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1) tytuł „Informacja o świadczeniu emerytalnym”;
2) dane identyfikacyjne uczestnika oraz wskazanie wieku uprawniającego do
otrzymania wypłaty;
3) nazwę funduszu emerytalnego, jego adres do korespondencji oraz dane
identyfikacyjne programu emerytalnego uczestnika;
4) informacje o wartości zgromadzonych środków;
5) wyszczególnienie kosztów odliczonych przez fundusz emerytalny w ciągu 12
miesięcy poprzedzających dzień sporządzenia informacji, o której mowa w ust.
1, a w przypadku gdy uczestnik jest w programie krócej niż 12 miesięcy –
informacja ta zawiera dane za faktyczny okres uczestnictwa w programie w
danym roku;
6) informacje o składkach wpłaconych w ramach programu przez pracodawcę i
przez uczestnika, co najmniej w ciągu ostatnich 12 miesięcy;
7) dodatkowe informacje, w tym:
a) dotyczące opcji, jakimi dysponuje uczestnik w ramach programu
emerytalnego,
b) gdzie można znaleźć roczne sprawozdania finansowe oraz deklarację zasad
polityki inwestycyjnej funduszu emerytalnego;
8) informacje na temat prognoz dotyczących zgromadzonych środków, w oparciu o
wiek emerytalny oraz zastrzeżenie, że prognozy te mogą się różnić od końcowej
wartości zgromadzonego kapitału, a jeżeli te prognozy są oparte na scenariuszach
ekonomicznych – powinny zawierać również optymistyczny i pesymistyczny
wariant, z uwzględnieniem specyfiki programu.
8. Informację, o której mowa w ust. 1, fundusz emerytalny może przekazywać za
pośrednictwem pracodawcy.
9. Prognozy dotyczące zgromadzonych środków, o których mowa w ust. 7 pkt 8,
są ustalane w przypadku złożenia przez uczestnika wniosku o wypłatę dokonywaną:
1) jednorazowo – w oparciu o szacunki wartości zgromadzonych środków,
określonej na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc dokonania
wypłaty;
2) ratalnie – w oparciu o szacunki ilorazu wartości zgromadzonych środków,
określonej na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc dokonania
wypłaty, oraz średniego dalszego trwania życia.
10. Szacunki wartości zgromadzonych środków, określonej na ostatni dzień
miesiąca poprzedzającego miesiąc dokonania wypłaty, o których mowa w ust. 9 pkt 1,
są opracowywane zgodnie z art. 166, art. 167, art. 169 i art. 172 ustawy z dnia 28
sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, z
uwzględnieniem wieku uczestnika w dniu opracowywania tych prognoz.
11. Średnie dalsze trwanie życia, o którym mowa w ust. 9 pkt 2, jest ustalane
zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 53 i 252), z uwzględnieniem art. 42.

Art. 22c. 1. Potencjalni uczestnicy programu prowadzonego w formie funduszu
emerytalnego mają prawo do otrzymania przed przystąpieniem do tego programu
informacji o:
1) wszystkich dostępnych dla nich opcjach, w tym opcjach inwestycyjnych;
2) tym, czy i jak czynniki środowiskowe, społeczne i czynniki związane z ładem
korporacyjnym są uwzględniane w strategii inwestycyjnej;
3) miejscu, w którym można znaleźć dodatkowe informacje na temat programu;
4) osiągniętych w przeszłości stopach zwrotu związanych z programem za łączny
okres co najmniej 5 lat lub łącznie za wszystkie lata działalności programu, jeżeli
było ich mniej niż 5;
5) rodzajach i wysokości kosztów ponoszonych przez uczestników;
6) cechach programu:
a) formie programu, wraz ze wskazaniem zarządzającego,
b) warunkach i trybie przystępowania do programu i występowania z niego,
c) warunkach, terminach i dostępnych sposobach dokonania wypłaty,
d) wysokości składki podstawowej,
e) minimalnej wysokości możliwej do zadeklarowania składki dodatkowej.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna spełniać wymagania określone
w art. 22 ust. 1a.
3. Informację, o której mowa w ust. 1, fundusz emerytalny może przekazywać za
pośrednictwem pracodawcy.

Art. 22d. 1. W przypadku programu prowadzonego w formie funduszu
emerytalnego uczestnicy albo osoby uprawnione dokonujące wypłat ratalnych są
okresowo, nie rzadziej niż raz w roku, informowani przez fundusz emerytalny
o pozostałej liczbie rat, łącznej wartości środków pozostałych do wypłaty oraz o
dostępnych opcjach dokonania wypłaty pozostałych środków zgromadzonych w
programie.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna spełniać wymagania określone
w art. 22 ust. 1a.
3. Informację, o której mowa w ust. 1, fundusz emerytalny przekazuje
uczestnikowi albo osobie uprawnionej dokonującej wypłat ratalnych w postaci
elektronicznej lub papierowej.
4. Na żądanie uczestnika albo osoby uprawnionej dokonującej wypłat ratalnych
informację, o której mowa w ust. 1, przekazuje się w postaci papierowej.
5. Informację, o której mowa w ust. 1, fundusz emerytalny może przekazywać za
pośrednictwem pracodawcy.

Ustawa o pracowniczych programach emerytalnych art. 22

Poprzedni

Art. 21. 1. Umowy tworzące program obowiązują od dnia rejestracji programu. 2. Zmiana umów następuje w trybie właściwym do zawarcia danej umowy.

Nastepny

Art. 23. 1. Pracodawca jest obowiązany do przekazywania organowi nadzoru rocznej informacji dotyczącej realizacji prowadzonego programu. 2. Roczna informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywa...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych
  • Wejscie w życie 1 czerwca 2004
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka